اقتصاد

یونیسف و موسسهء غیردولتی آلمانی برنامه ای را برای کمک به پایان دادن به کار کودکان در بادغیس راه اندازی کرد

گزارش از احمد جواد

یک برنامه ایجاد فرصت های کاری در ولایت بادغیس به کودکان و والدین آنها بدیل مناسبی برای کار سخت یا کار در سر سرک می دهد. این برنامه توسط صندوق اعانه کودکان ملل متحد (یونیسف) و یک سازمان غیر دولتی آلمانی به نام هیلفی سو زیلبست هیلفی (Hilfe zur Selbsthilfe) تامین می شود. [احمد جواد/سلام تایمز]

بادغیس -- یک برنامه ایجاد شغل در ولایت بادغیس به کودکان و والدین آنها بدیل مناسبی برای کار سخت یا کار در سر سرک می دهد.

این برنامه توسط صندوق اعانهء کودکان ملل متحد (یونیسف) و یک سازمان غیردولتی آلمانی به نام هیلفی سو زیلبست هیلفی تامین می شود.

اکنون در مجموع ۵۵۰ کودک در مکاتب یا مراکز آموزش حرفه ای ثبت نام کرده اند تا از خطرات ناشی از کار در سر سرک جلوگیری کنند.

برخی از ذینفعان این برنامه کودکان و نوجوانانی هستند که از ایران اخراج شده اند و فقر آنها را مجبور به مهاجرت غیرقانونی به ایران کرده است.

افغان ها به تاریخ ۲۵ حمل در یک مرکز آموزشی که از سوی یونیسف تمویل می شود، در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس، یاد می گیرند که چگونه تلیفون های موبایل را ترمیم کنند. [احمد جواد/سلام]

افغان ها به تاریخ ۲۵ حمل در یک مرکز آموزشی که از سوی یونیسف تمویل می شود، در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس، یاد می گیرند که چگونه تلیفون های موبایل را ترمیم کنند. [احمد جواد/سلام]

برنامه حمایت از کودکان توسط یک سازمان غیردولتی محلی بنام توحید اجرا می شود.

اسحاق وثیق، رئیس توحید بادغیس گفت، «کودکان واجد شرایط در مکاتب پذیرفته می شوند. ما همچنین یکی از اعضای خانواده آنها را در برنامه آموزش فنی و حرفه ای ثبت نام کرده ایم،»

وی گفت، این برنامه از ماه حمل سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تا ماه جدی سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

وی گفت، «بزرگسالان حرفه ای می آموزند، معاش می گیرند و در بدل آن، کودکان کار خود را به جای اینکه به سرک بفرستند، به مکتب می فرستند.»

وثیق گفت، کودکانی که در سر سرک کار می کنند، هدف اصلی قاچاقچیان انسان هستند، اما برنامه آموزش فنی و حرفه ای این خردسالان آسیب پذیر را از دست قاچاقچیان انسان نجات می دهد.

سه مرکز آموزش حرفه ای در قلعه نو مرکز این ولایت و ولسوالی مقر وجود دارد.

وثیق گفت،‌ «برخی از کودکان کارگر و نوجوانانی که قبلا در مکتب بودند، در برنامه آموزش فنی و حرفه ای ثبت نام کرده اند تا از کار سخت در سر سرک ها نجات پیدا کنند،»

او گفت، «کودکان و فامیل هایشان در بخش های خیاطی و ترمیم موبایل و موترسایکل آموزش های حرفه ای می گذرانند،»

کودکان کارگر به مکتب می روند

از زمان راه اندازی برنامه آموزش مسلکی، ۴۰۰ کودک کارگر فقیر که از مکتب محروم بودند در مکاتب بادغیس پذیرفته شده اند.

عبدالرسول رحمتی، ۲۸ ساله، یک برادر ۱۱ ساله به نام اجمل دارد که در شهر قلعه نو کار می کرد.

رحمتی به دلیل معلولیت نمی تواند کار فزیکی انجام دهد. او گفت که برای امرار معاش مجبور شد برادر کوچکترش را برای کار به سرک بفرستد.

رحمتی اکنون در صنوف حرفه آموزی ثبت نام کرده است.

او گفت، «در بدل یادگیری یک حرفه، سازمان غیردولتی برادرم را در مکتب پذیرفته و ماهانه به من معاش می دهد. از زمانی که در صنف های حرفه ای ثبت نام کردم، مشکلات اقتصادی ما برطرف شد.»

او گفت، «من ۵۰۰۰ افغانی (۵۷ دالر) برای شرکت در آموزش حرفه ای دریافت می کنم. از اینکه برادرم به مکتب می رود بسیار خوشحالم و ضمن آموزش ترمیم موبایل، یک معاش می گیرم.»

وی افزود، «این یک فرصت طلایی است که ما را از فقر نجات داده است. ما شاهد یک تغییر اساسی در زندگی خود بوده ایم.»

رحمتی گفت، اگر حمایت یونیسف نبود، اجمل از آموزش محروم می ماند و آینده ای تاریک برای او رقم می زد.

خیرالدین ۳۱ ساله که پسرش جواد ۱۰ ساله کودک کارگر در شهر قلعه نو بود، گفت، «من بسیار خوشحالم که پسرم به مکتب می رود. او در گذشته به دلیل کار در سر سرک از رفتن به مکتب محروم بود.»

وی با بیان اینکه «کار وجود ندارد و به دلیل بیکاری مشکلات اقتصادی داشتیم،» افزود، «اگر مجبور نمی شدم پسر کوچکم را برای کار به خیابان نمی فرستادم.»

با کمک سازمان غیردولتی، جواد در حالی که پدرش در آموزش حرفه ای ثبت نام کرده و معاش ماهانه می گیرد، در مکتب پذیرفته شده است.

خیرالله گفت که پس از اتمام دوره آموزشی، دوکانی را در قلعه نو باز خواهد کرد و فرصت های آموزشی را برای فرزندانش فراهم خواهد کرد.

جلوگیری از مهاجرت به ایران

ده ها نوجوانی که برای کار به ایران مهاجرت کرده بودند و توسط پولیس ایران اخراج شده بودند در مرکز آموزش تخنیکی و حرفه ای یونیسف ثبت نام کردند.

حمیدالله احمدی ۱۸ ساله در سال گذشته سه بار به صورت غیرقانونی با کمک قاچاقچیان انسان به ایران سفر کرده است.

حمیدالله گفت که در طول جاده ایران از طریق ولایت نیمروز چندین شبانه روز پیاده روی کرده و گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده است.

وی دو بار قبل از رسیدن به مقصد توسط پولیس ایران بازداشت و به افغانستان بازگردانده شد. پس از سومین تلاش توانست خود را به ولایت کرمان ایران برساند و شروع به کار کند.

اما دو ماه بعد پولیس ایران احمدی را در راه رفتن به محل کار دستگیر کرد و پس از چند شبانه روز بازداشت و شکنجه او را از کشور تبعید کرد.

حمیدالله که اکنون در حال آموزش خیاطی است، گفت، «وقتی به سختی سفر به ایران فکر می کنم؛ ضرب و شتم، لگد زدن و رد مرز شدن توسط پولیس ایران، خوابم مختل می شود. من خیلی چیزها را پشت سر گذاشتم و هرگز فراموش نخواهم کرد.»

او گفت،‌ «من بسیار خوشحالم که در حال آموزش هستم و مجبور نیستم دوباره به ایران مهاجرت کنم.»

وی افزود، «پس از فراغت از این دوره آموزشی، می خواهم یک دوکان خیاطی باز کنم و خرج خانواده ام را تامین کنم.»

احمد واحدی ۱۷ ساله در شهر قلعه نو کراچی دستی داشت و اجناس مردم را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال می داد.

علیرغم کار سخت، او فقط ۱۰۰ – ۱۵۰ افغانی (۱.۱۵ – ۱.۷۰ دالر) در روز درآمد داشت. بعضی روزها اصلاً کار پیدا نمی کرد و دست خالی نزد خانواده چهار نفره اش به خانه برمی گشت.

احمد گفت، «من قصد داشتم اگر در این دوره آموزشی ثبت نام نکنم، به طور غیرقانونی به ایران بروم،»

او گفت، «پولی که روزانه با کراچی دستی ام بدست می آوردم برای مخارج خانواده ام کافی نبود. حال بسیار خوشحالم که اینجا فرصت پیدا کردم و مجبور نیستم به ایران بروم.»

احمد گفت، «من بسیار خوشحالم که دیگر کارهای سخت را در سر سرک انجام نمی دهم. کار در سر سرک بسیار سخت است، اما من مجبور شدم این کار را انجام دهم.»

وی گفت،‌ «پس از اتمام دوره آموزشی، ورکشاپ خیاطی خود را افتتاح خواهم کرد و برای جوانان دیگر نیز فرصت کاری ایجاد خواهم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به راه اندازی برنامه فنی و آموزشی برای نوجوانان وکودکان یک گام موفق به سوی اینده بهتر است .کودکان و نوجوانان افغان در سر سرک به کار های سنگین دست میزند چون نان اور خانواده خود هستن .از درس و مکتب رفتن محروم اند و در سر سرک با سختی زیاد کار می‌کند کی در اون هم در آمد زیاد ندارد و بعضی ها مجبور می‌شود کی از راه قاچاقی به ایران سفر کند اون هم با زجر ‌و سختی زیاد .از موسسه یونیسف سپاس گذارم کی کودکان و نوجوانان را کمک کرد تا به مرکز آموزشی حرفه ای طرف کند واز سختی زیاد در سر سرک کناره گیری کند .

پاسخ

فراهم کردن فرصت هایی که مردم اکنون به آن مشغول هستند و در آینده با کمک این مشاغل بدست آوردنی فعال خواهند شد، بسیار مفید است. با این کار نه تنها جلو گدایی گرفته می شود، بلکه به نظر من این کار زمینه را فراهم می کند تا مردم از مسیرهای قاچاق انسانی از کشور خارج نشوند. همچنین این افراد می توانند به همان کارهای کوچکی که آموخته اند مشغول شوند. با این حال، به کمک این، فرزندان آنها قادر به تحصیل خواهند بود. آنها بیهوده سرگردان نمی شوند. آنها آلوده نخواهند شد طبق شایعات کوچه و سرک بدون مشورت از کشور خارج نخواهند شد. یادگیری این فرصت های کاری منبع درآمد ثابت خانواده این افراد است. اگر بعد از تحصیل ورکشاپ های کوچکی برای خود بسازند، می توانند چند تن از فرزندان خود و سایر شاگردان را در رشته های مرتبط آموزش دهند. ما از سازمان هایی که این پروژه های خوب را اجرا کرده اند تشکر می کنیم و در عین حال از آنها می خواهیم که این روند را به ولایات دیگر نیز پخش کنند. با تشکر

پاسخ