آموزش

دختران افغان با ممنوعیت از ورود به مکاتب، به آموزش آنلاین روی آوردند

گزارش از عمر

دختران به تاریخ ۱۹ دلو در شهر هرات از خانه در صنف آنلاین شرکت می کنند. [عمر/سلام تایمز]

دختران به تاریخ ۱۹ دلو در شهر هرات از خانه در صنف آنلاین شرکت می کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- در میان محدودیت های تحصیلی و بسته شدن مکاتب و پوهنتون ها برای دختران در افغانستان، برخی از آنها تحصیلات خود را به صورت آنلاین دنبال می کنند.

شماری از صنف های آنلاین که اخیراً بر تعداد آنها افزوده شده است، در داخل افغانستان برگزار می شود، در حالیکه بقیه آنها از کشورهای دیگر به ویژه ایالات متحده مدیریت می شود.

دختران می‌توانند برای ثبت‌نام رایگان در صنوف آنلاین و آموزش در واتس‌اپ، زوم و چند برنامه پیام‌رسانی دیگر درخواست دهند.

مکتب آنلاین سوزن طلایی (گولدن نیدل) توسط حمیرا قادری، مقیم ایالات متحده، تأسیس شده و تا به امروز به ده ها دختر در افغانستان آموزش داده است.

قادری که دارای دکتورای ادبیات دری است، به دختران در رشته های مختلف به ویژه نویسندگی خلاق و روانشناسی تدریس می کند.

قادری گفت که مکتب آنلاین سوزن طلایی در ماه سنبله سال ۱۴۰۰ و در پی تعطیلی پوهنتون های دختران افغان راه اندازی شد و افزود که تعداد متعلمین مکت آنلاین وی اخیرا افزایش یافته است.

او گفت، «در حال حاضر ۱۸۰ دختر در صنوف آنلاین شرکت می کنند. ما هر روز به صورت آنلاین در موضوعات مختلف تدریس می کنیم و در هر صنف بین ۲۰ تا ۲۵ متعلم دختر شرکت می کنند.»

وی افزود، «متعلمین ما از سراسر افغانستان و حتی از روستاهای دور افتاده هستند. آنها انگیزه زیادی دارند و برای ادامه تحصیل سخت تلاش می کنند.»

او گفت، قادری داستان نویسی و خاطره نویسی را به دختران افغان آموزش می دهد تا بتوانند در مورد «لحظه های تلخ و سیاه» که تجربه می کنند بنویسند و آنها را به نسل بعدی منتقل کنند.

سودابه مهمند، ۲۱ ساله، یکی از متعلمین مدرسه آنلاین است. او قبل از اعمال محدودیت ها بر تحصیل دختران، محصل سال سوم جامعه شناسی در پوهنتون هرات بود.

او پس از شرکت در صنوف آنلاین برای بیش از یک ماه، گفت که خوشحال است که با وجود شرایط چالش برانگیز در افغانستان می تواند آنلاین درس بخواند.

او گفت، «از زمانی که شروع به حضور در مکتب آنلاین کردم، برای مطالعه دوباره امیدوار و انگیزه پیدا کردم. صنوف مجازی تا حدودی جایگزین صنوف پوهنتون شده است.»

مهمند گفت، «من مصمم هستم که تعلیم و ظرفیت خود را افزایش دهم. وقتی همراه با دختران دیگر در صنوف آنلاین درس می خوانم، محبوس شدن در خانه و مشکلات را فراموش می کنم. محدودیت های جنسیتی نمی تواند ما را از کسب دانش و پیشرفت باز دارد.»

ایجاد امید و آرزو

دخترانی که از رفتن به مکاتب و پوهنتون ها منع شده اند، می گویند صنف های آنلاین به آنها انگیزه و امید برای ادامه تحصیل داده است.

مستوره مهاجر، ۲۱ ساله، محصل سال چهارم شعبهء روانشناسی پوهنتون هرات است و یک ماه است که به صنوف آنلاین پیوسته است.

او در صنوف آنلاین انگلیسی، داستان نویسی و روانشناسی شرکت کرده است.

وی افزود، «صنف های آنلاین فرصتی را برای ما ایجاد کرده است که امیدوار شویم، درس بخوانیم و درایت و ظرفیت های خود را بسازیم، پس از ممنوعیت تحصیل دختران در پوهنتون ها، انگیزه و امیدم را به طور کلی از دست دادم.»

مهاجر گفت، «موانع زیادی برای جلوگیری از پیشرفت دختران ایجاد شده است، اما ما زنان و دختران مطمئن هستیم که کسب دانش تنها راه نجات ما از تاریکی است و صنف های آنلاین ابزار مبارزه با محدودیت ها را برای ما فراهم کرده است.»

او گفت، ده ها دختر از سراسر افغانستان در صنف های آنلاین شرکت می کنند و این فرصت را پیدا می کنند تا دانش و مهارت های خود را به اشتراک بگذارند و این صنف ها به آنها الهام بخشیده و آنها را امیدوار کرده است.

عاطفه قربانی، ۱۹ ساله، محصل سال اول فاکولته کمپیوتر ساینس پوهنتون هرات، گفت که دو ماه است که در صنف های آنلاین شرکت می کند.

او افزود، «من هر روز در صنف های آنلاین شرکت می کنم و در رشته های کمپیوتر ساینس، انگلیسی و داستان نویسی می خوانم. این کورس ها به من انگیزه داده است که به تحصیل ادامه دهم.»

عاطفه گفت، «پس از ممنوعیت تحصیل دختران، کلاس های آنلاین به بستری موثر برای کمک به تحصیل دختران و ساختن آینده ای بهتر تبدیل شده است.»

او افزود، «ما انگیزه داریم که با وجود چالش های دلهره آور از جمله قطع برق و دسترسی به اینترنت به صنوف آنلاین خود ادامه دهیم.»

یک آموزش عصری

تعدادی از فعالان حقوق زنان می گویند که صنوف آنلاین ابزاری عالی برای ایجاد دانش دختران و توانمندسازی آنها برای مبارزه با محدودیت های حاکم بر تحصیل شان است.

فروزان دانش، یک فعال حقوق زنان در شهر هرات، گفت که اگر صنوف آنلاین برگزار نمی شد، دختران به تاریکی و ناامیدی کشیده می شدند.

وی گفت، «صنوف آنلاین این امکان را برای استادان و زنان تحصیل کرده از سراسر جهان فراهم کرده است تا به دختران در داخل افغانستان آموزش دهند.»

او افزود، «این در واقع یک فرصت مهم است که باعث پیشرفت دخترانی می شود که در غیر این صورت از مکاتب و پوهنتونها محروم شده اند.»

دانش گفت، دسترسی به تلیفون های هوشمند و اینترنت حتی برای دختران روستاها و مناطق دور افتاده امکان شرکت در صنوف آنلاین را فراهم کرده است.

سونیا اکبری، یک معلم در شهر هرات، گفت که صنف های آنلاین تا حدی جایگزین مکاتب شده است و دختران را قادر می سازد بدون محدودیت درس بخوانند.

او گفت، «صنف های آنلاین این امکان را برای دختران فراهم کرده است که در هر زمان و از هر مکان بدون هیچ محدودیتی درس بخوانند... زیرا آنها به صنوف شبانه روزی دسترسی دارند.»

اکبری گفت، اگر مکاتب و پوهنتون ها در آینده برای دختران افغان دوباره باز شوند، باز هم بهتر است که صنوف آنلاین ادامه یابد تا دختران در سراسر جهان بتوانند دانش و مهارت های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

14 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام چگونه میتوانم ثبت نام کنم

پاسخ

سلام چه گونه می توانیم ثبت نام کنم

پاسخ

من می‌خواهم درس بخوانم وبه آرزوهایم برسم

پاسخ

سلام چگونه میتوانم ثبت نام کنم

پاسخ

سلام من میخواهم دروس مکتب را بخوانند از صنف 7 میخواهم شروع کنم

پاسخ

ما درس میخوانیم تا زنجیر جهل را بشکنانیم

پاسخ

من میخواهم درس بخوانم و وطنم را آباد کنم

پاسخ

باید هرچه زودتر دروازه های پوهنتون ها و مکاتب به روی دختران افغان باز شود و آنها بتوانند سر کار بروند. اگر حاکمان کنونی افغانستان رفاه خود و سرزمین افغانستان را می‌خواهند و افغانستان را دوست دارند، باید محدودیت‌ها بر دختران و زنان را برطرف کنند. زیرا روز به روز حریفان آنها قوی تر و قوی تر می شوند. امکان هماهنگی و تقویت آنها زیاد است و شاید برخی از کشورهای خارجی به طور کامل از آنها حمایت کنند که در نتیجه جنگ بزرگ دیگری در افغانستان رخ خواهد داد. بنابراین اگر جنگ شروع شود، آرام کردن آن چالش برانگیز خواهد بود. در دوره جمهوری، افغان‌ها مواد سوخت جنگ بودند و ارتش افغانستان تلفات زیادی را متحمل شد، بنابراین مردم و سربازان و مقامات طالبان متحمل تلفات خواهند شد. اخیراً مخالفان حکومت طالبان به تاریخ ۲۲ دلو نشستی برگزار کردند و بسیاری از رهبران آنها در این نشست سخنرانی های آنلاین داشتند. آنها بر وحدت بین خود تاکید کردند و گفتند تا زمانی که وحدت بین خود را ثابت نکنند نمی توانند از حمایت کشورهای خارجی برخوردار شوند. ویب سایت خبری تاند پشتو در گزارشی نوشته است که این نشست در لندن برگزار شد و رهبران مخالفان طالبان از جمله عبدالرب رسول سیاف، عطامحمد نور، محمد محقق، عبدالله، عبدالرشید دوستم، لطیف پدرام و احمد مسعود از ترکیه، تاجیکستان و دیگر کشورها سخنرانی کردند. برخی کشورها حتی در زمان جمهوری نیز از این افراد حمایت می کردند و برخی نیز دست پر در این بی نظمی داشتند. و سیستمی وجود داشت که ارتش مجهزی داشت. پس اگر طالبان اصلاح نمی‌شوند و این مقامات سابق حمایت خارجی برای اخراج طالبان در مدت یک ماه می‌گیرند، بهتر است خودشان را درست کنند و دل مردم را به دست آورند.

پاسخ

شهزاد آریوبی سفیر افغانستان در پراگ در صفحه فیس بوک خود نوشته است، «امروز روز جهانی دختر و زن در علوم است، اما متأسفانه دختران افغان هنوز از حق انسانی برای تحصیل محروم هستند و در خانه نشسته اند. در ۲۰ سال گذشته، دختران افغان در عرصه های علمی و آموزشی به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند، تیم روبات ساز دختران افغان نمونه خوبی بود که در صحنه های مختلف بین المللی از افغانستان نمایندگی کرد و جوایز دریافت کرد. زمان کمی برای آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است. در افغانستان به امید اینکه امسال مکاتب و پوهنتونها و مراکز آموزشی دیگر برای دختران افغان باز شود و این قشر مظلوم و آسیب دیده جامعه به حقوق خود برسند و اگر این اتفاق نیفتد جامعه جهانی در تعامل روابط تجدید نظر خواهد کرد. افغانستان از یک سو از اولویت سیاست خارجی کشورها خارج می شود و از سوی دیگر مردم نیز خواهان حق تحصیل برای فرزندانشان هستند. همه اینها منجر به افزایش بیشتر نارضایتی داخلی و خارجی می شود و خدای ناکرده کشور ما بار دیگر به سمت انزوا خواهد رفت.»

پاسخ

جوانان ستون فقرات، انرژی و نیروی حیاتی یک جامعه هستند و تعلیم و تربیه آنها ضروری است. یکی از حقوق واقعی شهروندان بر دولت هایشان فراهم کردن فرصت های تعلیمی برای مردم است. اگر این کار انجام نشود، به ناچار بخش بزرگی از جامعه به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. خبر دیگر این است که جهان به طور گسترده تغییر کرده است. اکنون مردم مانند گذشته به دنبال تعلیم نیستند، اما تعلیم در دسترس همه است. دستیابی به آن مهارت و هنر می خواهد و آموختن این هنر و مهارت آسان است. هدف اصلی من در اینجا یادگیری زبان است. قبل از تحصیل، بیایید ابتدا ابزار را پیدا کنیم - یعنی ابتدا زبان را بفهمیم. همچنین باید دریافت که یادگیری زبان امروزه در دسترس تر شده است. همه چیز آنلاین است همچنین مسلم است که اکثر جوانان ما به اینترنت دسترسی دارند. جوانانی که به اینترنت دسترسی دارند و تمایل زیادی به یادگیری دارند، می توانند اپلیکیشن Duolingo را از پلی استور https://www.duolingo.com/learn در تلیفون موبایل خود دانلود کنند و یک زبان خارجی را یاد بگیرند. وقتی یک زبان بین المللی را می فهمید، بدانید که گام بزرگی در تحصیل خود برداشته اید. بعد از آن کشورهای مختلف جهان در رشته های مختلف بورسیه اعلام می کنند. شرایط بورسیه را بررسی کنید، اسناد را تکمیل کنید و برایشان ارسال کنید... البته یک نقطه را در نظر داشته باشید، می توانید برای بورسیه های مختلف به صورت همزمان اقدام کنید. درخواست خود را بفرستید و هر کدام به سراغ شما آمد، وقت را تلف نکنید، مشغول شوید و خود را آموزش دهید. به حصول علم نه نگویید. تحصیل کنید آموزش باعث می شود با رقیبان خود رقابت کنید.

پاسخ

آموزش های آنلاین کار درست است اما مشکل به نظر می رسد. بخاطریکه بسیاری مردم بخصوص در مناطق دور افتاده به انترنت منظم دسترسی ندارند. یعنی این سهولت برای یک فیصد نه که برای یک فی هزار مردم هم فایده رسانده نمی تواند. بناء حاکمان فعلی باید هر چه زودتر تصمیم خود را که دختران را از آموزش منع ساخته است، تغیر بدهد و اجازه بدهند تا دختران پس به مکاتب و پوهنتون های شان ادامه بدهند. و اګر نه، افغانستان پس به دوره قرون وسطی بر می ګردد، وقتیکه انسانها از ضرورت های اولیه نیز برخوردار نبودند.

پاسخ

جوانان باید با یافتن راه‌های جایگزین، نورعلم را روشن نگه دارند و اجازه ندهند این سلسله دچار راکد شدن و تأخیر شود. اگر راهی بسته شود سعی کنید راه دیگری را باز کنید اما سلسله آموزش باید ادامه پیدا کند زیرا این تنها راه برای بقا و داشتن آینده ای روشن است. بالاخره این تنها راه حفظ زندگی ماست. اگر این چانس را از دست بدهیم، برای همیشه در تاریکی زندگی می کنیم، پس باید به مبارزه با شرایط ادامه داد و تحصیلات حاصل شود. تعلیم و تربیت، مانند سایر ملل، حق مردم افغانستان است و باید اجازه داد که این حق را به دست آورند. به کسانی که این حق را از ما گرفتند باید گفت دست از این کار شیطانی بردارید و برای دختران نیز مانند پسران مکتب و پوهنتون باز کنید.

پاسخ

جوانان نباید از یادگیری دست بردارند. اگر دری از زندگی بسته شود، مطمئناً در دیگری باز خواهد شد. تحصیل اولین حق جوانان جامعه است. آموزش چیزی است که ملت ها را به سیاره ها برد. امروز دنیا بسیار توسعه یافته است. اگر آموزش حضوری متوقف شد، آن را به صورت آنلاین انجام دهید اما آن را متوقف نکنید. آموزش خواسته ملت است. شاید به زودی، حاکمان با ایجاد یک مکانیزم منحصر به فرد اجازه دهند.

پاسخ

دختران که به مکتب رفته نمی تواند واز درس خواندن محروم هستند با این پروگرام ریزی دختران می توانند که در هر جای که مستقرند به طور آزادانه درس خودشان را بخوانند . صنف های آنلاین برای دختران که در خانه بیکار نشسته بودند این صنف های آنلاین انگیزه وامید پیدا کرده است که دختران برای تعلیم خود ادامه بدهید او از تعلیم محروم نشوند . واقعان یک فرصت اعلی است که دختران از تاریکی ها برآیند و به طرف روشنایی آهسته آهسته روان شوند. اکسر دختران با بسته کردن دروازه های پوهنتون ومکتب به مر ض های راوانی مبتلا شدن با شروع شدن این پروگرام صنف آنلاین شاید این دختران مصروف تدریس شوند واز این مریض روانی نجات بی یابند .

پاسخ