حقوق زنان

دانشمند افغان می گوید که برای حقوق زنان مبارزه می کند و در کنار خواهرانش ایستاده است

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

اسماعیل مشعل که برای بیش از یک دهه به عنوان استاد ژورنالیزم در سه پوهنتون کابل کار می کند و در یک برنامه زنده تلویزیونی در اعتراض به ممنوعیت حضور زنان در پوهنتون ها با ترک کردن کار و پاره کردن اسناد تحصیلی خود طوفانی به پا کرد، تعهد کرد که با این حکم حتی اگر به قیمت جانش تمام شود، مبارزه خواهد کرد. [زهرا نبی/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- یک دانشمند افغان که در اعتراض به ممنوعیت حضور زنان در پوهنتون ها با ترک کار و پاره کردن مدارک تحصیلی خود طوفانی ایجاد کرد، تعهد کرده است که اگر به قیمت جانش هم تمام شود، با این حکم مبارزه خواهد کرد.

اسماعیل مشعل، ۳۵ ساله، که برای بیش از یک دهه بحیث استاد بخش ژورنالیزم در سه پوهنتون در کابل کار می کند، پس از صدور ممنوعیت در ماه قوس، مدارک تحصیلی خود را پاره کرد و از این موسسات استعفا داد.

مشعل روز جمعه (۹ جدی) در دفترش در کابل به خبرگزاری فرانسه گفت، «من صدایم را بلند می کنم. من در کنار خواهرانم ایستاده ام... اعتراض من ادامه خواهد داشت حتی اگر به قیمت جانم تمام شود.»

وی گفت، «من به عنوان یک مرد و به عنوان یک معلم نتوانستم کار دیگری برای آنها انجام دهم و احساس می کردم که اسناد تحصیلی من بی فایده شده است. بنابراین آنها را پاره کردم.‌»

اسماعیل مشعل، ۳۵ ساله، استاد بخش ژورنالیزم در سه پوهنتون به تاریخ ۹ جدی در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه در کابل صحبت می کند. او گفت، «من صدایم را بلند می کنم. من در کنار خواهرانم ایستاده ام... اعتراض من حتی اگر به قیمت جانم تمام شود، ادامه خواهد داشت.» [ای اف پی]

اسماعیل مشعل، ۳۵ ساله، استاد بخش ژورنالیزم در سه پوهنتون به تاریخ ۹ جدی در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه در کابل صحبت می کند. او گفت، «من صدایم را بلند می کنم. من در کنار خواهرانم ایستاده ام... اعتراض من حتی اگر به قیمت جانم تمام شود، ادامه خواهد داشت.» [ای اف پی]

مروه، یک محصل ۱۸ ساله افغان، به تاریخ ۴ جدی در خارج از پوهنتون کابل یک اعتراض انفرادی را به ممنوعیت تحصیلات عالی زنان برگزار می کند. [ای اف پی]

مروه، یک محصل ۱۸ ساله افغان، به تاریخ ۴ جدی در خارج از پوهنتون کابل یک اعتراض انفرادی را به ممنوعیت تحصیلات عالی زنان برگزار می کند. [ای اف پی]

فوزیه کوفی، سیاستمدار افغان به تاریخ ۸ جدی در لندن عکس می گیرد. او از جهان خواست تا از زنان افغان که « به شیوه خود شجاعانه مبارزه و مقاومت می کنند» حمایت کنند. [جاستین تالیس/ ای اف پی]

فوزیه کوفی، سیاستمدار افغان به تاریخ ۸ جدی در لندن عکس می گیرد. او از جهان خواست تا از زنان افغان که « به شیوه خود شجاعانه مبارزه و مقاومت می کنند» حمایت کنند. [جاستین تالیس/ ای اف پی]

ویدیو اعتراض تاریخ ۶ جدی او که از طریق طلوع نیوز صحبت می کرد، در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

مردان افغان به ندرت در حمایت از زنان به طور علنی اعتراض می کنند، اما مشعل گفت که از حقوق زنان دفاع خواهد کرد.

وی گفت، «در جامعه ای که کتاب و قلم از دست مادران و خواهران ربوده شود، تنها راه جنایت، فقر و ذلت را نشان خواهد داد.»

مقامات ادعا کردند که ممنوعیت حضور زنان در پوهنتون به دلیل رعایت نکردن قوانین حجاب شرعی سختگیرانه اعمال شده است.

اما مشعل، که یک انستیتیوت تحصیلی برای زنان و مردان را نیز اداره می‌کند، این توجیه را رد کرد.

او گفت، «آنها به ما گفتند که حجاب را بر زنان عملی کنیم - ما این کار را کردیم. آنها به ما گفتند که صنف ها را جدا کنیم - این کار را هم کردیم.»

او گفت که هیچ دلیل منطقی برای این ممنوعیت وجود ندارد و افزود که این ممنوعیت «حدود ۲۰ میلیون دختر را تحت تاثیر قرار می دهد.»

حق خدادادی

مشعل افزود که این ممنوعیت هیچ مبنایی در شریعت اسلامی ندارد.

وی در حالیکه کتاب های دینی را در دست داشت، گفت،‌ «حق تحصیل زنان را خداوند (ج)، قرآن کریم، محمد رسول الله (ص) و دین ما داده است.»

مشعل گفت، «پس چرا باید زنان را به چشم حقارت نگاه کنیم؟»

از ماه اسد سال ۱۴۰۰، محدودیت‌های فزاینده‌ای شدید بر زنان، عملاً آنها را از زندگی عمومی بیرون می‌کشد.

هفته گذشته، مقامات همچنین به همه گروه های کمک رسان دستور دادند که از آمدن کارمندان زن به محل کار خودداری کنند.

مکاتب متوسطه دخترانه بیش از یک سال است که تعطیل شده اند، در حالی که بسیاری از زنان شغل خود را در دولت از دست داده اند و بخشی از معاشات خود را برای ماندن در خانه دریافت می کنند.

زنان همچنین از رفتن به پارک ها، کلب های ورزشی و حمام های عمومی منع شده اند. آنها از سفر کردن بدون حضور عضو ذکور فامیل منع شده و باید در محضرعام خود را پت کنند.

مشعل که همسرش سال گذشته شغل معلمی خود را از دست داد، گفت، «از نظر من، ما در حال پسرفت هستیم.»

او نگران دخترش است که متعلم صنف ششم، سال آخر مکتب است و پس از آن ممنوعیت تعلیم اعمال می شود.

او گفت، «من نمی‌دانم چگونه به او بگویم که بعد از صنف ششم درس نخواند. او چه جرمی مرتکب شده است؟»

زنان شجاعانه مبارزه و مقاومت می کنند

فوزیه کوفی، معاون پیشین پارلمان افغانستان گفت که ممنوعیت فعالیت زنان و دختران مانند کار برای گروه های کمک رسان یا رفتن به مکتب یا پوهنتون منجر به حذف آنها از زندگی عمومی شده است.

او به روز پنجشنبه گذشته در مصاحبه ای با ای اف پی از لندن گفت، «آنها به معنای واقعی کلمه زنان را حذف کرده اند؛ چیزی باقی نمانده جز اینکه فرمان بعدی ممکن است این باشد که زنان نباید نفس بکشند.»

کوفی گفت، یکی از اعضای خانواده به تازگی از او برای رفتن کمک خواسته بود.

زن مذکور گفت که قبلاً درخواست کمک نکرده بود زیرا «من کار می کردم و فکر می کردم تا زمانی که بتوانم کار کنم، می توانم اینجا زندگی کنم

اما اکنون که او قادر به کار کردن نیست، گفت که رویاهایش «در هم شکسته» شده است.

این نماینده سابق مجلس که از دو سوءقصد در افغانستان جان سالم به در برد، گفت که احساس می کند نمی تواند کمک کند زیرا «اگر همه مردم افغانستان را ترک کنند، چه اتفاقی می افتد؟»

او از جهان خواست تا از زنان افغانستان که «به شیوه خود شجاعانه مبارزه و مقاومت می کنند» حمایت کنند.

او گفت، «آنها دستگیر می شوند، آنها شکنجه می شوند.»

وی گفت، «فکر می کنم زمان آن فرا رسیده است که جهان مبارزات ما را بشناسد.»

کوفی پیش بینی کرد که اعتراضات زنان به محدودیت های اعمال شده در دراز مدت به راحتی سرکوب نخواهد شد.

کوفی گفت، «این شجاعت است. من فکر می کنم این کار ادامه خواهد داشت زیرا برای زنان، آنها چیز دیگری برای از دست دادن ندارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

استاد مشعل یک افغان شجاع و هوشیار است. او می داند که اگر امروز او پرسان حق تحصیل خواهر و دخترش نکند، فردا همان خواهر یا دختر در شفاخانه ای در پاکستان، ایران یا هندوستان خواهد بود و یک داکتر مرد خارجی او را لمس خواهد کرد. استاد مشعل می داند که چند روز پیش در یک مصاحبه تلویزیونی اصل اسناد تحصیلی خود را پاره کرد که بسیار دردناک است. این یک نوع اعتصاب است، اما ما افغان ها به نام مقامات تحت حاکمیت جواسیس خارجی هستیم که متأسفانه در طول چند ماه به افغانستان ضربه وارد کرده و جلوی پیشرفت آن را گرفته اند. ای کاش همه ما (مردها) علیه ممنوعیت تحصیل زنان یک اعتصاب متحد می کردیم، و حقوق خود را مطالبه می کردیم و تا زمانی که مکاتب و پوهنتون ها به روی زنان باز نمی شدند ما به جای خود نمی نشستیم، اما ما افراد بسیار متفاوتی هستیم. در واکنش به تعطیلی پوهنتون ها علیه زنان/دختران، اکثر ما یک مبارزه یک روزه را در فیس بوک شروع کردیم و روز بعد به آن پایان دادیم. مبارزه باید تا کنون ادامه می یافت و اعتراضات منظم برگزار می شد.

پاسخ

هیچ دیگر راهی نیست که مردان افغانستان از حقوق خواهرانش دفاع کند به جز از اینکه یا دیبلوم خود آتش بزند و یا هم از وظیفه خود استفا بدهید فکر کند که این استادان که اسناد های خودرا در محضر رسانه‌های آتش زدند آخرین چیزی که از دست همین استادان می شود او همین کار بود که همین استادان گردند آزادی بیان در افغانستان نیست آوز های مردم افغانستان خاموش است مردان افغانستان ضمیر شأن مرده است هرکس که به سرنوشت اینها بازی می کند اینها خاموش هستند . در افغانستان از سال 1356الا1401به سر سرنوشت مردم فقیر ومسکین بیچاره سر زنان و مردان افغانستان. بازی می شود و هیچگاه مردم فقیر افغانستان از حقوق خود دفاع نکرده است. فوریه کوفه هم در شورای صلح افغانستان اشتراک داشت کپ های آن قابل اعتبار نیست آن می فهمید که با ز هم به سرنوشت زنان بازی راوان است با ید از وظیفه خود کناره گیری می کرد در افغانستان هرکس یک ده روزی جیغ میزند وبعد از چند روزی ملت بیچاره را تنها می مانند وخودشان به خارج فرار می کند در پهلوی این ملت بیچاره هیچ کس ایستادگی درست نکرده است تا که این ملت بیچاره از این حکومت های که همیشه حق و حقوق مردم فقیر افغانستانرا که در جنگ دست‌ها شأن اغوشته نیست ایستاده شوند واز حقوق شأن دفاع کند. مردم فقیر افغانستان همیشه به خاطر یک لقمه نان شکار همین جنگ سالاران شوده و می شود

پاسخ

هر اتفاقی بیفتد عامل آن جهالت ما و سازمان های اطلاعاتی منطقه و جهان است. سازمان های منطقه ای و برخی کشورهای غربی نیز در پشت جهالت ما دست دارند. سازمان استخبارات پاکستان با حمایت انگلیسها در چهار و نیم دهه گذشته مکاتب قریه جات و حتی شهرهای افغانستان را به دست شورشیان مسلح تخریب کرده است. این چیزی است که من به چشم سر خودم دیده ام. شورشیان مسلح سه مکتب را در منطقه ما ویران کردند. آنها شورشیانی بودند که در پاکستان توسط ارتش و سازمان های استخباراتی آن کشور آموزش دیده بودند. افسران ارتش و استخبارات پاکستان به شورشیان مسلح می گفتند که مکاتب را تخریب کنند تا نسل جدید بی سواد بماند. اگر مکتب را بخوانند کافر می شوند و هیچکس در جنگ با شما کمک نخواهد کرد. همچنین به آنها می گفتند که بندهای برق، شاهراه ها و جاده ها را خراب کنند تا موترها و تانک های دولتی نتوانند از راه آنها عبور کنند. این افراد مسلح جاده هایی را که با پول مردم غرب به ویژه آمریکا ساخته شده بودند، ویران کردند. آنچه با کمک های اروپایی ساخته شده بود توسط شبه نظامیان تحت حمایت پاکستان ویران شد. این کار چندین بار در چندین دوره انجام شد. یک بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ اتفاق افتاد. سپس در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاد. بعدا بعد از سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. سازمان استخبارات و ارتش پاکستان پشت همه اینها بودند. در دوره اول از غرب پول می گرفتند و افغانستان را ویران می کردند و در سال های اخیر از روسیه و چین پول می گرفتند و کشور ما را ویران می کردند. حالا که حوزه تخریب به شهرها رسیده و پوهنتون ها در حال تعطیل شدن هستند، این حلقه جدید همان زنجیر است.

پاسخ