اقتصاد

یک کارآفرین زن برای زنان سرپل ۱۰۰۰ شغل گلیم بافی ایجاد کرده است

گزارش از محمد قاسم

زنان افغان به تاریخ ۲۷ جوزا در مرکز ولایت سرپل گلیم بافی می کنند. [تصویربردار: محمد ایوب حمیدی]

زنان افغان به تاریخ ۲۷ جوزا در مرکز ولایت سرپل گلیم بافی می کنند. [تصویربردار: محمد ایوب حمیدی]

سرپل -- صنعت قالین بافی در شمال افغانستان همچنان به رشد خود ادامه می دهد، و به زنان فرصتی برای کسب درآمد و حمایت از خانواده های شان می دهد.

معصومه مرزایی، یک کارآفرین زن در ولایت سرپل، گفت که او مدیریت ۱۰۰۰ زن را دارد که در شش مرکز بافندگی در مرکز این ولایت، گلیم می بافند.

او گفت، او مواد خام را برای گلیم ها فراهم می کند و بافندگان برای هر متر مربع بافت تا ۴۰۰ افغانی (۴.۶۰ دالر) دریافت می کنند.

او به سلام تایمز گفت، «من مقداری پول داشتم و می خواستم از آن برای کمک به خواهران نیازمند یا بیوه خود از طریق گلیم بافی استفاده کنم. خوشبختانه در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ زن در این برنامه بافتنی مشغول هستند و می توانند از خانواده های شان حمایت مالی کنند،»

مرزایی گفت، حدود یک سال پیش یک کورس آموزشی کوتاه مدت به زنان ارائه کرد و پس از آن مراکز بافندگی را تأسیس کرد.

او افزود، «من هر هفته نخ و سایر مواد مورد نیاز را برای بافت گلیم را بین بافندگان توزیع می کنم و برای بافت هر متر مربع ۳۰۰ تا ۴۰۰ افغانی (۳.۴۶ تا ۴.۶۰ دالر) به آنها می پردازم. صاحبان مشاغل کوچک گلیم ها را می خرند و در بازار می فروشند،»

مرزایی گفت، هر بافنده در هفته حدود چهار متر مربع گلیم می‌ بافد و در پایان ماه اجورهء خود را بر اساس میزان کاری که انجام داده است دریافت می‌کند.

او افزود، در بحبوحه ممنوعیت کار و تحصیل زنان در کشور، بسیاری از زنانی که شغل خود را از دست داده اند، در جستجوی کار به سراغ او می آیند و شروع به بافتن گلیم ها می کنند.

او گفت، «ما می خواهیم از زنان افغان حمایت کنیم و حضور آنها را در جامعه تقویت کنیم،»

زحل صافی، ۲۷ ساله، بافنده در منطقه چهار باغ ولایت سرپل، می گوید که کارمند یک سازمان مردم نهاد بوده و با از دست دادن کارش از سر ناچاری به بافندگی روی آورده است.

او به سلام تایمز گفت، «زنانی که به گلیم بافی روی آورده اند، همگی نیازمند هستند. در میان آنها زنانی هستند که مدرک لیسانس دارند یا برای دولت کار می کردند، اما از روی ناچاری گلیم می بافند و اجوره کمی دریافت می کنند،»

صافی گفت، «بهتر است زنان در هر بخش مشغول باشند، اما سازمان ها باید در بازاریابی و فروش صنایع دستی زنان همکاری کنند تا صنعت گلیم بافی پایدار بماند،»

کمک به نان آوران تنها

بیشتر زنانی که در سرپل گلیم بافی می کنند، تنها نان آور خانواده شان هستند و می گویند که ماهانه ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ افغانی (۴۶ تا ۶۹ دالر) عاید دارند.

ظریفه ۴۲ ساله که چهار فرزند دارد از شش ماه گذشته در یک کارگاه گلیم بافی کار می کند.

او گفت، «وضعیت اقتصادی من خوب نبود. از زمانی که گلیم بافی را آغاز کرده ام، ماهانه تا ۵۰۰۰ افغانی [۵۸ دالر] عاید دارم و اکنون نقش مهمی در حمایت از خانواده ام بازی می کنم.»

او گفت، «شوهرم هیزم فروشی دارد، اما کسب و کارش فقط در فصل زمستان نسبتا خوب است. از زمانی که من شروع به کار کرده ام، کمی از مشکلات اقتصادی ما کاسته شده است،»

او به سلام تایمز گفت، «من بافتنی را از نزدیکانم آموخته ام و اکنون می توانم هر نوع گلیم را ببافم. بسیار خوشحالم که می توانم از همسر و خانواده ام حمایت مالی کنم،»

صبرینا، ۳۵ ساله، بافنده در روستای چهار باغ، به سلام تایمز گفت، خوشحال است که با بافتنی به خانواده خود کمک می کند.

وی افزود، «معاش من کم است اما باید کار کنم چون وضعیت اقتصادی خانواده ما خوب نیست و می توانم با کار کمک کنم،»

او گفت، «من با دستمزدی که به دست می‌آورم امرار معاش می‌کنم و می‌توانم از آن برای رفع نیازهای روزانه‌ام استفاده کنم.»

او گفت، «قبل از شروع این کار در خانه بیکار بودم، حالا خوشحالم که گلیم بافی می کنم و درآمد دارم،»

رشد صنعت و مشکلات صادرات

عبدالبصیر امینی، رییس امور صنعتی ریاست صنعت و تجارت سرپل گفت که حدود ۶۷۴۹ زن در مراکز مختلف بافندگی در این ولایت کار می کنند.

او گفت، «قبل از ماه اسد سال ۱۴۰۰، ریاست صنعت و تجارت در سرپل وجود نداشت، اما اطلاعاتی که ما از مردم و بافندگان جمع آوری کرده ایم، نشان می دهد که صنعت گلیم بافی در آن وقت بسیار ضعیف بوده است،»

وی افزود، «ما در تلاش هستیم در پروسهء بازاریابی کمک کنیم تا کارآفرینان بتوانند به مواد خام دسترسی داشته باشند و بدون هیچ چالشی به رشد این صنعت ادامه دهند،»

او به سلام تایمز گفت، «ما امیدواریم جامعه بین المللی به حمایت از بخش خصوصی ادامه دهد تا بتوانیم آن را از ورشکستگی نجات دهیم و کارآفرینان زن به کار خود ادامه دهند،»

محمدهاشم نوابی، ۵۲ ساله، یک فروشنده گلیم در سرپل، گفت که تجار و مسئولان باید صادرات گلیم به کشورهای دیگر را تسهیل کنند.

او گفت، «در بحبوحه ورشکستگی اقتصاد افغانستان، گلیم ها به دلیل قیمت کمتر از قالین های معمولی محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند، بنابراین مشتریان آن را به قالین ترجیح می دهند،»

او به سلام تایمز گفت، «قیمت یک قالین متعارف محلی شش متر مربع بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ افغانی [۱۱۵ تا ۲۸۹ دالر] است، اما قیمت یک گلیم شش متر مربعی بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ افغانی [۳۵ تا ۸۱ دالر] است.‌

او افزود که صنایع دستی زنان، به خصوص قالین ها و گلیم های معمولی از کیفیت بالایی برخوردار است.

نوابی از مسئولان خواست جلوی واردات صنایع دستی بی کیفیت ایرانی را گرفته و از تولیدکنندگان افغان حمایت کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنان افغانستان باید هیچ وقت خوشحال نشود چون در کشور زنده گی میکند کی با آرزو های شان هر وقت بازی میشود امروز از این گپ خوشحال استن کی شغل گلیم بافی را دارد ولی چی خبر کی دیگر روز این هم سر شان بند شود عیف به حال زنان و دختران افغان کی در این کشور با اینقدر مشکلات زنده گی میکند هیچ زن باید در افغانستان به خاطر کمک برای زنان سرمایه گذاری نکند چون زنان افغانستان آینده خوبی را ندارد زنان افغانستان مثل یک بازیچه دستی است هر گاه هر کس بخواهد با زنده گی شان بازی میکند .

پاسخ

اگر در افغانستان فرصت های شغلی برای زنان فراهم شود، من مطمئن هستم که زنان افغان در مدت بسیار کوتاه به موفقیت های زیادی دست خواهند یافت. مثال خوبی است که یک زن برای 100 زن دیگر اشتغال ایجاد کرده است و با این کار حداقل 100 خانواده از گدایی نجات می یابند.

پاسخ