جامعه

رئیس بانک جهانی می گوید که این بانک احتمالاً کمک به افغانستان را از سر نخواهد گرفت

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

افغان ها به تاریخ ۱۵ عقرب در جریان توزیع غذای برنامه غذایی جهان (دبلیو اف پی) در کابل در صف ایستاده اند. [هکتور ریتامل/ای اف پی]

افغان ها به تاریخ ۱۵ عقرب در جریان توزیع غذای برنامه غذایی جهان (دبلیو اف پی) در کابل در صف ایستاده اند. [هکتور ریتامل/ای اف پی]

واشنگتن -- دیوید مالپاس رئیس بانک جهانی به روز دوشنبه (۱۷ عقرب) گفت، پس از آنکه بانک جهانی کمک مالی خود را در اوایل ماه سنبله به حالت تعلیق درآورد، به احتمال زیاد این نهاد کمک مستقیم به افغانستان را از سر نخواهد گرفت.

وی در یک گفتگو در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی (سی اس آی اس) گفت، «با توجه به فروپاشی اقتصاد به طور کلی، من تصور نمی کنم که ما در داخل این کشور کار کنیم».

وی با خاطرنشان کردن اینکه «با توجه به کارهایی که حکومت فعلی انجام می دهد، توانایی جریان واقعی پول موجود نیست» گفت، «یکی از چالش ها سیستم پرداختی است».

بانک جهانی به تاریخ ۲ سنبله در هنگام نگرانی ها در مورد وضعیت امنیتی و حقوق زنان پس از تسلط طالبان بر افغانستان، کمک های خود به این کشور را متوقف کرد و گفت که «به دقت وضعیت را تحت نظر داشته و آنرا ارزیابی می کند».

زنان برقع پوش به تاریخ ۱۵ عقرب در جریان توزیع غذای برنامه غذایی جهان (دبلیو اف پی) در حومه کابل با فرزندان خود در صف منتظر هستند. [هکتور ریتامل/ای اف پی]

زنان برقع پوش به تاریخ ۱۵ عقرب در جریان توزیع غذای برنامه غذایی جهان (دبلیو اف پی) در حومه کابل با فرزندان خود در صف منتظر هستند. [هکتور ریتامل/ای اف پی]

بر اساس معلومات وبسایت بانک جهانی، این بانک بیشتر از ۲۰ پروژه انکشافی دارد که در افغانستان جریان داشته و از سال ۱۳۸۱ تاکنون ۵.۳ میلیارد دالر را با این کشور کمک کرده است که عمدتاً به صورت کمک های بلاعوض بوده اند.

صندوق بین المللی پول (آی ام اف) نیز کمک های مالی به این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

مالپاس گفت که وی با کمیته بین المللی صلیب سرخ و همچنان ادارات سازمان ملل متحد که هنوز در این کشور کار می کنند، دیدار کرده است.

ایالات متحده برای اجازه ورود کمک های بشردوستانه، در تحریم های خود علیه افغانستان به برخی از استثناآت اجازه داد.

سازمان ملل متحد به روز جمعه گذشته در اعلامیه ای گفت، تخمین زده می ‌شود که تقریباً ۲۳ میلیون نفر و یا ۵۵٪ از نفوس افغانستان از همین‌ اکنون تا ماه حمل سال آینده، در بحران به سر می برند و یا سطوح اضطراری ناامنی غذایی را تجربه می کنند.

در این اعلامیه آمده است، حتی قبل از تسلط طالبان، وضعیت انسانی در این کشور یکی از بدترین وضعیت ها در جهان بود.

در این اعلامیه همچنان آمده است، «در اواسط سال جاری میلادی، نزدیک به نصفی از نفوس یعنی حدود ۱۸.۴ میلیون نفر، از قبل به کمک‌ های بشردوستانه و حفاظتی نیاز داشتند».

تعهدات کمک

حکومت ایالات متحده به تاریخ ۶ عقرب تقریباً ۱۴۴ میلیون دالر کمک را به افراد آسیب دیده از بحران انسانی در افغانستان اعلام کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در یک اعلامیه خبری گفت، «این کمک ها مجموع کمک های بشردوستانه ایالات متحده در افغانستان و برای پناهجویان افغان در منطقه در سال ۲۰۲۱ میلادی را به تقریباً ۴۷۴ میلیون دالر می رساند که بزرگترین مبلغ کمک نسبت به همه کشورها می باشد».

در این اعلامیه آمده است، این بودجه مستقیماً به سازمان‌ های بشردوستانه مستقل به شمول کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر)، صندق ملل متحد برای کودکان (یونیسف)، سازمان بین ‌المللی مهاجرت (آی او ام)، سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) و سایر سازمان‌ های بین ‌المللی و غیردولتی که تحت بررسی و نظارت گسترده قرار می ‌گیرند، داده می ‌شود.

بلینکن گفت، «این کمک به شرکای ما این زمینه را فراهم خواهد کرد تا در پاسخ به نیازهای بشردوستانه فزاینده ناشی از کمبود مراقبت‌ های صحی، کووید-۱۹، خشکسالی، سوءتغذی و زمستان قریب الوقوع، حفاظت نجات دهنده زندگی، کمک با تأمین مواد غذایی، مراقبت ‌های صحی ضروری، کمک ‌های زمستانی، تدارکات، و کمک‌ های غذایی اضطراری را فراهم کنند.»

این مبلغ نسبت به تعهدات دو کشور همسایه افغانستان یعنی چین و ایران، بیشتر است که در هفته های اخیر چندین محموله کوچک از مواد غذایی، ادویه جات و لوازم طبی و لباس زمستانی را از طریق هوایی ارسال کرده اند.

چین ۳۱ میلیون دالر کمک فوری را به حکومت مؤقت طالبان تعهد کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در اوایل ماه عقرب گفت، چین بعداً اعلام کرد که این کشور فقط یک میلیون دالر کمک بشردوستانه را فراهم کرده است و ۵ میلیون دالر را برای کمک مواد غذایی و کمک طبی به افغانستان تعهد سپرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این تصمیم که افغانستان در حالت بد اقتصادی است نادرست است بانک جهانی باید در تصمیم خود تجدبد نظر کند مردم افغانستان هنوز هم به کمک های بانک جهانی اشد ضرورت دارد

پاسخ

این تصمیم ریئس بانک جهانی نادرست است. در شرایط مردم افغانستان به کمک های نهای های خارجی نیاز دارند. بانک جهانی باید پروژه های انکشافی را که سال ها در این کشور به پیش می برد از سر گیرد تا اینکه برای مردم افغانستان زمینه کار مساعد شود.

پاسخ

بانک جهانی باید تصمیم اش را دوباره بررسی کند و کمک ها را به مردم افغانستان از سر گیرد زیرا اکنون مردم افغانستان از هر زمانی دیگر به کمک های بشری نیاز دارند. بحران بشری بزرگ در راه است اگر سازمان های بین المللی توجه نکند.

پاسخ