آموزش

مکتب آنلاین هرات به دختران افغان فرصت تعلیم را فراهم می سازد

گزارش از عمر

در این عکس که به تاریخ ۴ ماه دلو گرفته شده است، ذکیه یک محصل فاکولته اقتصاد که از پوهنتون محروم ساخته شده است، در حالی با کمپیوتر خود کار می کند که بالای صفه در محل سکونتش در کابل با دخترش نشسته است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این عکس که به تاریخ ۴ ماه دلو گرفته شده است، ذکیه یک محصل فاکولته اقتصاد که از پوهنتون محروم ساخته شده است، در حالی با کمپیوتر خود کار می کند که بالای صفه در محل سکونتش در کابل با دخترش نشسته است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

هرات -- مکتب آنلاین هرات با وجود بسته بودن مکاتب، به هزاران دختر افغان فرصت درس خواندن را فراهم ساخته است.

انجیلا غیور یک معلم ۳۷ سالۀ افغان الاصل که اکنون در لندن زندگی می کند این مکتب را در ماه عقرب گذشته راه اندازی کرد تا برای دختران افغان که نمی توانستند به مکتب بروند، فرصت های تعلیمی را فراهم کند.

با وجود اینکه دختران می توانند تا صنف ششم به مکتب بروند، اما مکاتب دخترانه که از ماه اسد بدینسو برای اولین بار در ماه حمل بازگشایی شدند، فقط چند ساعت بعد از بازگشایی دوباره بسته شدند.

بیش از ۳۰۰۰ دختر افغان به شمول صدها مهاجر مقیم ایران، در این مکتب آنلاین ثبت نام نموده و همه روزه مضامین مختلف را مطالعه می کنند.

دو شاگرد صنف هفت لیسۀ گوهرشاد در هرات به تاریخ ۴ ماه حمل ساعاتی قبل از بسته شدن دوبارۀ مکاتب دختران افغان در صنف دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

دو شاگرد صنف هفت لیسۀ گوهرشاد در هرات به تاریخ ۴ ماه حمل ساعاتی قبل از بسته شدن دوبارۀ مکاتب دختران افغان در صنف دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

نام این مکتب با توجه به زادگاه غیور هرات گذاشته شده است، اما این درس ها در افغانستان و یا هر آن جایی که با انترنیت وصل باشد، قابل دسترسی است.

وی گفت، نزدیک به ۷۰۰ استاد به گونۀ داوطلبانه به این مکتب پیوسته اند، و در جریان هفت ماه گذشته ۲۵۰ استاد صنوف رایگان را برای دختران تدریس نموده اند.

استادان از کلیپ های ویدیویی از قبل ثبت شده، سلایدها، نوشتار و سخنرانی های به طور زنده برای صنوف خود استفاده می کنند. شاگردان مواد درسی را داونلود کرده و آنرا در خانه مطالعه می کنند.

غیور گفت، مکتب آنلاین هرات در صنوف خود ۸۵ مضمون مختلف را تدریس می کند.

وی گفت، «یک بخش شامل نوشتن، ژورنالیزم مدنی، خلاقیت و نوآوری و مهارت های زندگی است، در بخش دوم دختران ۱۷ زبان مختلف، روانشناسی، خودآگاهی، نقاشی و آموزش های صحی را یاد می گیرند.»

وی افزود، «بخش سوم مکتب آنلاین هرات شامل کودینگ، پروگرامینگ و درس های کمپیوتر است. دختران همچنان سیاست، موسیقی، تاریخ، طراحی، آوازخوانی و هنرمیناتوری را یاد می گیرند.»

وی گفت، «مکتب آنلاین هرات متقاضیان زیادی دارد، ما بر روی سیستمی کار می کنیم که از طریق آن بتوانیم دختران بیشتری را جذب کنیم.»

نجات از وضعیت نامعلوم

فرصت های ارایه شده توسط مکتب آنلاین هرات، دریچۀ امیدی را به دخترانی که از رفتن به مکتب منع شده اند بوجود آورده است.

فضیله فرحت، شاگرد ۲۱ سالۀ یک لیسه در شهر هرات گفت، صنوف انلاین او را از نا امیدی نجات داد.

وی گفت، «در حالیکه بسته شدن مکاتب دختران را ناامید ساخته است، مکتب آنلاین هرات توانسته است تا روحیه و علاقه به آموزش را در بین دختران دوباره زنده کند.»

فرحت گفت، «من سه روز در هفته در صنوف مکتب آنلاین هرات اشتراک می کنم، اما هر روز برای سه الی چهار ساعت به تنهایی مطالعه می کنم تا همه درس ها را یاد گرفته بتوانم.»

وی گفت، در طول هفت ماه گذشته او انگلیسی و چندین مضمون دیگر را یاد گرفته کرده است.

وی افزود، «مکتب آنلاین هرات مرا از یک وضعیت نامعلوم و محرومیت نجات داد.»

فرحت گفت، دختران افغان از جامعۀ جهانی می خواهند که برای بازگشایی مکاتب دخترانه تلاش کند و جلو کسانی را بگیرد که می خواهند دختران را از حق تحصیل و پیشرفت محروم کنند.

برای فاطمه رحیمی، یک شاگرد ۱۶ ساله در شهر هرات، مکتب آنلاین هرات فواید دیگری نیز داشته است.

وی گفت، صنف روانشناسی به گونۀ ویژه ارادۀ وی را برای مبارزه و ایستادگی در مقابل محدودیت ها تقویت کرده است.

وی گفت، «اگر مکتب آنلاین هرات نمی بود، بعد از بسته شدن مکاتب واقعاً افسرده می شدم. مکتب آنلاین هرات از نظر روحی و روانی با من و سایر دختران کمک کرده است.»

وی افزود، «از نقطه نظرعلمیت، من شخصی نیستم که چند ماه پیش بودم، من حالا در بارۀ موضوعات مختلف میدانم.»

بدیل های آنلاین

لطیفه همدرد، یک معلم در شهر هرات گفت، برنامه های آموزش آنلاین به دختران محروم و نا امید، امید تازه و احساس داشتن هدف را می دهد.

وی گفت، در این عصر ارتباطات و تکنالوژی، مکاتب آنلاین می توانند تا یک اندازه بدیلی برای مکاتب دولتی باشند.

وی افزو، «محروم کردن دختران از تعلیم در عصر کنونی بسیار سخت است، اگر مکاتب به روی آنها بسته شوند، با کمک تکنالوژی و انترنیت، آنها راه های دیگری را برای کسب تعلیم پیدا خواهند کرد.»

همدرد گفت، «برنامه های آموزشی آنلاین با دختران کمک می کند تا با کتاب و تعلیم در ارتباط باشند و علاقه خود با مطالعه را حفظ کنند.»

وی گفت، حتی در صورت بازگشایی مکاتب دولتی، بازهم به مکاتب آنلاین ضرورت خواهد بود تا برعلاوۀ نصاب عادی، دختران بتوانند زبان های خارجی وعلوم عصری را بیاموزند.

فخریه کاوش، یک فعال جامعۀ مدنی در شهر هرات گفت، به هر اندازۀ که محدودیت های بیشتری بالای تعلیم دختران وضع شوند، آنها برای دسترسی به تعلیم عصری راه های بیشتری را پیدا خواهند کرد.

وی گفت، «هیچکس نه میتواند که این مکاتب آنلاین را مسدود کند.»

کاوش گفت، در این عصر محروم کردن دختران و زنان از تحصیل ناممکن است. اگر دختران افغان به انترنیت دسترسی داشته باشند، آنها می توانند از آموزش آنلاین مستفید شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

16 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام چی قسم در مکتب هرات ثبت نام کنم؟ لطفا معلومات بدهید

پاسخ

ما کسانی هستیم که که طالبان صندوق آرزو های مان را قفل کرده و کبوتر آزادی با خودش برده ولی ما تسلیم شدنی نیستیم میجنگیم تا کبوتر آزادی را دوباره به کشور آورده تا دوباره صندوق آرزو های خود را باز کرده تا دوباره باعث افتخار فامیل و وطن خود شویم

پاسخ

مکتب آنلاین هم برای آموختن وسیله خوب است ولی نمیتوانست با مکتب مقایصه کرد .مردم افغانستان برای خورد نان ندارد از چی به ختران خود موبایل بگیرد و در آن انترنت فعال کند برای هرروز و انترنت هم به این قیمتی .و در یک خانه یک دختر نیست بلکی سه چهار حتا پنج دختر است برای هر یکش باید موبایل خرید . انترنت هم در افغانستان اینقدر تیز نیست کی شش ساعت دختران به درس خود ادامه دهد .متعلیمن افغانستان پیش هم امکانات درسی خوب نداشت مثل دیگر ملک ها ولی حالا دختران افغان از تعلیم سویه پاین هم محروم مانده اند .از امارات اسلامی افغانستان خواهش مند آستیم کی دروازه های مکتب و پوهنتون را بر روی دختران باز کند .و حق دختران افغان را از شان نگیرد.

پاسخ

من واقعاً علاقه مند هستم که با شما در اتباط باشم.

پاسخ

سلام لینک کجا است چی گونه لینک آدرس دریافت کنم

پاسخ

سلام. لطفا به من معلومات دهید که لینک کجاست؟ چگونه می توانم به لینک دسترسی داشته باشم؟

پاسخ

آقا/خانم عزیز سلام امیدوارم خوب و صحت مند باشید. لطفا به من اطلاع دهید که چگونه برای این مکتب درخواست بدهم؟ با احترام، ثنا سادات

پاسخ

سلام. امیدوارم حال تان خوب باشد. لطفا راهنمایی هایی در مورد نحوه پذیرش در مکتب به من بدهید.

پاسخ

لینک برای صنوف آنلاین

پاسخ

لطفا بگویید که لینک این مکتب آنلاین چیست؟

پاسخ

اقدام نیک و مهم برای دختران افغان بخصوص شاګردان مکاتب که متاسفانه از تعلیم دور مانده اند، ما در عصری زنده ګی میکنیم که همه ګی به فکر ترقی و پيشرفت است و انها برای متعلمین و شاګردان از تیکنالوژی پيشرفته کار میګرند چون سرمایه ګذاری بالای دانش اموزان تضمین اینده شان است اما بدبختانه شاګردان دختر از همان امکانات ناچیز هم محروم است ، خواهش ما از امارت اسلامی اینست که به زودترین فرصت مکاتب را بر روی دختران باز کند .

پاسخ

این یک کار خوب است اما متاسفانه در کشور کمبود اینترنت وجود دارد. زمانی یک سرمایه دار گفته بود که چندین قمر مصنوعی را به فضا پرتاب خواهد کرد و به همۀ زمین انترنت رایگان خواهد داد. آرزو دارم که این کار انجام شود و مردم ما نیز از آن مستفید شوند. شرکت های انترنتی که در افغانستان کار می کنند صرف و صرف حرامزاده هستند، انترنت آنها ضعیف است و پول زیادی می گیرند. اولادهای فاحشه.

پاسخ

والی پیشین ننگرهار و مشاور رئیس جمهور محمد اشرف غنی در صفحه فیس بوک خود نوشت:‌ «امروز در شهر کابل، مسئولین امر به معروف و نهی از منکر موترها را بازرسی می کردند تا مشخص کنند که آیا خانم ها حجاب را رعایت کرده اند یا خیر، و اینکه آیا آنها یکی از مردان فامیل با خود دارند؟ ای کاش از زنان می پرسیدند، یتیمان شما غذا دارند یا نه؟ فرزندان شما به مکتب می روند یا نه؟»

پاسخ

مطمئناً آموزش آنلاین در این زمان که طالبان مکاتب را بسته اند، نقش بسزایی دارد و شمع های روشنایی را در دستان آینده کشور (کودکان) نگه می دارد. با تشکر از والی ضیاءالحق امرخیل که همیشه مشکلات مردم را درک می کند.‌

پاسخ

تشکر از خبر مثبتی که نشر میکنید، اما یک چیز را میخواهم اضافه کنم که مکاتب آنلاین در افغانستان به این ګفته ملکه فرانسه ماری انتوانت میماند که اګر مردم نان ندارند باید کیک بخورند. این درست است که مکاتب انلاین حداقل برای تعدادی از شاګردان زمینه تعلیم را در شهرها فراهم می سازد اما اکثریت مطلق شاګردان افغانستان مربوط به ولایات کشور هستند جاییکه انترنت اصلا وجود ندارد و اګر وجود هم دارد کسی توان استفاده از آنرا ندارد. بناء با تاسف باید ګفت که این اقدام نیک باوجود هدف بسیار خوب باز هم بسنده و کافی نیست و از سوی دیګر باعث بزرګ شدن شکاف موجود در بین شاګردان شهری و روستایی می شود. به امید روزی که دروازه های مکاتب به روی همه باز شوند و یا هم دختران روستایی بتوانند مانند دختران شهری از این ګونه امکانات مستفید ګردند.

پاسخ

لطفا دشمن نیکی ها را خوب و مکمل جلوه ندهید. چرا در هر چیز خورد و بزرگ عیب جویی می کنید؟ این نظریه حتی اگر یک دختر هم بتواند بوسیلۀ آن به تعلیم و تربیه دسترسی پیدا کند، یک نظریۀ خوب است.

پاسخ