آموزش

یونیسف آموزش های ابتدایی را برای کودکان محروم کندز فراهم می کند

گزارش از محمد قاسم

با حمایت مالی صندوق اعانه کودکان ملل متحد (یونیسف)، فرصت‌های آموزش ابتدایی برای بیش از ۵۰۰۰ کودک در ولایت کندز، جایی که به دلیل آفت های طبیعی و ساخته دست بشر آنها از آموزش محروم شده بودند، باز شده است. [تصویربردار: کریم دشتی]

کندز -- فرصت های آموزش ابتدایی برای بیش از ۵۰۰۰ کودکی که به دلیل آفت های طبیعی یا ساخته دست بشر در شهر کندز و سایر مناطق دورافتاده تر این ولایت از آموزش محروم شده بودند، باز شده است.

احمدشاه حقانی، رئیس اداره کار و امور اجتماعی کندز، گفت که با حمایت مالی صندوق اعانه کودکان ملل متحد (یونیسف)، مراکزی در مناطقی که به خدمات آموزشی دسترسی ندارند،ایجاد شده است.

او گفت، «این برنامه آموزش ابتدایی رایگان را برای ۵۲۶۰ دختر و پسر در مرکز ولایت و ۹ ولسوالی ولایت کندز فراهم می کند تا آنها را برای پیوستن به مکاتب رسمی تشویق و آماده کند.»

او گفت که بر اساس توافق با یونیسف، این برنامه - که در اوایل ماه سنبله آغاز شد - خدمات آموزشی را به مدت شش ماه در دو شفت به کودکان این مناطق ارائه می کند.

در این عکس که به تاریخ ۱۷ سنبله گرفته شده است، شاگردان صنف اول در قریه رستاق آباد شهر کندز در صنفی دیده می شوند. [تصویربردار: کریم دشتی]

در این عکس که به تاریخ ۱۷ سنبله گرفته شده است، شاگردان صنف اول در قریه رستاق آباد شهر کندز در صنفی دیده می شوند. [تصویربردار: کریم دشتی]

حقانی گفت، «این بچه ها بین ۷ و ۱۳ سال سن دارند و شامل کودکان یتیم و بی سرپرست و کسانی است که از فقر شدید رنج می برند.»

او گفت، کودکان می توانند در طول دوره شش ماهه هر وقت به این برنامه بپیوندند.

او گفت، «صنف هایی که توسط یونیسف در مناطق دورافتاده ایجاد شده است، به کودکان این مناطق امکان می دهد به مکتب بروند، زیرا در سال های گذشته مکاتب بسیار کمی در مناطق دور افتاده و جنگ زده به دلیل مسائل امنیتی ساخته شده است.»

بیش از ۵۰۰ مکتب ابتدایی، متوسطه و لیسه در ولایت کندز فعالیت می کنند که به حدود ۳۸۰۰۰۰ دختر و پسر آموزش می دهند.

آرزوهای بالاتر

بسیاری از کودکان حاضر در این برنامه گفتند که بدلیل جنگ، کمبود امکانات مکاتب یا موانع اقتصادی از حضور در مکتب منع شده اند.

زینب محسنی ۹ ساله که در یکی از مراکز جدید تحصیل می کند، گفت، «من بسیار خوشحالم که این مرکز راه اندازی شده است تا بتوانیم به آموزش های خود ادامه دهیم و دوستان جدیدی پیدا کنیم.»

او گفت، «هر کودکی آرزوهای بالاتری دارد و ما هر روز با اشتیاق فراوان به این مراکز آموزشی می رویم. ما این برنامه را برای مدت طولانی‌تری می‌خواهیم تا بتوانیم به آرزوهایمان برسیم.»

هدیه رحمانی، ۱‍۱ ساله، شاگرد دیگری از مرکز شهر کندز، که پدرش در ماه حمل سال ۱۴۰۰ در جریان جنگ در شهر کندز کشته شد، گفت، «از زمان پیوستن به این مرکز، چیزهای جدیدی آموختم.»

او گفت، «ما اینجا انگلیسی می خوانیم و الفبا را یاد می گیریم. امیدوارم همه بچه ها بتوانند درس بخوانند تا در آینده بتوانند به مردم و جامعه خود خدمت کنند.»

هدیه گفت، «هر زن و مردی حق تحصیل دارند و نباید از آنها گرفته شود.»

یک محیط حمایتی

شکیبا امیری، معلم شهر کندز که توسط یونیسف استخدام شده است، گفت، «ما یک برنامه آموزشی ویژه برای کودکان با توانایی های یادگیری پایین داریم.»

او با اشاره به اینکه صنف های درس برای ایجاد محیطی آرام‌بخش و حمایت‌کننده برای کودکانی که جنگ و تروما را تجربه کرده‌اند تزئین شده‌اند، گفت، «ما به مدت شش ماه قرآن کریم، دری، انگلیسی، عربی و ریاضی را به آنها آموزش می دهیم

امیری گفت، «جنگ و خشونت آثار منفی بر مغز کودکان گذاشته است. این کودکان در روزهای اول خیلی عصبانی بودند، اما روح و روانشان روز به روز آرام می شود.»

وی گفت، «بسیار خوشحالم که این مرکز برای کودکان جنگ زده، یتیم و فقیر راه اندازی شده است و افتخار می کنم که معلم آنها هستم.»

کودکانی که در روستاها و مناطق روستایی این ولایت زندگی می کنند قبلاً قادر به دریافت خدمات آموزشی نبودند، زیرا تنها مکاتب در مراکز ولسوالی ها فعال بودند.

عبدالخالق، ۵۳ ساله، باشنده بلاک اول، گفت که از دیدن کودکان قریه اش که در مجاورت شهر کندز است، خوشحال است که به مکتب محلی می روند.

او گفت، نزدیکترین مکتب تا خانه او فاصله زیادی داشت و فرزندان خودش و ده‌ها قریه دیگر قادر به حصول آموزش نبودند.

او گفت، «کودکان ما نمی‌توانستند تا این حد دور بروند. اکنون بسیار خوشحالم که مکتب محلی نزدیک ما تأسیس شده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وضعیت هیچکس در این کشور خوب نیست. طالبان جامعه جهانی آنگونه که باید کار کنند کار نمی کنند. آنها به جای حل مشکلات عمده خود را در فعالیت های خورد و ریزه مصروف ساختنه اند. به این وسیله هم پول مصرف می شود. هم فرصت ها ضایع می شوند و هم مردم روز به روز بیشتر ضرر می کنند و افغانستان به عقب می رود. خواست تمام مردم افغانستان بازگشایی مکاتب برای دختران افغانستان است. خواست مردم افغانستان بلند بردن سطح تعلیمی در مکاتب دولتی هم برای دختران و هم برای پسران است. همچنان مردم می خواهند که تمام مردم افغانستان باید حق داشته باشند که از تحصیلات عالی بدون هر گونه تبعیض جنسیتی بهره مند شوند. اما هیچ کس در عمل برای این خواسته ها کار نمی کنند. تمام روز اعلامیه می دهند و وعده های دروغ می دهند. طالبان هم به جای حل مشکلات اصلی خود را در مسایل چون تغیر لوحه های دانشگاه ها مصروف ساخته اند. آنها فکر می کنند که با تغیر نام دانشگاه به پوهنتون مشکلات تحصیلی حل می شوند اما چنین نیست. طالبان باید اولویت ها را درک کنند.

پاسخ

نه تنها کودکان کندز بلکه کودکان تمام کشور با وضعیت وخیم مواجه هستند. طالبان به افغانستان خیانت می کنند. دولت قبلی هم خیانت می کرد و جامعۀ جهانی که به بهانه تروریست ها برای ۲۰ ساله قریه ها و خانه های افغانستان را بمباران کرد نیز خیانت کرد. در حال حاضر طالب ها کارهای احمقانه ای را انجام میدهند که کسی آنرا در تاریخ انجام نداده است. آنها از نام اسلام سوءاستفاده نموده و پلان های پاکستان و بریتانیا را در افغانستان تطبیق می کنند، به این وسیله آنها کودکان افغان را از تعلیم و زنان افغان را از کار کردن در ادارات محروم می نمایند. با وجودیکه یک پشتون در رأس حکومت قبلی قرار داشت اما در حقیقت قدرت اصلی در دست اعضای سابقه شورای نظار یا ائتلاف شمال قرار داشت. کسانیکه فقط بر ضد یکدیگر دسیسه می ساختند و مانع هرگونه پیشرفت می شدند. ائتلاف بین المللی که به بهانۀ سرکوب کردن تروریست ها به افغانستان آمده بود، به جای راه اندازی عملیات بر ضد پناه گاه اصلی تروریست ها «پاکستان» قریه ها و مناطق مسکونی افغانستان را بمباران می کرد که در نتیجۀ جنگ بین هر سه گروه زنان و کودکان افغان قربانی می شدند. اگر طالبان یک ذره عقل و هوش داشته باشند باید با ایالات متحده و جامعۀ جهانی سازش و تفاهم کنند. این به نفع مردم و کشورما است. مرگ بر پاکستان ترویست.

پاسخ

چند وقت قبل من شنیدم که یو ایس ای ای دی در نظر دارد تا در ولایات مختلف کشور روی برنامه آموزش آنلاین برای دختران محروم از مکاتب رسمی تطبیق نماید. اگر این خبر حقیقت داشته باشد فاجعه است. تعلیم آنلاین هیچ وقت نمی تواند که جای مکتب را بیگیرد. علاوه بر این اگر این دختران از صنف دوازده فارغ شوند باز چی می شود؟ ایا طالبان برای شان سند مکتب رسمی را خواهند داد؟ ایا برای شان اجازه رفتن به پوهنتون را خواهند داد؟ ایا برای شان اجازه کار را خواهند داد؟ فکر نمی کنم. چون اگر برای شان حتی اجازه رفتن به مکتب را ندهند چطور برای شان اجازه تحصلات عالی را خواهند داد؟ از امریکا و سایر ادارات خواهش میکنم که لطفا پول تانرا به هدر ندهید. خود را در مسایل بی فایده درگیر نسازید و به جای افتتاح این مکاتب آنلاین کوشش کنید تا مکاتب رسمی دولتی را بازگشایی نمایید و از آنها حمایت کنید. زیرا طالبان بهانه می کنند که آنها قابلیت مدیریت این تعداد مکاتب را ندارند.

پاسخ