اقتصاد

زنان تاجر کندز صنایع دستی را در نمایشگاه به نمایش گذاشتند و قصد کردند تا کار خود را بهتر سازند

گزارش از محمد قاسم

با وجود چالش‌ها و محدودیت‌ها برای فعالیت‌های زنان در خارج از خانه‌ هایشان در افغانستان، ده‌ ها شرکت تحت مالکیت زنان یک نمایشگاه صنایع دستی را در ولایت کندز راه‌اندازی کردند. این نمایشگاه که توسط موسسهء همکاری های تخنیکی و انکشافی ‌(اکتید) ترتیب و توسط اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) تمویل شده بود، صنایع دستی را به تاریخ ۱۶ قوس برای زنان و دختران علاقه مند به نمایش گذاشت. [تصویربردار: عبیدالله احمدی]

کندز -- علیرغم چالش ها و محدودیت ها در مورد فعالیت های زنان در خارج از خانه هایشان، ده ها کسب و کار تحت مالکیت زنان هفته گذشته نمایشگاه صنایع دستی را در مرکز اجتماعی مدیوتیک کندز برگزار کردند.

این نمایشگاه که توسط موسسهء همکاری های تخنیکی و انکشافی ‌(اکتید) سازماندهی و توسط اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) تمویل شده بود، صنایع دستی را به تاریخ ۱۶ قوس برای زنان و دختران علاقه مند به نمایش گذاشت.

شیلا انوری، ۲۶ ساله، برگزار کننده این نمایشگاه گفت، «اکتید ۲۶ زن را در بخش های خیاطی، گلدوزی، کرشنیل بافی و سایر بخش ها به مدت شش ماه آموزش داده است. این زنان با همکاری سایر زنان تاجر در کندز، محصولات و صنایع دستی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.»

وی گفت، انواع صنایع دستی از جمله پوشاک و طرح های زنانه، گلدوزی، پشمینه بافی، کیف پول، روسری، جاکت و جراب به نمایش گذاشته شد.

دو زن کارآفرین صنایع دستی خود را در نمایشگاهی به تاریخ ۱۶ قوس در شهر کندز به بازدیدکننده نشان می دهند. [تصویربردار: عبیدالله احمدی]

دو زن کارآفرین صنایع دستی خود را در نمایشگاهی به تاریخ ۱۶ قوس در شهر کندز به بازدیدکننده نشان می دهند. [تصویربردار: عبیدالله احمدی]

انوری گفت، هدف از برگزاری این نمایشگاه افزایش بازدید از صنایع دستی زنان به گونه ای بود که بیشتر افغان ها به خرید محصولات داخلی علاقه مند شوند.

وی گفت، «این نمایشگاه به منظور ارتقای تجارت های کوچک و متوسط زنان برگزار شد و از طریق چنین نمایشگاه هایی می خواهیم از دستاوردهای قبلی زنان محافظت کنیم.»

او افزود، «ما بر احیای مشاغل متعلق به زنان تمرکز می‌کنیم که به دلیل محدودیت‌های اقتصادی و نبود بازار مجبور به ترک آن شدند.»

شیلا گفت، «برای رسیدن به این هدف نیازمند حمایت سازمان های ذیربط و جامعه جهانی هستیم، از این رو از آنها می خواهیم از زنانی که برای دیگران شغل ایجاد می کنند حمایت کنند.»

توسعه اقتصادی زنان

علاوه بر صنایع دستی، زنان تاجر کندز عزم خود را برای ترویج صنایع دستی زنان، حمایت از حقوق آنان و تحریک اقتصاد به نمایش گذاشتند.

الهه بارکزی که تولید کننده لباس های زنانه است، گفت، «این اولین نمایشگاهی است که پس از ماه اسد سال ۱۴۰۰ در کندز برگزار می شود. چنین نمایشگاه هایی مصرف کنندگان را تشویق می کند

او گفت، «دو سال است که در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت می کنم. در مقایسه با ماه های گذشته، کسب و کار نسبتا بهتر است و فروش ما بهبود یافته است.»

بارکزی تعهد کرد که در صورت حمایت بیشتر، تولید را افزایش دهد.

وی گفت، «ما می خواهیم چنین فرصت های بیشتری برای ما فراهم شود تا بتوانیم تولید خود را افزایش دهیم و در نمایشگاه ها به نمایش بگذاریم.»

معصومه احمدی ۳۴ ساله که لباس های دست ساز خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بود، گفت که به دلیل رکود اقتصادی با چالش های زیادی مواجه است.

او گفت، «من لباس‌های مختلفی تولید می‌کنم و برای فروش آنها به اینجا آمده‌ام. امیدوارم تجارتم دوباره رونق بگیرد و بتوانم خانواده ام را از فقر نجات دهم.»

احمدی گفت که خانواده پنج نفره او به درآمدی که از فروش صنایع دستی به دست می آورد بستگی دارد.

وی گفت، «اما متاسفانه بازار صنایع دستی زنان به دلیل فقر و بیکاری بد است.»

خوش بینی به آینده

چندین تن از باشندگان کندز که از نمایشگاه بازدید کردند، گفتند که چنین رویدادهایی نقش مهمی در افزایش آگاهی در مورد محصولات داخلی و تشویق مصرف کنندگان به خرید آنها ایفا می کند.

عبدالغفور هاشمی، ۳۸ ساله، یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت، «از همه افغان ها می خواهم که محصولات داخلی را خریداری کنند و از کالاهای وارداتی خودداری کنند تا اقتصاد و وضعیت اقتصادی همه بهبود یابد.»

او گفت: «بیشتر مردان در خانه و بیکار هستند. در شرایط کنونی زنان باید نقش خود را در کار و نجات خانواده از فقر و تنگنای اقتصادی ایفا کنند.»

هاشمی گفت، «زنان باید بیش از گذشته مورد حمایت قرار گیرند.»

نصرت محمدی، ۲۴ ساله، یکی دیگر از بازدیدکنندگان، گفت که زنان و دختران باید آزادی اقتصادی و حق کار داشته باشند.

او گفت، «از دیدن دستبافت های زنانه بسیار خوشحالم. زنان در صورت خروج از خانه و کار می توانند به توسعه صنایع دستی و تولیدات داخلی کمک کنند.»

وی افزود، «خانم های زیادی امروز برای دیدن صنایع دستی و خرید آن آمده اند، روز بسیار خوبی است. من واقعا خوشحالم که می بینم زنان همکارم می توانند در چنین شرایط سختی کار کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنان تاجر ولایت کندز صنایع دستی خود شأن راه به نمایش گذاشته اند این اقدام زنان ولایت کندز می‌تواند که زندگی روزمره خود راه تغییر بدهید . وازدرک کار صنایع دستی می‌تواند برای خودشان وفامیلها شأن مواد غذایی تهیه کنند . زنان تاجر ولایت کندز بشتر چیز های دیگر را که به دست خود شأن ساخته می‌شود به نمایش بگذارند . صنایع دستی درولایت کندز از سالها بدین سو درقریه های مرواج است وزنان مشغول دست دوزی استان . قالین با فی هم به دست کار می شود قالین های کندر که به دست زنان بافته می‌شود مشهورترین قالین های است که شهرت بازار جهانی راه دارا می باشد. زنان تاجر ولایت کندز کوشش خود راه کنند که جلب توجه موسسه‌ای خارجی شوند که همراه شأن کمک کند در حرصه صنایع دستی شأن . وزنان تاجر ولایت کندز زنان دیگر را تشویق کنند که اول از نمایشگاه دیدن کند سبس صنایع دستی خود راه درهمین نما یشکاه به نمایش بگذارند . واهسته آهسته این نمایشگاه راه به یک بازار صنایع دستی مبدل بسازند مسلن زنان ولایت هرات بازار زنان راه افتتاح کردند . شما هم کوشش کند بازار زنان را در ولایت خود تان افتتاح کند و زنان ولایت کندز در همین بازار اشیا ضرورت خویش را آزادانه خریداری نمایید

پاسخ