اقتصاد

فروشگاه لباس خواهران در کابل برای ۱۵متعلم دختر فرصت های کاری ایجاد می کند

گزارش از حمزه

زنان کارآفرین به تاریخ ۳۱ سرطان مراسم قطع نوار را برای افتتاح یک فروشگاه لباس زنانه در کابل برگزار می کنند. [حمزه/سلام تایمز]

زنان کارآفرین به تاریخ ۳۱ سرطان مراسم قطع نوار را برای افتتاح یک فروشگاه لباس زنانه در کابل برگزار می کنند. [حمزه/سلام تایمز]

کابل -- سه دختر در کابل یک فروشگاه لباس زنانه را افتتاح کردند که ۱۵محصل جوان سابق در آن کار می کنند.

این فروشگاه که شامل یک ورکشاپ خیاطی، یک فروشگاه پوشاک زنانه و فروش آنلاین است، با هدف ایجاد محیطی مناسب برای زنانی که شغل خود را از دست داده اند و دخترانی که از تحصیل محروم هستند، می باشد.

این فروشگاه متعلق به سه خواهر است که در بحبوحه محدودیت‌های اخیر بر زنان در زندگی عمومی و تعطیلی مکاتب دخترانه، فرصتی برای کمک به زنان و دختران دیگر یافتند.

این خواهران که همگی در دهه ۲۰ زندگی خود هستند، گفتند که از داستان های زنان دیگری الهام گرفته اند که برای تامین هزینه های خود و خانواده خود کسب و کار راه اندازی کرده اند.

فرحناز فربرز، ۲۴ ساله، گفت که او و دو خواهرش به مدت سه ماه روی طراحی این فروشگاه کار کردند و به تاریخ ۳۱ سرطان آن را در کنار برند لباس زنانه خود، «حریر» افتتاح کردند.

او گفت، «تعدادی از زنان و دختران در بخش طراحی لباس، خیاطی، گلدوزی و فروش در فروشگاه کار می کنند.»

فربرز گفت، «دختران و زنان چه در داخل و چه در خارج از کشور به پوشاک افغانی علاقه مندی دارند. ما علاوه بر فروش درون فروشگاهی در کابل، فروش آنلاین خود را نیز آغاز کرده ایم و سعی می کنیم در سطح بین المللی فروشات داشته باشیم.»

وی گفت، «متاسفانه وضعیت اقتصادی مردم ما روز به روز بدتر می شود. هدف ما از تأسیس این فروشگاه ایجاد فرصت های تجارتی برای زنان و دخترانی است که ممکن است به دلیل محدودیت ها کار یا تحصیل نکنند.»

وی گفت، این تلاش از انزوای آنها در جامعه جلوگیری خواهد کرد و مشکلات اقتصادی خانواده را کاهش خواهد داد.

فربرز گفت، «در اولین روزهای راه اندازی فروشگاه، توانستیم برای ۱۵ دختر محروم از تحصیل و زنانی که به دلیل محدودیت ها شغل خود را از دست داده اند، فرصت کسب و کار ایجاد کنیم،»

قابلیت های دختران افغان

عالیه حریر، ۲۳ ساله، یکی دیگر از این خواهران و فارغ التحصیل رشته ادبیات پشتو از پوهنتون کابل، گفت، «هر روز محدودیت ها و ممنوعیت ها برای دختران و زنان اعمال می شود،»

او گفت، «ما سه دختر تصمیم گرفتیم که با تأسیس یک براند لباس، این محدودیت ها را از خودمان برداریم... و فرصت های تجارتی برای خود و سایر زنان و دختران ایجاد کنیم،»

حریر گفت، «ما برای همه دختران و زنان کشورمان کار می کنیم. دختران و زنان در کشور ما بسیار با استعداد، خلاق و توانا هستند. تمام لباس هایی که امروز در اینجا دیده می شود توسط تیم ما متشکل از دختران و زنان ممنوع از کار و تحصیل ساخته شده است.»

وی افزود، «ما به توانایی های دختران و زنان کشورمان عقیده داریم. اگر ان‌شاءالله موفق شویم، تلاش می‌کنیم تا تجارت خود را به ولایت های دیگر نیز گسترش دهیم تا برای دختران و زنان محروم از کار و تحصیل فرصت های کاری بیشتری را ایجاد کنیم.»

سیما احمدی، ۲۵ ساله، محصل یک پوهنتون خصوصی در کابل بود تا اینکه دو سال پیش تغییرات سیاسی در کشور او را مجبور به ترک تحصیلات کرد.

حالا او در مغازه لباس خواهران کار می کند.

او گفت، «اگر دختران از تحصیل منع نمی شدند، تا دو سال دیگر داکتر دندان می شدم. این بسیار دردناک است که نتوانستم به آرزوی خود برسم، اما خوشحالم که وظیفه دارم و در شرایطی که دختران و زنان اجازه کار ندارند، دوباره در جامعه فعال هستم.»

شبنم غفوری، ۲۱ ساله، یکی دیگر از کارمندان این فروشگاه، فارغ التحصیل لیسه است که به دلیل ممنوعیت تحصیلات عالی دختران نتوانست به تحصیلات خود ادامه دهد.

او گفت، «من بسیار خوشحالم که فرصت کار دارم... می توانم لباس های دست سازم را اینجا بفروشم و خرج خانواده ام را تامین کنم،»

او افزود، «از دختران دیگر می‌خواهم که خود را در خانه‌هایشان محبوس نسازند، و مانند ما بیایند و بیرون از خانه کار کنند،»

علاقه به تجارت

به گفته اتاق تجارت و صنایع زنان (دبلیو سی سی آی) در دو سال گذشته، علاقه زنان به تجارت و فعالیت های سکتور خصوصی، به ویژه پس از بسته شدن مکاتب دخترانه افزایش یافته است.

سلما یوسفزی، مدیر اجرایی دبلیو سی سی آی گفت، «علاقه به تجارت در میان زنان و دختران در دو سال گذشته افزایش یافته است. تعداد زنان و دخترانی که کسب و کار را شروع کرده اند نسبت به سال گذشته ۳۰٪ افزایش یافته است.»

او گفت، «زنان نقش مهمی در تجارت، سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی کشور دارند،»

یوسفزی گفت، «ما در تلاش هستیم تا بازارهای دائمی و مشخصی را برای زنان در ولایات مختلف ایجاد کنیم، زیرا مشاغل زنان از طرد شدن آنها از جامعه و به دام افتادن آنها در خانه جلوگیری می کند. تجارت ها به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ها کمک می کنند.»

زنان افغان، به ویژه با توجه به محدودیت های مداوم بر زنان در جامعه، از جمله تعطیلی اخیر سالون های زیبایی، از این ابتکار استقبال کرده اند.

از ماه اسد سال ۱۴۰۰، دختران و زنان از ورود به لیسه ها و پوهنتون ها منع شده اند. آنها از حضور در پارک ها، نمایشگاه ها و سالون های ورزشی منع شده اند و برایشان دستور داده شده است تا در محضر عام ستر کنند.

همچنان، زنان عمدتاً از کار برای سازمان ملل متحد یا موسسات غیردولتی منع شده‌اند و هزاران نفر از مشاغل دولتی اخراج شده‌اند یا برای ماندن در خانه معاش دریافت می‌کنند.

اقتصاددانان تخمین می زنند که ۶۰۰۰۰ زن پس از تعطیلی سالون های زیبایی منبع درآمد خود را از دست داده اند.

خاطره دیدار، ۴۰ ساله، یکی از بازدیدکنندگان فروشگاه حریر، گفت، «دختران و زنان حق کار و تحصیل دارند،»

وی گفت، «بسیاری از زنان در کشور ما نان آور خانواده خود هستند. راه اندازی این گونه فروشگاه ها فرصت خوبی برای زنان و دختران است که می توانند از این طریق معاش خانواده خود را تامین کنند و به بهبود اقتصاد کشور کمک کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خطاب به دختر زیبای افغان مکتب؛ با سلام و احترام به شما که این نامه کوچک اما پرمعنا را می خوانید. بلی، این نامه برای شماست. می دانم که می فهمی که ما به صبر، رحمت و شفقت اعتقاد داریم. دوران اختناق است و در این دوران هیچکس نمی تواند بیش از یک آرزو به شما بدهد زیرا من کاری جز نوشتن آرزوهای دلم در این صفحه سفید ندارم. باشد که آن را به عنوان یک هدیه بزرگ بپذیرید: امیدوارم، امیدوار به روزی هستم که همه امور زندگی رنگارنگ شود. امیدوارم تمام سرزمین های دورافتاده و بیابان های کشور به گونه ای سبز شود که هر قدمی که برمی دارید حس یک گیاه سبز را داشته باشید. امیدوارم رفتن به مکتب و پوهنتون زمین را تکان دهد. امیدوارم بازارها، جاده ها، مکاتب،‌ پوهنتون ها و کوه ها دوباره از خنده های شما پر شود. امیدوارم در گوشه ای کوچک از این دنیای بزرگ که ما آن را میهن خود می نامیم، با همسالان خود برقصید و رنگ های زندگی را ببینید... باوجود همه سختی ها، بدبختی ها و دردهای دل، برایتان آرزوی سربلندی می کنم. به آسمان زیبا نگاه کن! ستاره های زیبا را به چشمان زیبای خود بیاورید! به این زودی نیست، اما قسم می خورم و قول می دهم. روزی چنین زیبایی ها در سراسر میهن افغانستان پخش خواهد شد. من به آرزوها و رویاهایم عقیده دارم.

پاسخ

جای خوشی است که دختران افغان در شرایط فعلی هم خود را تسلیم یاس و ناامیدی نه می کنند و در حالیکه دروازه های مکاتب و پوهنتون ها بر روی آنها بسته شدند، آنها دست به چنین کارها می زنند. من از این سه خواهر تشکری می کنم که هم خودشان کار می کنند و هم به دیګران فرصت های کاری فراهم کرده اند و تلاش می کنند تا خیر کار شان به زنان افغان برسد که مانند اینها از آموزش و تحصیل محروم شده اند. در عین حال ما از حکومت فعلی افغانستان می خواهیم که دروازه های مکاتب و مراکز علمی را بر روی دختران افغان باز کنند. در غیر، ما برای ابد به همسایه های منافق مان بخصوص پاکستان و ایران مجبور خواهیم بود و مریضان اناث خود را برای معالجه به پاکستان و ایران خواهیم برد.

پاسخ

در این وضعیت دشوار کی زنان و دختران افغانستان زندگی میکند زیاد سخت است کی یک شغل برای خود پیدا کند چون زنان کی در سالون ورزشی‌،سالون آرایش و در موسسات خارجی و داخلی کار می‌کردند حالا تمام شان بیکار مانده است و بسیار از زنان افغان نان آور خانواده شان هستند پس راه اندازه این گونه فروشگاه ها مژده خوبی برای زنان زحمت کش است جای خوشحالی است به ما کی چنین دختران و زنان شجاع و با استعداد در کشور خود داریم با چنین وضعیت سخت و ممنوعیت های مداوم باز هم با چنین شجاعت کار میکند و زحمت میکشت تا ضروریت های خانواده های شان را رفع کند و به کشور خود خدمت کند .

پاسخ

این بهترین و دلگرم کننده ترین خبر است که دل آدم را در این شرایط سخت شاد می کند. زنان برای کسب درآمد برای خانواده خود باید در هر زمینه ای کار پیدا کنند. هر زن در کشور در قبال خانواده خود مسئول است. امروزه مسئولیت های او دو چند زیاد شده است. بنابراین امیدوارم از زنان فقط برای لذت جنسی و زایمان استفاده نشود. زنان بخش اساسی جامعه هستند و در هر زمینه ای از مردان جلوترند. آنها به کشور و سرزمین در فقر متعهد هستند. از همه سازمان‌های خارجی و تاجران آرزو می‌کنم در بخش تجارت زنان سرمایه‌گذاری کنند و فرصت‌های شغلی را برای مردم مظلوم فراهم کنند.

پاسخ

چندی پیش، کنفرانس مطبوعاتی شیرمحمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان را شنیدم. وی گفت، در چارچوب اسلام باید زمینه کار و تحصیل برای شهروندان به ویژه زنان فراهم شود. به نظر می رسد که استانکزی در میان طالبان یک فرد نسبتاً روشن فکر است و هر گاه که در مقابل رهبران خود اظهاراتی می کند که به نوعی باعث خوشحالی ملت می شود. سعادت ملت در میدان عمل است. به سخنان خود جامه عمل بپوشانید و به مردان بگویید که دروازه های تحصیل به روی دختران و زنان افغان که می توانند کار کنند باز است. اگر بگویند در چهارچوب شریعت صحیح است چون هیچ افغانی دوست ندارد چهره یک زن خانه را ببیند، مردم افغانستان مردمی با حیا و باشرافت هستند و پیوسته خواستار عزت خود هستند. آنها این ملت را درک نمی کنند زیرا طالبان بودن را بهانه می آورند. فرض کنید عباس استانکزی و دیگر رهبران در میان آنها واقعاً به نفع ملت هستند و شجاع هستند، در این صورت باید برای مردم رنج دیده خود فرصت کار و تحصیل فراهم کنند. به خدا قسم دل مردم را به دست خواهند آورد... دیروز یک ویدیو را دیدم. زنی که قبلاً در شهر کابل سالون زیبایی داشت گریه می کرد که قبلاً کار داشت، مشغول بود، اما حالا سالون زیبایی اش بسته است، سرپرست خانه ندارد، چه باید بکند؟ چی بخوریم چی بپوشیم... به خاطر خدا به صدای مردم افغانستان چه مرد و چه زن گوش دهید!

پاسخ