حقوق بشر

بانک جهانی بسته کمکی با ارزش بیش از یک میلیارد دالر برای افغانستان را تائید کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

افغان ها به تاریخ ۱۰ دلو از یک مؤسسه خیریه در حومه کابل کمک دریافت می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

افغان ها به تاریخ ۱۰ دلو از یک مؤسسه خیریه در حومه کابل کمک دریافت می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

واشینگتن -- بانک جهانی به روز سه شنبه (۱۰ حوت) بیش از یک میلیارد دالر کمک بشردوستانه را برای افغانستان اعلام کرد و اظهار داشت که این پول به ادارات ملل متحد و موسسات غیر دولتی بین المللی داده خواهد شد، در حالیکه از کنترل حاکمان این کشور خارج باقی خواهد ماند.

این اختصاص مجدد از صندوق وجهی بازسازی افغانستان (ای آر تی اف) به تعقیب بودجه ۲۸۰ میلیون دالری ای آر تی اف که به تاریخ ۲۴ قوس پرداخت شده بود، صورت می گیرد و هدف آن کمک کردن با پاسخ بشردوستانه در ماه های سخت زمستان است.

این بانک قرضه دهنده مستقر در واشینگتن در یک اعلامیه گفت، هدف این بودجه که در چهارچوب کمک های بلاعوض ارائه می شود، «کمک کردن با ارائه خدمات اساسی ضروری، محافظت از افغان های آسیب پذیر، کمک کردن در حفظ سرمایه بشری و خدمات کلیدی اقتصادی و اجتماعی، و کاهش ضرورت به کمک های بشردوستانه در آینده» می باشد.

در این اعلامیه آمده است، «در قدم اول، اهدا کنندگان ای آر تی اف در مورد چهار پروژه به ارزش تقریباً ۶۰۰ میلیون دالر برای حمایت از ضرورت های فوری در سکتورهای تعلیم، صحت و زراعت، و همچنان معیشت اجتماعی تصمیم خواهند گرفت، با اینکه تمرکز قوی بر این خواهد بود که از مشارکت و مستفید شدن دختران و زنان، اطمینان حاصل شود.»

طرح و اختصاص بودجه برای این پروژه ها در هفته های آینده نهایی خواهند شد.

این ۶۰۰ میلیون دالر با اختصاص های اضافی از سوی ای آر تی اف در طول سال ۲۰۲۲ میلادی طبق مناسب بودن شرایط و طبق تصمیم اهداکنندگان، ضمیمه خواهد شد.

این بانک کمک های خود برای کابل را در اوایل ماه سنبله پس از سقوط حکومت قبلی افغانستان به حالت تعلیق درآورد.

سخاوت از سوی چندین اهداکننده

ای آر تی اف یک صندوق وجهی چندین اهداکننده می باشد که کمک های بین المللی را برای بهبود زندگی میلیون ها افغان هماهنگ می کند. این صندوق توسط بانک جهانی به نمایندگی از شرکای اهداکننده اداره می شود.

تا زمان سقوط حکومت قبلی، ای آر تی اف بزرگترین منبع بودجه انکشافی برای افغانستان بوده و الی ۳۰٪ بودجه حکومت را تمویل می کرد.

به خاطریکه بانک جهانی نمی تواند مستقیماً به حکومت فعلی افغانستان (که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است) کمک مالی کند، این بانک در پاسخ به بحران بشری، بودجه ها را به سازمان هایی مانند اداره ملل متحد برای کودکان (یونیسف) راجع کرده است.

از زمان سقوط حکومت قبلی در ماه اسد، مردم افغانستان با کمبود شدید مواد غذایی و فقر فزاینده ای روبرو شده اند که این وضعیت به دلیل خشکسالی شدید و شرایط سخت زمستان وخیم تر شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه پول مسدود شده افغانستان به همین ترتیب کم کم از چندین صد میلیون دالر الی چندین میلیارد دالر آزاد خواهد شد اما هیچ به دردی نخواهد خورد. پولی که از طریق ملل متحد برای کمک با افغان ها می آیند و مصرف می شوند، بیشتر از ۵۰٪ آن به عنوان مصارف اداری و ترانسپورتی و غیره خرج شده و کمتر از ۵۰٪ آن واقعاً برای کمک با افغان های فقیر مصرف می شوند. پولی که در آمریکا مسدود شده است، باید فقط برای اعمار پروژه های زیربنایی مانند ساختن بندهای برق آبی و شاهراه ها و فابریکه ها و شفاخانه های بزرگ و باظرفیت مصرف شوند.

پاسخ

درصورتیکه این پول به فعالیتهای زیربنایی کشور مانند اعمار بند های برق که ضرورت اساسی در همه مورد کشوری و برگرداننده همه امور در کشور محسوب میشود به مصرف برسد کار قابل ستایش است

پاسخ

یکی از اقارب به من گفت که وی با یو ان اچ سی آر کار می کرد. یک روز وی در مورد توزیع کمک ها گزارشی را تهیه کرد و تمام ارقام را به طور دقیق در آن ذکر کرد، اما آمرش به وی گفت که ارقام را تغیر دهد. در عوض، وی از من خواست که ارقام بیشتر از توزیع واقعی بنویسم تا گزارش برود. این یک موضوع در سطح ولسوالی است. اگر از کمک سازمان های خارجی در سطح ولایتی و ملی صحبت کنیم، آنها می کنند. بخاطریکه در اول کارمندان این سازمان ها معاشات کافی می گیرند، آنها مجبور می شوند تا چندین بار دیگر پول کمکی را از فقرا بدزدند. پس این بهتر است که این کمک ها به جای سازمان های غیردولتی، به حکومت داده شوند. اگر از آن برای انکشاف استفاده نشود، حکومت فعلی برای کارمندی که قبلاً ۱۰ هزار افغانی معاش دریافت می کرد، حداقل ماهانه ۵۰۰۰ افغانی را پرداخت خواهد کرد و فرزندانش برای یک مدتی سیر خواهند شد.

پاسخ

برخلاف بسیاری از جنبه های منفی طالبان، این گروه خیانتکار نیست. بهتر است این پول به جای دادن به موسسات غیر دولتی به حکومت داده شود تا آنرا بر پروژه های پر منفعت استعمال کنند. اما باید از آنها ضمانت گرفته شود تا پول مذکور را بی مورد خرج نکنند و باید مرجعی وجود داشته باشد که بر این هزینه ها نظارت کند. فرض کنید این پول به موسسات غیر حکومتی داده شود، در آن صورت، چه موسسات داخلی باشد و چه خارجی، پولی که به آنها داده می شود به نفع افغان ها نیست زیرا بیشتر پول ها صرف معاش، موتر، امکانات، و لوازم تفریح خارجی ها می شود حتی بیست درصد آن هم به کمک افغان ها نمی رود.

پاسخ