آموزش

فارغ التحصیلان اناث پوهنتون برای پر کردن خلاء تعلیمی دختران، اپلیکیشن مکتب را ساختند

گزارش از عمر

گروهی از دختران جوان افغان که فارغ التحصیل پوهنتون هستند، در ولایت هرات برنامه مکتب آنلاین برای دختران را در بحبوحه ممنوعیت تحصیلی آنها راه اندازی کرده اند. برنامه آموزش آنلاین از طریق تلیفون های هوشمند قابل دسترسی است و آموزش را برای همه دروس بر اساس برنامه درسی افغانستان برای تعلیمات متوسطه ارائه می دهد. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- گروهی از دختران جوان افغان که فارغ التحصیل پوهنتون هستند، در ولایت هرات اپلکیشن برنامه مکتب آنلاین برای دختران را در بحبوحه ممنوعیت آموزش تعلیم آنها راه اندازی کرده اند.

این ابزار آنلاین که مکتب نام دارد، توسط گروهی از فارغ التحصیلان فاکولته کمپیوترساینس پوهنتون هرات ساخته شده و هفته گذشته در آغاز سال تعلیمی راه اندازی شد.

مکتب بر روی تلیفون های هوشمند قابل دسترسی است و می توان آن را به صورت رایگان از فروشگاه اپل و گوگل پلی دانلود کرد. این اپلیکیشن دروس را در همه مضامین بر اساس برنامه درسی مکتب ثانوی افغانستان ارائه می دهد.

مریم منیب، رئیس اجرائیه برنامه مکتب آنلاین، گفت که هدف از راه اندازی مکتب اطمینان از دسترسی دختران به آموزش بود.

این عکس که به تاریخ ۵ حمل گرفته شده، یکی از اعضای تیم مکتب آنلاین را در دفتر کارش در شهر هرات نشان می دهد. [عمر/سلام تایمز]

این عکس که به تاریخ ۵ حمل گرفته شده، یکی از اعضای تیم مکتب آنلاین را در دفتر کارش در شهر هرات نشان می دهد. [عمر/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۵ حمل گرفته شده، یکی از اعضای تیم مکتب آنلاین مکتب در شهر هرات محتوای تلیفون خود را بررسی می کند. اپلیکیشن مکتب را می توان به صورت رایگان از اپل استور و گوگل پلی داونلود کرد. [عمر/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۵ حمل گرفته شده، یکی از اعضای تیم مکتب آنلاین مکتب در شهر هرات محتوای تلیفون خود را بررسی می کند. اپلیکیشن مکتب را می توان به صورت رایگان از اپل استور و گوگل پلی داونلود کرد. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، «هدف ما این است که هرگز اجازه ندهیم آموزش برای دختران متوقف شود. این یک برنامه مکتب آزاد است و همیشه برای دختران در دسترس خواهد بود.»

او گفت، «مواد آموزشی در قالب های مختلف از جمله بصری، سمعی و متن موجود است. این برنامه دارای داشبوردی است که به مکاتب خصوصی، موسسات آموزشی و سایر مراکز آموزشی اجازه می دهد مطالب آموزشی خود را آپلود کنند.»

او گفت، حدود ۳۰۰۰۰ متعلم این برنامه را به صورت آنلاین دنبال می کنند و حدود ۱۰۰۰۰ به طور فعال از محتوای آموزشی آن استفاده می کنند.

او افزود، تعداد فالوورها که اکثراً دختر هستند، هر روز در حال افزایش است.

او افزود، «ما می خواهیم فرصت های آموزشی بیشتری را برای دختران فراهم کنیم. ما در تلاش هستیم تا برنامه را گسترش دهیم و در نظر داریم دروس زبان انگلیسی و کمپیوتر ساینس را در آینده تقدیم کنیم.»

منیب گفت، در پایان سال تعلیمی برای هر متعلم که کورس های آموزشی را دنبال کرده باشد تصدیق تکمیل کورس صادر می شود.

پر کردن خلا

مژده پیمان، یکی از اعضای تیم مکتب آنلاین، گفت که این برنامه با هدف پر کردن خلاء و ایجاد فرصت های آموزشی برای دختران در زمانی که مکاتب و سایر مراکز تعلیمی به روی آنها بسته است، می باشد.

او گفت، «همه مراکز آموزش حضوری برای دختران بسته مانده است و ما می خواستیم راه حلی برای غلبه بر این مشکل پیدا کنیم. برنامه مکتب آنلاین را راه اندازی کردیم تا دخترانی که از حصول علم محروم هستند بتوانند درس بخوانند.»

پیمان گفت، آموزش آنلاین بهترین راه برای آموزش دختران در شرایط کنونی است و از جامعه جهانی خواست تا از نفوذ خود برای بازگشایی مکاتب برای دختران افغان استفاده کند.

فاطمه رضایی، یکی دیگر از اعضای تیم مکتب آنلاین، گفت، «هدف از این برنامه امید بخشیدن به دخترانی بود که از حصول آموزش محروم هستند تا دیگر احساس ناامیدی نکنند.»

او گفت که اکنون بیش از هر زمان دیگری، «زنان به حمایت و انگیزه نیاز دارند تا بتوانند به تحصیل ادامه دهند.»

خدیجه مختارزاده، استاد پوهنتون هرات، گفت که برنامه های آنلاین مکتب را به خانه های دختران آورده و بسیار مؤثر بوده است.

او افزود، «راه اندازی اپلیکیشن مکتب یک ابتکار بسیار خوب است و به دختران اجازه می دهد تا دانش خود را افزایش دهند و با کتاب ارتباط برقرار کنند. این در واقع نوعی مبارزه با محدودیت ها است.»

او گفت، «زمان تبدیل خانه هایمان به مکتب فرا رسیده است. در شرایط فعلی، هیچکس نمی تواند کسی را از طلب علم باز دارد.»

او گفت، دخترانی که در یک محله زندگی می کنند و به برنامه مکتب آنلاین دسترسی دارند، می توانند با هم درس بخوانند و مطالب آموزشی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

امیدی برای دخترها

ثنا افضلی، ۱۶ ساله، متعلم صنف یازدهم در شهر هرات، گفت که به تاریخ ۲۹حوت به مکتب آنلاین پیوست.

او به تاریخ ۷ حمل به سلام تایمز گفت، این برنامه امید را در میان دختران زنده می کند و تأثیر مثبتی بر تحصیل دختران خواهد داشت.

او گفت، «برنامه مکتب آنلاین شکاف ایجاد شده به دلیل تعطیلی مکاتب دخترانه را پر کرده است. اکثر دختران به انترنت دسترسی دارند و می توانند به راحتی در صنف های آنلاین شرکت کنند.»

با این حال، او گفت، «امیدواریم مکاتب ما به زودی افتتاح شوند. سال تعلیمی آغاز شده است و ما نباید بیش از این وقت را تلف کنیم.»

ثنا گفت، هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بگوید مکاتب باید برای دخترها بسته بماند.

سیما حسن زاده، ۱۵ ساله، متعلم صنف دهم در شهر هرات، گفت که با اشتیاق فراوان به برنامه مکتب آنلاین پیوسته است و امیدوار است که بتواند مانند گذشته تعلیمات خود را از سر بگیرد.

او افزود، «مکاتب به روی ما بسته شده اند و ما از آموزش حضوری محروم هستیم. برنامه مکتب آنلاین یک ابتکار جدید در دسترس دختران است که می توانیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و دانش خود را به اشتراک بگذاریم.»

او گفت، «ما امیدوار بودیم امسال به مکتب برگردیم، اما مکاتب بسته مانده‌اند و رویاهای ما بار دیگر از بین رفت.»

سیما گفت، برنامه مکتب آنلاین به یک جایگزین معقول برای تعلیم حضوری تبدیل، و باعث ایجاد حس امید در بین دخترها شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وجود انسان دارای دو بخش است. یک قسمت مرد است و قسمت دیگر زن. قرآن کریم می فرماید، «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» [ترجمه]: «آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها هستید». این بدان معنی است که شما (مرد و زن) یکدیگر را می پوشانید. اگر یکی نباشد، دیگری مثل برهنه است و برهنگی برای انسان عیب است. اگر در جامعه فقط مردان تحصیل کنند، نیمی از جامعه تحصیل کرده اند، اما اگر زنان نیز تحصیل کرده باشند، کل جامعه تحصیل کرده است. نه تنها در هرات، بلکه در تمام نقاط افغانستان، دختران حق و توانایی یادگیری دارند. ما می خواهیم که رژیم وحشی طالبان به ماموریت سازمان های استخباراتی پاکستان پایان دهد و زنان افغان را بی سواد نگذارند. پاکستان نماینده استعمار بریتانیا در منطقه است که نمی خواهد افغانستان توسعه یابد. در زمان غازی امان الله خان انگلیس ها مانع پیشرفت و توسعه در افغانستان شدند. آخوندهای جاهل را گماشتند تا از تحصیل دختران ممانعت کنند. برای این منظور مردم را علیه شاه امان الله خان تحریک کردند. سازمان اطلاعات مذموم پاکستان در جریان دوره ۲۰ ساله جمهوریت و قبل از آن در دوره تنظیم های جهادی در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ همین بازی را تکرار کرد و ملیشه های مختلف را علیه زنان افغان به کار گرفت که در نتیجه میلیون ها زن افغان کشته و از تحصیل محروم شدند. من از طریق مجله سلام تایمز، از رهبران طالبان درخواست می کنم که حکومت، رهبری مساجد و مدارس دینی نیست. چشمهای تان را باز کنید. ملا، داکتر، انجنیر، وکیل، سلمانی، دوکاندار، خواننده، رقاصه... به همه احترام بگذارید. هیچ افغان از دیگر افغان کم و هیچ افغان از دیگر افغان بیش نیست.

پاسخ

سازمان ملل متحد کوشش زیاد کند که طالبان دروازه های پوهنتون ها ی اناث را به روی اناث باز کند . همه دختران نمی توانند که تلیفون هو شمند خریدار ی نماید و از این برنامه مکتب انلاین مستفید شوند . اکثر محصلین والدین شان اقتصاد خراب دارند انها بر ای خود نان خوردن خود را ندارند چی بسا که برای دختران خود تلیفون خریداری کند که دختران شان از این برنامه مکتب انلاین بهرمند شوند . سازمان ملل متحد و سازمان کشورهای اسلامی باید فشار های هر چه بشتر را بالای امارت اسلامی افغانستان بیاورند تا هرچه زوتر دروازه های پوهنتون ومکتب ها را به روی دختران باز کند . این انتظار طولانی اکثر محصلین و متعلیمین اناث را به مریضی روانی مبتلا نموده است .

پاسخ

این لطفی است که به دخترانی که در خانه نشسته اند آموزش می دهند و مشکلات آنها را به درستی درک می کنند. مسئولان باید از این موضوع بیاموزند که دختران در هر زمینه ای استعداد دارند و اگر محدودیت ها برداشته شود به آنها نشان می دهد که می توانند نقش خوبی در پیشرفت کشور داشته باشند. این پیامی به طالبان می دهد که هرگز نمی توانید جلوی پیشرفت زنان را بگیرید. مردم افغانستان می خواهند که خواهران، دختران و دیگر اعضای زن خانواده شان مانند مردان تحصیل کنند و زندگی خوبی داشته باشند. خداوند به آنها کمک کند تا در کارشان پیشرفت بیشتری داشته باشند و خدا نکند این روند به دلیل کمبود امکانات فرو بریزد. موفقیت در ...

پاسخ

این مایه شرمساری برای طالبان است. اگرچه طالبان با همه حماقت‌هایشان تحصیل را در افغانستان متوقف کردند، اما این دختران ثابت کردند که زنان می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. متأسفانه در حکومت دزدان تحت نام جمهوری، برخی زورمندان دست به جنایت زدند و مردم مجبور شدند طالبان را ترجیح دهند. بیش از ۹۰٪ افراد از وزیر گرفته تا مدیر در فساد اداری و اخلاقی دست داشتند. ائتلاف جهانی اجازه از بین بردن جنگسالاران را نمی داد اما حال کل کشور یک دست و متحد شد. در آنوقت، همه مشغول غارت وطن خود بودند. نظام به قدری ضعیف شده بود که حکومت یک والی را به فاریاب فرستاد و در آنجا شبه نظامیان دوستم با والی مخالفت کردند و او را برگرداندند. پنجشیر، که اصلا یک ولسوالی بود، و کرزی برای جلب رضایت [قسیم] فهیم، آن را به ولایت تبدیل کرد و ائتلاف شمال، حکومت مستقل خود را داشت. هیچ پشتون اجازه کار در پنجشیر را نداشت. هر که به پنجشیر می رفت اسنادش در دروازه پنجشیر چک می شد. در بامیان پادشاهی هزاره ها بود. هر چه هزاره ها می خواستند، به ویژه رهبران قدرتمند آنها اتفاق می افتاد. یک جنگسالار غیرمسئول به نام علیپور یک هواپیمای ارتش ملی را ساقط کرد، اما دولت برای بازگرداندن و اعدام او کاری انجام نداد. الان که دولت متحد شده، متاسفانه حاکمان احمق هستند. آنها نه منافع خود را می دانند و نه به منافع کشور و مردم احترام می گذارند. در حال حاضر هیچ کشوری وجود ندارد که دختران در آن تحصیل نکنند، یا زنان نتوانند سر کار بروند، اما این کار را انجام می دهند. به هر حال برای این دختران آرزوی موفقیت بیشتر دارم. با احترام

پاسخ

دختران افغان برای آموزش باید به چنین مراکز یا سافت ویرهای آنلاین مراجعه کنند. اکثر مراکز آنلاینی که در دو سال اخیر فعالیت خود را آغاز کرده اند، اکثر مراکزی که در اینجا می بینیم، می گویند به دلیل کمبود منابع و بودجه نمی توانند خدمات مناسبی را که نیاز است ارائه کنند. به این دلیل که مرکز مجبور به تهیه مواد کافی است و کارگران این مواد را تهیه می کنند. کارمندان پس از آن هزینه دارند و به وسایل نیاز دارند. ۹۷٪ مردم افغانستان زیر سطح فقر زندگی می کنند. اکثر متعلمین قادر به ارائه لپ تاپ، اینترنت و سایر امکانات لازم برای آموزش آنلاین نیستند. با این حال، این دختران هنوز واقعاً تلاش کردند، و این کار قابل ستایش است، اما بدون حمایت منظم، فکر نمی‌کنم بتوانند جلوتر بروند، حتی اگر چیزهای دیگر را کنار بگذارید، قیمت انترنت در افغانستان نیز به اندازه ای بالاست که هزینه بیشتری داشته باشد، اما خداوند به این دختران کمک کند تا خدمت کنند. نکته دیگر این است که آموزش آنلاین به اندازه آموزش حضوری مؤثر نیست، اما مراکز آموزش آنلاین هنوز فرصت خوبی برای دختران است. اگر درست است که طالبان فرزندان این خاک هستند، باید آرزوی دختران را برآورده کنند و بگذارند درس بخوانند.

پاسخ

این یک خبر و پیشرفت بسیار خوب است و حداقل کمک می کند تا زنان به تعلیم دسترسی داشته باشند و با سواد شوند. زنان با سواد میتوانند اطفال شانرا خوب تربیه نمایند. هر قدر مادران باسواد باشند به همان اندازه فرزندان شان نیز با سواد تربیه خواهند شد که در نتیجه بی سوادی و جهالت در جامعه افغانستان نیز کم خواهد ګردید. اما من به چند نقطه دیګر نیز میخواهم اشاره کنم: - این اپلیکیشن هیچوقت نمی تواند جای تعلیم و تربیه رسمی یعنی درس خواندن در مکتب را بګیرد. بنابر این باید تمرکز بیشتر بر روی بازګشایی مکاتب دخترانه شود. - این اپلیکشین از طریق مبایل هوشمند و انترنت پر سرعت کار میکند. زنان در قریه ها و ولایات افغتنستان به انترنت و مبایل هوشمند دسترسی ندارند و نظر به قیمت های بالای آن، حتی مردم شهرها نیز نمی توانند از این اپلیکیشن ها استفاده کنند. - بودجه این اپلیکیشن ها زیاد است و با مصارف ګزاف تهیه می شوند. بنابراین پیشنهاد من این است که باید کوشش شود مکاتب غیر رسمی که توسط یونسف در ولایات ایجاد شده اند توسعه یابند و بر کیفیت شان کار شود.

پاسخ