اقتصاد

بذرهای اصلاح شده و کود کیمایی باعث بهبود حاصلات صدها کشاورز در کندز خواهد شد

گزارش از محمد قاسم

کمیته سویدن برای افغانستان (اس سی ای) با همکاری برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی)، بذرهای اصلاح شده گندم و سایر محصولات زراعتی را بین کشاورزان ولایت کندز توزیع کرده است تا به آنها در مبارزه با عواقب خشکسالی کمک کند. [تصویر بردار: عبیدالله احمدی]

کندز-- کمیته سویدن برای افغانستان (اس سی ای) با همکاری برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی)، بذرهای اصلاح شده گندم و سایر محصولات زراعتی را بین کشاورزان ولایت کندز توزیع کرده است تا به آنها در مبارزه بر ضد عواقب خشکسالی کمک کند.

عبدالمجید نافذ، مدیر بخش زراعت در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز، گفت که این بسته کمکی با هدف تقویت تولیدات زراعتی و کمک به تولیدات بیشتر برای کشاورزانی است که از سال ها خشکسالی ویرانگر رنج برده اند.

او به تاریخ ۲۸ سنبله گفت که بسته های کمکی «به ۳۰۰ دهقان در ولسوالی علی آباد کندز توزیع شد و این بسته ها به افزایش محصول مزارع کمک خواهد کرد.»

وی گفت، «هر کشاورز ۵۰ کیلوگرام بذر گندم اصلاح شده، ۵۰ کیلوگرام کود کیمیایی و ۲۵ کیلوگرم کود دی ای پی [دی آمونیوم فاسفیت] و همچنین بیل، کلنگ، داس، دوای حشره کش و برخی از اقلام مالداری را دریافت کرد.»

کشاورزان به تاریخ ۲۸ سنبله در ولسوالی علی آباد، ولایت کندز، از مقامات محلی بذرهای گندم اصلاح شده و سایر محصولات کشاورزی دریافت می کنند. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز]

کشاورزان به تاریخ ۲۸ سنبله در ولسوالی علی آباد، ولایت کندز، از مقامات محلی بذرهای گندم اصلاح شده و سایر محصولات کشاورزی دریافت می کنند. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز]

او گفت که محصولات از کیفیت بالایی برخوردار هستند و کشاورزان را قادر می سازد تا در سال آینده محصول خوبی از زمین های للمی خود برداشت کنند.

نافذ افزود، «به جرأت می توانم بگویم بذرهای اصلاح شده گندم، کودها و سایر مواد کشاورزی که در اختیار کشاورزان قرار داده ایم، در صورت رعایت و پیروی از رهنمودهای فنی کارگران ترویجی، عملکرد آنها را در سال آینده ۴۰٪ افزایش می دهد.»

خسارات ناشی از خشکسالی

کشاورزان می گویند طی سه سال گذشته دهها هزار جریب از زمین ها به دلیل خشکسالی خشک شده است.

نعمت الله، ۶۱ ساله، یک دهقان از قریه قیصه توپک ولسوالی علی آباد، گفت، «خشکسالی و آفت های طبیعی خسارات باورنکردنی را به کشاورزانی که در زمین های للمی کار می کنند، وارد می کند، که تنها یک بار در سال قابل کشت است.»

او گفت، «من در پنج سال گذشته در پنج جریب زمین للمی خود گندم کشت کرده ام. با این حال، نتوانستم محصولی درو کنم.»

وی افزود، «در سال های گذشته، ما از هر جریب زمین خود بین ۷۰۰ تا ۷۲۰ کیلوگرام گندم برداشت کردیم، اما در سه سال گذشته به دلیل خشکسالی مداوم نتوانستیم حتی ۷۰ کیلوگرام گندم از همان زمین برداشت کنیم.»

نوروز عابدی، ۴۹ ساله، یکی دیگر از کشاورزان قریهء مذکور، می گوید که کمبود باران در فصل بهار باعث خشک شدن محصول گندم او شده است.

او گفت، «در سه سال گذشته بذر و کود را با پول قرض گرفته‌ام خریدم، اما به دلیل برداشت بسیار ضعیف، نتوانستم پول کافی برای بازپرداخت وام‌هایم به دست بیاورم.»

سید رسول، ۵۵ ساله، یک کشاورز از قریه چپه گذر این ولسوالی گفت، «کشاورزان در چند سال گذشته متحمل خسارات هنگفتی شده اند. هرچه کمک های بیشتری به کشاورزان در مناطق مختلف ارائه شود، زودتر به خودکفایی می رسند.»

او گفت، «بسته کمکی که ما دریافت کردیم برای پایداری بخش کشاورزی بسیار امیدوارکننده است. ما امیدواریم که آنها در آینده کمک های بیشتری به کشاورزان ارائه دهند.»

به امید حاصلات بهتر

کشاورزان کندز امیدوارند که این کمک ها به افزایش تولید محصول در سال آینده کمک کند.

جمعه خان، ۵۲ ساله، باشنده روستای بلوچها مربوط ولسوالی علی آباد، تلاش کرد تا در بیش از ده جریب زمین خود گندم کشت کند و چیزی برای تلاش خود نشان دهد.

او گفت، «کمبود باران در ماه های حوت وحمل محصول من را از بین برد. از روستاییان قرض گرفتم تا کود بخرم، هزینه تراکتوری که کرایه کرده ام را بپردازم و سایر هزینه ها را برای کشت زمینم تامین کنم، اما هنوز هم بدهکار هستم.»

وی گفت، «امروز بذر گندم اصلاح شده، کود و سایر ادوات کشاورزی به دستم رسید، امیدوارم در سال آینده محصول خوبی داشته باشم و به اندازه ای درآمد داشته باشم که بتوانم زیان های چند ساله خود را جبران کنم.»

جان آقا حق نگر، متخصص زراعت در کندز، از دولت و سازمان های بین المللی خواست تا از کشاورزان حمایت کنند و به جبران خسارات آنها در چند سال گذشته کمک کنند.

وی گفت، «متأسفانه کشاورزانی که مزارع للمی دارند در سال های گذشته بیشترین آسیب را دیده اند. ما طی دو سال گذشته هیچ محصولی از زمین های للمی در بازار نداشتیم.»

حق نگر گفت، «اگر سازمان های مربوطه بخواهند به کشاورزان با زمین های للمی کمک کنند تا تاب آوری را افزایش دهند، و آسیب پذیری آنها در برابر شوک های آتی کاهش دهند، باید توزیع هر چه بیشتر بذر گندم اصلاح شده را مدنظر بگیرند تا در سال های آینده به تقویت ظرفیت کشت خود ادامه دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر من مردم باید به جای استفاده از زمین های دیم و خشک از زمین های آبی استفاده کند. زمین های للمی به علت کاهش باران ها بازدهی خوبتر ندارند و مردم را با مشکلات مواجه می سازند. من قبلا نیز این گونه خبرها را شنیده ام که دهاقین از عدم باران شکایت دارندو می گویند که سرمایه آنها به دلیل کاشت گندم للمی از بین رفته است. پس بهتر است که مردم در این بخش از کشت کردن بپرهیزند و سرمایه های شانرا ضایع نه کنند.

پاسخ

این یک خبر خوب است. از آنجاییکه افغانستان یک کشور زراعتی است، مصرف یک افغانی جهت انکشاف سکتور زراعت، سه افغانی عاید دارد. ما هیچگونه صنایع و یا فابریکۀ تولیدی نداریم که برای مردم ما شغل ایجاد کنند. در عین حال، اکثریت مردم افغانستان در این سکتور مشغول می باشند، سازمان های بین المللی و کمک کنندگان باید توجه بیشتری را به بخش زراعت معطوف داشته و روی آن سرمایه گذاری نمایند. ما از آنها قدردانی می کنیم. اما با تاسف که در جریان ۲۰ سال گذشته با وجود سرازیر شدن میلیارد ها دالر هیچگونه فابریکۀ تولیدی در افغانستان تأسیس نشد. ای کاش پولی که روی تخریب افغانستان به مصرف می رسید، در راه ساختن و آباد کردن افغانستان مصرف می شد. در این صورت ما مانند سایر کشورهاخودکفا می بودیم.

پاسخ