اقتصاد

اف ای او مواد خوراکی مواشی و محصولات زراعتی را به دام داران کندز توزیع کرد

گزارشگر: محمد قاسم

سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) و سازمان توسعه کمک (او آر دی) در ولایت کندز در همکاری با یک دیگر، مواد خوراکی حیوانات و محصولات زراعتی را برای هزاران دامدار در این ولایت فراهم می کنند و با آنها کمک می کنند تا بر خسارات ناشی از افت های طبیعی غالب شوند. [تصویربردار: عبیدالله احمدی]

کندز -- سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) و سازمان توسعه کمک (او آر دی) در ولایت کندز در همکاری با یک دیگر،مواد خوراکی حیوانات و محصولات زراعتی را برای هزاران دامدار در این ولایت فراهم می کنند.

هدف این کمک ها اینست که خسارات ناشی از حوادث طبیعی که آنها را متضرر ساخته است، جبران شود.‌

رحیم الله خرمی، رییس موسسهء او آر دی در کندز گفت، بسته کمکی شامل خوراک دام ها و تخم شفتل است که بمنظور افزایش محصولات فراهم می شود، و میان آنعده از دام داران توزیع می شود که از حوادث طبیعی بخصوص خشکسالی متضرر شده اند.‌

خرمی به سلام تایمز گفت، «بسته کمکی به تاریخ ۱۴ جدی در مرکز ولایت بین ۲۹۴۱ دامدار مرکز ولایت و ولسوالی های علی آباد و دشت ارچی توزیع شد. این کمک ها به افزایش محصولات دامداران کمک می کند.»

صاحبان مواشی به تاریخ ۱۴جدی از کمک دهندگان در شهر کندز بسته های کمکی دریافت می کنند. [تصویربردار: عبیدالله احمدی]

صاحبان مواشی به تاریخ ۱۴جدی از کمک دهندگان در شهر کندز بسته های کمکی دریافت می کنند. [تصویربردار: عبیدالله احمدی]

وی گفت، «ما به هر دامدار ۱۵۰ کیلوگرام مواد خوراکی حیوانات، ۵کیلوگرام بذر شفتل و سایر کمک های کشاورزی را به صورت رایگان ارائه کردیم.»

وی به تاریخ ۱۶ جدی گفت، «ما تصمیم گرفتیم که این کمک را پس از ارزیابی دقیق صاحبان دام در ولایت کندز، با توجه به چالش های موجود در بخش دامپروری، ارائه کنیم.»

موادی که امروز توزیع شد از کیفیت بالایی برخوردار است و به صاحبان دام این امکان را می دهد که محصولات لبنی را از دام های خود افزایش دهند و خساراتی را که متحمل شده اند جبران کنند.

تلفات فلج کننده

اکثر دام داران کندز می گویند که نتوانسته اند به طور مناسب از دام های خود مراقبت کنند و مجبور شده اند برخی را به نصف قیمت آنها بفروشند تا از دام های باقی مانده خود که از خشکسالی، امراض حیوانات و چالش های اقتصادی در سال های اخیر متضرر شده است، محافظت کنند.

محمد اصغر ۴۴ ساله، یکی از دامداران ولسوالی علی آباد گفت، «متاسفانه در چهار سال گذشته به طور مداوم از خشکسالی متحمل خسارات شده ایم، چراگاه های ما خشک شده و به دامداران کمکی نشده است.»

وی افزود، «برای بقای دام های خود مجبور شدند برخی از دام های خود را به قیمت نصف بفروشند تا برای دام های باقی مانده مواد خوراکی بخرند.»

وی گفت، «اگر وضعیت دامداری به همین شکل باقی بماند، بسیاری از دامداران این بخش را ترک خواهند کرد.»

عبدالله، ۶۳ ساله، باشنده ولسوالی دشت ارچی که ۵۰ گوسفند دارد، گفت، «هر ساله در تابستان به دلیل خشکسالی و در زمستان به دلیل برف و سرما با مشکلات زیادی مواجه هستیم. اکنون به شدت نگران از دست دادن مواشی خود در زمستان سرد هستیم.»

او به تاریخ ۱۸ جدی گفت، «من در ماه قوس پنج گوسفند خود را به قیمت بسیار کم فروختم و از آن پول برای خرید نان خشک، علف و سایر خوراک ها برای گوسفندان باقیمانده خود استفاده کردم.»

وی گفت، «اگر آن گوسفندان را نمی فروختم، گوسفندهای بیشتری را به دلیل سرما و گرسنگی از دست می دادم.»

او به سلام تایمز گفت، «دو ماه پیش قیمت یک گوسفند ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ افغانی (۷۸ الی ۸۹ دالر) بود، اما اکنون به ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ افغانی (۴۴ الی ۵۰ دالر) رسیده است، زیرا صاحبان دام باید آنها را بفروشند تا مقداری پول نقد به دست آورند.»

امید به آینده

صاحبان مواشی در کندز امیدوارند که کمک های اف ای او به افزایش تولید و جبران خسارات سال های گذشته کمک کند.

صدیق الله، ۵۱ ساله، یک کشاورز در منطقه دشت قندهاری که چهار بوجی خوراک دام و ۵ کیلوگرام تخم شفتل را به صورت رایگان دریافت کرده است، گفت، «این بسته کمکی برای سه ماه برای دام من کافی است. اکنون می توانم دامداری را ادامه دهم و تولید لبنیات خود را افزایش دهم.»

وی گفت،‌ «این کمک در زمان بسیار حساسی توزیع شد که صاحبان دام در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار داشتند. با این بسته کمکی از تلف شدن حیوانات در زمستان آینده جلوگیری می شود.»

وی افزود، «از سازمان‌های کمک‌رسان می‌خواهیم با این بسته کمکی کمکهای خود را متوقف نکنند و در آینده به دامداران مناطق مختلف کمک بیشتری کنند تا سکتور دامپروری از هم نپاشد.»

نجیب الله حسن، مدیر اداره صحت مالداری و حیوانات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز، گفت که دفتر وی در نظر دارد تا حمایت بیشتر از سوی اداره های کمکی را برای مالکان و دهقانان که از خشکسالی متاثر شده اند، جلب کند.

وی گفت، «درخواست و توقع ما از دامداران این است که با کمک هایی که دریافت کرده اند دام های خود را تغذیه کنند و از فروش دوباره آن در بازار خودداری کنند.»

حسن گفت، «تاکید ما در جلسات با ادارات کمکی ملی و بین المللی بر حمایت از بخش حیوانات بوده است. ما از صاحبان دام‌هایمان می‌خواهیم کمک بیشتری دریافت کنند تا بتوانند بخش دامداری را احیا کنند و تولید خود را افزایش دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چند روز پیش در یک ولایت (؟) دیدم که برخی از مقامات طالبان در برف به پرندگان دانه می اندازند تا درهوای سرد آنها را بخورند و نه میرند. سپس از همان صحنه ای که گندم برای غذا دادن به پرندگان روی زمین می پاشند عکس گرفتند و در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که حامیانشان به خوبی از آنها ستایش کردند. اما مخالفان طالبان این اقدام را محکوم کردند و گفتند که در شهرها و بالخصوص در پایتخت کابل، کودکان در چند متری ارگ در برف خوابیده اند و به آنها غذا نمی رسد. اگرچه ممکن است طالبان این کار را با نیت بد انجام نداده باشند، اما به عنوان انسان و مسلمان، می توان از یک فرد/افراد نیز چنین انتظاری داشت، البته در روز قیامت از حاکمان وقت سوال می شود که چرا در زمان حکومتشان به مردم غذا نمی رسید؟ امیرالمؤمنین وقت حضرت عمر رضی الله عنه در دوران خلافت خود سوگند یاد می کند و می فرماید، «اگر سگی از تشنگی در لب دریای فرات بمیرد، من مسؤل آن خواهم بود.» وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان می‌گوید که در اثر برف سنگین و سرمای بی‌سابقه دست‌کم ۱۶ افغان و هزاران حیوان تلف شده‌اند. این وزارت اطلاعات خود را منتشر کرد و گفت که ۱۶ تن در ولایات بادغیس، نیمروز، فاریاب و غزنی بر اثر سرمای شدید هوا جان باختند. با این حال، این ارقام کم عمق هستند زیرا طالبان همیشه ارقام دقیق را منتشر نمی کنند. دلیل دیگر این است که تعداد تلفات زیاد است، زیرا ارتباط کمی با مناطق دور افتاده وجود دارد و رسانه ها و مقامات از وضعیت بسیاری از افغان ها بی اطلاع هستند.

پاسخ

خشکسالی های اخیر در ولایتهای شمال افغانستان نبود علف های سبز در دشت ها دام داران مجبور شدن که مواشی های خود را به یک قیمت ارزان به فروش برسانند . به کمک این موسسه آف آی او و موسسه او ار دی دام داران توانست که جلوگیری‌کند از فروش مواشی خود شأن.کمک سازمان خوراک و زارعت ملل متحد (آف آی او)( او ار دی) در حرصی واقت ضرورت که دام داران به این کمک ها داشت این کمک ها به ۲۹۴۱ نفر باشنده ولسوالی دشت ارچی و ولسوالی علی آباد ولایت کندز شد . دام داران می تواند به بسته کمکی از طرف سازمان خوارک وزارعت ملل متحد از مواشی خود مواضبت خوبی کند ودر آینده می توانداقتصادخودشان را از نکاه کردن مواشی بسازند. تشکر از سازمان خوراک وزارعت ملل متحد و (آف آی او )(او ار دی )

پاسخ

این کار اف ای او مفید است. تهیه کردن کود و بذر کمک بزرگی به کشاورزان در جریان کشت است. اکثر کشاورزان به دلیل کمبود بذر و کود، کشت نمی کنند. علاوه بر این، کشت کردن جنگل و درخت در دشت ها و دامنه کوه ها و ایجاد چقری های بزرگ برای جمع آوری آب باران و برف مفید است. به این ترتیب از خشکسالی در افغانستان جلوگیری می شود. و اگر مثل الان برف و آب باران ما به پاکستان و ایران برود زمین کشورمان درزها خواهد کردن چون سطح آب پایین می رود که سبب باد و گرد و غبار می شود و آب و هوا خراب می شود. جنگلات را کشت کنید و به کشاورزان در کاشت و رشد فصل ها کمک کنید. تشکر از شما

پاسخ