اقتصاد

سازمان ملل بذرهای اصلاح شده و کود کیمایی را به هزاران کشاورز کندز توزیع کردند

گزارش از محمد قاسم

برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی در کندز، سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) توزیع بذر اصلاح شده و کود کیمیایی را برای ۲۵۰۰۰ کشاورز در ولایت کندز آغاز کرده است.

کندز -- برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی در کندز، سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) توزیع بذر اصلاح شده و کود کیمیایی را برای ۲۵۰۰۰ کشاورز در ولایت کندز آغاز کرده است.

این پروژه از سوی اف ای او تمویل و توسط سازمان توسعه کمک (او آر دی) تطبیق می شود.

بر اساس گفته های امان الله حسن، رییس اداره زراعت، آبیاری و مالداری کندز این پروژه، علاوه بر کندز، مرکز این ولایت، کشاورزان نه ولسوالی به شمول علی آباد، خان آباد، چهار دره، دشت ارچی، امام صاحب، قلعه زال، کلباد، گل تیپه و آقتاش تحت پوشش این پروژه قرار دارند.

وی به تاریخ ۱۱عقرب گفت، «پروسهء توزیع در اوایل عقرب آغاز شد و تا اوایل قوس در مرکز ولایت و ولسوالی ها ادامه خواهد داشت. هر کشاورز ۵۰ کیلوگرام بذر اصلاح شده، ۵۰ کیلوگرام کود یوریا و ۵۰ کیلوگرام دی ای پی (دی آمونیوم فاسفیت) ] به صورت رایگان دریافت خواهد کرد.»

کشاورزان به تاریخ ۸ عقرب کود رایگان و بذرهای اصلاح شده را در مدیریت زراعت، آبیاری و مالداری ولسوالی خان آباد دریافت می کنند. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز]

کشاورزان به تاریخ ۸ عقرب کود رایگان و بذرهای اصلاح شده را در مدیریت زراعت، آبیاری و مالداری ولسوالی خان آباد دریافت می کنند. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز]

وی گفت، «توزیع بذر و کود در ولسوالی های خان آباد، علی آباد، دشت ارچی و آقتاش به پایان رسیده و در مناطق باقی مانده نیز ادامه دارد تا همه کشاورزان از این حمایت بهره مند شوند.»

وی افزود، «زمان کمک بسیار مهم است زیرا کشاورزان شروع به کشت بذر گندم کرده اند.»

رحیم الله خرمی، رئیس او آر دی در کندز، به سلام تایمز گفت، «توزیع کود کیمیایی و بذر اصلاح شده به کشاورزان کمک می کند تا حاصلات خود را افزایش دهند.»

بذر اصلاح شده گندم از کیفیت بالایی برخوردار است و نسبت به سال گذشته کمک خواهد کرد که حاصلات هر جریب زمین از ۱۴۰ تا ۲۸۰ کیلوگرام افزایش یابد.

وی گفت، «طبق هدایات، کشاورزان باید ابتدا کود دی ای پی، سپس بذر اصلاح شده و بعدا کود یوریا را در زمین های خود بپاشند تا به افزایش حاصلات کمک کند.»

حاصلات بیشتر و بهتر

کشاورزان کندز از این کمک ها استقبال کرده و می گویند که زمین های للمی و آبی از آفت های طبیعی و خشکسالی های مکرر در سال های اخیر متأثر شده اند.

باز، ۴۰ ساله، یک دهقان و باشنده ولسوالی آقتاش، گفت که این کمک بسیار به موقع است و امید به افزایش حاصلات در فصل آینده را بمیان آورده است.

باز گفت، «من دو بوجی کود و یک بوجی بذر گندم دریافت کردم. مطمئن هستم که حاصلات ام در سال آینده بیشتر خواهد بود.»

وی افزو، «در ماه حوت و حمل سال گذشته باران نبارید که بسیاری از کشاورزان را متاثر ساخت.»

باز امیدوار است که با کود کیمیایی و بذرهای اصلاح شده از یک جریب زمین تا ۸۴۰ کیلوگرام گندم برداشت کند.

محمد طاهر، ۵۴ ساله، یکی دیگر از کشاورزان روستای چوغهء ولسوالی خان آباد، گفت، «کشاورزان در حال حاضر با چالش های اقتصادی بزرگی روبرو هستند. ما نمی توانیم کود کیمیایی بخریم زیرا قیمت هر بوجی کود در بازار ۴۰۰۰ افغانی (۴۵ دالر) است.

به گفته طاهر، بین بذرهای اصلاح شده گندم و معمولی تفاوت زیادی وجود دارد. بذرهای اصلاح شده کشت شده در یک جریب زمین می توانند تا ۸۴۰ کیلوگرام گندم تولید کنند در حالی که بذرهای معمولی حدود ۵۶۰ کیلوگرام حاصل دارند.

وی گفت، «هرچه کشاورزان بیشتر کمک دریافت کنند، شانس بیشتری برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت خود خواهند داشت.»

عطاءالله، ۶۲ ساله، یکی دیگر از کشاورزان ولسوالی دشت ارچی، گفت که جنگ طولانی در افغانستان عامل اصلی وخامت زراعت بوده است.

وی گفت،‌ «اکنون که کود و بذر اصلاح شده دریافت کرده ایم، می توانیم زمین های خود را کشت، و خساراتی را که متحمل شده ایم جبران کنیم.»

وی افزود، «کشاورزان و دامداران بیشترین خسارات را از جنگ متحمل شده اند.»

کمبود غلات

قیمت گندم و آرد از سال گذشته در کندز و در سرتاسر افغانستان افزایش یافته و اکثر خانواده ها را با زمستان سختی روبرو کرده است.

شمس الدین منور، ۳۴ ساله، یک باشنده شهر کندز، گفت که خانواده هایی که درآمد خود را از دست داده اند با خطر گرسنگی روبرو هستند.

وی گفت، «متأسفانه فقر و بیکاری در کشور افزایش یافته و افزایش قیمت مواد غذایی وضعیت را در زمستان بدتر می سازد.»

منور گفت، «سال ها گندم از کندز به ولایات دیگر صادر می شد، اما اکنون باشندگان کندز با کمبود گندم مواجه هستند.»

حسن، رئیس ادرا زراعت، آبیاری و مالداری کندز گفت، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز تلاش می کند قیمت گندم را در بازار کنترل کند تا خانواده ها در زمستان آینده با کمبود غلات مواجه نشوند.

او گفت، «ما تلاش می کنیم که بخش کشاورزی و معیشت افغان ها را بهبود ببخشیم و همچنین از دستکاری در بازار و افزایش قیمت ها خودداری کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

قصه: می گویند یک سیاح خارجی به روستای کوچکی آمد که همه ساکنان قریه قرضدار بودند. سیاح وارد هوتلی شد و صد دالر روی میز گذاشت. گفت، می خواهم در منزل دوم اطاقی را ببینم. اگر خوش ام آمد، آن را به کرایه می گیرم. صاحب هوتل از فرصت استفاده کرد و نوت صد دالری را به قصاب داد تا قرض خود را پرداخت کند. قصاب نوت صدی را به تاجر حیوانات داد تا قرض خود را بپردازد. تاجر حیوانات نوت صد دالری را به تاجر علف داد. او نوت را به صاحب موتری که علف را به مشتریان انتقال می داد، سپرد و صاحب موتر نوت را به صاحب هوتل پس داد تا کرایه اطاق را بپردازد. در این وقت، سیاح خارجی پایین آمد، و به صاحب هوتل گفت، بانکنوت من را به من پس بده. اطاق خوش ام نه آمد. کمک های آمریکا این گونه است. قرض ها تسویه می شود، اما هیچ کس ثروتمند نمی شود و آنقدر سود نمی برد که کسی بعد از پنج سال زیر سایه درخت آن آرام بگیرد. روس ها خوب بودند. آنها آمدند، کمی کار کردند، اما کار خوبی کردند. پنجاه سال گذشت اما کارشان خراب نشد. در حالی که آمریکایی ها دیروز رفتند، پلی که ساختند امروز ویران شد و پلچک در جای دیگری ویران شد. در جای دیگر هم بندی که ساخته بودند ویران شد.

پاسخ

من از سازمان ملل متحد و همچنان ازدفتر آف ای او وازموسسه او ار دی ابراز تشکری میکنم. که درعرصه وقت این کمک ها بشردوستانه را همراه دهقانی ولایت کندز گردند. کندز یک از ولایت حاصلخیز مباشد ودرطی جنگ های اصیب زیاد دیده است .ودراین زمان جنگ چند سال از کمک های اولیه محروم مانده بود. امیدوارم که دهقانی ولایت کندز از کمک های ملل متحد استفاده درست کنید که درآیند از کشت تخم گندم اصلاح شد ه حاصل خوب برداشت کند وهم اقتصادی خود راسازد او همچنان افغانستان را به یک کشور زرعتی بسازند باز هم تشکر از کمک های ملل متحد. با احترام

پاسخ

ببخشید، یادم رفت که ویدیو کانال قوش تیپه را در بخش اول پخش کنم. می توانید ویدیو را در اینجا مشاهده کنید: https://www.youtube.com/watch?v=iQMbW_R991Q.

پاسخ

اگر حاصلات گندم از ۱۴۰ تا ۲۸۰ کیلوگرام فی جریب افزایش یابد، بهبود قابل توجهی است. از همه کسانی که در این زمینه مشارکت داشته اند قدردانی می کنیم. حتی از روزنامه سلام تایمز تشکر می کنیم که چنین اخبار مفید و خوشحال کننده ای را به نشر می سپارد. افغانستان در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد. ما باید آنقدر گندم در داخل افغانستان تولید کنیم که برای مردم ما کافی باشد. من امیدوارم که سازمان ملل متحد و سایر کشورهای دوست افغانستان به ویژه ایالات متحده در ساخت کانال قوش تیپه در شمال افغانستان کمک کنند. معلومات ویدئوی زیر نشان می دهد که کانال قوش تیپه ۵۸۰۰۰۰ هکتار (حدود سه میلیون جریب) زمین را آبیاری خواهد کرد. ۶۶۸ متر مکعب آب در ثانیه از این پروژه عبور خواهد کرد. این کانال ۲۸۵ کیلومتر طول و ۱۵۲ متر عرض خواهد داشت. پیش بینی می شود تا یک سال آینده بخشی از این کانال به طول ۴۳ کیلومتر ساخته شود. ۲۴۲ کیلومتر باقی مانده نیز طی ۵ سال آینده ساخته خواهد شد. پروژه کانال قوش تیپه در سه فاز ساخته خواهد شد. در فاز اول ۱۰۸ کیلومتر ساخته می شود که به ولسوالی دولت آباد ختم می شود. فاز دوم به طول ۱۷۷ کیلومتر به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب می رسد. مرحله سوم توزیع زمین کشاورزی است. امیدواریم با تکمیل کانال قوش تیپه و دیگر کانال ها و پروژه ها، افغان ها به خودکفایی رسیده و از نیاز همسایگان خلاص شوند. زنده باد افغانستان

پاسخ