آموزش

اقدام مبارزانه دختر افغان تلاش دفاعی جهانی را برای بازگشایی مکاتب برآنگیخت

گزارش از عمر

در حالیکه مکاتب و پوهنتون ها برای دختران در افغانستان بسته هستند، ستوده فروتن ۱۵ساله متعلم صنف ۱۰ به یک مدافع تعلیم زنان تبدیل شده است و از مقامات افغان می خواهد که مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- اقدام مبارزانه یک دختر افغان به یک دفاع بین المللی برای تعلیم دختران در افغانستان تبدیل شده است.

قرار بود که ستوده فروتن متعلم صنف ۱۰ یک شعر را به تاریخ ۲۹ میزان در یک مراسم عامه در هرات با حضور مقامات محلی بخواند.

اما بجای آن ستوده سخنرانی کرد و از مقامات خواست تا مکاتب ثانوی و پوهنتون ها را برای دختران بازگشایی کنند.

یک ویدیوی کوتاهی از سخنرانی ستوده در شبکه های اجتماعی افغانستان دست به دست شد و بینندگان از وی تحسین کردند.

ستوده فروتن ۱۵ ساله به تاریخ ۱۳ قوس در شهر هرات با یک کودک معلول دست می دهد. [عمر/سلام تایمز]

ستوده فروتن ۱۵ ساله به تاریخ ۱۳ قوس در شهر هرات با یک کودک معلول دست می دهد. [عمر/سلام تایمز]

و به تاریخ ۱۵عقرب، مکاتب متوسطه و لیسه ها در شهر هرات برای چند هفته قبل از رخصتی زمستانی برای دختران بازگشایی شدند.

سخنرانی ستوده وی را در مرکز توجه بین المللی قرار داده است.

فایننشل تایمز به تاریخ ۱۱ قوس ستوده را به دلیل حمایت از تعلیم دختران در افغانستان، در لیست ۲۵ زن تأثیرگذار سال ۲۰۲۱ میلادی قرار داد.

ستوده با کمک ملاله یوسفزی برنده جایزه نوبل صلح، نامه ای را به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نوشت و خواستار حمایت قویتر ایالات متحده از تعلیم دختران افغان شد.

ملاله یوسفزی مدافع تعلیم دختران در پاکستان که در سال ۱۳۹۱ در منطقه سوات از سوی تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شدت مجروح شد، نامه ستوده را به تاریخ ۱۵ قوس در واشینگتن دی سی با صدای بلند خواند.

به گفته یوسفزی ستوده نوشته بود، «هر قدر بیشتر که مکاتب و پوهنتون ها به روی دختران بسته بمانند، امیدواری آنها به آینده بیشتر تاریک خواهد شد.»

یوسفزی با خواندن این نامه افزود، «تعلیم دختران برای آوردن صلح و امنیت یک ابزار قدرتمندی است. اگر دختران یاد نگیرند، افغانستان نیز آسیب خواهد دید.»

صدایی برای دختران افغان

ستوده به تاریخ ۱۳ قوس به سلام تایمز گفت که وی به بلند کردن صدای اعتراض خود در سراسر جهان ادامه خواهد داد تا دختران افغان بتوانند حق تعلیم کردن خود را به دست بیاورند.

وی گفت، «من از جامعه بین المللی می خواهم که از تعلیم در افغانستان حمایت کند. بسیاری از مکاتب ما در جنگ‌ ها ویران شده ‌اند و متعلمین حتی کتاب ها را ندارند تا بخوانند.»

وی افزود، «جامعه بین المللی باید سیستم تعلیمی را از سقوط نجات دهد تا افغانستان بتواند به پیش برود.»

ستوده گفت، مکاتب خوب می توانند جامعه خوبی را بسازند.

از زمان سقوط حکومت قبلی در ماه اسد، در بیشتر موارد مکاتب ثانوی و پوهنتون های دولتی به روی دختران افغان بسته مانده است.

این اقدام میلیون ها دختر افغان را از حق تعلیم و تحصیل محروم ساخته است و افغانستان را به یگانه کشوری تبدیل کرده است که دختران در آن نباید به مکتب بروند.

ستوده گفت، روزهایی که زنان با خاموشی تماشا می کردند که حقوقشان نقض می شدند، گذشته است.

وی افزود، «محدودیت ‌ها بالای زنان و بسته شدن مکاتب برای آنان بار دیگر باعث شد که من صدایم را بلند کنم، به ‌ویژه به خاطر دردی که زنان افغان متحمل می ‌شوند.»

وی گفت، «بالاخره یک دریچه امیدواری برای زنان باز شده بود تا به سوی پیش بروند، اما آن دریچه بسته شد. من دیگر نمی توانستم این رنج را تحمل کنم و مجبور شدم که صدایم را بلند کنم.»

ستوده گفت، از اینکه می بیند که مبارزه اش نتیجه می دهد خوشحال است.

وی افزود، «من احساس می ‌کنم که مبارزه من و مبارزه همه دختران افغان به ثمر رسیده اند و جهان صدای ما را شنیده است.»

وی گفت، زنان و دختران نصفی از جامعه را تشکیل می دهند که بدون آنها جامعه ناتکمیل است.

محمد احسان فروتن پدر ستوده تعهد کرد که از دخترش حمایت کند و افزود که وی به دخترش افتخار می کند که صدای دختران افغان را به گوش جهانیان رسانده است.

وی گفت، «من مطمئن هستم که افراد دیگری مانند ستوده در این کشور هستند که اگر فرصت داشته باشند می توانند صداهای خود را بلند کنند.»

وی افزود، «ستوده صدای خود را به نمایندگی از دختران افغان بلند کرد و به جهان نشان داد که افغان ها تروریست ها نیستند، بلکه مردم با فرهنگ بالایی هستند که می توانند به صحنه جهانی برسند.»

دختران افغان نباید تنها گذاشته شوند

فعالان دیگر حقوق زنان از جامعه بین المللی خواسته اند که دختران افغان را تنها نگذارند.

حسیبه عظیمی یک فعال حقوق زنان در هرات گفت، جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده باید مانند دو دهه گذشته به حمایت خود از زنان و دختران افغان ادامه دهد.

وی افزود، «دختران افغان در وضعیت بسیار سختی قرار دارند و به حمایت جامعه بین المللی نیاز شدیدی دارند.»

وی گفت، «زنان و دختران افغان در ۲۰ سال گذشته در عرصه های مختلف به شمول تحصیلات دستاوردهای زیادی داشته اند. با بسته شدن مکاتب و پوهنتون ها این دستاوردها نباید از بین بروند.»

عظیمی گفت، جهان نباید بی عدالتی و خیانت با زنان و دختران افغان را نادیده بگیرد.

کوثر عطایی یک فعال حقوق زنان در هرات گفت، این شرم آور است که در قرن ۲۱ دختران از رفتن به مکتب منع شوند.

وی گفت، دختران در هر کشور اسلامی آزادانه به مکاتب و پوهنتون ها می روند، اما در افغانستان تحت نام اسلام آنها اجازه ندارند این کار را انجام دهند.

وی افزود، جهان نباید به زنان و دختران افغان در زمانی پشت کند که به حمایت آن بسیار ضرورت دارند حتی اگر جهان بالای حکومت فعلی اعتراض هم کند.

عطایی گفت، بیشتر از سه ماه گذشته است که دختران مجبور شده اند مانند زندانیان در خانه بمانند و به مکتب نروند.

وی گفت، «من از ملل متحد و کشورهایی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور داشتند، می‌ خواهم که دختران افغان را تنها نگذارند.»

وی افزود، «هر کاری که لازم باشد انجام دهید تا که دختران بتوانند به مکاتب و پوهنتون ها برگردند و آینده خود را بسازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ستوده زیباست؛ الفاظش زیباست، نظریه اش بسیار مقبول است، تلاش هایش زیباست. من برای مؤفقیتش در این مبارزه دعا می کنم. خدا کند که مقامات افغانستان به تعلیم و تحصیل دختران توجه جدی کنند. اگر خدای ناخواسته یک سال تعلیمی ضایع شود هیچ وقت جبران نخواهد شد. من نمی گویم که چین را دوست دارم زیرا آنها ظلم های زیادی را علیه مسلمانان انجام می دهند. اما گفته می شود که چین زایمان را برای چندین سال ممنوع ساخته بودند. بعداً به این فکر کردند که مثلاً وقتی افراد بالغ و متوسط آنها پیر می شوند و متقاعد می شوند و فرض می کنیم تعداد آنها ۲۰۰ میلیون باشد، اما در برابر آن تعداد نیروی کاری جوان جدید آنها ۲۰ میلیون باشد، پس آنها این سختی را چگونه تحمل خواهند کرد. به همین دلیل آنها دوباره اجازه زایمان را دادند. پس لطفاً وقت تعلیم دختران را ضایع نکنید. همچنین، من برای ستوده دو توصیه دارم: شیوه تبدیل شدن وی به یک مودل در مسیر مبارزه هایش و شیوه توجه وی به ساختار بدنش. اینطور معلوم می شود که وی چاق می شود. بهتر است که وی کمی ورزش کند. دوم اینکه بهتر است وی پشتو را یاد بگیرد زیرا پشتو زبان اصلی افغانستان است. وی حتی باید برای گسترش مبارزاتش پشتو را یاد بگیرد. با تشکر

پاسخ