محیط زیست

خشکسالی شدید شبانان افغان را وادار به انجام اقدامات ناامیدکننده می کند

ای اف پي

مالداران و قالین بافان افغان می گویند که با تغیر ردیف های آب و هوا، وضعیت معیشت آنها مورد تهدید قرار گرفته است. دانشمندان اقلیم می گویند، افغانستان یکی از کشورهایی است که در مقابل تغیرات اقلیمی آسیب پذیر اند، اگرچه تنها ۰.۱٪ از گازات سبزخانه ای جهان را تولید می کند. [نجیبه نوری/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

مزارشريف -- نورالدين گله ۱۰۰ گوسفندش را با بی بسی و ناتوانی تماشا كرد که از گرسنگی و تشنگی در دامنه های تخریب شده از دست خشكسالی تپه های ولایت بلخ شروع به مردن كرد.

وی به جای اینکه بگذارد تعداد بیشتری از این موجودات با ارزش به مرگ بطی بمیرند، تصمیم گرفت تا بسیاری از باقی مانده آنها را ذبح کند.

این شبان ۶۵ ساله با بیان اینکه ساختار بدن سوء تغذی گوسفندان به این معنا بود که گوشت آنها «بی ارزش» بوده است گفت، «من سر آنها را قطع کردم.»

نورالدین به ای اف پی گفت، «ما با آن سگ ها را تغذیه كردیم.»

در تصویر مشاهده می شود که، شبانان گله گوسفندان را در حال چریدن در حومه مزارشریف به تاریخ ۷ قوس، هدایت می کنند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

در تصویر مشاهده می شود که، شبانان گله گوسفندان را در حال چریدن در حومه مزارشریف به تاریخ ۷ قوس، هدایت می کنند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، شبانان گوسفندان خود را به تاریخ ۷ قوس گذشته به بازاری در مزارشریف می آورند. بسیاری از شبانان مجبور بودند که حیوانات لاغرشده از دست خشکسالی خود را در مقابل مبلغ جزئی به قصابان بفروشند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، شبانان گوسفندان خود را به تاریخ ۷ قوس گذشته به بازاری در مزارشریف می آورند. بسیاری از شبانان مجبور بودند که حیوانات لاغرشده از دست خشکسالی خود را در مقابل مبلغ جزئی به قصابان بفروشند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

در این تصویر غلام سخی قالین باف دیده می شود که، به تاریخ ۷ قوس گذشته در کمپ آواره گان داخلی در حومه شهر مزارشریف نشسته است. وی گفت که خشکسالی و افزایش بهای پشم مانع از فعالیت وی در تجارتش شده است. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

در این تصویر غلام سخی قالین باف دیده می شود که، به تاریخ ۷ قوس گذشته در کمپ آواره گان داخلی در حومه شهر مزارشریف نشسته است. وی گفت که خشکسالی و افزایش بهای پشم مانع از فعالیت وی در تجارتش شده است. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

وی یکی از مردم بسیاری است که معیشت های سنتی آنها – از دهقانان گرفته تا قالین بافان -- در معرض تهدید است زیرا تغیر ردیف های آب و هوا باعث خرابی می شود.

بر اساس معلومات فراهم شده توسط وزیر تجارت و صنایع افغانستان، «به هدف کمک کردن به صنعت قالین بافی افغان، حکومت در ماه جدی ۵۴۰ تون اجناس به شمول قالین ها، از طریق دهلیزهای هوایی به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر کرد.»

دانشمندان اقلیم هشدار می دهند كه افغانستان یكی از كشورهایی است كه در مقابل تغیرات اقلیمی بسیار آسیب پذیر هستند، اگرچه تنها ۰.۱٪ از گازات سبزخانه ای جهان را تولید می كند.

بدترین خشکسالی در حافظه

از نظر بسیاری این بدترین خشکسالی ای است که می توانند به یاد آورند.

میرزا ۴۵ ساله یکی از مالداران گفت، «من قبلاً خشکسالی را دیده ام اما هرگز اینقدر شدید ندیده ام.»

وی گفت، «تعداد زیادی از گوسفندان و حیوانات دیگر در کوه ها و بیابان ها جان خود را از دست دادند.»

محمد عارف، یک شبان ۱۹ ساله ای که گوسفندان قره قول – که بخاطر پوست و پشم بره های آنها که به کلاه های سنتی تبدیل شده اند معروف هستند را پرورش می دهد گفت، شبانان حیوانات خشکسالی زده خود را در مقابل مبلغ جزئی به قصابان فروختند.

عارف از بازار مالداری پر سروصدا در خارج از مزارشریف، در صبح وقت و سخت زمستان به ای اف پی گفت، «بسیاری از ما ضرر بزرگی را متحمل شدیم.»

«بسیاری از ما قادر به خرید [مال] های بیشتر نیستیم، و اکنون زندگی ما خراب است.»

عارف و باشنده گان دیگر بلخ آنقدر تصوری از تغیر اقلیمی ندارند، که در مکانهایی با دسترسی بهتر به معلومات و تعلیم فهمیده شده است، اما همه مردم توافق کردند که وضعیت در حال تغیر است.

آنها گفتند، خشکسالی بزرگ قبلی ای که آنها به یاد داشتند حدود یک دهه پیش بود. قبل از آن، تا برای حدود ۵۰ سال همچو خشکسالی ای وجود نداشته است.

عین الدین ۶۸ ساله، یکی دیگر از شبانان گوسفند قره قل، یادآور شد، «ما ۱۲ سال پیش خشکسالی داشتیم. اما خشکسالی سال گذشته بدترین بود.»

درجه حرارت بلندتر، باران کمتر

براساس گزارش برنامه انکشاف سازمان ملل متحد (یو ان دی پی)، حدود ۸۰٪ از مردم افغان برای درآمد خود بر مالداری و محصولات زراعتی للمی اتکاء دارند.

برنامه انکشاف سازمان ملل متحد گفت، طی چهار دهه آینده در افغانستان، دانشمندان پیش بینی می کنند که میزان بارندگی و افزایش حرارت اوسط تا ۴ درجه سانتیگراد در مقایسه با سال ۱۳۷۸ افزایش یابد.

این اداره خاطرنشان ساخت، خشکسالی ها به زودی می تواند یک نورم محسوب شود و باعث بیابانزایی بیشتر و از بین رفتن زمین های زراعتی بیشتر شود.

مشکلات فقط وقتی پیچیده می شوند که باران بالاخره بیاید. بهار گذشته، سیل های برق آسا تمام روستاها و مزارع را از بین بردند.

سازمان ملل متحد در گزارشی از عملیات کمک های سال گذشته گفت، تقریبا نیمی از همه باشنده گان دهات اکنون با نوعی از عدم امنیت غذایی در افغانستان روبرو هستند.

در حالی که باران های سبک در خزان برای برخی از مردم مشکلات را کاهش داد، اما هوا از آن زمان به بعد دوباره خشک شده است.

در پاسخ به این سؤال که آیا آنها برای سال آینده نگران هستند، چندین دهقان پاسخ مشابه دادند.

عین الدین گفت، «اگر خشکسالی باشد، رضا خداوند است، بنابراین من نگران نیستم.»

بحران در حال رشد برای بافندگان

ابتکار سازگاری جهانی، که توسط پوهنتون نوتردام در ایالات متحده اداره می شود، افغانستان را از نظر آسیب پذیری یک کشور در برابر تغیرات اقلیمی و توانایی انطباق آن در رتبه ۱۷۳ از ۱۸۱ کشور قرار می دهد.

مشاهده زیان های انسانی در کمپ آوارگان داخلی در خارج از مزارشریف بسیار ساده است، جایی که قطار های خیمه های سفید سازمان ملل متحد صدها خانواده را در خود جای داده است و منبع اصلی آب یک مخزن عمومی است.

شمایل یک مادر ۳۵ ساله اهل ولایت فاریاب گفت که خانواده وی برای فرار از درگیری و خشکسالی به این کمپ آمده است.

وی قبلاً گلیم های رنگارنگ سنتی را می بافت، اما افزایش قیمت پشم این کار را غیرممکن کرد.

وی گفت، هفت کیلوگرم پشم قبلاً حدود ۱۴۸۰ افغانی (۱۹ دالر) هزینه داشت، اما قیمت آن در یک یا دو سال گذشته به ۲۴۱۰ افغانی (۳۱ دالر) افزایش یافته است.

اگرچه شگفت آور است باز هم، افزایش قیمت های پشم باعث افزایش قیمت فرش و قالین های افغانی نشده است.

تاجران در مزارشریف شکایت کردند که، عدم اطمینان و نگرانی در مورد تاخیر در نتایج انتخابات و مذاکرات بین طالبان و مذاکره کنندگان امریکایی اساساً بازار را منجمد کرده است.

غلام سخی ۵۰ ساله، یکی دیگر از بافندگان سابق در این کمپ گفت که وی نیز هنگام فرار مجبور شده بود تا کاروبار خود را رها کند.

وی هنگام توضیح کار دستی اش لبخند زد و گفت، «من می خواهم بافندگی کنم؛ دلم برایش تنگ شده است. حالا احساس می کنم بی ارزش هستم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خشکسالی میتواند خساره بزرگی را بر کشور بزند .حکومت ما باید کاری کند تا زندگی مردم روستا و مال های شان نجات پیدا کند گر چی واقعه الهی است اما حکومت هم مکلف است تا کشور خود را از خشکسالی نجات دهد و همچنان مردم هم مکلف است تا در مصرف آب صرفه جویی نماید تا نسل آینده ما به این فاجعه بزرگ انسانی مواجع نشود. حکومت قبلی افغانستان باید در این باره توجه زیاد میکرد به خاطریکه میلیون ها دالر به افغانستان کمک گردید تا پیش گیری از فقر و خشکسالی شود اما متاسفانه حکومت تمام پولها را حیف و میل کرد و اصلا توجه به این ملک بیچاره و مردم فقیر خود نکرد از همین خاطر امروز کشور ما به چنین مشکلات ها مواجه شده است.

پاسخ

آیا کسی میتواند برایم بگوید که حکومت برای از بین بردن خشکسالی افغانستان چه کار کرده است؟ و یا برای خشکسالی آینده کدام برنامه ساخته است؟

پاسخ

میلیون ها دالر به این کشور سرازیر شد اما هنوز هم فقر و خشکسالی در افغانستان خلاص نشد. افغانستان دریاها و آب فراوان دارد، اما در این کشور یک حکومت خوب و یک رئیس جمهور خوب نبوده تا مشکلات خشکسالی این کشور را برطرف نماید. حتی اشرف غنی که خود را یک اقتصاد دان و یک مدیر خوب تلقی می کند، نتوانسته در مورد رفع فقر و خشکسالی مناطق روستایی چیزی را انجام بدهد. خداوند بالای این مردم فقیر و بی گناه افغانستان رحمی بکند.

پاسخ

حکومت آینده باید یک پلان منظم و اساسی را بخاطر یافتن راه حل برای خشک سالی روی دست گیرد. هشتاد فیصد مردم افغانستان میشت زنده گی شان را از طریق زراعت و مالداری تامین می کنند. از اثر جنگ ویران گر و خشک سالی، مردم یکه در دهات زنده گی می کنند با چالش های فراوان رو برو شده اند و مشکلات اقتصادی را برای مردم بوجود آورده است. اقتصاد مردم افغانستان خیلی ننگران کنند است. اگر دولت مشکل خشک سالی را حل نکند و با مالداران و زارعت پیشه گان کمک نکند، در چند سال آینده یک بحران در این کشور بوجود خواهد امد. جوانان از اثر بیکاری هر روز به صفوف مخالفین مسلح می پیوندند. که این کار به تقویت صفوف دشمن شده و به شدت جنگ افزوده است.

پاسخ