اقتصاد

مارکیتی که با کمک یو ان دی پی ساخته شده، به زنان بدخشان کمک می کند تا صنایع دستی خود را به نمایش بگذارند

گزارش از محد قاسم

بازار تازه ساخته شده با بودجه برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی)، دارای ۲۵ دوکان و عده زیادی از امکانات است که به توانمندسازی تجار های تحت رهبری زنان اختصاص داده شده است. این ساختمان دو طبقه یی به تاریخ ۱ ماه اسد در فیض آباد ولایت بدخشان به تصور کشیده شده است. [عکاس: حکیم سعیدی]

بازار تازه ساخته شده با بودجه برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی)، دارای ۲۵ دوکان و عده زیادی از امکانات است که به توانمندسازی تجار های تحت رهبری زنان اختصاص داده شده است. این ساختمان دو طبقه یی به تاریخ ۱ ماه اسد در فیض آباد ولایت بدخشان به تصور کشیده شده است. [عکاس: حکیم سعیدی]

فیض آباد -- بازار صنایع دستی محلی به مساحت ۱۰۰۳ متر مربع (۱۰۸۰۰ فت مربع) که ماه گذشته در ولایت بدخشان افتتاح شد، صنایع دستی تولید و فروشات زنان افغان را برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی آنها ترویج می کند.

برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) برای تمویل ساخت مارکیت پامیر ۱۶ میلیون افغانی (۱۹۰۵۰۰ دالر) فراهم کرده است.

آذرخش یفتلی، رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع دستی در این مارکیت گفت، این زمین به مبلغ ۷۱ هزار دالر در سال ۱۳۹۷ با تأمین مالی خصوصی توسط ۲۵ تاجر از جمله پنج زن کارآفرین خریداری شد.

کار ساخت و ساز که به دلیل تحولات سیاسی در کشور به تعویق افتاده بود، به پایان رسید، و این تأسیسات در مراسمی به تاريخ ۱ اسد افتتاح شد.

در این عکس که به تاریخ ۲۲ میزان گرفته شده، زنان از یک نمایشگاه صنایع دستی موقت در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان بازدید می کنند. [عکاس: منوچهر عابدی]

در این عکس که به تاریخ ۲۲ میزان گرفته شده، زنان از یک نمایشگاه صنایع دستی موقت در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان بازدید می کنند. [عکاس: منوچهر عابدی]

یفتلی گفت، این بازار با شعار روستای ما افتخار ما در ساختمان دو طبقه ای در مساحتی حدود ۱۰۸۰۰ فت مربع ساخته شده است.

او گفت، «مارکیت آغاز به فعالیت کرده، و دارای ۲۵ دوکان و امکانات دیگر برای حمایت از مشاغل و کارآفرینان است

وی گفت که صنایع دستی و سایر محصولات تولید شده توسط زنان برای بازار نیز در بازارهای داخلی و بین المللی تبلیغ و به فروش می رسد.

محصولات شامل گلیم، قالین، واسكت، پیراهن، شال، چرم و محصولات حیوانی است که به وسیله دست دوخته شده اند.

یفتلی گفت، «این دوکانها با قیمت مناسب به زنان کارآفرین به کرایه داده می‌شود و آن‌ها با توجه به توانایی‌شان محصلین [برای کمک به آن‌ها] جذب می‌کنند» و افزود که این زنان «می‌توانند در محیط امن در اینجا کار کنند.»

خودکفایی

زنان کارآفرین از ابتکار سازمان ملل استقبال کردند و امیدوارند که این مارکیت راه را برای صادرات صنایع دستی آنها به بازارهای جهانی هموار کند.

سعیده صفوت، ۳۸ ساله، گفت که در دو سال گذشته در خانه اش در ولایت بدخشان صنایع دستی تولید می کند و برای حدود ۱۵ زن شغل ایجاد کرده است.

او گفت، «خوشحالم که یک مارکیت صنایع دستی ساخته شده است، و اکنون من می توانم یک مغازه در آنجا باز کنم و فعالیت خود را گسترش دهم،»

وی افزود، «گشایش مارکیت ابتکار بسیار خوبی برای تاجران اناث حرفه ای است زیرا از طریق آن می توانیم حجم محصولات خود را افزایش داده و حتی به بازارهای جهانی صادر کنیم،»

امان الله چهره، رئیس اداره احیا و انکشاف دهات در بدخشان گفت،‌ «گشایش مرکز تجارت صنایع دستی زنان گام بسیار مهمی در جهت تولید و بازاریابی محصولات محلی و خودکفایی زنان خواهد بود،»

وی گفت، «با افتتاح مارکیت صنایع دستی، شاهد گام مثبت و مهم در توسعه اقتصادی زنان در این ولایت هستیم.»

وی گفت، «این مارکیت باعث ایجاد روابط تجارتی بین گروه های تولیدی و تصدی های کوچک شده است. امیدواریم که پیشرفت این مشاغل بیشتر تقویت شود و مشتریان آنها از بازارهای ملی به بازارهای جهانی گسترش یابد.»

او گفت، «ما امیدواریم که مقامات و دیگر تاجران در بازار تجارت، برای سرمایه گذاری در صنایع دستی و تولیدات داخلی بدخشان تلاش جدی کرده و بازاری برای این محصولات نه تنها در سایر ولایات بلکه در خارج از کشور پیدا کنند.»

افزایش چالش ها

زنان افغان علیرغم ممنوعیت کار در خارج از خانه، مصمم به ایجاد فرصت های شغلی برای خود و دیگران هستند.

بحران اقتصادی این کشور بسیاری از زنان را مجبور به استقامت و مبارزه با محدودیت ها کرده است.

حلیمه منصوری، ۳۶ ساله، گفت که از دو دهه گذشته در شهر بدخشان فیض آباد لباس های سنتی افغانی تولید و به فروش می رساند.

وی گفت، «لباس های رنگارنگ محلی در بین مشتریان اناث طرفدار دارد اما با توجه به بحران اقتصادی بازار این نوع لباس ها دیگر چندان خوب نیست،»

وی افزود، «متأسفانه مشکلات پیش روی زنان در همه سطوح رو به افزایش است، اما ما احساس شرم نمی کنیم و به فعالیت خود ادامه می دهیم،»

محدثه امانی، ۳۲ ساله، تنها نان آور خانواده اش گفت، «ما نگران این هستیم که اگر مجبور به توقف کارمان شویم، زندگی مان چطور خواهد شد،»

امانی انواع لباس محلی درست می کند و در بازار به فروش می رساند، اما او می ترسد که اگر از کار منع شود، زندگی او و فرزندانش در خطر فقر و گرسنگی قرار گیرد.

او گفت، «تقاضای زیادی برای محصولات صنایع دستی به دلیل کیفیت آنها وجود دارد، اما کار ما همیشه دشوارتر شده است، زیرا زنان دیگر اجازه ندارند بدون مرد به بیرون از خانه رفت و آمد کنند،»

امانی با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی بسیاری از خانواده ها در بدخشان گفت، «زنان چاره ای جز کار ندارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دو سال است که افغانستان در حاشیه سیاست جهانی قرار دارد. اینها را نه منطقه و نه هم جهان به رسمیت می شناسند. اردو، حکومت و امیدها برای آینده نابود شدند. دختران کشور پیشروی دروازه های بسته مکاتب اشک ریختند، و پدرانشان نگران آینده تاریک فرزندانشان هستند. فقط همین سه چهار جمله کافی است تا ۲۴ اسد را روز سیاهی بدانیم.

پاسخ

فردا ۲۴ اسد است. این روز بدی بود که در آن چیزهای زیادی را از دست دادیم. ۲۴ اسد روزی نبود که ما فقط یک ساختار دولتی و چند سرباز کشور را از دست دادیم، بلکه، ما امید به زندگی، نیات، ارزش ها، آزادی بیان، قانون، میهن، حاکمیت ملی، مشروعیت بین المللی، اقتدار قدرت، فرهنگ رنگارنگ، صلح، رویا و حتی بیشتر از آن را از دست دادیم. این روز وحشتناک بود، به همان اندازه که سال ها و نسل های ما را آزار خواهد داد! مردان، زنان، پیران و کودکان ما با شرایط سخت زندگی روبرو هستند. و دلیل آن این است که به تاريخ ۲۴ اسد، طالبان کابل را تصرف کردند. نظام جمهوری فروپاشید و رئیس آی اس آی پنجاب [پاکستان] در هوتل سیرینا در کابل با یک پیاله شیرچای با حالتی بسیار متکبرانه ایستاده بود. این روز تا آخر عمر در ذهن ما خواهد ماند...

پاسخ

ببینید، باور کنید که مانند فرشته ها معلوم میشود. زنان افغان از جمله پاکترین و باحجاب ترین زنان جهان است. این فرشته ګان پاک را نباید از تعلیم و کار محروم ساخت. تالبان باید بدانند که زنان افغان مانند همه زنان جهان حق تعلیم، کار و زندګی معمول دارند. این حق را هم قران ثابت کرده هم احادیث نبوی آن را ثابت کرده و هم فرهنګ جامعه مدنی جهان این را ثابت کرده است. تالبان که آله دست استخبارات پاکستان و در کل آله دست انګلیس است، باید بدانند که به جلوګیری دختران افغان از تعلیم و ممانعت زنان از کار این جاهلان قرن چندین نسل افغانها را از حق تعلیم و کار محروم می سازند که جبیره آن کار اسان نیست.

پاسخ

صنایع دستی به دلیل کیفیت آنها وجود دارد و در داخل و خارج از کشور علاقمندان زیاد دارد و ساختن این مارکیت از سوی سازمان یو آن دی پی به زنان افغان کمک میکند تا تولیدات خود را به فروش برساند وبه نمایش بگذارد گر چه وضعیت زنان در افغانستان زیاد وخیم است اما باز هم تلاش میکند تا به خود و کشور خود یک افتخار داشته باشد دولت باید درک کند وضعیت زنان را و اجازه دهد تا زنان محصولات خود را به نمایش بگذارد و به فروش برساند .

پاسخ

اکنون این کار اساسی برای زنان است که انجام شده است، زیرا تاکنون در بسیاری از ولایات چنین مکان سازماندهی شده ای برای فروش صنایع دستی زنان وجود نداشت. اکنون نظام حاکم باید به زنان اجازه دهد تا صنایع دستی خود را برای فروش در این بازار به نمایش بگذارند. اگر دولت اجازه ندهد، ساختن بازار کار بیهوده ای می شود. دولت باید درک کند که بدون زنان، زندگی، تجارت و سایر فعالیت های مشابه خورد و کلان بی مزه میباشد و هیچکس از چنین زندگی لذت نه خواهد برد.

پاسخ