اقتصاد

ملل متحد برای هزاران دهقان در کندز بذرها و کود کیمیاوی توزیع کرد

گزارش از محمد قاسم

هزاران دهقان افغان در ولایت کندز از تاریخ ۱۷ الی ۲۴ جدی از سوی ملل متحد بذرهای اصلاح شده گندم و کود کیمیاوی را دریافت کردند. این کمک ها در یک زمان حساس در حالی صورت می گیرند که هوای سرد فرارسیده و دهاقین با شرایط سخت اقتصادی روبرو هستند. [حسیب حساس/سلام تایمز]

کندز -- ملل متحد برای هزاران دهقان افغان در ولایت کندز که با شرایط سخت اقتصادی روبرو هستند، بذرهای اصلاح شده گندم و کود کیمیاوی را به طور رایگان توزیع کرده است.

این پروژه که توسط دفتر ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (او سی اچ ای) تمویل شده است، از تاریخ ۱۷ الی ۲۴ جدی با همکاری نزدیک اداره همکاری تخنیکی و انکشافی (اکتید) مؤسسه هند این هند افغانستان (اچ آی اچ ای او) و اداره مواد غذایی و زراعت ملل متحد (اف ای او) تطبیق شده است.

محمد ایمل طاهر نماینده اداره (اکتید) در کندز گفت، «توزیع بذرهای اصلاح شده و کود کیمیاوی با دهاقین کمک خواهد کرد تا در برابر شوک های آینده انعطاف پذیری خود را افزایش دهند و در افزایش بیشتر حاصلات آنها زراعتی کمک کند.»

طاهر گفت، در یک سروی توسط ریاست زراعت کندز دهاقینی شناسایی شدند که واجد شرایط این کمک بودند، و خاطرنشان کرد که آنها در آینده نیز کمک ها را دریافت خواهند کرد.

یک دهقان محلی در ولایت کندز یک بوجی بذر اصلاح شده گندم را انتقال می دهد که ملل متحد به تاریخ ۱۷ جدی در تعمیر ریاست زراعت کندز توزیع کرده است. [حسیب حساس/ سلام تایمز]

یک دهقان محلی در ولایت کندز یک بوجی بذر اصلاح شده گندم را انتقال می دهد که ملل متحد به تاریخ ۱۷ جدی در تعمیر ریاست زراعت کندز توزیع کرده است. [حسیب حساس/ سلام تایمز]

محمد کاظم خاکی رئیس مؤسسه (اچ آی اچ ای او) در کندز گفت، این پروژه به ۴۰۰۰ دهقان در مرکز ولایت کندز و همچنان در ولسوالی های علی آباد، خان آباد، چهار دره، دشت ارچی، امام صاحب و قلعه زال بذر اصلاح شده و تائید شده گندم و کود کیمیاوی را توزیع کرد.

وی گفت، این امر با آنها کمک خواهد کرد تا در سال آینده خورشیدی بیشتر کشت کرده و حاصلات بیشتری را بردارند.

وی گفت، به هر دهقان یک بوجی ۵۰ کیلوگرامه گندم و دو بوجی کود کیمیاوی به طور رایگان داده شد.

حاصلات بیشتر و بهتر

بسیاری از دهاقین در سال جاری توانایی خریدن چنین بذرها و کود کیمیاوی را نمی داشتند.

محمد عظیم ۴۲ ساله یک دهقان در ولسوالی علی آباد گفت که این کمک ها در زمان بسیار حساس فراهم شده است که هوای سرد نیز فرارسیده است.

وی به سلام تایمز گفت، بسیاری از دهاقین با بذر و کود کیمیاوی جدید بسیار امیدوار هستند که حاصلات آنها در فصل آینده افزایش خواهند یافت.

وی گفت، «من دو بوجی کود کیمیاوی و یک بوجی بذر اصلاح شده گندم را دریافت کردم و مطمئن هستم که در سال آینده حاصلات خوبی خواهم داشت.»

نور آغا حسن زوی ۳۵ ساله یک دهقان در خان آباد گفت، «بین بذر اصلاح شده گندم و بذر معمولی آن تفاوت زیادی وجود دارد.»

به گفته حسن زوی، دهاقین می توانند در یک ایکر (۲ جریب) زمین زراعتی با کشت کردن بذرهای اصلاح شده ۸۴۰ کیلوگرام گندم حاصل کنند که از بذرهای معمولی ۵۶۰ کیلوگرام حاصل خواهد داشت.

حسن زوی گفت که هر قدر دهاقین کمک بیشتری دریافت کنند، آنها برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت خود فرصت بهتری دارند.

وی گفت، «دهاقین فعلاً با چالش های اقتصادی بزرگی روبرو هستند. ما نمی توانیم کود کیمیاوی بخریم زیرا یک بوجی که قبلا ۱۵۰۰ افغانی (۱۴ دالر) قیمت داشت، اکنون ۳۵۰۰ افغانی (۳۳ دالر) قیمت دارد.»

وی افزود، «ما از توزیع رایگان آنها بسیار سپاسگزاریم.»

محمد سلیم ۵۵ ساله یک دهقان در ولسوالی چهار دره، عامل بدتر شدن شرایط مزارع و به صورت عمومی فصل حاصلات را طولانی شدن جنگ در افغانستان می داند.

وی گفت، «اکنون که بذر اصلاح شده و کود کیمیاوی برای ما توزیع شده است، می توانیم زمین خود را کشت کنیم و خساراتی را که متحمل شده ایم جبران کنیم.»

کمبود گندم

بسیاری از باشندگان کندز می گویند که به دلیل تحولات سیاسی اخیر، قیمت گندم و آرد به شدت افزایش یافته و بسیاری از خانواده های آسیب پذیر توانایی خریدن آنها را ندارند.

محمد آصف حمیدی یک باشنده ۳۸ ساله کندز گفت که بسیاری از خانواده هایی که درآمد خود را از دست داده اند، در خطر مرگ از گرسنگی قرار دارند.

وی گفت، «در سال های گذشته، حکومت قبلی تلاش می کرد تا قیمت مواد ارتزاقی به ویژه آرد را حفظ کند تا مردم با کمبود مواد خوراکی روبرو نشوند اما دیگر هیچ کسی در مورد خانواده های فقیر فکر نمی کند.»

وی افزود، از یک طرف بیکاری، و از طرف دیگر افزایش قیمت مواد غذایی مشکلات مردم را در فصل زمستان تشدید کرده است.

لطف الله میهن دوست ۴۷ ساله یک باشنده کندز گفت که ولایت کندز با توجه به موقعیت استراتیژیک و تاریخ به عنوان «کندوی کشور» معروف است.

وی گفت، «گندم برای چندین سال از این ولایت به سایر نقاط کشور صادر می شد، اما اکنون حتی در خود کندز مردم با کمبود شدید گندم روبرو هستند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سازمان ملل هم مزخرف می گوید. توزیع بذرهای اصلاح شده برای آینده مفید است، اما افغانستان کشوری است که در آن دهاقین خود بذرهایی را اصلاح کرده اند که محصول خوبی می دهد. سازمان ملل متحد بهتر است کارهای اساسی انجام دهد که بتواند دردهای ملت افغان را التیام بخشد. آنها ممکن است بهتر پروژه های رفاه عمومی را اجرا کنند که می تواند مزایای بی پایانی برای مردم داشته باشد.

پاسخ