پناهندگان

ملل متحد در مورد افزایش مهاجرین افغان هشدار داده و خواستار کمک های اقتصادی شد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

مهاجرین افغان به تاریخ ۱۵سنبله در اطراف یک پناهگاه مؤقتی خیمه ای در حومه شهر کویته پاکستان نشسته اند. [بنارس خان/ای اف پی]

مهاجرین افغان به تاریخ ۱۵سنبله در اطراف یک پناهگاه مؤقتی خیمه ای در حومه شهر کویته پاکستان نشسته اند. [بنارس خان/ای اف پی]

ملل متحد -- فیلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر) از افزایش مهاجرین افغان در میان نگرانی های فزاینده از سقوط اقتصادی هشدار داده و خواستار کمک های اقتصادی عاجل شد.

از زمان سقوط حکومت قبلی در ماه اسد، افغان ها در حال فرار بوده و یا برای فرار از وطن خود تلاش می کنند.

یک سقوط معلق

فیلیپو گراندی از طریق لینک ویدیویی از جینیوا به خبرنگاران گفت، «ما خطر وقوع یک بحرانی را می گیریم که مطمئناً باعث هجوم مردم به دنبال شرایط زندگی بهتر در داخل کشور خواهد شد، اما در آن مرحله این هجوم در خارج از کشور نیز جاری خواهد شد.»

گراندی در مورد اینکه از زمان سقوط حکومت قبلی به چه تعداد مردم بیجا شده اند و توقع چه تعداد از مهاجرین جدید را دارد چیزی نگفت، زیرا وی هنوز این تعداد را ندارد.

ملل متحد به طور مکرر هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران بشری در جهان قرار دارد.

به گفته گروه های کمک رسانی، در حالی که اقتصاد افغانستان در آستانه سقوط قرار دارد، انتظار می رود که بیشتر از نصف نفوس ۳۸ میلیون این کشور در زمستان امسال با گرسنگی مواجه شوند.

گراندی گفت که هنوز جلوگیری از این بحران ممکن است، اما این امر به اقدامات سریعتر از نظر سیستم های تطبیقی ضرورت دارد تا اطمینان حاصل شود که اقتصاد افغانستان فعالیت کرده بتواند، خدمات تداوم پیدا کرده و جریان پول به این کشور از سر گرفته شود.

تلاش ‌ها برای کمک کردن، اگرچه به دلیل اندازه بحران ناچیز اند، شامل انتقال مواد غذایی و پول نقد توسط برنامه جهانی غذا به افغان‌ های نیازمند است.

اخراج اجباری از سوی ایران

گراندی گفت، وی در چند روز آینده به تهران سفر خواهد کرد تا در مورد این موضوع با رهبران ایران بحث کند.

ایران از دهه‌ ها بدینسو منزل مقصود مهم مهاجرین افغانی بوده است که از جنگ و مشکلات اقتصادی فرار می‌ کنند.

علی رغم خطر قحطی در افغانستان، ایران اخیراً در هر هفته ده ها هزار افغان را به شمول کسانی که از مدت ها بدینسو در آنجا زندگی می کردند، اخراج می کند.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین، ۳.۴ میلیون افغان به شمول تقریباً دو میلیون مهاجر غیرقانونی و ۸۰۰۰۰۰ مهاجرین قانونی در ایران زندگی می کنند.

بر اساس تخمین های ملل متحد، علاوه بر این حدود ۳.۵ میلیون افغان در داخل کشورشان بیجا شده که بسیاری از آنها قبل از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اسد بیجا شده بودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر ملل متحد واقعاً می خواهد که به مسئله چندین دهه افغانستان پایان دهد، باید با جدیت اقدام کرده و بالای گروه یا حزب حاکم فعلی (طالبان) تحریم ها را وضع کند. ملل متحد باید یک تقسیم اوقات را برای طالبان تعین کند تا آنها یک حکومت همه شمولی را ایجاد کنند، مثلاً ۲ ماه مهلت دهد و اگر طالبان به انجام دادن این کار مؤفق نشوند، ملل متحد باید طالبان را سرنگون کرده و کشور را با طریقه های نظامی تصرف کند. ملل متحد و جامعه بین المللی برای بیش از ۴۰ سال منتظر ماندند تا افغان ها مشکلات خود را حل کنند اما افغان ها برعکس عمل کرده و اوضاع را بدتر ساختند. اکنون این ناممکن به نظر می رسد که افغانستان انکشاف کند، اکنون زمان آن رسیده است که ملل متحد یک اقدام نظامی را آغاز کرده و مقامات پاکستانی و گروه طالبان را از رفتاری که گویا افغانستان ملکیت آنها است، متوقف کند. تمام مردم از اقدام نظامی ملل متحد حمایت خواهند کرد.

پاسخ

اگر صادقانه و شفاف صحبت کنیم، کشورها را نه می توان با کمک های بشردوستانه ساخت و نه می توان زندگی مردم را نجات داد. مهم این است که برای آنها فرصت های کاری فراهم شود زیرا اگر فرصت های کاری وجود نداشته باشد و مردم به طور مداوم کار نکنند، خانواده های آنها مواد غذایی و البسه نخواهند داشت. همچنان کسانی که می توانند کار کنند و به دلیل بیکاری به خانه نشینی مجبور می شوند از مشکلات روانی گوناگون رنج می برند. این بسیار مهم است زیرا به جای ارائه کردن کمک های بشردوستانه، جامعه بین المللی برای ایجاد کردن فرصت های کاری در شرایط بحرانی فعلی تلاش می کند. فرض کنید که جامعه بین المللی هنوز به ارسال کردن کمک های بشردوستانه به مردم اصرار دارد، در آن صورت باید مستقیماً کمک ها را در اختیار مردم قرار دهند نه اینکه به طالبان بدهند، زیرا طالبان خودشان دزد هستند. اکنون آنها دزدیدن اجناس کمک شده و پول نقد را آغاز کرده اند. آنها گمرکات و سایر منابع درآمدزایی را دارند که آنها هرگونه بخواهند از آنها استفاده می کنند. بنا براین، تمام افغان ها از جامعه بین المللی می خواهند که فرصت های کاری را برای آنها فراهم کند و افغان ها را در این شرایط بحرانی تنها نگذارند. طالبان جاسوس های شرم آور دیگران هستند که باعث شدند مردم در ظرف چند روز با این وضعیت بد روبرو شوند.

پاسخ