انرژی

تلاش تهیه انرژی سبز چین در آستانه بازی های المپیک زمستانی زندگی دهاقین را نابود کرده است

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک دهقان به تاریخ ۳۰ میزان در نزدیکی تخته های شمسی در دامنه یک تپه در قریه هوانگجاو در منطقه باودینگ در ولایت شمالی هیبی چین، گوسفندان را می چراند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک دهقان به تاریخ ۳۰ میزان در نزدیکی تخته های شمسی در دامنه یک تپه در قریه هوانگجاو در منطقه باودینگ در ولایت شمالی هیبی چین، گوسفندان را می چراند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

باودینگ چین -- دهاقین در چین که لت و کوب شده، مجبور به ترک زمین شده، فریب پول را خورده و حتی به ناحق زندانی شده اند، می گویند که آنها یک قیمت سنگینی را پرداخت می کنند زیرا مقامات برای عملی کردن تعهدات بلندپروازانه خود برای افزایش تولید انرژی سبز ملی، عجله می کنند.

چین تعهد کرده است که بازی‌ های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ میلادی اولین بازی‌ هایی خواهند بود که به طور مکمل با انرژی های بادی و شمسی برگزار خواهند شد و برای افزایش ظرفیت تعمیرات زیادی را اعمار کرده است، اما فعالان هشدار می ‌دهند که مردم عادی در این پروسه به دلیل «غصب های زمین» مورد تجاوز قرار می‌ گیرند.

در یک قریه کوچک در نزدیکی بیجینگ، خانواده لونگ که می گویند آنها در همسایگی خود به خاطر میدان های وسیع تخته های شمسی بیشتر از نصف زمین های زراعتی خود را از دست داده اند، اکنون آنقدر درآمد کمی دارند که برای گرم نگهداشتن خود در زمستان پوستک های جواری و کیسه های پلاستیکی را می سوزانند.

دهقان لونگ از قریه هوانگجاو با ذکر یک واحد چینایی مساحت که تقریباً ۶۶۷ متر مربع می شود گفت، «زمانیکه شرکت برق زمین را به مدت ۲۵ سال اجاره گرفت، به ما وعده سپرده شد که هر سال در بدل هر مو (واحد مساحت) زمین فقط ۱۰۰۰ یوین دریافت کنیم.»

یک زن به تاریخ ۱ عقرب در قریه هوانگجاو در منطقه باودینگ در ولایت شمالی هیبی چین، پوستک های جواری را در اجاق می سوزاند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک زن به تاریخ ۱ عقرب در قریه هوانگجاو در منطقه باودینگ در ولایت شمالی هیبی چین، پوستک های جواری را در اجاق می سوزاند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک دهقان به تاریخ ۱ عقرب در نزدیکی توربین های بادی در قریه کاوژوانگسی در منطقه باودینگ در ولایت شمالی هیبی چین، گوسفندان را می چراند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک دهقان به تاریخ ۱ عقرب در نزدیکی توربین های بادی در قریه کاوژوانگسی در منطقه باودینگ در ولایت شمالی هیبی چین، گوسفندان را می چراند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

وی گفت، «ما می توانیم که با کشت کردن جواری در همان منطقه بیش از دو برابر این مقدار را به دست بیاوریم. اکنون من بدون زمین به عنوان یک کارگر روزانه امرار معاش به دست می آورم.»

چین بزرگترین تولیدکننده توربین ‌های بادی و تخته های شمسی در جهان است و بازی ‌های المپیک زمستانی برای به نمایش گذاشتن تکنالوژی های سبز این کشور به عنوان یک فرصت پنداشته می شود در حالی که این کشور بازارهای جهانی را دنبال کند.

اما بر اثر سرمایه گذاری سنگین بیجینگ در ذغال سنگ و استفاده از جوامع محلی و خارجی در تلاش برای اینکه خودش را «سبز» نشان دهد، تلاش آن کشور برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی برای تغیرات اقلیمی تضعیف شده است.

محبوس و سرکوب شده

برای دهاقین مانند لونگ و همسایه اش پای، رونق انرژی سبز زندگی آنها را خطرناک تر و دشوارتر ساخته است.

پای می ‌گوید که اهالی قریه مجبور شدند تا قراردادهایی که توسط ای اف پی دیده شده اند را امضا کنند، و زمین‌هایشان را به میدان تخته های شمسی که توسط گروپ سرمایه گذاری برق دولتی (اس پی آی سی) یکی از پنج شرکت بزرگ آب و برق در کشور اعمار شده است، به اجاره بدهند.

وی گفت، افرادی که موافقت نکردند، از سوی پولیس مورد لت و کوب قرار گرفتند، و افزود که «بعضی از آنها در شفاخانه بستری شده و بعضی بازداشت شدند».

پای به مدت ۴۰ روز زندانی شده بود، در حالی که لونگ پس از اعتراض مردمی به دلیل «گردهمایی غیرقانونی و مختل کردن آرامش» به مدت ۹ ماه در زندان به سر برد.

پای گفت، «وضعیت مانند یک مافیا است. اگر شما شکایت کنید، سرکوب، زندانی و محکوم خواهید شد.»

درآمد متوسط سالانه قابل عرضه روستایی در باودینگ حدود ۱۶۸۰۰ یوین (۲۶۰۰ دالر) است، و این مقداری است که هم لونگ و هم پای گفتند که دیگر نمی توانند آن را به دست آورند.

ای اف پی نتوانست تائید کند که برق برای تأمین برق تالارهای المپیک به طور مستقیم از پروژه اس پی آی سی در نزدیکی هوانگجاو استفاده می شود، زیرا این معلومات در دسترس عام نیست.

وقتی ای اف پی سؤال کرد، این شرکت از تائید کردن آن اجتناب کرد.

اما حکومت هوانگجاوکو یک شهری که به طور مشترک از این بازی ‌ها میزبانی می کند، گفته است که این منطقه از زمان برنده شدن در مناقصه المپیک در سال ۲۰۱۵ میلادی، «از حالت ابتدایی به بزرگترین پایگاه انرژی قابل تجدید غیرآبی در چین تبدیل شده است».

کمک های بلا عوض دولتی برای میدان های تخته های شمسی و توربین های بادی نیز به اعمار چنین پروژه ها در سایر نقاط هیبی سرعت داده است، زیرا چین تلاش می کند تا قبل از این بازی ها آلودگی هوا را کاهش دهد.

سازمان عفو بین ‌المللی (امنستی انترنشنل) در اعلامیه ای گفت، «اخراج های اجباری، تصرف های غیرقانونی زمین و از دست دادن معیشت بر اثر از دست دادن زمین» از بیشترین نگرانی ‌های حقوق بشری در رابطه با سکتورهای انرژی بادی و شمسی است.

ما چیزی نگرفتیم

در ماه سنبله زمانیکه زمین برای پروژه های محیط زیستی به شمول تولید انرژی سبز تصرف می شود، چین قوانین سختگیرانه ای را برای جبران خسارات اعلام کرد.

لی دان دبیرکل کمیته متخصصین انرژی های قابل تجدیدی که تولید انرژی سبز را ترویج می کند گفت، «قوانین طبقه بندی زمین ما همچنان به طور واضح زمین های زراعتی به ویژه زمین های مزرعه ای را تنظیم می کند که تصرف شده نمی توانند.»

لی دان گفت، «این یک خط سرخ است.»

وی گفت، اگر از زمین‌ های زراعتی برای پروژه‌ های انرژی قابل تجدید استفاده شود، باید یک برنامه مشترک المنافع مانند تأمین انرژی برای سبزخانه ها، وجود داشته باشد.

اما چندین نفر از دهاقین که با ای اف پی صحبت کردند، گفتند که شرکت ‌ها برای دستکاری در قوانین، مزارع زراعتی را به عنوان زمین ‌های غیرمزرعه ای طبقه بندی می کنند.

شو وان یک دهقان در هوانگجاوکو زمین خود را به تأسیسات شمسی ای از دست داد که در جریان آمادگی برای بازی‌ ها ساخته شدند.

شو وان گفت، «این شرکت به ما گفت که این زمین غیرقابل استفاده است، اما در حقیقت همه آن زمین های زراعتی بسیار خوبی هستند که توسط ما دهاقین استفاده می شوند.»

وی افزود، «آنها گفتند که در بدل هر مو (واحد مساحت) زمین ۳۰۰۰ یوین [۴۷۱ دالر] به ما خواهند داد. اما در نهایت ما چیزی را به دست نیاوردیم.»

تولید انرژی جدید هوانگجاوکو شرکتی که پروژه شمسی را در روستای شو وان تطبیق کرده است، به درخواست ای اف پی برای اظهار نظر پاسخ نداد.

سرمایه‌ گذاری‌ های قابل تجدید همچنان بیش از نصف پروژه‌ های جدید تحت فشار زیربنا‌های جهانی چین مانند ابتکار کمربند و سرک (بی آر آی) را در سال گذشته تشکیل دادند.

پریانکا مغل از مرکز تجارت و منابع حقوق بشری یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا که تأثیر سرمایه‌ گذاری‌ های قابل تجدید چین را در خارج از کشور مورد مطالعه قرار داده است، گفت که برخی از توسعه ‌دهندگان نیز در هنگام خریدن زمین در خارج از کشور به اقدامات بحث ‌برانگیز متهم شده ‌اند.

وی گفت، «بزرگترین مسئله افشای ناقص معلومات تأثیرات محیط زیستی بود و پس از آن مسائل مربوط به حقوق زمین و از دست دادن معیشت بودند.»

فساد اداری قابل تحمل نیست

در چین، برای اینکه هنگام تصرف زمین‌ های روستایی درگیری ها کاهش یابند، بیجینگ اکثریت میدان های تخته های شمسی را به عنوان پروژه‌ های کاهش فقر در نظر گرفته است، که اهالی قریه جات از تخته های شمسی که روی بام ‌هایشان نصب می شوند، برق رایگان دریافت می‌ کنند.

بر اساس رهنمود های دولتی سال ۱۳۹۳، شرکت های آب و برق باید برای نجات دو میلیون خانواده از فقر تا سال ۱۳۹۹، برق اضافی را طی یک برنامه دوباره خریداری کنند.

اداره ملی انرژی گفت، در سال گذشته بیش از دو برابر این تعداد مستفید شده اند.

اما در هوانگجاو با بیش از ۳۰۰ خانواده، فقط دو بام تخته های شمسی داشتند و اهالی قریه گفتند که هیچ برنامه ای برای نصب شدن تخته های شمسی وجود نداشته است.

پای از قریه هوانگجاو گفت، «در سطح مرکزی، حکومت برای دهاقین پالیسی های خوبی دارد.»

وی افزود، «اما زمانی که در سطح قریه صحبت کنیم، چیزها تغیر می کنند. فساد اداری برای مردم غیرقابل تحمل است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500