آموزش

ملاله یوسفزی از طالبان خواست که به دختران اجازه دهند تا به مکتب برگردند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل به تاریخ ۱۴سرطان ۱۳۹۸در جریان نشست انکشاف و تعلیم وزیران کشورهای جی-۷ در پاریس برای عکس گرفتن ایستاده است. [کریستوف پتیت تسون/ای اف پی]

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل به تاریخ ۱۴سرطان ۱۳۹۸در جریان نشست انکشاف و تعلیم وزیران کشورهای جی-۷ در پاریس برای عکس گرفتن ایستاده است. [کریستوف پتیت تسون/ای اف پی]

کابل -- ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل که به عنوان یک دختر مکتب از سوی تحریک طالبان پاکستان مورد اصابت گلوله قرار گرفت، از حاکمان جدید افغانستان خواسته است که به دختران اجازه دهند تا به مکتب بازگردند.

طالبان افغان که در ماه اسد قدرت را به دست گرفتند، یک ماه می شود که دختران را از بازگشت به مکتب ثانوی منع کردند. این در حالیست که به پسران دستور دادند که به مکاتب خود برگردند.

طالبان ادعا کرده اند که پس از آنکه از امنیت و جداسازی شدیدتر بر اساس تفسیر آنها از قوانین اسلامی اطمینان حاصل کنند، به دختران اجازه بازگشت به مکتب را خواهند داد، اما بسیاری از مردم شک می کنند.

یوسفزی و تعدادی از فعالان حقوق زنان افغان در یک نامه سرگشاده که به روز یکشنبه (۲۵ میزان) منتشر شد گفتند، «به مقامات طالبان! ممنوعیت وضع شده بر تعلیم دختران را پس گرفته و مکاتب ثانوی دخترانه را بلافاصله بازگشایی کنید.»

یوسفزی از رهبران کشورهای مسلمان خواست تا به طالبان وضاحت دهند که «دین ممانعت از رفتن دختران به مکتب را توجیه نمی کند».

نویسندگان که شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حکومت گذشته تحت حمایت ایالات متحده نیز در آنها شامل بود گفتند، «افغانستان اکنون یگانه کشور در جهان است که تعلیم دختران را ممنوع کرده است.»

نویسندگان از رهبران کشورهای جی-۲۰ جهان خواستند تا برای یک طرح تعلیمی برای کودکان افغان بودجه فوری را فراهم کنند.

در کنار این نامه یک عریضه آنلاین به روز دوشنبه از سوی بیشتر از ۶۴۰۰۰۰ مردم امضا شد.

یوسفزی یک فعال تعلیم در سال ۱۳۹۱ از سوی جنگجویان تی تی پی که شاخه ای از طالبان افغان است در حالی مورد اصابت گلوله قرار گرفت که در شهر خود در دره سوات در یک بس راهی مکتب بود.

وی از زمان تداوی زخم هایش تاکنون در انگلستان زندگی کرده و در سال ۱۳۹۳ برنده جایزه صلح نوبل شد.

نیروهای امریکایی و افغان ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان را که نقشه تیراندازی وی را کشیده بود، در سال ۱۳۹۷ در ولایت کنر کشتند.

یوسفزی که اکنون ۲۴ ساله است، مدافع تعلیم دختران می باشد با اینکه صندوق غیر انتفاعی ملاله یوسفزی ۲ میلیون دالر را در افغانستان سرمایه گذاری کرده است.

وعده خلافی ها

طالبان به دلیل حاکمیت سختگیرانه خود از سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ زمانی که آنها به شمول ممنوعیت خروج زنان از خانه هایشان بدون همراهی یک مرد محرم، زنان را به صورت عموم از کار و مکتب منع کرده بودند، بدنام بودند.

ملاله یوسفزی تنها کسی نیست که از طالبان می خواهد اجازه دهند تا دختران به مکتب بازگردند.

آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۹ میزان وعده های «شکسته» طالبان به زنان و دختران افغان را مورد انتقاد قرار داد.

گوتیرش به خبرنگاران گفت، «من از دیدن نقض شدن وعده هایی که طالبان به زنان و دختران افغان داده بودند، بسیار نگران هستم.»

وی گفت، «من به طور جدی از طالبان می خواهم که به وعده های خود با زنان و دختران عمل کرده و تعهدات خود در زمینه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی را عملی کنند.»

گوتیرش با افزودن اینکه ملل متحد هر روز با طالبان که از اواخر ماه اسد بدینسو بر سر قدرت هستند اما هنوز حکومت آنها در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است، راجع به این موضوع بحث می کند گفت، «سازمان ملل متحد از این موضوع منصرف نخواهد شد.»

گوتیرش با خاطرنشان کردن اینکه از سال ۱۳۸۰ بدینسو سه میلیون دختر در مکاتب ثبت نام کرده اند و طول اوسط تعلیم دختران از شش سال به ۱۰ سال افزایش یافته است گفت، «وعده های شکسته باعث شکسته شدن رویاهای زنان و دختران افغانستان می شوند.»

دبیرکل ملل متحد هشدار داد، «هشتاد فیصد اقتصاد افغانستان غیر رسمی بوده که زنها در آن نقش عمده دارند. بدون آنها، هیچ راهی وجود ندارد که اقتصاد و جامعه افغانستان بهبود خواهند یافت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان کوشش زیاد کنند که خواست ملاله یوسفزی را قبول کنند . حکومت امارت اسلامی اجازه دهید تا دختران دو باره به مکتب بروند . در یک کشور اسلامی دختران از مکتب رفتن تا به حالی منع نشدن . تعلیم کردن حق دختران است هیچ کسی حق ندارد که دختران را از مکتب خواندان منع کند .وقت که در دین مبین اسلام اجازه باشد که دختران علم حاصل کند بس طالبان به چی دلیل دروازه های مکتب را به روی دختران را بند کرده است . خواهش ما مردم افغانستان و تمام مردم کشورهای اسلامی همین است از حکومت امارت اسلامی افغانستان که هرچی زوتر می شود دختران را اجازه دهید که به مکتب بروند .

پاسخ

Hi

پاسخ