اقتصاد

افزایش قیمت ها و کاهش ارزش پول افغانی باشندگان کندز را با مشکلات شدید روبرو کرده است

گزارش از محمد قاسم

افغان‌ هایی که در کندز و در سراسر کشور زندگی می کنند، پس از سقوط حکومت افغانستان در اواخر ماه اسد، با افزایش قیمت مواد غذایی و مواد سوخت روبرو شده اند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

کندز -- افزایش قیمت ها و کاهش ارزش پول افغانی باشندگان ولایت کندز و سایر مناطق افغانستان را با چالش های اقتصادی مواجه کرده است.

مارتین گریفیتس معاون دبیر کل ملل متحد در امور بشردوستانه به روز یکشنبه (۲۸ قوس) هشدار داد که ۲۳ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی روبرو هستند.

وی در جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) در اسلام آباد گفت، «خانواده ها برای داد و گرفت روزمره اصلاً پول نقد ندارند، در حالیکه قیمت های مواد ضروری همچنان در حال افزایش هستند».

ملل متحد در یک اعلامیه گفت، قیمت های گندم و مواد سوخت (از زمان سقوط حکومت قبلی در ماه اسد) حدود ۴۰٪ افزایش یافته اند، و مواد غذایی در حال حاضر بیشتر از ۸۰٪ مصارف یک خانواده متوسط را تشکیل می دهد.

یک مشتری به تاریخ ۱۵ سنبله در شهر کندز از یک دوکان میوه های خشک می خرد. [محمد قاسم/سلام تایمز]

یک مشتری به تاریخ ۱۵ سنبله در شهر کندز از یک دوکان میوه های خشک می خرد. [محمد قاسم/سلام تایمز]

میرزا محمد نعیم ۵۳ ساله یک باشنده شهر کندز گفت، اکنون که نرخ دالر از ۱۰۰ افغانی گذشته است، قیمت مواد غذایی و مواد سوخت افزایش یافته است.

هفته گذشته نرخ تبادله هر دالر ۱۲۵ افغانی بود.

وی گفت، «افزایش قیمت مواد غذایی، به ویژه آرد گندم، روغن آشپزی و برنج، و همچنان قیمت های سایر مواد مانند مواد سوخت و گاز، بیشترین ضربه را بر فقیرترین مردم کشور وارد کرده است.»

به گفته نعیم، قیمت یک بوجی آرد چهار ماه پیش ۱۵۰۰ افغانی بود، اما اکنون به ۲۸۰۰ افغانی رسیده است که اکثریت مشتریان توان خریدن آن را ندارند.

جلال الدین ذاکر یک تاجر مواد ارتزاقی در شهر کندز به سلام تایمز گفت که وی در جریان چهار ماه گذشته، شاهد کمترین تعداد مشتریان بوده است.

ذاکر گفت، «تجارت من قبلاً رونق داشت، اما اکنون فقط تعداد کمی از مشتریان برای خریدن مواد غذایی می آیند. مردم بسیار نگران هستند زیرا نه وظایف وجود دارد و نه پول.»

وی گفت، به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود پول نقد، تعداد کمی از مشتریان برای خریداری مراجعه می کنند و آنهایی که خرید می کنند نسبت به گذشته مواد غذایی کمتری می خرند.

ذاکر گفت، «قیمت مواد غذایی هر روز در حال افزایش است. قیمت مواد غذایی طی چهار ماه گذشته ۵۰٪ افزایش یافته است.»

چالش ها افزایش می یابند

برعلاوه آن، زمستان سرد و سخت بسیاری از افغان ها را در معرض خطر گرسنگی و فقر قرار می دهد.

محمد کاظم سروری یک فعال جامعه مدنی در کندز به سلام تایمز گفت، چالش های افغانستان هر روز افزایش می یابند و بسیاری از خانواده ها از تمام امکانات خود استفاده می کنند تا فرزندان خود را سیر کنند.

وی گفت، «یک خانواده مجبور شد که به تاریخ ۱۰ قوس در ولایت کندز کودک شش ساله خود را در بدل ۶۰۰۰۰ افغانی بفروشد، اما من این موضوع را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک گذاشتم و بالاخره توانستم که از معامله کردن آن کودک جلوگیری کنم.»

سروری گفت، خانواده های آسیب پذیر مجبور شده اند که روزانه فقط یک بار کودکان خود را تغذیه کنند.

حضرت علی مصور یک فعال جامعه مدنی در کندر به سلام تایمز گفت، اگر به چالش های اقتصادی کشور رسیدگی نشود، تعداد فزاینده ای از افغان ها، به ویژه کودکان، از گرسنگی خواهند مرد.

وی گفت، «افغان ‌ها رنج‌ های زیادی را متحمل شده‌ اند و نمی ‌توانند که تباهی بیشتری را تحمل کنند.»

وی افزود، جامعه بین المللی باید با مردم افغانستان کمک کرده و به بحران بشری قریب الوقوع رسیدگی کند.

گریفیتس هشدار داد، تا اواسط سال آینده میلادی، فقر جهانی که به ۹۷٪ تمام نفوس می رسد، می تواند یک «مرحله ترسناک دیگری» شود.

وی افزود، «در ظرف یک سال ۳۰٪ از تولید ناخالص داخلی افغانستان ممکن به طور کلی از بین برود، در حالیکه بیکاری مردان ممکن دو برابر شود و به ۲۹٪ برسد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500