حقوق زنان

زنان افغان که مصمم به کار هستند بازار دومی را در شهر هرات افتتاح کردند

گزارش از عمر

از آنجایی که محدودیت ها بر زنان افغان هزاران نفر را مجبور به ترک کار و ماندن در خانه کرده است، زنان در ولایت غربی هرات با ایجاد یک بازار جدید فرصت های کاری برای خود ایجاد می کنند. این بازار که مرمر نام دارد، در یک بازار مزدحم در مرکز شهر هرات موقعیت دارد که زنان در آن صنایع دستی و سایر محصولات می فروشند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- از آنجایی که محدودیت ها بر زنان افغان هزاران نفر را مجبور به ترک کار و خانه نشینی کرده است، زنان در هرات با ایجاد مارکیت برای خود فرصت های کاری ایجاد کرده اند.

این مارکیت که مرمر نام دارد، در یک بازار مزدحم در مرکز شهر هرات موقعیت دارد که زنان در آن صنایع دستی و سایر محصولات خود را می فروشند.

مرمر دومین بازار زنان در هرات است که کمتر از دو ماه پس از افتتاح بازار پرنسیس تأسیس شده است.

مهتاب احمدی، ۲۲ ساله، یکی از دوکانداران مرمر، گفت که ساختن بازار توسط زنان در اوج محدودیت ها و محرومیت ها «یک معجزه» است.

یک دوکاندار زن در بازار مرمر شهر هرات که توسط زنان اداره می شود، به تاریخ ۲۶ جدی جواهرات را به یک مشتری نشان می دهد. [عمر/سلام تایمز]

یک دوکاندار زن در بازار مرمر شهر هرات که توسط زنان اداره می شود، به تاریخ ۲۶ جدی جواهرات را به یک مشتری نشان می دهد. [عمر/سلام تایمز]

او گفت که زنان در واکنش به محدودیت های فعلی بازار را باز کردند تا این پیام را بفرستند که زنان افغان هرگز تسلیم نخواهند شد.

او گفت، «ما باید کار کنیم و خانواده هایمان را از لحاظ مالی حمایت کنیم. این یک ظلم بزرگ است که در خانه بمانیم و به دیگران وابسته باشیم.»

احمدی گفت، «راه اندازی بازار مرمر انگیزه ای برای زنان و دخترانی است که می خواهند از خانه و کار خود بیرون بیایند. زنان و دختران در شرایط فعلی نیاز به حمایت دارند و کوچکترین حمایتی آنها را تشویق به بازگشت به فعالیت های اجتماعی می کند.»

مرضیه غلامی، ۳۷ ساله، یکی دیگر از دوکانداران در بازار مرمر، گفت خوشحال است که می تواند بیرون از خانه خود کار کند.

او گفت، «از زمانی که دوکان ام را راه اندازی کردم، دوباره امید به زندگی پیدا کردم. با عایدی که به دست می‌آورم، خرچ خانواده‌ام را می‌دهم تا غذا برای خوردن داشته باشند.»

او گفت، «من با روحیه و انگیزه بالا کارم را شروع کرده ام و می خواهم آن را گسترش دهم. هرچه درآمد بیشتری داشته باشم، مستقل تر خواهم بود و می توانم آینده بهتری برای خودم بسازم.»

غلامی افزود، اگر به زنان و دختران فرصت داده شود، علاوه بر حمایت از خانواده، می توانند تغییرات مثبتی در جامعه ایجاد کنند.

ساختن آینده ای بهتر

بازار مرمر دارای ۴۶ دوکان است که همگی توسط زنان و دختران اداره می شود.

این دوکانداران، که ماه ها بیکاری و گرفتاری در خانه را تجربه کرده اند، با انگیزه قوی و امید به آینده ای بهتر، کسب و کار خود را آغاز کرده اند.

فرزانه نورزی دکاندار می گوید زمانی که مجبور به ماندن در خانه شد امید خود را از دست داده و از مشکلات اقتصادی رنج می برد.

او گفت،‌ «ما زنان با کار می توانیم خود را از مشکلات اقتصادی نجات دهیم و آینده بهتری برای خود بسازیم.»

او گفت، «پس از بازگشت به کار، دوباره امید پیدا کردم و احساس کردم زندگی جدیدی را آغاز کرده ام.»

نورزی افزود که زنان و دختران افغان نیازمند حمایت مردم افغانستان و جامعه جهانی هستند تا بتوانند روی پای خود بایستند.

صدیقه تمساکی، یکی دیگر از دوکانداران مرمر گفت، «بیشتر زنانی که در این بازار دوکان دارند تا این آواخر بیکار و در خانه بودند، اما اکنون هر یک از آنها نان آور خانه خود هستند.»

وی گفت، «هر کدام از این زنان یک خانواده ۷ تا ۸ نفره دارند که تا زمانی که کار نکنند گرسنه خواهند ماند.»

او گفت، «من هفت نفر در خانواده ام دارم که باید سیر شوند و من تنها نان آور خانه هستم. اگر من کار نکنم چه کسی خرچ خانواده ام را می دهد؟»

تمساکی گفت، اگرچه بازار مرمر تازه تاسیس شده است، اما خانواده ها و زنان به گرمی از آن استقبال کرده اند و فروش خوبی دارد.

سرپیچی از محدودیت ها

با وجود افزایش محدودیت ها بر زنان و دختران افغان در ماه های اخیر، صدها زن فعالیت های تجارتی خود را در هرات گسترش داده اند.

بهناز سلجوقی، معاون اتاق تجارت و صنایع زنان برای ولایات غربی افغانستان گفت که با نادیده گرفتن محدودیت ها، آنها برای رسیدن به اهداف خود بسیار تلاش کرده اند.

او گفت، «روحیات و انگیزه بالای آنها محدودیت ها و چالش ها را بی اثر کرده است.»

او گفت، «وقتیکه بازار مرمر را باز کردیم، بسیاری از زنان تقاضای جای کردند، و همه دوکان ها ظرف دو روز گرفته شد، که نشان دهنده علاقه زنان به کار در خارج از خانه است.»

شکیلا محمدی یکی از دوکانداران بازار مرمر گفت که اگر محدودیت ها را رعایت کند، هرگز نمی تواند کار کند و به آرزوهایش جامه عمل بپوشاند.

او گفت، «بیشتر زنان دوست دارند مانند گذشته در خارج از خانه کار کنند، اما از وضعیت فعلی می ترسند. به نظر من، زنان نمی توانند در ترس زندگی کنند. آنها باید ترس را فراموش کنند و به رویاها و اهداف خود برسند

شکیلا گفت، «در ماه‌های اخیر ثابت شده است که زنان تسلیم محدودیت‌ها نمی‌شوند و هر چه این محدودیت‌ها بیشتر شود، زنان و دختران برای حرکت رو به پیش مصمم‌تر هستند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان باید به صحبت های ملاهای ایرانی و پاکستانی در مورد تحصیل و کار زنان گوش دهند و ببینند که چگونه پیش می رود و دولت طالبان چگونه پیش می رود. علمای بزرگ جهان و سپس معلمان ایران و پاکستان در همسایگی افغانستان بر این باورند که زنان از حقوق مساوی در تحصیل برخوردارند و هیچ دولت و مقامی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد. مولوی عبدالحمید، یکی از امام جماعت زاهدان، در اظهارات اخیر خود گفته است، «آموزش زنان با تحصیلات مردان تفاوتی ندارد، علوم دینی و عصری برای زنان نیز لازم است، همانطور که برای مردان لازم است. همه برای زنان مساوی هستند. زن و مرد هیچ فرقی با هم ندارند، برای هیچ حکومت و نظام خوب نیست که جلوی تحصیل زن یا مرد را بگیرد». بنابراین، وقتی چنین علمای بزرگی، یا علمای بزرگ مصر یا علمای بزرگ عربستان سعودی که طالبان آنها را بسیار محترم و معزز می دانند، برایشان مفید است که به آنچه می گویند گوش کنند. اگر رو در رو به حکومت کنونی افغانستان نگفته اند، ده ها بار به آن اشاره کرده اند که به زنان اجازه کار و تحصیل داده شود. افغانستان تنها کشور منطقه و جهان است که مقامات حکومتی آن دختران و زنان را از تحصیل و پوهنتون های بالای صنف ششم منع کرده اند. در عین حال، آنها را از کار در بسیاری از مناطقی که به آنها نیاز است منع کرده اند. روزی که طالبان به قدرت رسیدند در اکثر مناطق دختران بالای صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند و تا کنون حدود پنجصد روز از بسته کردن این مکاتب می گذرد. این نشان می دهد که یک ملت به زور در تاریکی غرق و از روشنی محروم ساخته شده است.

پاسخ

جای تعجب است که زنان می خواهند برای زنان کار کنند، اما ما می گوییم نه، در خانه بمانید. و بعد اضافه می کنیم که «جای زن یا خانه است یا در گور». این ضرب المثل امروزه به طور فزاینده ای رواج یافته است، اما اگر به دقت در نظر بگیریم که همسر، خواهر، مادر، دختر یا سایر اقوام ما به یک دوکاندار زن برای تهیه لوازم نیاز دارند، چرا باید آنها را به جای حمایت از آنها در خانه بنشینیم؟ ما همیشه از غیرت صحبت می کنیم. پس باعث افتخار است که به خاطر همسر و خواهر و مادرمان از دوکاندار حمایت کنیم و بگوییم به جای مرد از او اجناس بخریم. باز کردن چنین مارکیت ها در شهرهای بزرگ و کوچک دیگر مفید است تا زنان و دختران با خیال راحت بیایند و لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند. همچنین زنانی که در خانه صنایع دستی می سازند در این بازارها به فروش می رسانند. با این کار، روابط بین مشتریان زن و کارآفرینان زن برقرار خواهد شد. برای دولت مفید است که برای این کار تلاش کند و مارکیت های مشابه را در تمام ولایات باز کند تا زنان بتوانند با زنان تعامل کنند. نظام اسلامی همین است دیگه، هاهاها.

پاسخ

افتتاح کردن بازار زنان در ولایت هرات یک کار خوب است زنان دراین مارکت مرمر می تواند صنایع دستی خود را به فروش برسانند. مرادان ولایت هرات کوشش کنند که همراه این زنان مارکت مرمر با اخلاق خوب برخورد کنند و به احترام زیادی مثل خواهر شان رویه کند تا که این زنان به اندیشه های اعلی به کار های خود ادامه دهد. وشما مردان با خرید اشیای ضرورتان از این مارکت مرمر روحیه زنان را تقویت بخشد حقلان این کمک از دست تان میشود که از این بازار مرمر خریداری کنید . همراه این زنان باید ما مرادان بد اخلاقی نکنیم . واز جرات این زنان که در این شرایط کار می کند تشویق شأن کنم.

پاسخ

خبر خوبی است. ان شاءالله که علاوه بر هرات، در ولایات دیگر مانند مزارشریف، قندهار، جلال آباد، بغلان، کندز و غیره و به ویژه در کابل پایتخت، مارکیت مشابه ساخته شود. هر چه زنان بیشتر رشد کنند، نام افغان‌ها و افغانستان بهتر می‌شود، اما این به این معنا نیست که دروازه های مکاتب و پوهنتون ها را به روی زنان ببندیم. از طریق سلام تایمز، ما از دولت طالبان می‌خواهیم که فرصت‌هایی را برای کار زنان و تحصیل دختران در مکاتب و پوهنتونها در اسرع وقت فراهم کند.

پاسخ