حقوق بشر

ملل متحد: جهان نباید افغانستان را در حالی فراموش کند که جنگ روسیه در اوکراین شدت می یابد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

زنان با کودکان به تاریخ ۱۷حوت در بیرون از دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین در قندهار گردهم آمده و منتظر هستند تا اجناس غیرغذایی را دریافت کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

زنان با کودکان به تاریخ ۱۷حوت در بیرون از دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین در قندهار گردهم آمده و منتظر هستند تا اجناس غیرغذایی را دریافت کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

کابل -- سازمان ملل متحد به روز پنجشنبه (۲۶حوت) چند روز پس از آن با حضور رسمی در افغانستان موافقت کرد که رئیس ملل متحد در امور مهاجرین، از کشورهای جهان خواست تا در جریان جنگ جاری روسیه در اوکراین افغانستان را فراموش نکنند.

این قطعنامه شورای امنیت ملل متحد که توسط ناروی تهیه شده بود با ۱۴ رأی موافق تصویب شد و روسیه رأی ممتنع داد. این قطعنامه به ملل متحد اجازه خواهد داد تا به کار خود در افغانستان ادامه دهد.

این قطعنامه شامل چندین عرصه همکاری، در زمینه های بشردوستانه، سیاسی و حقوق بشر می شود. این قطعنامه به معنای به رسمیت شناخته شدن حاکمان فعلی در سطح بین المللی نیست.

مونا جوول سفیر ناروی در ملل متحد گفت، «این دستور جدید برای مأموریت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نه تنها برای پاسخ به بحران اضطراری بشری و اقتصادی حیاتی است، بلکه برای رسیدن به هدف عمومی ما یعنی صلح و ثبات در افغانستان نیز مهم است.»

اجناس غیرغذایی برای توزیع به تاریخ ۱۷حوت در دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین در قندهار به نمایش گذاشته شده اند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

اجناس غیرغذایی برای توزیع به تاریخ ۱۷حوت در دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین در قندهار به نمایش گذاشته شده اند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

وی گفت، «شورای ملل متحد با این دستور جدید یک پیام واضح می ‌دهد: یوناما در ارتقای صلح و ثبات در افغانستان و حمایت از مردم افغانستان که با چالش‌ ها و عدم اطمینان بی ‌سابقه روبرو هستند، یک نقش مهمی دارد.»

بحران های موازی

در اوایل این هفته، رئیس یو ان اچ سی آر در یک سفر چهار روزه به افغانستان از رهبران جهان خواست تا باوجود اینکه تمام توجه به حمله روسیه بالای اوکراین منحرف شده است، نیازهای بشردوستانه افغانستان را فراموش نکنند.

فیلیپو گراندی رئیس یو ان اچ سی آر به روز سه شنبه گفت، «تمام توجه جهان در حال حاضر بر اوکراین متمرکز شده است.»

وی با افزودن اینکه با صرف نظر از اینکه چندین بحران دیگر در سراسر جهان با افغانستان رقابت می کنند، کمک های بشردوستانه باید جاری باشند گفت، «خطرات منحرف شدن تمرکز بسیار بسیار زیاد است.»

قرار است که کشورهای اهداکننده، ادارات ملل متحد و جامعه مدنی افغانستان در اوایل ماه حمل سال آینده در یک نشست آنلاین برای جمع آوری کمک های مالی اشتراک کنند. این نشست بر انتقال مواد غذایی، سرپناه و خدمات صحی به ویژه برای زنان و دختران، تمرکز خواهد کرد.

در اواسط ماه جاری، بانک جهانی بیشتر از یک میلیارد دالر کمک بشردوستانه به افغانستان را اعلام کرد و گفت که این پول مستقیماً به ادارات ملل متحد و سازمان های بین المللی غیردولتی (ان جی او ها) داده خواهد شد.

گراندی گفت، اما جنگ در اوکراین از قبل آغاز شده است و این امر جمع آوری کمک های مالی برای افغانستان را دشوار ساخته است.

وی با خاطر نشان کردن اینکه «نیازها فعلاً همانند ماه سنبله هستند» گفت، یو ان اچ سی آر برای افغانستان ۳۴۰ میلیون دالر برای سال ۲۰۲۲ میلادی درخواست کرده بود، اما تاکنون فقط حدود ۱۰۰ میلیون دالر را جمع آوری کرده است.»

در ماه جدی، ملل متحد با خواستن ۵ میلیارد دالر برای جلوگیری از یک فاجعه بشری، بزرگترین درخواست کمکی خود برای یک کشور را، برای افغانستان مطرح کرد.

ایالات متحده (که بزرگترین اهداکننده کمک های بشردوستانه به افغانستان است) در آن زمان بیش از ۳۰۸ میلیون دالر را به عنوان اولین بسته کمکی به این کشور در سال جاری، تعهد کرد.

به گفته اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) از ماه میزان بدینسو، حکومت ایالات متحده تقریباً ۷۸۲ میلیون دالر با افغانستان و برای مهاجرین افغان در منطقه کمک کرده است.

کمبود مواد غذایی

به گفته ملل متحد و سایر ادارات کمک رسانی جهانی، بیش از نصف نفوس ۳۸ میلیونی افغانستان با گرسنگی روبرو هستند.

یک سروی بانک جهانی به روز سه شنبه گفت، تأمین مواد غذایی از ماه اسد بدینسو به شدت بدتر شده است، در حالیکه برای بیش از دو حصه بر سه از کارگران، دستمزدها «به طور چشمگیری» کاهش یافته اند.

این گزارش نشان داد که ۷۰٪ از خانواده هایی که سروی شدند، گفتند که توانایی تأمین نیازهای اولیه خود برای مواد غذایی و سایر لوازم ضروری را ندارند، که این تعداد دو برابر بیشتر از سروی ای است که در ماه ثور انجام شده بود.

به گفته این گزارش، بر اساس معلوماتی که از طریق تیلیفون از ماه میزان الی قوس از تقریباً ۵۰۰۰ خانواده افغان جمع ‌آوری‌ شده است، در کیفیت و مقدار غذای مصرفی همچنان کاهش «قابل توجهی» وجود داشت.

در این گزارش آمده است، «نتایج نشان می ‌دهند که در حالیکه مردم افغانستان هنوز می ‌توانند کار پیدا کنند و به برخی از خدمات عامه مهم دسترسی داشته باشند، اما وضعیت بسیار شکننده است.»

در این سروی همچنان آمده است، دستمزدها در سراسر صنایع و مناطق به طور قابل توجهی کاهش یافته اند و تعداد بیشتری از افغان ها نسبت به یک و نیم سال قبل در مناطق شهری و دهاتی، به دنبال کار هستند.

تعداد کارهایی که در مناطق روستایی قابل دسترس اند، افزایش یافته اما در شهرها و اطراف شهرها کاهش یافته است.

بر اساس این ارقام، سهم وظایف سکتور دولتی کاهش یافت و بخش بزرگتری از خانواده ها با شغل آزاد گزارش شدند.

بانک جهانی هشدار داد، «اگر معاشات، حداقل در خدمات کلیدی پرداخت نشوند و تأمین مواد غذایی بهبود نیابد، ممکن یک کاهش قریب‌ الوقوع و چشمگیری در نتایج رفاهی و دسترسی به خدمات رخ دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تهاجم روسیه به اوکراین، باعث آن شده که جامعه جهانی افغان ها را عملاً فراموش کند. آنها اصلا نگران افغان ها نیستند. چون منافع خود را برآورده کردند، فرار کردند و غم و اندوه زیادی برای افغان ها در افغانستان به جا گذاشتند. اگر جامعه جهانی نمی خواهد دوباره از افغانستان درد سر بگیرد، بهتر است از افغان ها حمایت کند. آنها می توانند تطبیق پروژه های انکشافی را آغاز کنند و نگذارند افغان ها دوباره طعمه تروریزم شوند، به قاچاق مواد مخدر روی آورند و آن را به کشورهای دیگر منتقل کنند. فرض کنید در یک قربه یک فرد نالایق وجود دارد. تمام باشنده های قریه از بدرفتاری او رنج می بردند. آیا همه از او ناراحت نیستند؟ همه هر روز از او رنج می برند. دنیا هم مثل یک دهکده است. اگر افغانستان رها شود، زیان های زیادی برای دنیا به بار خواهد آورد، زیرا احتیاج انسان را به کارهای غیرقانونی ترغیب می کند و تا زمانی که این کار را انجام ندهد، او متوقف نمی شود. وقت هنوز وجود دارد. جهان باید با افغان ها دست بدهد و آنها را از بحران کنونی خارج کند. در صورت رها شدن، نه تنها افغان‌ها سال‌ها در تاریکی خواهند ماند، بلکه تمام جهان متضرر خواهند شد.

پاسخ