اقتصاد

باشندگان بغلان برای یافتن کار آموزش و ابزار دریافت می کنند

گزارش از محمد قاسم

بیش از ۵۰۰ افغان، از جمله ۳۵۰ زن، یک کورس آموزشی مهارت های مسلکی شش ماهه را به تاریخ ۱۷ سرطان با حمایت برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) در ولایت بغلان تکمیل کردند. زنان در کورس های خیاطی، گلدوزی و صنایع دستی شرکت کردند، در حالی که مردان در مهارت هایی مانند آهنگری و ترمیم وسایل نقلیه آموزش دیدند. [نوید صمدی]

کندز -- بیش از ۵۰۰ مرد و زن در ولایت بغلان به عنوان بخشی از یک برنامه طراحی شده برای تقویت خانواده های آسیب پذیر، آموزش ها و ابزارهای مورد نیاز برای یافتن شغل یا راه اندازی مشاغل کوچک را دریافت کرده اند.

به تاریخ ۱۷ سرطان، ۳۵۰ زن و ۱۵۰ مرد از یک کورس آموزشی مهارت های مسلکی شش ماهه در پلخمری مرکز ولایت که با حمایت برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (دبلیو اف پی) تطبیق شد، فارغ شدند.

زنان خیاطی، گلدوزی و صنایع دستی، و مردان آهنگری و ترمیم وسایل نقلیه را آموختند.

وجیه الله نایل، رئیس سازمان بهبود اجتماعی افغانستان در ولایت بغلان، گفت، «بیش از ۵۰۰ شاگرد زن و مرد در آموزش مهارت های مسلکی دبلیو اف پی که در ماه جدی راه اندازی شد، ثبت نام کردند.»

شاگردان در یک جلسه آموزش مسلکی به تاریخ ۱۳ جوزا در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان، مهارت های ترمیم موترها را یاد می گیرند. [نوید صمدی]

شاگردان در یک جلسه آموزش مسلکی به تاریخ ۱۳ جوزا در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان، مهارت های ترمیم موترها را یاد می گیرند. [نوید صمدی]

زنان در طی یک جلسهء آموزشی به تاریخ ۱ سرطان در مرکز پلخمری مرکز ولایت بغلان، خیاطی را رایگان و با حمایت برنامه جهانی غذا یاد می گیرند. [نوید صمدی]

زنان در طی یک جلسهء آموزشی به تاریخ ۱ سرطان در مرکز پلخمری مرکز ولایت بغلان، خیاطی را رایگان و با حمایت برنامه جهانی غذا یاد می گیرند. [نوید صمدی]

نایل گفت، «آموزش رایگان برای آنعده از زنان و مردان برگزارشد که نتوانسته اند تحصیلات خود را به پایان برسانند و با بیکاری و مشکلات اقتصادی مواجه بودند.»

او گفت که بودجه کل این پروژه، ۳۰ میلیون افغانی (۳۴۰۰۰۰ دالر)، توسط برنامه جهانی غذا تامین شد و شاگردان نیز یک بسته غذایی به ارزش ۷۰۰۰ افغانی (۷۸ دالر) را دریافت کردند.

وی گفت،‌ «در مراسم فراغت، ابزار کار مانند ماشین خیاطی، اتو، قیچی و سایر تجهیزات مورد نیاز هر رشته بین همه شاگردان توزیع شد تا بتوانند کسب و کار ابتدایی خود را بهبود بخشند.»

نایل گفت که این برنامه آموزشی به دنبال تقویت وضعیت اقتصادی خانواده های آسیب پذیر و بهبود امنیت غذایی آنهاست و افزود که دور بعدی این برنامه انتظار می رود به زودی آغاز شود.

من چاره دیگری نداشتم

زرغونه احمدزی، محصل علوم سیاسی پوهنتون بغلان، که در برنامه آموزش مسلکی دبلیو اف پی شرکت کرده بود، به سلام تایمز گفت که پدرش امیدوار بود او قاضی شود -- امیدی که هنوز محقق نشده است.

او گفت، «آرزو و علاقه‌ام برای ادامه تحصیل در پوهنتون را از دست داده‌ام و شروع به یادگیری گلدوزی به عنوان یک حرفه کردم.»

زرغونه گفت که صدها زن و دختری که در این برنامه شرکت می کردند، قبل از اینکه مجبور به یادگیری مهارت های صنایع دستی شوند، در بخش های مختلف کار می کردند.

شمیلا سبحانی، شاگرد صنف یازدهم در پلخمری و فارغ دوره آموزشی، گفت که پس از ممانعت از رفتن به مکتب، تصمیم گرفت خیاطی را به عنوان یک حرفه بیاموزد.

او گفت، «حرفه خیاطی مورد علاقه من نبود و علاقه ای به یادگیری آن نداشتم. من می خواستم در آینده مهندس شوم.»

وی گفت، «برای تامین مخارج خانواده چاره ای جز شرکت در دوره شش ماهه خیاطی نداشتم تا بتوانم لباس زنانه را بدوزم و امرار معاش کنم.»

او افزود، «من تصمیم دارم که صنف دوازدهم را کامل کنم، حتی اگر یک تاخیر طولانی چندین ساله وجود داشته باشد. به هیچ قیمتی نمی توانم تحصیلاتم را رها کنم.»

ناجیه قیومی، کارمند پیشین ریاست معارف ولایت بغلان گفت، «این که از خدمت به هموطنان و کشورم محروم شده ام، بسیار آزارم می دهد.»

او به سلام تایمز گفت، «ای کاش می توانستم از تجربه هایم برای ساختن و توسعه کشورم استفاده کنم. چند ماه است که به دلیل محدودیت ها در خانه محبوس شده ام. چاره ای جز یافتن راهی برای بیرون رفتن و کار کردن نداشتم.»

او می گوید، «اکنون که از دوره مهارت حرفه ای در کنار زنان دیگر فارغ شده ام و گلدوزی را یاد گرفته ام، می توانم در آینده امرار معاش کنم.»

امرار معاش

علی سینا، ۳۲ ساله که مخارج یک خانواده ۵ نفره را تامین می کند، گفت، «ترمیم موتر یک حرفه عاید دادنی است. من به این رشته علاقه داشتم و خوشحالم که آن را به صورت حرفه ای یاد گرفته ام.»

سینا فارغ این برنامه، گفت که قصد دارد یک مغازه در پلخمری باز کند.

او افزود، «بسیار خوشحال هستم که می توانم نیازهای خانواده ام را تامین کنم.»

اصیلا رحیمی که قبلاً در سکتور خصوصی پلخمری کار می کرد، اکنون در حال تبدیل شدن به گلدوز است.

او گفت، «بعد از از دست دادن شغل و درآمد، خانواده ام با فقر شدید مواجه شدند. بنا براین من مجبور شدم گلدوزی را یاد بگیرم تا بتوانم از نظر مالی با آنها کمک کنم.»

وی گفت، «ابزار لازم برای گلدوزی در پایان دوره توسط این مرکز آموزشی ارائه شد. من مهارت های گلدوزی حرفه ای را آموخته ام.»

رحیمی گفت،‌ «در ادامه می‌توانم کارهای گلدوزی را در خانه تولید کنم و در بازار بفروشم.»

عبدالمتین آخوندزاده، رئیس اداره اقتصاد ولایت بغلان، گفت که فارغان برنامه های آموزشی می توانند به جوامع خود خدمت کرده و برای خانواده های خود امرار معاش کنند.

وی گفت، «ما چندین جلسه با سازمان های همکار خود برگزار کردیم. آنها قول دادند که پروژه های جدیدی را راه اندازی کنند و برای زنان و مردانی که با مشکل مواجه هستند فرصت های شغلی ایجاد کنند.»

آخوندزاده گفت، «ما در حال بررسی گزینه‌هایی برای راه‌اندازی دوره‌های آموزشی حرفه‌ای اضافی برای زنان و مردانی هستیم که با بیکاری و فقر مواجه هستند تا بتوانند امرار معاش کنند، توانمند و از نظر مالی خودکفا شوند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به جای کارهای موقتی باید بر روی کارهای دراز مدت تمرکز شود. این مؤسسات کمک کننده هم مردم را فریب می دهند. آنها آنقدر کار ساختمانی دایمی را انجام ندادند تا مردم را برای همیشه مصروف نگهدارد. آنها چند افغانی را در اینجا و آنجا مصرف می کنند. آقا، وقتی پروژه ای را بدست میآورید، باید از آن طوری استفاده کنید که نفع آن برای همیشه به مردم برسد. در این گونه پروژه ها مردم فقط برای یک ماه مصروف ساخته می شوند و در ماه دوم دست خالی می مانند، اما اگر همین مقدار پول در جهت کارهای اساسی به مصرف برسد، من مطمئن هستم که با گذشت زمان به تعداد زیاد کارگران ضرورت پیدا خواهد شد. افغانها برای سالهای متمادی از این مؤسسات کمک دریافت می کنند، اما با وجود آن هیچ تغیری در زندگی شان بوجود نه آمده است. این کمک ها آنها را فقط زنده نگهداشته است و تا هنوز هم با صدها مشکل مختلف روبرو هستند.

پاسخ

سازمان های امدادرسانی چرا به جای این پروژه های کوتاه مدت و غیر ثابت بر ایجاد کارهای دایمی و ثابت تمرکز نمی کنند؟ مثلا چرا به مردم کمک نمی کند تا فارم های مرغداری زراعتی را ایجاد کنند که فایده آن نه تنها به یک گروه بلکه به اقتصاد تمام کشور می رسد؟ درست است که در حال حاضر این برنامه ها حداقل برای سیر کردن مردم و همچنان مصروف ساختن شان مفید هستند اما مردم افغانستان ۴۰ سال می شود که در حال دریافت کمک ها از موسسات هستند. این کار مردم افغانستان را تنبل ساخته است. روحیه و انگیزه کار را از آنها سلب کرده است و باعث احتیاج و عقب مانی جامعه افغانستان گردیده است. من با تشکر از تمامی فعالیت های سازمان های امدادی بین المللی در افغانستان از طریق سایت شما از آنها میخواهم تا بر روی برنامه های دایمی هم کار کنند. امیدوار هستم خبرنگاران محترم سلام تایمز این خواست های ما را با نمایندگان این موسسات شریک سازند. تشکر

پاسخ

این یک خبر بسیار خوب و امیدوار کننده است. تشکر از دبلیو ایف پی و سایر سازمان های همکار که در این شرایط وخیم به داد مردم افغانستان می رسند. مردم افغانستان در حال حاضر به جای کمک های غذایی و پول مجانی ضرورت دارند تا کار کنند، یک حرفه و مسلک را یاد بیگیرند تا در آینده صاحب کار مستقل و ثابت باشند و بدون اتکا به کمک های این موسسات بتوانند تا امرار معاش کنند و ضروریات خود را پوره نمایند. گفته می شود که در این اواخر سازمان غذایی جهان در همکاری با شاروالی کابل یک برنامه وسیع دیگری را جهت زیبایی و سرسبزی شهر کابل به راه انداخته اند. هرکارگر در مقابل کار در این برنامه یک مقدار معین غذا را بدست خواهد آورد که خانواده خود را با آن سیر خواهند کرد و همچنان چهره شهر کابل نیز با آن دگر گون خواهد شد. به امید روزی که مردم افغانستان از احتیاج موسسات بین المللی بر آیند و به پای خود ایستاد شده و از زندگی لذت ببرند. تشکر

پاسخ