آموزش

مرکز خصوصی آموزشی برای ۲۰۰۰ دختر در کابل آموزش رایگان ارائه می دهد

گزارش از حمزه

متعلمین به تاریخ ۲۹ عقرب در یک صنف درسی در مرکز آموزشی اخلاص در کابل دیده می شوند. [حمزه/سلام تایمز]

متعلمین به تاریخ ۲۹ عقرب در یک صنف درسی در مرکز آموزشی اخلاص در کابل دیده می شوند. [حمزه/سلام تایمز]

کابل -- یک مرکز آموزش خصوصی برای بیش از ۲۰۰۰ دختر در کابل تقریبا از یک سال به اینسو فرصت های یادگیری رایگان فراهم کرده است.

این مرکز دو سال پیش تاسیس شد.

حسیب مالیار، رییس این مرکز گفت که مرکز آموزش اخلاص فرصت های آموزشی را برای دخترانی که از حق تعلیم در افغانستان محروم شده اند، ارائه می دهد.

او گفت که این مرکز «آموزش رایگان را برای ۲۰۰۰ دختری که از ادامه تحصیل منع شده اند، ارائه می دهد. هدف ما حمایت از تعلیم دختران افغان است.»

وی گفت، «در حالی که وضعیت اقتصادی افغان‌ها به دنبال تحولات سیاسی سال گذشته در افغانستان رو به وخامت گذاشت، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم نیز تعطیل شده اند.»

مالیار گفت، «از آنجایی که قبلاً با همکاری خانواده و دوستانم از آموزش جوانان حمایت می کردم، تصمیم گرفتم این فرصت را برای دختران بالاتر از صنف ششم فراهم کنم تا به مکتب بازگردند و به حصول تعلیم خود ادامه دهند.»

مالیار گفت، «۱۶معلم، ۱۰ نفر از آنها دختر و زن در این مرکز کار می کنند. آنها برنامه درسی مکتب، آمادگی کانکور، زبان انگلیسی، قرآن کریم و کمپیوتر را تدریس می کنند.»

او گفت، «من دو ساختمان را در محله های کارته نو و مارورایان کرایه کرده ام و برای هر کدام از جیب خود ۵۰۰۰۰ افغانی (۵۸۱ دالر) کرایه ماهانه می پردازم،» و افزود که متعلمین در هر دو مرکز به طور وقت مکمل درس می خوانند.

وی گفت، «تاکنون تعدادی از دوستان مقیم خارج از کشور برای خرید کتاب کمک مالی کرده اند و پدرم آپارتمان شخصی خود را به مبلغ ۶۰۰۰۰ افغانی (۶۹۸ دالر) ماهانه به کرایه داده است تا بتوانم از آن درآمد برای تامین مصارف روزانه مرکز آموزشی استفاده کنم.»

او گفت، «پدر و دوستانم احتمالاً تا سه ماه آینده به حمایت از مرکز آموزشی من ادامه خواهند داد. تقاضا از من برای ایجاد مراکز در سایر نقاط کابل و ارائه آموزش رایگان در حال افزایش است.»

مالیار گفت، «از آنجایی که مردم فقیر هستند و توانایی پرداخت هزینه را ندارند، از کمک دهندگان و سازمان های امدادی می خواهم حمایت خود را گسترش دهند و به من کمک مالی کنند.»

آموزش یک حق اساسی انسانی و اسلامی است

متعلمی دختر از راه اندازی مراکز آموزش رایگان ابراز قدردانی کردند و گفتند که آموزش یک حق اساسی انسانی و اسلامی است.

لیمه ابراهیمی، ۱۶ ساله که اکنون در اخلاص تحصیل می کند، گفت، «من در صنف ۱۱ بودم که مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم تعطیل شد. چندین ماه از یادگیری محروم بودم و در خانه نشینی دچار مشکلات روحی و روانی شدم.»

او گفت، «خوشبختانه هشت ماه از شروع دروس ام به صورت رایگان می گذرد. من در حال مطالعه مضامین مکتب هستم و در صنوف درسی شرکت می کنم تا برای کانکور آماده شوم. اکنون نسبت به آینده خود بسیار خوشحال و امیدوار هستم.»

وی افزود، «از ایجاد یک مرکز آموزشی مانند مرکزی که در آن حضور دارم استقبال می کنم.»

مرضیه اصغری، ۱۵ ساله، یکی دیگر از متعلمین این مرکز، گفت که از شش ماه پیش شروع به شرکت در صنوف درسی این مرکز کرده است.

او گفت، «از کسانی که به ایجاد این مرکز کمک کردند تشکر می کنم.»

وی گفت، «من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که کسانی را که مکاتب را تعطیل کرده‌اند و دختران را از حق تحصیل محروم کرده‌اند، متقاعد کند که مکاتب را بازگشایی کنند.»

مسعوده مالکی، متعلم صنف نهم نیز شش ماه پیش در این مرکز شروع به تحصیل کرد.

او گفت، «یک و نیم سال است که من و میلیون‌ها متعلم دختر بالای صنف ششم دیگر از مکتاب بازمانده‌ایم و نمی‌دانیم آینده ما چگونه خواهد بود.»

وی گفت، «بارها وعده هایی مبنی بر بازگشایی مکاتب شنیده ایم، اما متاسفانه هیچ اقدام عملی برای تحقق این وعده انجام نشده است.»

مسعوده گفت، «تعلیم حق انسانی و اسلامی زنان و دختران افغان است. علاوه بر این، اسلام زن و مرد را مؤظف به حصول آموزش کرده است. هیچ کس نمی تواند حقوق انسانی و اسلامی دختران و زنان را برای تحصیل زیر پا بگذارد.»

هیچ محدودیتی برای پیشرفت دختران وجود ندارد

شیخ جعفر صادقی، یک عالم دینی در کابل گفت، «تعطیل مکاتب دخترانه در هیچ دین و عقیده ای سابقه ندارد.»

وی گفت، «اسلام هیچ محدودیتی برای تحصیل دختران و زنان در نظر نه گرفته است. هیچ آیه ای در قرآن یا هیچ حدیثی از حضرت محمد (ص) وجود ندارد که بگوید فقط مردان می توانند به دنبال تحصیل و دانش باشند.»

صادقی گفت، «زنان و مردان از حقوق مساوی برای تحصیل برخوردارند.»

قیس عزیزی در ۱۰ سال گذشته به عنوان معلم در مراکز آموزشی مختلف مشغول به کار بوده و اکنون در اخلاص به صورت داوطلبانه کار می کند.‌

او گفت، «اکنون تقریباً یک سال است که... تدریس زبان انگلیسی به دختران را به مدت دو ساعت در این مرکز آغاز کرده ام.»

وی گفت، «با حمایت جامعه جهانی، افغان‌ها به پیشرفت‌های بزرگی دست یافتند و به دستاوردهای تاریخی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آموزش به مدت ۲۰ سال دست یافتند.»

عزیزی گفت، «ما از جامعه جهانی می خواهیم که به حمایت خود از مردم افغانستان ادامه دهد و از هیچ تلاشی برای بازگشایی مکاتب دخترانه دریغ نکند. نباید اجازه داد که موفقیت دو دهه دختران و زنان افغان از بین برود و آنها را به عقب برگرداند.»

مروه سادات، ۱۸ ساله، متعلم این مرکز، گفت، «امروز، اگر مکاتب تعطیل نمی شد، محصل سال اول پوهنتون بودم و به آرزوهایم می رسیدم.»

او گفت، «من از جامعه جهانی می خواهم که مانند ۲۰ سال از دختران و زنان افغان حمایت کند. باید جلوی کسانی را بگیرد که مصمم هستند دختران و زنان افغان را در جهل و تاریکی نگه دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اکر مسل حسیب ما لیار وار زنان دیگر هم ما درافغانستان می داشتم اکنون در سراسر افغانستان دختران ما که فرزندان ما است هیچ بی تعلیم نمی ماندن . محترمانه خواهش میکنم از تمام آن عده افغانان که مقیم خارج زندگی می‌کنند که مرکز خصوصی آموزشی اخلاص را کمک کند تا که دروازه های مرکز آموزشی بروی فرزندان ما بسته نشود. در تمام ساحه کارته تو کابل و در احمد شاه بابا مینه در طی سالهای گذشته یک مرکز آموزشی رایگان وجود نداشت مکر در تمام ساحه غرب کابل و شمال کابل مرکز های زیادی رایگان موجود بود . ازاین کار مالیار باید بشتی وانی مالی کنم تاکه مالیار بتواند مرکز های آموزشی دیگر را درنقات دیگر کابل بسازید و فرزندان مارا از بحر تعلیم بحرمند بسازد. محترمه مالیار شما کوشش کند جلب توجه موسسه های خارجی را به خود جلب کند. تاجران ما باید از این مرکز آموزشی اخلاص از نزدیک دیدن کند وبعد همراهی این مرکز آموزشی اخلاص کمک کند که این هم صدق جارایست . محترمه ما لیار کوشش زیاد کند که دروازه این مرکز آموزشی به روی فرزندان ما بسته نکند ما برای شما واره زنان افتخار می کنیم . زنان دیگر هم اگر این رقم توانایی را دارند باید کوشش کند اقلان برای 100شاکزدان زمینه تعلیم را مهیا بسازند . محترمه مالیار این اقدام نیک شما قابل تحسین فراوان است . من ازطریق روزنامه سلام تایمز برای محترمه حسیب ما لیار میگویم که شما کوشش بنده کی تان را کردن تا حدی توان سعی کنید که به کار تان ادامه دهد که دختران ما به شما واره زنان تعلیم دهنده ضرورت دارد

پاسخ

در نتیجه تحصیل، ملت ها از سختی ها خارج شدند. در نتیجه آموزش، جهان هستی توسط انسان ها تسخیر شد. یکی به قمر رفت. یکی دیگر به مریخ رفت، سومی کنترل فضا را به دست گرفت و کسی زمین را اشغال کرد. اخیراً در شبکه های اجتماعی شنیدم که چینی ها خورشید مصنوعی ساخته اند. چگونه همه این اتفاقات رخ داد؟ بدیهی است به دلیل تحصیلات. اولین آیه قرآن اقرا (بخوانید) است. افغان های ما در قرن بیست و یکم بحث می کنند که آیا نسل بعدی را آموزش بدهند یا نه. دلیلی بر منع تحصیل در دین مبارك اسلام وجود ندارد، اما اسلام مردم را به یادگیری تشویق می كند. بدبختی ما تا کی و کجا خواهد بود؟ با چنین اقداماتی، ما نسل ها را می کشیم. ما آنها را می کشیم، آنها را از رقابت در جهان می گیریم و آنها را از داشتن یک زندگی خوب می گیریم. افغان ها باید خود را برای عصر جدید آماده کنند. ما از خدماتی که مرکز اخلاص در آموزش و پرورش ارائه می دهد سپاسگزاریم. ما از همه جهان به ویژه جهان اسلام تقاضا داریم که رهبران ما را قانع کنند و ما را از مجازات عدم آموزش رهایی بخشند. در غیر این صورت ما قاتلان نسل های آینده خواهیم بود.

پاسخ

جای خوشحالی است که چنین مراکزی در حال فعالیت هستند و کار برای افغانستان جریان دارد. با این حال، آدم غمگین می شود که می بیند از بین میلیون ها زن تنها به دو هزار زن فرصت تحصیل داده شده است و ما از این بابت خوشحالیم. کاش مکاتب باز بود دختران اجازه داشتند مانند پسران درس بخوانند. و آنها مثل الان نا امید نبودند، اما من در مورد گزارش شما نکته ای دارم و آن این است که شما (ادارهء سلام تایمز) و خبرنگار شما در کابل، با انتشار این گزارش که اکنون منتشر کرده اید، می توانید وضعیت را تغییر دهید. زندگی این دختران دوباره تاریک است. در گذشته حوادثی وجود داشت که مکاتب و مراکز آموزشی مخفیانه فعالیت می کردند. هنوز وقتی به رسانه ها گزارش شد، این مراکز توسط امارت اسلامی بسته شد. من نمی گویم که سلام تایمز هیچ خبر بدی منتشر کرده است. این خبر خوبی است اما درهای این مرکز آموزشی می تواند به روی این دختران بسته شود، و در غیر به خودتان مرتبط می شود.

پاسخ

این خبر خوبی است، اما من یک نگرانی دارم. چنین اخباری از یک سو دیگران را به ایجاد برنامه های آموزشی برای جوانان ترغیب می کند، اما از سوی دیگر چنین اخباری می تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. مثلاً برخی افراد مغرض و جاسوس استخبارات پاکستان در حکومت ملاها. اگر آنها بدانند که چنین برنامه های آموزشی خصوصی به نفع افغان هاست، جلوی آنها را خواهند گرفت. می دانید که گروه های مسلح تحت حمایت استخبارات پاکستان در ۴۰ سال گذشته مکاتب را در افغانستان تخریب کرده اند. آنها به جنگجویان می گویند که اگر کسی به مکتب برود کافر می شود. به همین دلیل است که گروه های مسلح مکاتب را به آتش می کشند و معلمان را می کشند، اما اکنون که دولت در دست آنهاست، تعطیل شده اند و اگر این روند ادامه یابد، ممکن است در آینده نزدیک مکاتب پسرانه نیز تعطیل شوند. از این رو، از سلام تایمز و سایر رسانه ها درخواست می کنم که این گونه برنامه های آموزشی را بیش از حد افشا نکنند. در غیر این صورت از پیشرفت آنها جلوگیری می شود، و جوانان و دختران افغان همگی بی سواد خواهند ماند. وقتی درباره حکومت ملاها منفی صحبت می کنیم، به این معنا نیست که دولت های سال های گذشته تحت تأثیر اتحاد شمال بهتر بوده اند. همه آنها فاسد بودند حتی در مدارس نیز فسادهای گسترده انجام دادند و معلمان خیالی و مدارس خیالی داشتند که زمینه را برای فساد اداری و اختلاس فراهم کردند.

پاسخ