حقوق زنان

زنان توانایی و خلاقیت خود را در نمایشگاه هنری در کابل به نمایش گذاشتند

گزارش از حمزه

زنان افغان نقاشی های خود را در نمایشگاهی به تاریخ ۲۱ قوس در کابل به نمایش می گذارند. [حمزه/سلام تایمز]

زنان افغان نقاشی های خود را در نمایشگاهی به تاریخ ۲۱ قوس در کابل به نمایش می گذارند. [حمزه/سلام تایمز]

کابل -- با وجود محدودیت های اعمال شده بر زنان در افغانستان، هفته گذشته یک گروه ۱۰ نفری از هنرمندان زن آثار هنری خود را در نمایشگاهی در کابل به نمایش گذاشتند.

نمایشگاه به تاریخ ۲۱ قوس با هدف رسیدگی به این محدودیت ها و امید دادن به زنان و دختران و در عین حال نشان دادن استعدادهای شان برگزار شد.

سید محمد نصیر حسینی رئیس بنیاد فرهنگی و هنری صدای هموطن و برگزارکننده نمایشگاه گفت، «این نمایشگاه یک روزه تحت عنوان 'زنان، توانایی و خلاقیت' برگزار شد که در آن بیش از ۶۰ اثر هنری از ۱۰ هنرمند زن که نشان دهنده توانمندی های هنری و خلاقیت زنان افغان بود به نمایش گذاشته شد.

وی به تاریخ ۲۱ قوس گفت، «در پی تحولات و تغییرات اخیر در افغانستان، محدودیت هایی برای تحصیل و کار و همچنین فعالیت های اجتماعی، هنری و اقتصادی زنان و دختران اعمال شده است.»

وی گفت، «ما نمایشگاه امروز را برای رفع این محدودیت‌ها، تشویق و امید بخشیدن به زنان برای افزایش فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، توسعه قابلیت‌های هنری و به تصویر کشیدن توانایی‌ها و استعدادهایشان برگزار می‌کنیم.»

او گفت، «دختران و زنان افغان به دلیل محدودیت های اعمال شده با مشکلات اقتصادی مواجه هستند. یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه یافتن بازاری برای آثار هنری آنها بود تا هنرمندان زن بتوانند نقاشی ها و دیگر آثار هنری خود را بفروشند و به مشکلات اقتصادی خود رسیدگی کنند.»

حسینی گفت، «در این نمایشگاه علاوه بر سایر آثار هنری زنان، چهار اثر هنری کلان به نمایش گذاشته شد.»

وی گفت، «یکی از آنها نقاشی مکتبی بود که در اعتراض به تعطیلی مکاتب دخترانه به نمایش گذاشته شد. دومی مربوط به باغ صلح بود که تمایل افغان ها به صلح و امنیت را نشان می داد و سومی چالش های اقتصادی و فقر خانواده ها را نشان می داد. قطعه چهارم تصویری از انفجار در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل بود که در آن در ماه ثور سال ۱۴۰۱ ده ها متعلم کشته شدند.»

بلند کردن صدای دخترها

تعطیلی دوامدار مکاتب دخترانه، چالش‌ها و محدودیت‌هایی که زنان با آن روبرو هستند، و درد و رنج زنان از موضوعات مشترک آثار هنری به نمایش درآمده بود.

هما رجبی ۱۶ ساله که پس از تعطیلی مکاتب به هنر روی آورده است، می گوید، «پس از تعطیلی مکاتب، نتوانستم به دروس خود ادامه بدهم، بخاطریکه من متعلم صنف ۱۰ بودم.»

او گفت، «بنابراین، نقاشی را از یک سال پیش شروع کردم و امروز آثار هنری خود را که مشکلات، دردها و رنج های دختران و زنان افغان را نشان می دهد، به نمایش گذاشتم.»

هما گفت، «من دو تابلوی خود را به نمایش گذاشتم که یکی از آنها ادامه تعطیلی مکاتب دخترانه و محرومیت آنها از تعلیم و دیگری کشته شدن متعلمین در انفجار در نزدیکی مکتب آنها را نشان می دهد.»

وی گفت، «من صدای خود و دیگر دختران افغان را از طریق هنرم بلند می کنم و از زمامداران قدرت فعلی و جهان می خواهم درهای مکاتب دخترانه را باز کنند و به زنان اجازه دهند تا در جامعه فعال باشند.»

فاطمه طاهری، ۱۸ ساله، یکی از هنرمندانی که نقاشی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بود، گفت، «بیش از یک سال است که مکاتب ما تعطیل است.»

او گفت، «روح و روان من در خانه به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. من یک سال پیش به نقاشی روی آوردم و امروز محدودیت های اعمال شده بر زنان و دختران افغان و خواسته های خود و سایر دختران را از طریق نقاشی به تصویر کشیده و بیان کردم.»

طاهری افزود، «تا زمانی که مطالباتم برآورده نشود، با نقاشی برای احقاق حقوق دختران و زنان به فعالیت خود ادامه می دهم و اجازه نمی دهم کسی ما را از جامعه حذف کند.»

فریبا حیدری، ۱۶ ساله، متعلم صنف نهم در یکی از مکاتب کابل، پس از تعطیلی مکاتب دخترانه نیز به نقاشی روی آورد.

او گفت، «اکنون از طریق نقاشی به دنیا نشان می‌دهم که با وجود محدودیت‌های تحمیلی و تعطیلی مکاتب، دختران افغان می‌توانند با چالش‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستند از طرق مختلف مقابله کنند.»

آثار هنری زنان مورد استقبال قرار گرفت

عاطفه حسینی، فعال حقوق زنان و بازدیدکننده از این نمایشگاه گفت، «در شرایط کنونی که دختران و زنان افغان با چالش ها و محدودیت های اجتماعی روبرو هستند، برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری دختران که در آن توانایی ها، خلاقیت ها و استعدادهای آنان به نمایش گذاشته می شود، قدردانی می شود.»

او گفت، «این فرصت خوبی برای شکوفایی استعدادهای آنان و گامی ارزشمند در جهت تامین حقوق دختران و زنان افغان است.»

حسینی گفت، «امروز دختران و زنان افغان بیش از هر زمان دیگری به حمایت، آزادی و آرامش روانی نیاز دارند. برگزاری چنین نمایشگاه هایی دختران را به حضور دوباره در جامعه و احقاق حقوق خود امیدوار می کند.»

سارا دولتشاهی، یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه، گفت، وی تمام نقاشی ها و آثار هنری نمایش داده شده را دید.

او گفت، «استعداد هنری دختران ستودنی است. هنرمندان زن علاوه بر نمایش توانایی ها و استعدادهای هنری خود، محرومیت دختران از تحصیل را نیز به تصویر کشیدند و درد و رنج دختران و زنان افغان را به جهانیان نشان دادند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اطلاعات نشان می دهد که خانم الفهری پول این پوهنتون را از پدرش به میراث برده بود که ابتدا مسجدی به نام القراوین ساخت. بعدا مدرسه ای را ساخت که سپس همان مرکز به پوهنتون القراوین تبدیل شد و در دوران طلایی اسلام کادرهای زیادی به وجود آورد و علما را تربیت کرد. پس از آن، تا کنون، هیچ کشوری از جمله ده‌ها کشور اسلامی جهان، دروازه های مکاتب و پوهنتونها را حتی برای یک روز به روی دختران نه بسته است. پوهنتون کابل اولین پوهنتون در افغانستان بود که در سال ۱۹۳۲ یعنی ۹۰ سال پیش در زمان حاکمیت اعلیحضرت محمد نادرشاه تأسیس شد، زمانی که افغانستان پس از ویرانی شدید به سمت بازسازی حرکت کرده بود. پوهنتون مذکور هزاران کارمند زن و مرد را در اختیار جامعه قرار داده است، اما هنوز معلوم نیست که این پوهنتون و دیگر پوهنتون های افغانستان به روی دختران بسته خواهد ماند یا خیر.

پاسخ

طالبان در ادامه اقدامات افراطی خود، دروازه های پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی را به روی دختران افغان به طور نامحدود بسته اند. شیخ ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی با امضای اعلامیه ای اعلام کرد که همه پوهنتونها و مؤسسات امارتی (دولتی) و خصوصی باید دستور تعلیق تحصیلات عالی دختران را فوراً اجرا کنند و به این وزارت اطمینان دهند. طالبان نه تنها در حال حاضر بلکه در اولین دوره خود دست به این اقدام زده اند. آنها همچنین گفته بودند که دختران را تا امر ثانی از تحصیل منع کردند، اما از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ که ائتلاف جهانی حکومت آنها را سرنگون کرد، طالبان به دختران اجازه تحصیل ندادند. ما ملت افغان بر این باوریم که این گروه از سازمان های استخباراتی پاکستان دستور می گیرد تا برنامه های مدنی و مدرن در افغانستان را متوقف و تطبیق کنند. افغانستان با چنین کوتاه فکری شان نه تنها می تواند با حرکت مورچه جلو برود، بلکه کشور را در جهل به عقب می برد. بر اساس اسناد تاریخی، اولین پوهنتون جهان در سال ۸۵۹ میلادی یعنی ۱۱۶۳ سال پیش توسط زنی مسلمان به نام فاطمه الفهری در مراکش تأسیس شد.

پاسخ

این کار قبلاً در جهان غرب انجام شده است، اما در جهان عرب یک زن مصری به نام سارا صبری می خواهد به فضا برود. برای من خبر خوبی است که یک زن مسلمان برای اولین بار به فضا می رود. این نشان می دهد که آنچه مردان می توانند انجام دهند، زنان نیز می توانند آن را انجام دهند. درست است که زنان از نظر بدنی کمی ضعیف تر از مردان هستند، اما واضح است که زنان می توانند کاری را انجام دهند که مردان آنرا انجام می دهند. نکته اینجا در مورد استعداد است. در جامعه افغانستان نیز استعدادهای متفاوتی داریم. اگر روی این استعدادها کار شود و شکوفا شود، مطمئنم نتایج خوبی برای کشور و جامعه خواهد داشت. این نمایشگاه هنری در کابل نمونه ای عالی از زنان است که صنایع دستی خود را به نمایش می گذارند. امید است که حاکمان افغانستان مکاتب دخترانه را در افغانستان باز کنند تا مردان و زنان در عرصه های مختلف آموزش ببینند و کشور رونق یابد.

پاسخ

طالبان نیز باید از این زنان بیاموزند که هنر یعنی چه، استعداد یعنی چه، کار کردن، رزق و روزی از راه حلال یعنی چه و تعلیم و تربیت چیست؟ وقتی به این موضوع فکر می کند، می فهمد که زندگی یعنی چه، وطن پرستی یعنی چه؟ و وقت خود را در زندگی صرف چه کنیم؟ این زنان استعداد خود را نشان داده اند، اما ای کاش حاکمان وقت بفهمند از آنها چه می خواهند و زنان در جامعه چه می توانند بکنند؟ افغانستان از نظر منابع زیرزمینی غنی است، اما به دلیل کمبود آموزش و مهارت، کسی این منابع را استخراج نکرده است. اگر کسی آن را استخراج هم کرده، فقط به نفع خود استفاده کرده است. از آنجایی که منابع ما هنوز در همان حالت است، ذهن ما برای ساختن کشور تربیت نشده است. در ۲۱ سال گذشته، افکار مردم آماده کار برای سازندگی کشور بود، اما با کمک آمریکا و پاکستان، طالبان افغانستان را تصرف کردند و آنچه در ذهن ما بود، مانند خاکستر باقی ماند. مردان و زنان افغان آماده کار اند تا کشور خود را با رقبای خود برابر سازند. با این حال، متاسفانه طالبان همه چیز را نابود کردند و این فکر هرگز دوباره احیا نخواهد شد، زیرا طالبان مردم را سرکوب کردند و نگذاشتند کار کنند. آنها اصلاً در فکر متقاعد کردن آنها نیستند.

پاسخ

همچون نمایشگاه می تواند تصاویر غم انگیز دختران که مکتب هایشان بسته است نشان می‌دهد درد دختران افغانستان را که دروازه های مکتب شأن بسته است نشان می دهد این تصاویر های هرکدامش چهره ستم دیده دختران را نشان می‌دهد . دختران و زنان تلاشهای خود را ادامه دهید واین تصویر چهره معصومیت شماره نشان میدهد . شما زنان و دختران به هر هنری که علاقمند هستند و دسترسی کافی دارند درکامیاب کردن هنر خود از هیچ نوع پاپندی ترس وبیم نداشته باشد . به نمایش همینطور تصاویرهای شما میتوانید که صدای تان را بر جهانیان برساند. شما زنان و دختران گوشش زیادی کند که در خانه واقت تان را بیجا تیر نکند . کوشش کند که خامکدوزی وگلدوزی وخیاطی را هم یاد بگیرن وهم در خانه‌های تان درسهای تان را بخوانید. وخود را معلم برادران و خواهران کوچک خود بسازید وتشوق شأن کند که به مکتب رفتن علاقه مند باشند خواهران تان ده فکر این نباشد که چند سال بعد ما هم خانه نشین میشوم شاید فکر کند که دیگر مکتب نروم . شما باید دراین صورت خواهران خورد تان را تشویق کند که به مکتب به طریقه درست بروند ودرس بخوانید . این حالت اینطور نمی ماند کشورهای جهان در مذاکرات هستند با دولت فعلی افغانستان تا که افغانستان را از این بحران نجات دهد . تاکه دوباره دروازه های مکتب های دخترانه به روی دختران باز شود . حقوق شما دختران راهیچ کس نادیده گرفته نمی تواند شما بلای دولت امارت اسلامی حق دارن که حقوق شمارا به درست بد هید

پاسخ

طالبان نیز به گونه ای که این زنان آثار و استعدادهای هنری خود را به نمایش گذاشته اند، باید توانایی های خود را به مردم افغانستان و جهان نشان دهند. طالبان باید مکاتب دخترانه را بدون معطلی باز کنند و به زنان و اقلیت ها در دولت سهم بدهند. با این حال، دادن سهم به اقلیت ها به معنای واگذاری جایگاه به جنایتکاران و فاسدان سابق مانند عطا محمد نور، اسماعیل خان، ظاهر قدیر، همایون همایون، عبدالله عبدالله، یونس قانی و سیاف نیست. کادرهای جدید و جوان باید در حکومت جای بگیرند و ملاها باید خود را از چنگ سازمان استخباراتی پاکستان رها کنند. به جای روابط با پاکستان، افغان ها باید با آمریکا، اروپا و سایر نقاط جهان رابطه مستقیم برقرار کنند. پاکستان دشمن افغانستان است و هرگز به نفع افغان ها کار نمی کند. چین مثل سگ گرسنه ای است که نمی تواند به مردمش غذا بدهد، پس چه فایده ای برای ما خواهد داشت؟ روسیه مانند خر دیوانه ای است که بر بدن خود دندان می زند. اوکراینی‌ها از نژاد یا عموزاده‌های روس‌ها بودند، اما روس‌ها بی‌شرمانه به آنها حمله کردند، هزاران غیرنظامی بی‌گناه را کشتند و اوکراین را به ویرانه‌ای تبدیل کردند. طالبان باید درک کنند که راه نجات افغانستان برقراری روابط با جهان غرب به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا است. البته یک چیز باید در نظر گرفته شود. اگر طالبان و جهان غرب در اسرع وقت جلوی کارخانه های تولید تروریزم پاکستان را نگیرند و به جای سیاست دفاعی در برابر پاکستان، یک سیاست تهاجمی را انتخاب نکنند، در این صورت پاکستان به غرب و حکومت طالبان آسیب خواهد رساند.

پاسخ