محیط زیست

چین علی رغم اینکه با استفاده از ذغال سنگ با آینده بازی می کند، در زمینه اقلیم ادعای رهبری جهانی می کند

سلام تایمز و ای اف پی

این تصویر آرشیف که به تاریخ ۳ حوت ۱۳۹۵ گرفته شده است، مردی را نشان می دهد که در دریای هوانگپو مقابل فابریکه برق ذغال سنگ در شانگهای، ماهی گیری می کند. [جوهانیس آیزل/ای اف پی]

این تصویر آرشیف که به تاریخ ۳ حوت ۱۳۹۵ گرفته شده است، مردی را نشان می دهد که در دریای هوانگپو مقابل فابریکه برق ذغال سنگ در شانگهای، ماهی گیری می کند. [جوهانیس آیزل/ای اف پی]

بیجینگ -- تعهد اخیر رژیم چین برای کاهش اثرات کاربن ملی خود به صفر تا سال ۲۰۶۰ با ناباوری روبرو شد، زیرا هزینه های تازه بیجینگ در کارخانه های کثیف ذغال سنگ و افزایش ناگهانی انتشار کاربن در این کشور، تلاش های این کشور برای ادعای رهبری جهانی در مورد تغیر اقلیم را تضعیف می کند.

مواد سوخت نفتی در ۳۰ سال گذشته افزایش اقتصادی چین را تأمین کرده و این کشور هر سال تقریباً نیمی از ذغال سنگ مورد استفاده در سطح جهان را می سوزاند.

بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۸ میلادی، میزان انتشار سالانه کاربن این کشور تقریباً سه برابر شده است و اکنون مسؤل تولید تقریباً حصه سوم تمام گازات مضره جهان است که با گرمای جهانی مرتبط هستند.

علی رغم تعهدات اقتصادی برای استفاده نکردن از ذغال سنگ، مصرف این مواد سوخت خطرناک برای محیط زیست در چین در جوزای سال جاری افزایش یافت و به نزدیکترین سطح اوج رسید که در سال ۲۰۱۳ دیده شده بود.

این تصویر آرشیف که به تاریخ ۱۸ عقرب ۱۳۹۴ گرفته شده است، کارگری را نشان می دهد که در کنار دروازه اصلی فابریکه تبدیل نمودن ذغال سنگ به نفت در چانگژی چین، قدم می زند. [فرید دوفور/ای اف پی]

این تصویر آرشیف که به تاریخ ۱۸ عقرب ۱۳۹۴ گرفته شده است، کارگری را نشان می دهد که در کنار دروازه اصلی فابریکه تبدیل نمودن ذغال سنگ به نفت در چانگژی چین، قدم می زند. [فرید دوفور/ای اف پی]

بیجینگ در یک تلاش برای احیای مجدد اقتصادهای ولایتی که از همه گیر ویروس کرونا رنج می برند، مسیر های قرضه دهندگان دولتی را برای ساختن کارخانه های جدید ذغال سنگ، باز کرد.

بر اساس گزارش یک سازمان غیردولتی محیط زیستی به نام نظارت کننده انرژی جهانی (GEM) مستقر در سانفرانسیسکو، در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی رژیم چین پروژه های جدید انرژی ذغال سنگ به ارزش ۲۳ گیگاوات را تصویب کرد که بیشتر از مجموعه دو سال گذشته بود.

لوری مایلیویرتا یک تحلیلگر چین در مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک گفت، «طرح یک شبکه جدید نیروگاه های ذغال سنگ، با تعهد چین برای اوج انتشار گازات مضره قبل از سال ۲۰۳۰ در تضاد است.»

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سرپیچی از حقیقت، به تاریخ ۱ میزان موقف جسورانه رهبری کشور خود در زمینه گرمای کره زمین در سازمان ملل متحد نشان داد و تعهد سپرد که قبل از سال ۲۰۳۰ میلادی به حداکثر میزان خود برسد و ۳۰ سال بعد از آن خنثی شود.

این اولین بار است که بیجینگ از برنامه خنثی سازی کاربن خبر می دهد، اما تاکنون درباره نحوه تعادل دوباره کشور به دور از مواد سوخت نفتی، جزئیاتی ارائه نکرده است.

لی شو یک افسر ارشد اقلیم و انرژی در اداره گرین پیس چاینا به ای اف پی گفت، «در قلب برنامه ریزی انرژی چین تنشی وجود دارد.»

رهبر جهانی در مورد اقلیم؟

دومین اقتصاد بزرگ جهان خود را به عنوان رهبر جهانی در زمینه انرژی های قابل تجدید قرار می دهد، اما موج جدید ذغال سنگ منابع قابل تجدید را از بازار چین خارج می کند زیرا سیستم توزیع انرژی چین از سهمیه های سبک شوروی استفاده می کند، جایی که به تأمین کنندگان برق محدودیت ماهانه تعین می شود.

سهمیه بندی شبکه ای طی سال های اخیر ادارات دولتی محلی را مجبور به افزایش تخصیص برق ذغال سنگ کرد و حتی اگر بازیگران اقتصادی سرمایه گذاری در آنها را افزایش دهند، برای استفاده از انرژی قابل تجدید در شبکه های چینایی گنجایش کمتری باقی می ماند.

لی از گرین پیس گفت، «پالیسی چین برای انرژی مانند یک بلای دو سره است، و هر سر تلاش می کند که در جهت مخالف برود. دولت های محلی ترجیح می دهند که برای محافظت از وظایف در معادن، برق تولید شده از ذغال سنگ بیشتری را خریداری کنند.»

اقتصاددانان می گویند، پایان دادن به اعتیاد ذغال سنگ چین آسان نخواهد بود.

به گفته نظارت کننده انرژی جهانی (GEM)، این کشور در حال حاضر بیشتر از آنچه برای تأمین اوج تقاضا نیاز دارد، ۴۰۰ گیگاوات ظرفیت برق ذغال سنگ دارد.

مایلیویرتا گفت، «فابریکه های ذغال سنگ چین با ظرفیت حدود ۵۰٪ فعالیت می کنند.»

وی افزود، «بسیاری فابریکه ها با مشکلات هستند. افزودن تأسیسات جدید فقط باعث می شود که از مؤثریت آنها بکاهد.»

به گفته پالیسی سازان، فابریکه های جدید با استندردهای انتشار کمتر جایگزین دودکش های کثیف قدیمی خواهند شد.

اما پس انداز ها اندک اند: فابریکه های جدید در هر کیلووات ساعت انرژی تولید شده نسبت به نیروگاه های قدیمی فقط ۱۱٪ کاربن دای اکساید کمتری تولید می کنند.

در حال حاضر جهت حرکت هنوز به آینده انرژی چین که اکثراً ذغال سنگ می باشد، اشاره دارد.

در همین حال، سرمایه گذاری ها در خارج از کشور، بخشی از طرح کمربند و جاده چینایی، کشورهای در حال انکشاف را از پاکستان تا زیمبابوی با فابریکه های جدید ذغال سنگ مزین خواهند کرد.

بیجینگ می چرخد

این اولین بار نیست که بیجینگ با شمولیت در کمپاین های فعال معلومات دروغین تلاش کرده است تا افکار عامه در خارج از کشور را تحت تأثیر بگذارد.

رژیم چین به طور فعال در تلاش است تا روایت خود از «اقدامات شجاعانه» در مجادله با همه گیر کووید -۱۹ را ترویج کند، اما این خودنمایی با حقیقت نقش بیجینگ در گسترش شیوع و سودآوری از این بحران جهانی، مغایرت دارد.»

موزیم ملی چین در ماه اسد نمایشگاه جدیدی را با عنوان «وحدت قدرت» افتتاح کرد که نقاشی ها، مجسمه ها و خطاطی هایی را به نمایش گذاشت که به گفته رژیم مؤفقیت آن در مجادله با این بحران بوده است.

این نمایشگاه و تلاش های مداوم این رژیم برای پرکردن رسانه های اجتماعی و محتوای خبری با معلومات دروغین، یک فریاد دور از واقعیت پاسخ بیجینگ به این بحران صحی جهانی را نشان می دهد.

در اواخر سال ۱۳۹۸، مقامات چینایی که از شیوع مرگبار این بیماری آگاهی داشتند، تقریباً به مدت یک هفته چیزی نگفتند، و به این ویروس اجازه دادند تا در ووهان تقویت شود و در سراسر جهان گسترش یابد، در حالیکه به طور عمدی شواهد این شیوع را سرکوب یا از بین می بردند.

از آغاز این بحران، بیجینگ با ترویج نظریه های توطئه تلاش می کرد تا انتقادات از نقش خود در همه گیر ویروس کرونا را خنثی سازد، و در حال نشرکردن معلومات دروغین آشکار درباره این ویروس، گرفتار شده است.

در همین حال، شرکت های چینایی از این همه گیر استفاده می کنند تا آنرا به یک منبع درآمد تبدیل کنند.

به گفته تحلیلگران، چین بین ماه حمل و ماه جوزا، بیش از ۵۰ میلیارد ماسک را صادر کرده است -- که از تولید مجموعی سال گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است.

به عنوان بخشی از این تلاش، مقامات چینایی برای تولید تجهیزات محافظت شخصی، که بیشتر آنها بی کیفیت و ناکارآمد ثابت شده است، اقلیت های مسلمان در منطقه سینکیانگ را به کارکردن در کارخانه ها می مجبور سازند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شورای امنیت سازمان ملل باید فیصله نماید که ممبعد هر کشور که محیط زیست را صدمه می رساند و مردم جهان را به خطر مواجه می سازد، باید با تحریم های اقتصادی همه کشور های جهان روبرو شود. اگر چین تصمیم گرفته نشود شاید جهان برای نسل های آینده قابل زست نخواهد بود. ما باید کوشش نماییم که بخاطر بهتر شدن زنده گی خود نسل های آینده را به مخاطر نیاندازیم. نسل های آینده هم حق دارند که در این دنیا زنده گی کنند و از محیط زیست این جهان لذت ببرند.

پاسخ

بیجینگ بخاطر تقویت اقتصاد خود آماده هر گونه فعالیت های مخرب به جهان است. حکومت چین پروای این را ندارد که به مردم جهان و حتی مردم خودش چه ضرر می رسد، چین در غم پیدا کردن پول است. گفته می شود که ویروس کوید ۱۹ نیز از برخی تحقیقات نا مصئون در لابراتوار های چینایی شیوع پیدا کرد. در طول تاریخ بشر برای محیط زیست بسیار زیاد مضر تمام شده و هموار کوشیده که طبعیت را تخریب کنند. تمام امراض کشنده ای که امروز انسان با آن دست و گریبان است از اثر همین مداخله بشر در طبعیت بود و از طعیت استفاده نادرست کردن بوده است. در این امر چینایی ها از هر ملت دیگر زیاد تر به طبعیت مضر تمام شده است.

پاسخ

طوری به نظر می رسد که چین یک بار دیگر مانند ویروس کرونا برای بشریت درد سر ایجاد می کند، به این معنا که این بار چینایی ها مردم سراسر جهان و به ویژه مردم منطقه را توسط تولید کاربن و سایر گازات مضر با مشکلات بهداشتی روبرو می سازند. من می گویم، یک کشور پیشرفته آن است که برای رفاه انسانها کار کند. کشوری که زندگی انسان های کشورهای دیگر را نابود می کند و از آن به نفع خود استفاده می کند، بدبخت است.

پاسخ