آموزش

آغوش ها، فریادها و گریه ها: زنان افغان بخاطر ممنوعیت بر پوهنتونها به ماتم نشستند

گزارش از ای اف پی

محصلین اناث پوهنتون های افغانستان که منسوبین امنیتی آنها را از رفتن به پوهنتونها منع کردند، به تاریخ ۳۰ قوس در کنار یک پوهنتون در کابل ایستاده اند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

محصلین اناث پوهنتون های افغانستان که منسوبین امنیتی آنها را از رفتن به پوهنتونها منع کردند، به تاریخ ۳۰ قوس در کنار یک پوهنتون در کابل ایستاده اند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

کابل -- محصلین اناث پوهنتون ها در سراسر افغانستان روز چهارشنبه (۳۰ قوس) پس از محرومیت از تحصیل و محکوم شدن به زندگی با احساس «مانند پرندگان در قفس» در بی باوری تیر کردند.

در کابل، که بزرگترین پوهنتونهای کشور در آن موقعیت دارد، محصلین اناث با پوشیدن چپن های سیاه و روسری‌های منظم در خارج از محوطه‌های پوهنتونی گرد هم آمدند و در حالی که اخبار ممنوعیت پوهنتون را می شنیدند، از دوستان و خانواده تسلیت طلبیدند.

امینی، یک محصل ۲۳ ساله نرسنگ در قندوز، به خبرگزاری فرانسه گفت، «همه ما احساس پرندگانی در قفس داشتیم، یکدیگر را در آغوش گرفتیم، فریاد زدیم و گریه کردیم، چرا چنین اتفاق برای ما می افتد؟»

او با سه خواهرش بود - دو تا از آن ها قبلاً از مکتب ثانوی محروم شده بودند و دیگری در حال تحصیل در پوهنتون بود - که رسانه های اجتماعی با خبر دستور آخر شب منفجر شدند.

پوهنتون های سراسر کشور قبلاً برای تعطیلات زمستانی بسته بودند، اما محصلین می‌توانستند برای امتحانات به پوهنتونها دسترسی داشته باشند یا در کتابخانه‌ها مطالعه کنند.

هیچکس گوش نخواهد کرد

یکی از نگهبانان به خبرگزاری فرانسه گفت که برخی از زنان تا صبح از این محرومیت آگاه نشده بودند.

یک محصل جوان در کابل که خواست نامش فاش نشود، گفت، «خواهرم در حال تحصیل در رشته کمپیوتر است... دیشب به او اطلاع ندادم. می دانستم که او ضربه خواهد دید.»

وی گفت، «این واقعا بیانگر بی سوادی و شناخت ضعیف از اسلام و حقوق بشر است، اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، آینده بدتر می شود. همه ترسیده اند.»

در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار، برخی از محصلین پسر در اعتراض به این تصمیم، امتحانات خود را ترک کردند.

محدودیت ها برای زنان در ماه های اخیر چند برابر شده است. آنها از اکثر وظایف دولتی منع شده اند یا برای ماندن در خانه مبلغ ناچیزی دریافت می کنند، اجازه ندارند به تنهایی به خارج از شهر خود سفر کنند و از رفتن به پارک ها و باغ ها محروم هستند.

یک زن جوان ۲۹ ساله، محصل دوره ماستری در رشته ادبیات پشتو در پوهنتون کابل، گفت، «ما هیچ نیرویی نداریم و کسی نیست که به حرف ما گوش دهد.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت، «ما نمی توانیم اعتراض کنیم؛ ما ناامید هستیم. ما در هر جنبه ای از زندگی محکوم به فنا هستیم.»

او گفت، «ما وظیفه نداریم، نمی توانیم جایی برویم و نمی توانیم کشور را ترک کنیم. همه چیز را از دست داده ایم.»

آنالینا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، به روز چهارشنبه گفت که ممنوعیت تحصیلی زنان افغان را در اجندای کلوب کشورهای ثروتمند جی ۷ که آلمان در حال حاضر ریاست آن را بر عهده دارد، قرار خواهد داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

صندوق اعانه کودکان ملل متحد (یونیسف) فعالیت ۱۵۸۸ صنف محلی را در مرکز و ولسوالی های قندهار به حالت تعلیق درآورده است. یونیسف این تصمیم را پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی ملی و بین المللی توسط طالبان اتخاذ کرد. طالبان روز یکشنبه گذشته ممنوعیت جدیدی را برای اعمال محدودیت برای دختران و زنان اعلام کردند. انتقادات زیادی به آن وارد شد زیرا افغان ها مردمی نیستند که ۴۰ یا ۳۰ سال پیش بودند و عادت دارند به حرف های افراد نالایق و نادان گوش دهند. قبلاً به آن عمل می کردند. افغانها مردمی نیستند که در زمان غازی امان الله خان یا داوود خان بودند. در آن زمان مردم افغانستان به زبان بیگانگان سکوت می کردند و قدردان دولت های خود بودند. هنوز که حکومت محمد اشرف غنی سقوط کرده است، دختران و جوانان می گریند که می دانند کوه دانش و انکشاف را از دست داده اند. او را از دست دادند و در مقابل، افراد نادان قدرت را به دست گرفتند. می توانیم بگوییم که هزاران کودک قندهار نتوانستند درس بخوانند و طالبان سرنوشت سیاهی را برای افغانستان رقم زده است.

پاسخ

بقیه اظهارات رئیس جمهور غنی: من بارها گفته ام و تکرار می کنم اگر یک دختر باسواد شود، پنج نسل آینده را تغییر می دهد. اگر یک دختر بی سواد بماند باعث نابودی پنج نسل در آینده می شود. من ادعای آن دسته از کشورهای خارجی و داخلی را که به چنین تصمیمات خائنانه پوشش فرهنگی می دهند، به شدت رد می کنم. مادران میرویس نیکه و احمدشاه بابا از رهبرانی باسواد و محترم بودند. من از دختران و پسرانی که امروز در ننگرهار، قندهار و سایر ولایات برای حق تحصیل در این شرایط دشوار تظاهرات کردند، قدردانی و ارج می نهم. آنها پیشگامان و قهرمانان حق تحصیل در کشور هستند. نسل جوان کنونی (زنان و مردان) می توانند با تقویت صفوف، اتحاد و همفکری خود، استبداد جاری را برای صد سال آینده نابود کنند. در شرایط کنونی، تنها موضوعی که همه افغان ها روی آن اتفاق نظر دارند، موضوع حق تحصیل و کار زنان است. من معتقدم که طالبان نمی توانند در مقابل این اجماع مردمی ملی بایستند. زنده باد افغانستان

پاسخ

طالبان جاهل هستند. آنها می خواهند کل جامعه را جاهل بسازند. اگر آنها در مورد حقوق زنان افغان کار خلافی انجام دهند، تمام مردم افغانستان در مقابل آنها ایستاده اند. اقدام آنها مبنی بر نرفتن دختران به این پوهنتون ها واکنش مقامات سابق و مردم عادی افغانستان را برانگیخته است. رئیس جمهور محمد اشرف غنی در یکی از بیانیه های خود گفت: بسم الله الرحمن الرحیم. متاسفانه مشکل کنونی تحصیل و کار زنان در کشور شدید، غم انگیز و بارزترین و ظالمانه ترین نمونه آپارتاید جنسیتی در قرن بیست و یکم است. مشکل اصلی عدم مشروعیت گروه حاکم است زیرا آنها به شیوه ای غیر دموکراتیک حاکم هستند و افغانستان را اشغال کرده و تمام جمعیت را به گروگان گرفته اند. مسئولیت چنین تصمیمات بد گروه حاکم کنونی و تعمیق بحران کنونی تنها بر عهده طالبان نیست، بلکه بر عهده همه افراد، عناصر و نهادهایی است که برای سفید کردن آنها تبلیغاتی ترتیب داده و ادعا می‌کنند که این افراد تغییر کرده‌اند. درک آنها از موقعیت های جدید افزایش یافته است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که طالبان و واعظان آنها ضمایم پنهان توافقنامه دوحه را با ملت در میان بگذارند. سوال این است که چرا آنها نمی توانند تعهدات شخصی با آمریکا را برای مردم توضیح دهند و چرا جزئیات را از مردم پنهان نگه داشته اند؟ گروه حاکم در چه مقامی می خواهد نصاب تحصیلی افغانستان را تغییر دهد؟ آیا می خواهند نصاب تحصیلی افغانستان را به نصاب مدرسه حقانی تغییر دهند؟ آیا سیستم آموزشی آنها بهتر از برنامه درسی امام ابوحنیفه است؟ بقیه در کامنت دیگری است.

پاسخ

دروازه بسته کردن به روی محصیلن اناث پوهنتونها افغانستان محصیلن دختران وفامیلها شأن را به گریه در آوردن در حقیقت تمام مردم به اهل افغانستان را به گریه کردن . دروازه بسته کردن پو هنتون به روی محصیلن اناث افغانستان را به سوی تاریکخانه کشاندن است تعلیم بلای مرد وزن فرض است . قرآن پاک تمام مسلمانان یکی است بس چرا در تمام مملکت های اسلامی دختران از هر نوع تعلیم برخودار است اما فرذاندان کشور افغانستان از تعلیم محروم مشود فرق بین ما ومملکتی های دیگر اسلامی چه است امروز این خبر را شنیدم واقعان از چشمام اشک ریختن را شروع کرد . محسوس این را کردم که در تاریکی ها شب و روز خودرا ما مردم افغانستان تیر می کنیم . 12سال در شرایطی دوشواری که از خانه برآمد ن درکابل ودر ولایت یک محصل ویک شاکرد انتظار این را نداشت که دوباره به خانه‌های شأن به سلامتی بر سند وهرروز فامیل های شان انتظار این را می کشیدن که چه واقت جنازه فرزندان ما داخلی خانه می شود این دختران دران شرایط دشوار تعلیم کردند وفعلان از حقوقی که به اینها اسلام داده است محروم شدند و الله جای تعجب است امیدوارم که امارت اسلامی افغانستان سر فرمان خود تجدید نظر کند و بمانند که این فرزندان رنج دیده ما سالهای انتظار این را می کشیدن که یک صلح واقعی بیاید که واقعان که صلح سراسری آمد است امنیت هم آمد است این دختران دراین شرایط که امنیت هم است از هر نکاه بماند این فرزندان مارا که تعلیم های خودرا مکمل کنند ودر آینده خدمت گذار همین وطن شود

پاسخ