آموزش

یک فعال زن افغان به کودکان محروم از مکتب در بلخ آموزش رایگان فراهم می کند

گزارش از محمد قاسم

یکی از فعالان بلخ در شمال افغانستان با پیوستن به دیگر فعالان، یک مرکز آموزشی خصوصی را در اویل ماه ثور افتتاح کرد تا به حدود ۱۵۰ کودک محروم از مکتب در قسمت بدست آوردن آموزش کمک کند. [تصویر از شعیب همدرد]

کندز -- هنگامی که زهرا صدیقی، یک فعال از ولسوالی دهدادی، ولایت بلخ، کودکان خردسال را در محله خود دید که مجبور به کار برای کمک به خانواده هایشان هستند، او دانست که باید کاری انجام شود.

صدیقی، باشنده محله شیخ آباد، دست به دست دیگر فعالان زن داد تا با هزینه شخصی خود یک مرکز تعلیمی را ایجاد کرده و برای بیش از ۱۵۰ نفر از کودکان این ولایت آموزش رایگان ارائه دهد.

هدف آنها مبارزه با بی سوادی و فراهم نمودن محیط آموزشی برای فرزندان خانواده هایی است که به دلیل درگیری، خشکسالی و فقر در کشور متأثر شده اند.

شاگردان دری و انگلیسی و همچنین دینیات، ریاضی و تاریخ را یاد می گیرند.

کودکان خردسال، از جمله دخترانی که به دلیل جنگ و فقر از رفتن به مکتب محروم شده‌اند، به تاریخ ۵ ماه سرطان در صنف درسی ای دیده می‌شوند که توسط فعالان زن افغان در ولسوالی دهدادی، ولایت بلخ تأسیس شده است. [تصویر از شعیب همدرد]

کودکان خردسال، از جمله دخترانی که به دلیل جنگ و فقر از رفتن به مکتب محروم شده‌اند، به تاریخ ۵ ماه سرطان در صنف درسی ای دیده می‌شوند که توسط فعالان زن افغان در ولسوالی دهدادی، ولایت بلخ تأسیس شده است. [تصویر از شعیب همدرد]

صدیقی گفت، «وقتی کودکانی را در حال انجام کارهای سخت دیدم، احساس ناراحتی کردم. وقتی به بچه های خردسال نگاه کردم، برای آنها بسیار متاسف شدم و آرزو کردم که ای کاش این منطقه برای آنها یک مکتب می داشت.»

او گفت، «من بارها این موضوع را با ریاست معارف ولایت در میان گذاشتم، اما هیچگاه پاسخی نداد. در نهایت، فکر کردم که باید ابتکار عمل را به دست بگیرم و یک مرکز آموزشی ایجاد کنم.»

وی اضافه کرد، «من بسیار خوشحالم که توانسته ام فرصت یادگیری برای بچه های این محله فراهم کنم.»

صدیقی که فارغ فاکولتهء ژورنالیزم پوهنتون بلخ است، گفت که او و سایر فعالان زن که به او پیوسته اند از هیچ تلاشی برای ریشه کن کردن بی سوادی در این ولایت دریغ نمی کنند.

او گفت که این گروه آمادگی دارد در صورت دریافت حمایت بیشتر، فعالیت های خود را گسترش دهد تا مرکز آموزش بتواند فرصت های یادگیری را برای همه کودکان محروم منطقه فراهم کند.

اصال سلحشور، معلم مرکز آموزش صدیقی، گفت که این مرکز در هفته اول ماه ثور با هماهنگی ادارات تعلیم و تربیه، اقتصاد و اطلاعات و فرهنگ این ولایت افتتاح شد.

او گفت، «این مرکز آموزش های سریعی را برای کودکان پیش از مکتب فراهم می کند تا آنها را برای رفتن به مکتب در سال آینده آماده کند.»

او گفت، «بیشتر اطفال ثبت نام شده در این مرکز سواد خواندن و نوشتن ندارند و برخی دیگر به دلایل مختلف از رفتن به مکتب محروم هستند. این مرکز به آنها کمک می کند تا مضامین مختلف را بیاموزند.»

او گفت، «من برای حمایت بیشتر درخواست می کنم تا بتوانیم خدمات را گسترش دهیم و برای کودکان بیشتری آموزش رایگان ارائه دهیم.»

او گفت، «در این جا چهار معلم، دو زن و دو مرد تدریس می کنند.»

امید برای یک آینده بهتر

امان الله غزنوی، ۹ ساله، باشنده قریه شیخ آباد، گفت که به دلیل درگیری و ناامنی از ادامه تحصیل محروم شده است.

او گفت، «زمانی که بیجا شدیم امیدمان را از دست دادیم زیرا در مورد آینده نامطمئن بودیم. اما اکنون خوشحال هستم که می توانم به آموزش خود ادامه دهم.»

وی گفت، «از همه همسالانم می خواهم درس بخوانند تا انجنیر یا داکتر شوند. برای آنها وقت کار کردن و پول بدست آوردن نیست، بلکه وقت مطالعه و ساختن آینده آنهاست.»

زرینه، ۱۰ ساله، باشنده قریه رمضانی ولسوالی دهدادی ولایت بلخ، گفت که قبلاً بی سواد بود، اما اکنون بسیار خوشحال است که می تواند بخواند و بنویسد.

او گفت، «ما به دلیل درگیری بیجا شدیم و وقتی به خانه خود برگشتیم، خبری از از سرگیری آموزش نبود.»

او گفت، «من قادر به خواندن نبودم. اکنون می توانم بخوانم و بنویسم. این مرکز فرصت یادگیری عالی را برای ما فراهم کرده است.»

خانواده ها و باشندگان ولایت بلخ از فرصت جدید برای آموزش کودکان استقبال کرده و می گویند که برگزاری چنین برنامه ای برای کودکان فقیر و محروم بسیار مهم است.

محمد عمر، ۵۸ ساله، باشنده ولسوالی دهدادی، گفت که صدها خانواده به دلیل درگیری و شرایط سخت مجبور به ترک خانه های خود شدند و در نتیجه فرزندانشان از تحصیل محروم شدند.

او گفت، «خانواده های بیجاشده در نقاط مختلف ولایت بلخ پراکنده بودند و به مدت سه تا شش ماه به طور موقت در آنجا پناه گرفتند. برخی از خانواده ها از دو تا سه ماه پیش به خانه هایشان بازگشته اند.»

عمر می گوید، «کودکان ما به دلایل مختلف از رفتن به مکتب و کسب سواد در روستاهای دورافتاده این ولسوالی محروم بوده اند، اما اکنون خوشحالیم که این مرکز آموزشی ایجاد شده و زمینه آموزش را برای فرزندان ما فراهم می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک اقدام نیک و قابل ستایش است و نشان می دهد که مردم افغانستان و بویژه زنان تا چه حد با علم و تعلیم علاقمند هستند. طالبان با بسته کردن مکاتب به روی دختران افغانستان ثابت ساختند که نه تنها دشمن علم و تعلیم هستند بلکه دشمنان قسم خورده مردم افغانستان نیز هستند. در عین حال طالبان فکر می کنند که با بسته کردن دروازه های مکاتب به روی دختران بیچاره افغان می توانند که از دنیا امتیاز بیگیرند اما حتی اگر دنیا به آنها امتیاز بدهد باز هم طالبان مکاتب دختران را باز نخواهند کرد. زیرا طالبان همیشه وعده خلافی می کنند. تاریخ هیچگاه این جنایت طالبان را فراموش نخواهد کرد. مردم افغانستان هرگز طالبان را نخواهند بخشید و روزی خواهد رسید که انتقام این خیانت بزرگ را از طالبان و باداران پنجابی شان بیگیرند.

پاسخ

خداوند این چنین زنان قهرمان را بیشتر بسازد، اما، متأسفانه، این اقدامی است که دولت ها باید انجام دهند. دولت ها علاوه بر ارائه کار، امنیت و سایر خدمات، موظف به ارائه فرصت های آموزشی برای شهروندان یک کشور هستند. اما در وطن ما مسئله برعکس است. دولت دروازه های مکاتب را بر روی فرزندان خود بسته است و علیرغم مخالفت تمام ملت و جامعه جهانی به زور خود ادامه می دهد. باید ناراحت بود که ما در قرن بیست و یکم چنین حاکمانی داریم و در قرن بیست و یکم دشمنان دانش اینقدر در جامعه ما قوی هستند. :(

پاسخ

تشکر از خانم زهرا صدیقی بابت این کار نیک و خیر و تشکر از سلام تایمز که با نشر این گونه خبر ها مارا خوشحال می کند و برای ما امیدواری می بخشد. اما من یک خواهش دارم از سلام تایمز و سایر ارگان های مطبوعاتی که به کارزار ملی گشایش مکاتب دخترانه به پیوندند. چند وقت پیش استفاده کننده گان افغان در سوشل میدیا بویژه در فیسبوک و تویتر هشتگی را به راه انداختند که در آن از مسؤلین فعلی دولت افغانستان خواسته شده بود تا دروازه های مکاتب را به روی دختران باز کنند و بگذارند تا دختر تعلیم کنند و در آینده مصدر خدمت به مردم و جامعه خوش شوند. اما با تاسف که بسیاری از مطبوعات افغانستان با این خواست مردم افغانستان یکجا نشدند و حتی از نشر نمودن یک خبر در این باره خود داری کردند. لطفا برای انسانیت هم که شده صدای تانرا برای دادخواهی جهت بازشدن درهای مکاتب به روی دختران معصوم افغانستان بلند کنید. مطبوعات محترم لطفا در این مسله بی طرف نباشید و این موضوع را تا که می توانید زنده نگهدارید.

پاسخ

من از سعی تلاش و نیت نیک این خانم قهرمان تشکر می کنم. فعالیت های خانم صدیقی در عرصهٔ تعلیم فرزندان کشور سیلی محکم بر روی حاکمان جاهل و خدا ناترس افغانستان است که در حال حاضر حکومت افغانستان را در دست دارند و مکاتب دخترانه را به روی دختران معصوم افغان بسته اند. خدا کند این جاهلان قرن بیست و یکم به هوش بیایند و دشمنی با علم و دانش را رها سازند. افغانستان همچنان به خانم های قهرمان دیګر همچون خانم صدیقی ضرورت دارد. روی دشمنان علم و دانش سیاه باد و دوزخ جای همیشګی شان.

پاسخ

با تاسف که اولادهای ما از رفتن به مکتب محروم هستند. طالبان به دستور پاکستان عمل می کنند. پاکستان سر سخت ترین دشمن افغانستان است. پاکستان نه تنها دشمن افغانها بلکه دشمن تمامی انسانیت است. به دلیل منافقت پاکستان، وضعیت اقتصادی این کشور با گذشت هر روز بدتر شده و پول آن ارزش خود را از دست می دهد. ایالات متحده و جامعۀ جهانی باید خودشان را از کمک کردن به پاکستان دور نگهدارند. پاکستان باید به بخش های تشکیل دهندۀ آن (پشتونستان، بلوچستان، سند و پنجاب) تقسیم شده و این کشور حامی تروریزم باید از نقشۀ جهان حذف شود.

پاسخ