حقوق زنان

بافندگان اناث با تجربه در بلخ آموزش حرفه ای ارائه می دهند

گزارش از محمد قاسم

زنان به تاریخ ۶ سنبله در مزارشریف ولایت بلخ دیده می شوند که خیاطی را بطور رایگان می آموزند. [تصویربردار: شعیب همدرد]

زنان به تاریخ ۶ سنبله در مزارشریف ولایت بلخ دیده می شوند که خیاطی را بطور رایگان می آموزند. [تصویربردار: شعیب همدرد]

کندز -- زنان ماهر در بخش بافندگی یک کارگاه را در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ راه اندازی کرده اند و در آنجا به زنان آموزش می دهند تا بتوانند لباس و سایر اقلام را برای فروش تولید کنند.

تلاش آنها با ایجاد یک طرح آموزشی و کارگاه صنایع دستی برای حدود ۴۰۰ زن دیگر فرصت کاری را ایجاد کرده است.

شکریه محمدی، رئیس مرکز توانمندسازی زنان در مزارشریف، گفت که بیش از ۶۰ زن در هر یک از ماشین های بافندگی این مرکز آموزش می بینند، و ۴۰۰ نفر از کسب مهارت های جدید بهره می برند.

هدف این مرکز که در ماه حوت افتتاح شد، کمک به زنان است تا از خانواده هایشان از لحاظ مالی کمک کنند.

محمدی به سلام تایمز گفت، «زنان در این مرکز حرفه ای علاوه بر خیاطی، به گلدوزی، مهره بافی و سایر بخش ها مشغول هستند.»

او گفت، «بسیاری از زنان پس از آخرین تحولات در کشور مجبور به ماندن در خانه شدند. از طریق این برنامه، ما توانسته‌ایم زنان زیادی را سر کار بگذاریم و به آنها کمک کنیم تا به خودکفایی برسند.»

محمدی گفت که بیشتر زنان حرفه های مختلفی را آموخته اند و می توانند انواع پوشاک و سایر صنایع دستی را در خانه خود بسازند.

سمیرا قادری، یکی از مربیان این مرکز، گفت که زنان در این برنامه ابتدا مهارت های عملی را می آموزند، «و سپس کسب و کار یا کار خود را از خانه خود شروع می کنند.»

او گفت، «ما اکنون فقط زنان را آموزش می دهیم. یک سال دیگر به عنوان بافنده ماهر مشغول به کار خواهند شد.»

وی با اشاره به اینکه تنها چالش تاکنون نبود مکان آموزشی مناسب بوده است، افزود، «تلاش خواهیم کرد در آینده زنان بیشتری را برای رسیدن به خودکفایی از طریق این برنامه و رفع نیازهای روزمره تشویق کنیم.»

به سوی خودکفایی

نرگس صمیمی، یکی از کارآموزان این مرکز، گفت که او در شش ماه گذشته به بافتن مشغول بوده است و سعی می کند همیشه از روندهای جدید در تجارت مطلع باشد.

او گفت،‌ «امسال از لیسه دخترانه مزارشریف فارغ می شدم، اما از آنجایی که مکاتب تعطیل است، مجبور شدم برای آموزش بافندگی ثبت نام کنم.»

او گفت، «در این مدت دوخت هر نوع لباسی را یاد گرفتم. من بافتنی را در خانه شروع می کنم و پس از فراغت خانواده ام را از لحاظ اقتصادی حمایت می کنم.»

او کمبود تجهیزات مدرن برای تولید صنایع دستی به ویژه ماشین های بافندگی را مهم ترین مسئله در این مرکز ذکر کرد و پیشنهاد کرد که در صورت رسیدگی به این موضوع، زنان بیشتری به این برنامه خواهند پیوست.

او گفت، «ما از تجهیزات بسیار قدیمی و ابتدایی استفاده می‌کنیم، در حالی که مشتریان لباس‌های مود روز را می خواهند که این ماشین‌ها قادر به تولید آن نیستند.»

در حال حاضر، لباس های سنتی افغانی (گند افغانی) که در مهمانی ها پوشیده می شود مورد توجه مشتریان قرار گرفته است.

به گفته خیاطان محلی، قیمت این لباس ها بر اساس میزان کاری که روی آن ها انجام می شود، تعیین می شود. لباس های ساده می توانند بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ افغانی (۵۶ تا ۱۱۲ دالر) به فروش برسند، در حالی که لباس های پیچیده تر تا ۲۵۰۰۰ افغانی (۲۸۱ دالر) به فروش می رسند.

خالده محسنی که به مدت شش ماه در این مرکز آموزش می بیند، به سلام تایمز گفت که از یادگیری خیاطی خوشحال است و می تواند با این مهارت از خانواده خود از لحاظ مالی حمایت کند.

او گفت، «من هر روز از ماشین خیاطی دستی استفاده می کنم،» و از دولت و موسسات کمک رسان درخواست کرد تا با ارائه ماشین های خیاطی عصری و برقی به این برنامه کمک کنند.

وی گفت، «آموزش خیاطی و راه اندازی این کارگاه فرصت مناسبی برای خودکفایی بانوان است.»

از بین بردن فقر

قدرت الله طارق، شاروال مزارشریف، به سلام تایمز گفت که مقامات محلی قصد دارند دکان ها بسازند و مناطق امن مشخصی را ایجاد کنند که در آن زنان بتوانند صنایع دستی را تولید کنند و بفروشند.

وی گفت، «شاروالی مزارشریف با زنان برای رسیدگی به مشکلات آنها همکاری می کند. ما در تلاش هستیم تا با همکاری موسسات کمک رسانی، تسهیلات بیشتری برای آنها فراهم کنیم.»

وی افزود، «در بازاری که ما می خواهیم برای زنان بسازیم، فقط زنان می توانند صنایع دستی تولید کنند و بفروشند.»

هجرت الله عاصم، باشنده مزارشریف، به سلام تایمز گفت، اگر زنان و دختران بتوانند مانند گذشته در بخش های مختلف اقتصاد کار کنند، می توانند زندگی خود را بهبود بخشند و فقر خانوار را کاهش دهند.

او افزود، «زنان اگر فرصت‌هایی در عرصه‌های مختلف داشته باشند، می‌توانند تغییر ایجاد کنند. هر جا که زنان کار کرده اند، از عملکرد آنها قدردانی شده است».

عاصم گفت، «ممانعت از کار زنان در خارج از خانه نه تنها مشکلات اقتصادی را برای کشور افزایش می دهد، بلکه فقر خانواده ها را نیز افزایش می دهد.»

وی افزود، «زنان نیز مانند مردان در دو دهه اخیر پیشرفت و تحصیل کردند. آنها باید این فرصت را داشته باشند که در سکتورهای دولتی و خصوصی خارج از خانه های خود کار کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

قالین بافی از دیرزمانی در ولایات شمال کشور رایج است که انواع مختلف دارد اما بدبختانه که قالین های افغانی از سوی پاکستانی ها مورد سوء استفاده قرار می ګیرد و پاکستان قالین های افغانی را به نام خود به ممالک خارجی صادر می کند. پاکستان بدترین دشمن افغانستان است که هر افغان باید آنرا بشناسد. به هر حال، بافندګی قالین ها نباید تنها در شمال کشور باقی بماند بلکه به دیګر ولایات کشور نیز باید ګسترش یابد بخاطریکه قالین بافی بجای کار فزیکی بیشتر یک کار فکری است که هم زن و هم طفل و مرد می تواند آنرا ببافد.‌

پاسخ

زنان افغان ارزش بسیار بیشتر از این را دارند. بافندګی و خامک دوزی شایسته زنان افغان نیست. زنان افغان باید مثل مردان وزیر باشند، ریس باشند، داکتر باشند، انجینر باشند، شاروال باشند و یک رول فعال را در اجتماع بازی کنند. این کارها خوب است و باید ستایش شوند اما هیچګاهی قابل قناعت نیستند. این فعالیت ها شاید شکم زنان را تا یک مدتی سیر کند اما شخصیت شانرا تحت تاثیر قرار میدهد. انګیزه کار رسمی را در وجود شان از بین می برد. مسؤلیت طالبان را کم می کند و در حقیقت شخصیت اصلی شانرا از آنها می ګیرند. دنیا باید شیوه و برخورد طالبان با زنان را تغیر دهد. دنیا اګر واقعا کمک می کند باید مسایل اصلی را هدف قرار دهد.

پاسخ

حاکمان و کسانیکه قدرت را در دست دارند چقدر احمق هستند. آنها زنان را از رفتن به مکتب منع می کنند اما در مورد قالین بافی توسط آنها هیچ چیزی نمی گویند. به این معنی که ما صد تا دو صد سال به عقب رفته ایم. به زمانی که مردم از این می شرمیدند که دختران شان به مکتب بروند. حاکمان و دولتمردان فعلی افغانستان باید از این سیاست جاهلانه دست بردارند و بگذارند که دختران تحصیل کنند و زنان نیز در دفاتر و ادارات کار کنند. همچنان آنها باید به کشورهای خارجی به جز از ایران و پاکستان تسهیلات لازم را غرض سرمایه گذاری در افغانستان فراهم سازند. یک نقطه دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرد: چین یک کشور حریص است و قبل از هرگونه معامله با آن باید ده مرتبه روی آن فکر شود.

پاسخ

بیبیند که طالبان با مردم چی کرده اند. جای شکر است که برای ۴۰۰ زن کار پیدا شده است و این تعداد واقعا هم زیاد است اما شما به سخن های زنان متوجه شده اید؟ نرگس صمیمی می گوید که وی ۶ ماه قبل مکتب را خلاص کرده است اما چون طالبان درهای مراکز آموزشی را به روی زنان بسته کرده اند وی از روی مجبوریت به این کارگاه آموزشی آمده است. گفته می شود که طالبان پلان دارند تا در کانکور امسال برای جذب زنان در پوهنتون های دولتی مشکلاتی را ایجاد نماید. آنها نمرات را بر اساس جنسیت تعین می کنند و نمی گذارند که زنان به جز از معلمی و طب در سایر رشته ها جذب شوند. جامعه جهانی باید امتحان کانکور امسال را از نزدیک نظارت نموده و اجازه ندهند تا حیات و‌اینده زنان افغان با خطر مواجه شده و آنها مجبور به کار در کورس های کوتاه مدت شوند.

پاسخ