محیط زیست

شی جین پینگ با افزایش تولید ذغال سنگ توسط چین از مذاکرات مهم در مورد اقلیم صرف نظر کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

بیرق های ملی چین به تاریخ ۱۲عقرب در مقابل یک فابریکه برق ذغال سنگ در داتونگ ولایت شانکسی در حال اهتزاز هستند. [نویل سلیس/ای اف پی]

بیرق های ملی چین به تاریخ ۱۲عقرب در مقابل یک فابریکه برق ذغال سنگ در داتونگ ولایت شانکسی در حال اهتزاز هستند. [نویل سلیس/ای اف پی]

بیجینگ -- در حالیکه رهبران جهان این هفته برای بحث در مورد راه‌ های متوقف نمودن تغیرات اقلیمی در شهر گلاسکو اسکاتلند گرد هم آمدند، چین در یک تلاش سخت برای رفع کردن نیازهای انرژی خود تولید ذغال ‌سنگ را بدون توجه به تأثیر آن بر محیط ‌زیست، افزایش داده است.

در عین زمان، شی جین پینگ رئیس ‌جمهور چین تصمیم گرفت که از نشست سازمان ملل متحد در مورد تغیرات اقلیمی (سی او پی۲ ۶) صرف نظر کند و در چین بماند.

بزرگترین واردکننده ذغال سنگ جهان طی ماه های اخیر با قطع گسترده ای برق دست و پنجه نرم کرده که به دلیل اهداف دقیق انتشار گازات مضره و قیمت های بی سابقه تیل فوسیلی، زنجیرهای تأمینات را مختل کرده است.

بحران اضطراری انرژی به دلیل افزایش تولید داخلی ذغال سنگ اکنون در حال مهارشدن است.

کارگران به تاریخ ۱۲ عقرب در نزدیکی یک معدن در داتونگ ولایت شانزی، ذغال سنگ را دسته بندی می کنند. اداره ملی مصؤنیت معادن چین به تاریخ ۲۹ میزان گفت که بر اثر ۱۰ حادثه در چهار هفته گذشته ۱۸ نفر کارگران کشته شدند که این حوادث بیشتر در معادن ذغال رخ داده اند. [نویل سلیس/ای اف پی]

کارگران به تاریخ ۱۲ عقرب در نزدیکی یک معدن در داتونگ ولایت شانزی، ذغال سنگ را دسته بندی می کنند. اداره ملی مصؤنیت معادن چین به تاریخ ۲۹ میزان گفت که بر اثر ۱۰ حادثه در چهار هفته گذشته ۱۸ نفر کارگران کشته شدند که این حوادث بیشتر در معادن ذغال رخ داده اند. [نویل سلیس/ای اف پی]

نمایندگان به تاریخ ۱۲ عقرب هنگام اشتراک در سومین روز نشست سی او پی ۲۶ اقلیم سازمان ملل متحد در گلاسکو، در ساحه عملیاتی نشسته اند. [پاول الیس/ای اف پی]

نمایندگان به تاریخ ۱۲ عقرب هنگام اشتراک در سومین روز نشست سی او پی ۲۶ اقلیم سازمان ملل متحد در گلاسکو، در ساحه عملیاتی نشسته اند. [پاول الیس/ای اف پی]

اما تحلیلگران هشدار می دهند که بازگشایی معادن مسدود شده ذغال سنگ و افزایش تولیدات بر آلودگی، گرمای کره زمین و صحت و مصؤنیت ۲.۶ میلیون کارگران معادن ذغال سنگ چین، تأثیرات مخربی در پی خواهد داشت.

تغیرات اقلیمی ناشی از ذغال سنگ

تحقیقات نشان می دهد، سوزاندن ذغال سنگ بزرگترین عامل تغیر اقلیم توسط انسان در جهان است.

بر اساس گزارش سالانه مشارکت پروژه جهانی کاربن که به روز پنجشنبه (۱۳ عقرب) منتشر شد، در چین، رشد اقتصادی که از مشوق‌ های حکومت به وجود آمده است، تولید گازات مضره در سال جاری در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی یعنی آخرین سالی که توسط همه گیر کووید-۱۹ متأثر نشده بود، ۵.۵٪ افزایش خواهد یافت.

چین در سال جاری به تنهایی ۳۱٪ گازات مضره جهان را پخش خواهد کرد.

انتشار گازات مضره در ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ میلادی به ترتیب ۳.۷٪ و ۴.۲٪ کاهش خواهد یافت و اسهام آنها در انتشار گازات مضره جهانی ۱۴٪ و ۷٪ خواهند بود.

این گزارش وضاحت داد، عامل مهمی که می تواند تعین کند که جهان با چه سرعتی می تواند بالاخره انتشار گازات مضره را به سطح پائین خم کند، ذغال سنگ است.

در سرتاسر جهان، تقاضا برای انرژی که به انتشار گازات مضره می افزاید، از کاهش کاربن جلوگیری می کند. در این راستا تغیر استفاده از مواد سوخت فوسیلی (گاز، ذغال سنگ، تیل و غیره) به انرژی های قابل تجدید (بادی و شمسی) نتیجه خوبی می دهد.

کورین لی کویر یکی از نویسندگان این گزارش که در پوهنتون ایست آنگلیا بریتانیا استاد علوم تغیرات اقلیمی می باشد گفت، «اکنون بیشتر درباره ذغال سنگ است. این جایی است که شرایط نامشخص بزرگ وجود دارند».

اما این گزارش از اشاره های مثبت خالی نبود.

بیست و سه کشور که حصه چهارم انتشار گازات مضره جهان را در دهه گذشته تشکیل داده بودند شامل ایالات متحده، جاپان، آلمان، فرانسه و بریتانیا می شوند که در عین زمان شاهد رشد اقتصادی قوی و کاهش قابل توجهی در انتشار گازات مضره بودند و این امر نشان می دهد که این دو از هم جدا شده می توانند.

لی کویر گفت، «این نشان می دهد که این کشورها می دانند چگونه این کار را انجام دهند، آنها نشان می دهند که این ممکن است.»

اما چین با تمام قوتش با ذغال سنگ پیش می رود.

بر اساس گزارش کمیسیون انکشاف و اصلاحات ملی (ان دی آر سی) بلندترین نهاد پلانگذاری اقتصادی چین، این کشور طی چند هفته گذشته تولید روزانه ذغال سنگ خود را با بیشتر از یک میلیون تون افزایش داده است.

کمیسیون انکشاف و اصلاحات ملی (ان دی آر سی) به تاریخ ۹ عقرب گفت، تولید اوسط روزانه ذغال سنگ از اواخر ماه میزان بدینسو به بیش از ۱۱.۵ میلیون تون رسیده است که در مقایسه با اوایل ماه میزان ۱.۱ میلیون تون افزایش یافته است.

نبود رهبری

این افزایش تولیدات در حالی اتفاق می‌ افتد که تقریباً ۲۰۰ رهبر جهان بدون شی جین پینگ در نشست سی او پی۲۶ گردهم آمدند تا در مورد مسئله مهمتر انتشار گازات مضره جهانی بحث کنند.

شی جین پینگ که کشورش بزرگترین تولیدکننده گازات گرم کننده کره زمین در جهان است، در عوض یک اعلامیه کتبی ای را به این نشست ارائه کرد که خشم سایر رهبران جهان را برانگیخت.

جو بایدن رئیس ‌جمهور ایالات متحده قبل از پروازکردن از گلاسکو به ژورنالستان گفت، «اگر به صراحت بگویم، این یک اشتباه بزرگی بود که چین در آن حضور نیافت. بقیه جهان به چین نگاه کرده و گفتند که آنها چه ارزشی را فراهم می کنند؟».

وی گفت، «این یک مسئله بزرگی است و آنها از آن دور شدند. چگونه این کار را انجام می دهید و ادعا می کنید که می توانید رهبری ای داشته باشید؟».

شی جین پینگ از زمان آغاز همه‌ گیر کووید-۱۹ در اواخر سال ۱۳۹۸، چین را ترک نکرده است.

برای تداوم توافقنامه پاریس در سال ۱۳۹۴، نشست های سی او پی۲۶ حیاتی اعلام شده است که بر اساس آن کشورها تعهد سپرده اند تا افزایش گرمای جهانی را به «پائین تر از ۲ درجه سانتیگراد» محدود کرده و برای ۱.۵ درجه مصؤن تر سانتیگراد تلاش کنند.

در نشست روز سه شنبه، که مذاکرات ۱۳ روزه اقلیمی آغاز شدند، نزدیک به ۱۰۰ کشور به ابتکار ایالات متحده و اتحادیه اروپا پیوستند تا انتشار گاز میتان را که یک گاز مضره است، تا حد اقل ۳۰٪ در این دهه کاهش دهند.

با این حال، چین، هند، روسیه و استرالیا تولیدکنندگان بزرگ گازات مضره این تعهد را امضا نکردند.

روسیه چهارمین تولیدکننده گازات مضره در جهان است، اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که سفر می کند نیز در نشست سی او پی۲۶ غیرحاضر بود.

بایدن درباره پوتین گفت، «توندرا یا دشت های سرد وی در حال سوختن اند، توندرا حقیقتاً می سوزند. وی مشکلات اقلیمی بسیار جدی دارد و وی حاضر نیست که کدام کاری را انجام دهد.»

عمل کردن به وعده های سخت

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین از تصمیم شی جین پینگ برای ماندن در کشور به جای اشتراک در نشست رهبران دفاع کرد.

وی به روز چهارشنبه گفت، «اقدامات نسبت به صحبت ها بلندتر سخن می‌ گویند.»

چند روز قبل از این نشست، بیجینگ یک طرح اقلیمی جدیدی را به سازمان ملل متحد ارائه کرد که هدف خود برای رسیدن به خنثی سازی کاربن قبل از سال ۲۰۶۰ میلادی و کاهش شدت انتشار آن که میزان انتشار گازات مضره فی واحد تولید اقتصادی می باشد، را تا بیشتر از ۶۵٪ تائید کرده بود.

شی جین پینگ تعهد سپرده است که استفاده از ذغال سنگ را از سال ۲۰۲۶ میلادی کاهش داده و تا سال ۲۰۶۰ میلادی بدون کاربن شود.

چین علی رغم این وعده بزرگ، در بیش از ۶۰ محل در سراسر کشور کارخانه های ذغال سنگ را اعمار می کند، در حالیکه ده ها کارخانه غیرفعال بازگشایی شده و یا تولیدات را گسترش داده اند.

به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، چین حدود ۶۰٪ انرژی خود را از سوزاندن ذغال سنگ تولید می کند. ایالات متحده حدود ۱۹٪ انرژی خود را از ذغال سنگ تولید می کند.

بر اساس معلومات نظارت کننده بر انرژی جهانی (جی ای ام) یک سازمان مستقر در ایالات متحده که پروژه ‌های مواد سوخت فوسیلی را در سراسر جهان مطالعه می کند، چین سال گذشته ۳۸.۴ گیگاوات انرژی را به ظرفیت ذغال‌ سنگ اضافه کرد که این مقدار بیش از سه برابر انرژی می شود که در سایر نقاط جهان تولید می شود.

کریستین شیرر رئیس برنامه ذغال سنگ جی ای ام گفت، «این زیاده روی در استفاده از ذغال سنگ هم اهداف کوتاه مدت و هم طویل مدت اقلیمی را تضعیف می کند.»

فشار افزایش می یابد

فشار بالای بیجینگ در حال افزایش است.

در اواسط ماه اسد، هیئت بین الدولتی سازمان ملل متحد در مورد تغیرات اقلیمی (آی پی سی سی) هشدار داد که گرمایش جهانی در حدود سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱.۵ درجه سانتی گراد بالاتر از سطح دوران قبل از صنعت خواهد رسید.

آن سطح گرمایش کره زمین به شمول رویدادهای شدید اقلیمی مانند آتش سوزی ها، طوفان ها، خشکسالی ها و سیلاب ها، تأثیرات مخربی را بالای بشریت خواهد داشت.

این گزارش بیدارکننده ‌ای که توسط ۱۹۵ کشور تصویب شده و سال ‌ها طول کشید تا ساخته شود، روشنی سختی را بر حکومت ‌هایی می‌ اندازد که در رویارویی با شواهد فزاینده مبنی بر اینکه تغیرات اقلیمی یک تهدید واقعی است، دل نا دل هستند.

کشور اول در این لیست چین است.

به گفته محققین پوهنتون چینگوا در بیجینگ، برای اینکه چین به اهداف انتشار گازات مضره خود برسد، تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید ۹۰٪ انرژی از انرژی های هسته ای و قابل تجدید تأمین شود.

این مقدار در حال حاضر فقط ۱۵٪ است.

چین بیشتر از حصه سوم تمام ظرفیت انرژی نصب شده بادی و شمسی جهان را در اختیار خود دارد و برق تولید شده با استفاده از انرژی های قابل تجدید اکنون نسبت به برق تولید شده با ذغال سنگ ارزانتر است.

هان چین یک محقق پالیسی انرژی چین در شورای دفاع از منابع ملی یک گروه مدافع اقلیمی مستقر در ایالات متحده گفت، «اما شرکت‌ های خدمات شهری به دلیل فشار شدید از تحمیل گری ذغال‌ سنگ هنوز به افزایش مقدار برق بی ضرر که خریداری می ‌کنند، تمایل ندارند.»

وی گفت، «به همین دلیل است که انرژی ‌های قابل تجدید علی رغم همه سرمایه‌ گذاری‌ هایی که در این صنعت جریان دارند، فقط ۱۵٪ ترکیب انرژی چین را تشکیل می دهد.»

سلیم الحق رئیس مرکز بین المللی برای تغیر اقلیم و انکشاف در داکه بنگلدیش گفت، «گزارش جدید آی پی سی سی یک تمرین نیست، بلکه آخرین هشداری است که حباب وعده های خالی در آستانه ترکیدن است.»

وی افزود، «این خودکشی است و ادامه به تعویق انداختن از نظر اقتصادی غیرمنطقی است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشور های قدرت مند جهان باید در مورد کاهش آلوده گی هوا اقدامات عمل را بر دارند و با کشور های فقیر کمک کند تا آنها نیز با کاهش آلوده گی هوا مبارزه کنند. در غیر آن در چند دهه ای اینده این جهان قابل زیست نخواهد بود و سالانه میلیون ها تن از اثر آلوده گی هوا جان های شان را از دست خواهند داد.

پاسخ

در حقیقت همین کشور های قدرت مند اقتصادی باعث بیشترین آلوده گی هوا در جهان شده است. زیرا کار خانه های بزرگ را در کشور های شان ایجاد کرده که باعث مخرب ترین آلوده گی هوا گردیده است.

پاسخ