اقتصاد

سازمان ملل به ۲۰۰ زن در سرپل آموزش خیاطی، وسایل و معاش می دهد

گزارش از محمد قاسم

حدود ۲۰۰ زن در یک کورس نه ماهه خیاطی که توسط دبلیو اف پی در سرپل ارائه شده است، شرکت می کنند تا مهارت های خیاطی خود را افزایش دهند و به آنها کمک کنند تا زندگی خود را به دست آورند. [موسسهء احیا و انکشاف دهات افغانستان در سرپل]

حدود ۲۰۰ زن در یک کورس نه ماهه خیاطی که توسط دبلیو اف پی در سرپل ارائه شده است، شرکت می کنند تا مهارت های خیاطی خود را افزایش دهند و به آنها کمک کنند تا زندگی خود را به دست آورند. [موسسهء احیا و انکشاف دهات افغانستان در سرپل]

سرپل -- برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (دبلیو اف پی) در این ماه ابتکاری را برای آموزش ۲۰۰ زن در سرپل در یک کورس نه ماهه خیاطی به منظور افزایش مهارت های خیاطی و کمک به آنها برای کسب درآمد آغاز کرد.

این برنامه در جریان کورس آموزشی ماهانه ۷۷۰۰ افغانی (۸۸ دالر) به هر شرکت کننده کمک هزینه پرداخت می کند.

عبدالوحید نبی یار، رییس موسسهء احیا و انکشاف دهات افغانستان در سرپل گفت، «بر اساس نتایج یک سروی اخیر، ما ۲۰۰ زن فقیر از ۳۶ محله شهر سرپل را برای شرکت در این کورس و یادگیری مهارت های خیاطی انتخاب کردیم.»

او به سلام تایمز گفت، «این پروژه به تاریخ ۶ عقرب آغاز شد و ما شاگردان را در پنج مرکز سازماندهی کردیم که در آنجا آموزش های عملی و نظری را توسط مربیان زن آموزش دیده دریافت می کنند.»

او گفت که هدف این طرح ایجاد فرصت های شغلی، کمک به خودکفایی زنان و مبارزه با فقر و بیکاری است.

وی گفت، «همه ذینفعان پروژه فقیر هستند و برخی از آنها بیوه هستند. ما برای هر یک از آنها یک ماشین خیاطی فراهم کردیم تا بتوانند در خانه تمرین کنند و خیاطی را بیاموزند و برای تامین مصارف خانواده در آینده درآمدی کسب کنند.»

نبی یار گفت که دبلیو اف پی پس از اتمام کورس ابزار خیاطی بیشتری را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد.

وی افزود، «امیدواریم لباس های بچه گانه و زنانه را در خانه بسازند و محصولات خود را در بازار بفروشند تا به خودکفایی برسند.»

نبی یار گفت که علاوه بر مهارت های خیاطی، شاگردان مهارت های بازاریابی را نیز کسب خواهند کرد که آنها را قادر می سازد محصولات خود را بفروشند.

به امید آینده بهتر

زنانی که در این کورس شرکت می کنند، با سپاسگزاری از ابتکار برنامه جهانی غذا و امیدوار به آینده، می گویند که قصد دارند کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

نیاز بی بی ۴۲ ساله گفت، امیدوار است به زودی بتواند انواع مختلف لباس زنانه بسازد.

او گفت، «شوهرم مریض است و نمی تواند کار کند. من باید خیاطی را یاد بگیرم تا برای خانواده پنج نفره ام نفقه پیدا کنم.»

او با بیان اینکه خیاطی به او کمک می کند تا زندگی خوبی برای خانواده اش داشته باشد، گفت، «من قبلاً از درآمدی که از طریق خشکشویی و نانوایی به دست می آوردم، امرار معاش می کردم، اما او کافی نبود.»

عالیه حیدری، ۳۴ ساله، یکی دیگر از شرکت کنندگان، گفت که قبل از شروع کورس آموزشی با مشکلات مالی مواجه بود.

حیدری که قبلاً در یک شرکت خصوصی در سرپل کار می کرد می گوید، «به تعقیب از دست دادن شغلم با مشکلات اقتصادی مواجه شدم. پدرم چند سال پیش فوت کرد. من با مادر و دو خواهرم زندگی می کنم و تنها نان آور خانه هستم.»

حیدری گفت که اکنون که کورس آموزشی را آغاز کرده است، نسبت به آینده بسیار امیدوار است.

او گفت، «من شروع به یادگیری تدریجی مهارت های جدید از جمله ... خیاطی و بازاریابی کرده ام. امیدوارم بتوانم با وسایلی که پس از گذراندن دوره آموزشی در دسترس من قرار می گیرد، لباس زنانه بسازم.»

او افزود، «من باید بتوانم محصولاتم را در بازار محلی بفروشم. در نهایت باید بتوانم از این درآمد برای حمایت از خانواده ام استفاده کنم.»

حمایت از زنان

قدرت الله سیدزاده، یک اقتصاددان در سرپل، گفت، زنانی که کمک های عمده ای به عواید خانواده خود می کردند، از ماه اسد سال ۱۴۰۰ شغل خود را از دست دادند.

او به سلام تایمز گفت، «ارائه کورس های حرفه ای برای کمک به زنان و دختران برای یادگیری مهارت های جدید و... ایستادن روی پای خود بسیار اهمیت دارد.»

وی گفت، «برای کمک به خودکفایی زنان باید فرصت های آموزشی مانند خیاطی، گلدوزی، مهره دوزی و قالین بافی سازماندهی شود.»

به گفته سیدزاده، در حالی که زنان افغان در دو دهه گذشته در جامعه بسیار فعال بودند و به اهداف بزرگی دست یافتند، اکنون به عنوان پرحاشیه ترین گروه در جامعه هستند.

او گفت، موسسات غیرحکومتی و سایر ارگان ها اکنون بیش از هر زمان دیگری باید از آنها حمایت کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

عالی است. به امید یک افغانستان انکشاف یافته و از لحاظ اقتصادی با ثبات!

پاسخ

از موسسه دبلیو آف پی آز ایجادا ین بر نامه برای زنان فقیر ا باراز تشکر میکنم این بیسار یک کار نیک است برای زنان فقیر . زنان فقیر ولایت سرپل هم ازطریق ابن کورس ۹ماه آموزش می بینند وهم به خاطر اولا د های شأن یک لقمه نان دریافت می‌کنند. این کار موسسه دبلیو آف پی آیند ه سازی این زنان های فقیر است. ودر آیند از همین ماشین خیاطی می‌تواند برای فامیل خود یک لقمه نان تهیه کنید

پاسخ