حقوق زنان

زنان افغان در کابل نمایشگاه تجارتی را راه اندازی کردند تا ذهنیت های مردم را برای خرید تولیدات وطنی آماده بسازند

گزارش از سلیمان

یک کارآفرین زن بتاریخ ۷ ثور در یک نمایشگاه تجارتی «از ما بخرید» در کابل، لباسی را به مشتری نشان می دهد. [سلیمان/سلام تایمز]

یک کارآفرین زن بتاریخ ۷ ثور در یک نمایشگاه تجارتی «از ما بخرید» در کابل، لباسی را به مشتری نشان می دهد. [سلیمان/سلام تایمز]

کابل -- اتاق تجارت و صنایع زنان (دبلیو سی سی آی) اخیراً یک نمایشگاه تجارتی پنج روزه را پیش از عید فطر برای تشویق افغان ها به خرید تولیدات ساخت وطن و نمایش دستاوردهای زنان افغان در ۲۰ سال گذشته برگزار کرد.

نمایشگاه تجارتی «از ما بخرید» بتاریخ ۷ ثور آغاز گردید.

رویا حافظی، رئیس موقت اتاق تجارت و صنایع زنان گفت، «هدف این نمایشگاه ترویج صنایع دستی زنان کارآفرین از طریق بازاریابی برای آنها و تشویق مردم به خرید صنایع دستی محلی بود.»

رویا گفت، «هدف در نظر گرفته شده نجات تجارت های رو به زوال زنان افغان و همچنین ایجاد فرصت های کاری برای زنانی است که وظایف خود را از دست داده اند

او گفت، «ما در تلاش هستیم تا فرصت های کاری را که متعلق به زنان هستند و به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود بازار مجبور به تعطیلی شدند، بازگشایی کنیم. ما برای این کار به کمک دولت و جامعه بین المللی نیاز داریم و از آنها می خواهیم که از زنان تاجر حمایت کنند.»

حافظی گفت که دبلیو سی سی آی در نظر دارد برای زنان تجارت پیشه در زمینه طراحی لباس، زرگری و سایر صنایع دستی آموزش هایی ارائه دهد تا محصولات آنها بتوانند معیارهای عصر و شرایط بازار بین المللی را برای فروش در بازارهای خارجی برآورده کنند.

زنان تاجر ابراز امیدواری کردند که شرکت های زنانه دوباره شکوفا شوند.

ماری امیری، رئیس اجرائیه شرکت صنایع دستی امیری که در این نمایشگاه شرکت کرده بود، گفت، «آخرین تحولات کشور منجر به کاهش چشمگیر مشاغل زنان شد و بر وضعیت اقتصادی آنها تأثیر گذاشت.»

او گفت: از ۵۰ کارمند زن در شرکت من، تنها ۱۰ نفر هنوز مشغول به کار هستند، در حالی که ۴۰ نفر از آنها که از خانواده خود حمایت می کردند، وظایف خود را از دست دادند.

امیری گفت، «برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند مشتریان را تا حدی تشویق به خرید محصولات افغانی کند و از شرکت‌های ما که در وضعیت بسیار بدی هستند حمایت کند.»

وی افزود، «زنان نقش مهمی در رشد اجتماعی و اقتصادی دارند. ما از جامعه جهانی می خواهیم که مانند گذشته از زنان افغان حمایت کند تا جامعه را از دوران کنونی بیکاری و فقر نجات دهد.»

مریم حسیب، رئیس اجرائیه شرکت لباس های مرسل، صنایع دستی زنان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت.

او گفت،‌ «با وجود کاهش فروش ناشی از فقر و بیکاری در کشور و بدتر شدن وضعیت بازار، خرید لباس نو برای عید، سنت افغان هاست. از این رو، ما محصولات جدید خود را به نمایشگاه آورده ایم تا زنان افغان بتوانند آن را خریداری کنند.»

حسیب گفت، «زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند. اگر شغل آنها از آنها گرفته شود، نیمی از جامعه آسیب دیده و فلج می شوند.»

او گفت، «اما اگر به زنان اجازه کار، تجارت و مشارکت در دولت داده شود، نه تنها نیمی از جامعه رونق خواهد گرفت، بلکه وضعیت اقتصادی کشور نیز در کل بهبود خواهد یافت.»

زنان افغان امید به آینده دارند

حافظی از رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان گفت، «زنان افغان در ۲۰ سال گذشته دستاوردهای تاریخی و بی سابقه ای در زمینه کارآفرینی، سرمایه گذاری و صنایع دستی داشته اند.»

او گفت، «با راه اندازی چنین نمایشگاه ها در سراسر کشور، ما سعی می کنیم از این دستاوردها محافظت کنیم. بنابراین، دبلیو سی سی آی را که نه ماه پیش فعالیت خود را متوقف کرده بود، دوباره فعال کردیم.»

حافظی گفت، «بر اساس ارقام سال ۱۳۹۹، زنان افغان ۵۴۵۰۰ شرکت کوچک، متوسط و بزرگ تأسیس کرده‌اند. اکنون این تعداد احتمالاً کمتر است، و برخی از زنان کارآفرین کشور را ترک کرده اند.»

آمنه میرزایی، کارآفرین و شرکت کننده در این نمایشگاه گفت، «شرکت های تحت مالکیت زنان در دو دهه گذشته فرصت های خوبی داشتند. من تجارت کوچک صنایع دستی خود را ۱۵ سال پیش با سرمایه گذاری ۲۰۰۰ افغانی (۲۳ دالر) آغاز کردم. اکنون ارزش آن به ۷۰۰۰۰۰۰ افغانی (۸۲۰۰۰ دالر) رسیده است.»

او گفت،‌ «با تلاش های آنها و حمایت جامعه جهانی، زنان افغان تقریباً به خودکفایی رسیده بودند. ما امیدواریم که دستاوردهای آنها محافظت شود.»

زنان جوان افغان نیز امیدوارند که دستاوردهای دو دهه گذشته از بین نرود.

ظریفه، ۲۰ ساله، یک باشندهء کابل که در اولین روز از نمایشگاه برای خرید لباس بازدید کرد، گفت، «۲۰ سال گذشته فرصت های خوبی برای زنان افغان فراهم کرد. آنها دستاوردهای بی سابقه ای در زمینه آموزش، تجارت و رشد اقتصادی داشته اند.»

او گفت، «متأسفانه اکنون وضعیت اقتصادی خوب نیست. اما من امروز به نمایشگاه آمده ام تا لباس هایی را که زنان افغان برای عید تهیه کرده اند بخرم».

ظریفه گفت، «من از همه افغان‌ها می‌خواهم که برای بهبود اقتصاد در حال فروپاشی ما، به جای خرید محصولات خارجی و با نام تجاری خاص، محصولات محلی بخرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زن افغان همیشه تلاش می کند با وجود مشکلات ګوناګون اجتماعی نقش مؤثر و فعالی را در جامعه ایفا بکنند اما حکومت ها در افغانستان همیشه تلاش کرده اند تا از زن استفادهٔ ابزاری کنند. در زمان جمهوریت حکومت تلاش می کرد با ګماشتن زنهای شهری در بست های دولتی به کشور های خارجی نشان بدهد که آنها حقوق زنان را تامین کرده اند در حالیکه این کار بر وضعیت زنان و تامین حقوق شان هیچ تاثیر نداشت بلکه وضعیت زنان در ولایات و اطراف افغانستان بسیار وخیم بود. حالا هم طالبان برای اینکه از طرف جامعهٔ جهانی به رسمیت شناخته شوند هر روز با پخش یک فرمان محدودیت های جدیدی را بر این قشر مظلوم و بیچاره وضع می کنند. جامعهٔ جهانی اګر واقعا به فکر حقوق بشر و آزادی های اجتماعی است باید با فشار وارد کردن بر پاکستان منحیث بزرګترین حامی آنها طالبان را مجبور به اعادهٔ حقوق زنان در کشور کنند.

پاسخ

با تشکر از سلام تایمز جهت نشر و ارائه گزارش های مفصل در مورد موضوعات مهم به زبان های ملی افغانستان در پهلوی زبان انگلیسی.

پاسخ

در زبان پشتو یک ضرب المثل است که می گوید با یک سنگ دو پرنده را شکار کن، فرض کنید که اگر مردم افغانستان از اقلام تولید شده توسط مردم خود به جای اقلامی که در چین، پاکستان، ایران و دیگر کشورها ساخته شده اند خریداری و استفاده می کنند از یک طرف ضرورت آنها مرفوع می گردد و از طرف دیگر به هموطنان شان فایده می رسانند. این خانم ها کار قابل ستایش را انجام داده اند. فکر و دست شان خوشبخت گردد.

پاسخ

من فکر می کنم مردم نه باید منتظر دولت و جامعۀ جهانی بمانند. آنها باید خودشان جهت به پیش بردن تجارت و کسب و کار شان دست به کار شوند. از طریق این نمایشگاه ها می توان تولیدات ملی را ترویج داد، آن را خریداری نموده و پول را در داخل کشور به گردش بیاوریم. من قبلاً در مورد یک مؤسسه در مصر خواندم که یک میلیون دالر را با کمک مردم جمع آوری کرده است. بنابراین ما باید برای ایجاد تاسیسات خود تلاش زیاد کنیم. در این گزارش آمده است، یک موسسه خیریه در مصر (مرسل) که زیاد مشهور نبود، بواسطۀ یک اهدا کنندۀ دختر جوان در یک کمپاین آنلاین ثروتمند شد. موج کمک‌ها از روز یکشنبه در آخرین روز ماه مبارک رمضان زمانی سرازیر شد که بسیاری از مسلمانان مشغول آمادگی برای عید بودند. پول بر مؤسسۀ متذکره زمانی سرازیر شد که یک زن جوان به او پیام داد و نوشت، «من میخواهم جهت کمک به نوزادان که پیش از وقت تولد شده اند به شما کمک کنم، اما پول ندارم.» من یک کارت تلیفون دارم که از آن استفاده نکرده ام و میخواهم آنرا به جای پول به شما اهدا کنم. این زن جوان اهداء کننده نوشته بود، «من میخواهم شمارۀ ۱۰ رقمی کارت تلیفون را به شما ارسال کنم که ۰.۴۳ دالر قیمت دارد و شما می توانید از آن برای جمع آوری پول به بنیاد تان استفاده کنید.» حبا رشید، مؤسس این بنیاد، فوراً کارت را به مناقصه کننده گان آنلاین پیشکش نموده و از شرکت ها خواست تا در این کمپاین کمک کنند. کمک‌ها بیشتر و بیشتر گردیده و باعث شد که یک کمپاین ملی با هشتگ «گران‌ترین کارت تلیفون در مصر» شروع شود. این کمپاین زمانی سرعت پیدا کرد که شرکت مصری وودافون (Vodafone) وعده داد که تمامی کمک های مالی را در پایان روز جمع آوری خواهد. گزارش مکمل: https://www.bbc.com/pashto/world-61323892

پاسخ