حقوق زنان

نمایشگاه هنری هرات رویاهای دختران افغان را به نمایش گذاشت

گزارش از عمران

یک نمایشگاه هنری در اوایل ماه جاری در هرات آثار هنری ۱۵ هنرمند زن را به نمایش گذاشت که علیرغم ممنوعیت رفتن به مکتب از سال گذشته به نقاشی ادامه داده اند. این نمایشگاه به تاریخ های ۱۱ – ۱۴ میزان در تالار صلاح الدین سلجوقی هرات برگزار شد. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- یک نمایشگاه هنری در اوایل ماه جاری در هرات آثار هنری ۱۵ هنرمند زن را به نمایش گذاشت که علیرغم ممنوعیت رفتن به مکتب از سال گذشته به نقاشی ادامه داده اند.

این نمایشگاه که به تاریخ های ۱۱ – ۱۴ میزان در تالار صلاح الدین سلجوقی هرات برگزار شد،‌ ۱۵۰ تابلوی نقاشی آنها را به نمایش گذاشت.

بسیاری از آثار هنری رویاهای دختران افغان را به تصویر می‌کشند که در میان چالش‌ها و محدودیت‌هایی که در حال حاضر در کشور با آن مواجه هستند، محقق نشده‌اند.

الناز فروتن، ۱۹ ساله، یکی از نقاشان برجسته، گفت، «ما می خواستیم نقاشی های خود را به نمایش بگذاریم و نشان دهیم که دختران افغان می توانند در هر شرایطی پیشرفت کنند.»

سه هنرمند جوان به تاریخ ۱۱میزان در یک نمایشگاه هنری در شهر هرات در مورد یکی از نقاشی های خود صحبت می کنند. [عمران/سلام]

سه هنرمند جوان به تاریخ ۱۱میزان در یک نمایشگاه هنری در شهر هرات در مورد یکی از نقاشی های خود صحبت می کنند. [عمران/سلام]

فروتن در صنف دوازدهم بود که دختران از رفتن به مکاتب ثانوی منع شدند.

او گفت، «ما به تازگی سفر را آغاز کرده ایم و می خواهیم فعالیت های حرفه ای خود را گسترش دهیم. ما مصمم هستیم که مسیر را طی کنیم و حتی بیشتر تلاش کنیم.»

کوثر عمر، ۱۷ ساله، شاگرد صنف یازدهم در شهر هرات که او نیز در این نمایشگاه شرکت داشت، گفت که او و سایر هنرمندان می خواستند خواسته های خود را در نقاشی های خود به تصویر بکشند.

او گفت، «محدودیت های جنسیتی کنونی، دختران را مجبور کرده است که مصمم تر باشند و از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف خود دریغ نکنند. هیچ کس نمی تواند مانعی برای تضعیف پیشرفت ما ایجاد کند.»

عمر گفت که این گروه قصد دارد نمایشگاه های بیشتری ترتیب دهد و به جهانیان نشان دهد که دختران افغان هرگز از پیگیری تلاش های خود دست بر نمی دارند.

او گفت،‌ «ما می خواهیم بخش هنر افغانستان را پرورش دهیم -- دختران با استعداد هستند و تا کنون دستاوردهای بزرگی به دست آورده اند.»

انگیزه دادن به دختران دیگر

به گفته هنرمندان، این نمایشگاه همچنین با هدف تشویق دختران دیگر به دست نکشیدن از رویاهای خود برگزار شد.

صاعقه جمشیدی، ۱۶ ساله، شاگرد صنف یازدهم، گفت که دختران افغان تحت هر شرایطی قوی خواهند ماند، هرگز امید خود را از دست نخواهند داد و به تلاش برای رسیدن به رویاهای خود ادامه خواهند داد.

وی گفت، «ما قصد داشتیم با برپایی این نمایشگاه، انگیزه ای در بین دختران ایجاد کنیم. دخترها استعداد دارند و باید آن را بروز دهند و نگذارند استعدادهایشان پایمال شود.»

وی افزود،‌ «ما تلاش می کنیم تا بخش هنر کشورمان را توسعه دهیم و آن را به جهانیان معرفی کنیم. ما می خواهیم به دنیا نشان دهیم که دختران افغان با استعداد هستند و اجازه نمی دهند جاه طلبی های آنها به خطر بیفتد.»

ثریا قادری، ۱۶ ساله، شاگرد صنف نهم در شهر هرات، گفت که یادگیری نقاشی به او کمک کرده است که ناامیدی ناشی از محرومیت از مکتب را فراموش کند.

او گفت،‌ «من می خواهم با نمایش نقاشی هایم به دختران دیگر انگیزه و امید بدهم. آنها نباید امید خود را از دست بدهند و از پیشرفت چشم پوشی کنند.»

او افزود، «در ابتدا بسیار ناامید بودم، اما با گذشت زمان نقاشی را به عنوان حرفه ای یافتم که می تواند زندگی من را به سمت بهتر تغییر دهد.»

قادری گفت، زنان و دختران افغان می توانند مسیر زندگی خود را تغییر دهند، اما علیرغم محدودیت های جاری باید به بخش فعال از جامعه تبدیل شوند.

او گفت، «خوشبختانه در ماه های اخیر بسیاری از دختران به سر کار بازگشته اند و تعلیم و تربیه و فعالیت های اجتماعی را از سر گرفته اند. همه اینها بسیار امیدوار کننده است.»

مبارزه با محدودیت ها

بازدیدکنندگان نمایشگاه، آن را راهی معنادار برای مبارزه با محدودیت‌های تحمیلی بر زنان می‌دانستند.

فاطمه کریمی، ۲۴ ساله، گفت که دیدن استعدادها و توانایی های دختران به نمایش گذاشته شده باعث خوشحالی او شده است.

او گفت، «این دخترانی که از یک سال گذشته شروع به نقاشی کرده اند، پیشرفت زیادی کرده اند و کارهای بسیار جالبی خلق کرده اند. این نشان می دهد که دختران افغان بسیار با استعداد هستند و اگر به آنها فرصت داده شود، می توانند رشد و پیشرفت کنند.»

کریمی گفت، دختران مدت هاست ثابت کرده اند که محدودیت ها نمی تواند مانع پیشرفت آنها شود.

شهیره الهامی، ۲۶ ساله، یکی دیگر از بازدیدکنندگان، گفت، «برگزاری نمایشگاهی از نقاشی های دختران نشان می دهد که زنان همچنان می توانند با وجود اعمال محدودیت های شدید، نقش فعالی در جامعه سنتی افغانستان ایفا کنند.»

او گفت، «شرکت فعال زنان و دختران در جامعه آنها را توانمند می کند و راه را برای پیشرفت سایر دختران هموار می کند. وقتی ده‌ها دختر کار، تعلیم و سایر فعالیت‌های خود را در جامعه از سر می‌گیرند، دیگران نیز قطعاً از آن پیروی می‌کنند و جرأت می‌کنند خانه‌های خود را ترک کنند.»

او گفت،‌ «نسل جدید دختران افغان که در ۲۰ سال گذشته بزرگ شده اند، آگاه، توانمند هستند و یاد گرفته اند که چگونه بر موفقیت های خود بافزایند.»

شهیره گفت، «هرگونه محدودیتی علیه پیشرفت دختران بی نتیجه خواهد بود

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برعکس گزارش شما که می خواهد وضعیت زنان در افغانستان را خوب جلوه بدهد من نظر دیگری دارم. درست است که زنان توانسته اند تا یک حدی موجودیت شانرا در جامعه تبارز بدهند اما این کارها به هیچ وجه نمایانگر این نیست که گویا برای زنان افغان هیچ چیزی تغیر نه کرده است. حقیقت این است که زنان در بدترین وضعیت قرار دارند. ۲۰ سال امریکا و متحدین غربی شان تلاش کردن تا با ترویج آزادی زنان در کشور نقش آنها را در جامعه پر رنگ تر جلوه دهند. ولی طالبان تمام این تلاش ها را در ظرف یک ماه نقش بر آب ساختند. زنان افغان به یکباره از تمامی آزادی های مدنی و انسانی خود محروم ساخته شدند. طالبان تا که توانسته اند زنان را منزوی کرده اند. زنان نه مثل سابق اجازه کار دارند. نه مثل سابق با خیال راحت بیرون از خانه رفته می توانند. نه اجازه دارند که مثل سابق به مکتب و پوهنتون دارند و نه اجازه دارند که در سایر فعالیت های اجتماعی نقش ایفا کنند. این فعالیت های خورد و ریزه نمی تواند تصویر حقیقی را از وضعیت هولناک زنان در افغانستان ارایه کند. سلام تایمز باید بیش از این کوشش نه کند که زندگی زیر سلطه طالبان را خوب جلوه دهد.

پاسخ

چه یک خبر خوشی، تشکر از دختران هراتی که با هنر و مهارت خود به سایر دخترها امیدواری می بخشند و نمی گذارند که نا امید شوند. درعین حال به نظر من، هر کسی که مهارت و یا هنری را یاد دارد که به سایر زنان و دختران انگیزه می دهد باید از آن استفاده نموده و مردم را به حرکت آورند. خداوند(ج) این گونه خبرهای خوشحال کننده و امیدوار کننده را بیشتر کند. من با تماشای اخبارعلاقۀ زیاد ندارم، با آن هم وقتیکه خبرهای سایر رسانه ها را تماشا می کنم و یا می خوانم مرا نا امید می سازد، اما وقتیکه خبری را در سلام تایمز می خوانم امیدوار می شوم. آفرین بر خبرنگاران شما که این گونه موضوعات انگیزشی را از طریق گزارش های شان به دیگران می رسانند.

پاسخ

وضعیت در کشور قسمی شده است که حتی این گونه نمایشگاه های کوچک نیز مردم را خوش می سازد. در جمهوریت هر روز ده ها نمایشگاه کارکردهای زنان افتتاح می شد. آن وقت آنقدر اهمیت نداشتند زیرا زنان در تمام سطوح جامعه حضور و نقش فعال داشتند. اما با آمدن طالبان محدودیت های بسیار زیادی روی زنان گذاشته شده است که حتی این حرکت های کوچک زنان نیز مورد استقبال قرار می گیرند. افغانستان شاید یگانه کشور دنیا باشد که گذشته اش از آینده اش بهتر است و با گذشت هر روز آینده ای تاریک انتظار آنرا می کشد. مردم هر روز حسرت از دست رفتن جمهوریت را می خورند. چون در جمهوریت هر کس صدا داشت. هر کس حق داشت به ذوق خود اش زندگی کند. خلاقیت ها را ایجاد کند. خواب های یک آینده بهتر را بیبیند و به زندگی امیدار باشد. اما حالا؟ بزرگترین آرزوی افغانها ترک افغانستان است. رفتن از کشور و وطن شان است و هیچکس در افغانستان برای یک آینده بهتر منتظر نمی نشیند. خداوند افغانستان و افغانها را از شر این موجودات وحشی نجات دهد.

پاسخ

من به زنان و دختران هرات آفرین می گویم. آنها در هر بخش پیشرفت می کنند. این یک خبر خوب است. خداوند(ج) این گونه خبرها را بیشتر کند. البته یک چیز را باید در نظر داشت که تمرکز بیشتر بر آن گونه فعالیت ها شود که مردم شاغل در آن بتوانند که از آن عایدی را دریافت کنند. مهمتر از همه، ما به فعالیت هایی ضرورت داریم که دارای عاید باشند. زمانیکه مشکلات اقتصادی یک شخص حل شود و یا هم حداقل کاهش یابند وی به راحتی می تواند در سایر بخش ها پیشرفت کنند. زنده باد افغانستان.

پاسخ