آموزش

ملاله یوسفزی خواهان حمایت قویتر برای زنان افغان شد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

ملاله یوسفزی یک فعال پاکستانی برای تعلیم طبقه اناث و برنده جایزه نوبل صلح به تاریخ ۱۵ قوس با همراهی آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در واشینگتن سخنرانی می کند. [مانویل بالس سینیتا/پول/ای اف پی]

ملاله یوسفزی یک فعال پاکستانی برای تعلیم طبقه اناث و برنده جایزه نوبل صلح به تاریخ ۱۵ قوس با همراهی آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در واشینگتن سخنرانی می کند. [مانویل بالس سینیتا/پول/ای اف پی]

واشینگتن -- ملاله یوسفزی مدافع حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح که از تیراندازی یک جنگجوی در سال ۱۳۹۱ نجات یافت، به روز دوشنبه (۱۵ قوس) در جریان سفرش به واشینگتن، در مورد حمایت قویتر ایالات متحده از دختران و زنان افغان استدلال کرد.

این دختر ۲۴ ساله که با فعالان اناث افغان کار می کند، درحالیکه در کنار آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده ایستاده بود در اظهارات خود گفت، «افغانستان فعلاً یگانه کشوری است که دختران به تعلیم ثانوی دسترسی ندارند. آنها از یادگرفتن منع شده اند».

یک مرد مسلح در سال ۱۳۹۱ بالای ملاله یوسفزی در بس مکتب اش در منطقه سوات پاکستان شلیک کرد. وی در انگلیستان جایی که اکنون در آنجا زندگی می کند، مورد تداوی قرار گرفت.

ملاله یوسفزی در سال ۱۳۹۳ برنده جایزه نوبل صلح شد.

ملا فضل الله رهبر فراری شورشیان که دستور قتل وی را صادر کرده بود، در سال ۱۳۹۷ در ولایت کنر کشته شد.

دادخواهی از دختر افغان

وی در ضمن تقدیم کردن یک نامه خطاب به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده از سوی یک دختر ۱۵ ساله افغان به نام ستوده افزود، «این در حال حاضر پیام دختران افغان است: ما می خواهیم جهانی را ببینیم که در آن تمام دختران بتوانند به تعلیم مصؤن و با کیفیت دسترسی داشته باشند».

به گفته یوسفزی ستوده نوشت، «هر قدر بیشتر که مکاتب و پوهنتون ها به روی دختران بسته بمانند، امیدواری آنها به آینده بیشتر تاریک خواهد شد.»

یوسفزی با خواندن این نامه افزود، «تعلیم دختران برای آوردن صلح و امنیت یک ابزار قدرتمندی است. اگر دختران یاد نگیرند، افغانستان نیز آسیب خواهد دید.»

مکاتب ثانوی در افغانستان جایی که حکومت قبلی در ماه اسد سقوط کرد، فقط برای پسران بازگشایی شده اند و فقط مردان اجازه تدریس را دارند.

یوسفزی قبل از یک ملاقات خصوصی با بلینکن خاطرنشان کرد، «ما امیدواریم که ایالات متحده همراه با سازمان ملل متحد اقدامات عاجل را انجام خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که به دختران اجازه داده شود تا هر چه زودتر به مکاتب خود بازگردند.»

بلینکن از یوسفزی به عنوان یک شخص «الهام دهنده به دختران و زنان در سراسر جهان» و کسی که «با کارش و با تلاش هایش، یک تغیر واقعی را به وجود می آورد» توصیف کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500