جامعه

با نزدیک شدن بحران پاکستان پیشنهاد کرد که از نشست او آی سی در مورد افغانستان میزبانی کند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

زنان به تاریخ ۸ قوس در جریان توزیع پول نقد برنامه جهانی غذا در کابل در صف منتظر هستند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

زنان به تاریخ ۸ قوس در جریان توزیع پول نقد برنامه جهانی غذا در کابل در صف منتظر هستند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به روز دوشنبه (۸ قوس) گفت، پاکستان پیشنهاد کرده است که برای رسیدگی به بحران اجتناب ناپذیر بشری در افغانستان، از نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) در ماه آینده میزبانی کند.

قریشی در توییتر اعلام کرد، پاکستان پیشنهاد کرده است که از این نشست به تاریخ ۲۶ قوس در اسلام آباد میزبانی کند.

ملل متحد به طور مکرر هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران بشری در جهان قرار دارد، و قریشی گفت که سازمان همکاری اسلامی «باید برای کمک کردن با برادران افغان ما اقدام کند».

وی در اعلامیه ای گفت، «ما باید برای برآورده کردن نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان، تلاش های دسته جمعی خود را افزایش دهیم.»

زنان به تاریخ ۱۵عقرب در جریان توزیع مواد غذایی برنامه جهانی غذا در کابل در صف منتظر هستند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

زنان به تاریخ ۱۵عقرب در جریان توزیع مواد غذایی برنامه جهانی غذا در کابل در صف منتظر هستند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

این پیشنهاد پاکستان پس از درخواست عربستان سعودی صورت گرفت که فعلاً رهبری این گروه ۵۷ عضو را بر عهده دارد.

این احتمالاً از زمان سقوط حکومت قبلی بزرگترین گردهمایی بین المللی در مورد افغانستان خواهد بود.

قریشی قبلاً به تاریخ ۲۰ عقرب هشدار داد که افغانستان «در آستانه فروپاشی اقتصادی» قرار دارد و جامعه بین المللی باید فوراً کمک های مالی را از سر بگیرد و کمک های بشردوستانه را فراهم کند.

قریشی در یک نشست با دیپلوماتان امریکایی، چینایی، روسی و دیگر در اسلام آباد گفت، این برای «جامعه بین المللی ضروری است که فراهم آوری کمک های بشردوستانه را به طور عاجل تقویت کند».

وی افزود، این کار قادر ساختن افغانستان را در بر می گیرد تا به بودجه مسدود شده توسط کمک کنندگان غربی از زمان سقوط حکومت افغانستان در ماه اسد، دسترسی پیدا کند.

قریشی گفت، از سرگرفته شدن جریان کمک های مالی «تلاش های ما برای احیای مجدد فعالیت های اقتصادی و حرکت اقتصاد افغانستان به سوی ثبات و پایداری، را تقویت خواهد کرد».

ضرورت های شدید

جامعه بین المللی در مورد تمویل کردن تلاش های کمک رسانی از طریق حکومت جدید محتاط بوده است.

سازمان های بین المللی به ارسال کردن کمک به افغان ها ادامه داده اند.

برنامه جهانی غذای ملل متحد (دبلیو اف پی) هفته گذشته انتقال مواد غذایی به افغانستان را از تاجیکستان آغاز کرده و ۲۵۰۰ تون آرد گندم تهیه شده در منطقه را فراهم کرد.

دبلیو اف پی همچنان به روز دوشنبه در میان حدود ۳۰۰۰ خانواده در پایتخت افغانستان که به شدت از بحران بشری فزاینده کشور آسیب دیده اند، ۷۰۰۰ افغانی (۷۴ دالر) پول نقد توزیع کرد.

با این حال، نیازهای افغان ها بسیار زیاد اند.

دیبورا لیونز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۲۶ عقرب گفت، «اکنون تنهاگذاشتن مردم افغانستان یک اشتباه تاریخی خواهد بود، اشتباهی که قبلاً با عواقب غم انگیزی انجام شده است.»

وی گفت، با اینکه زمستان نزدیک می شود، الی ۲۳ میلیون افغان در بحران خواهند بود و یا در سطح اضطراری قحطی مواد غذایی قرار خواهند داشت.

وی افزود، علاوه براین اگرچه خطر کمبود مواد غذایی زمانی فقط به مناطق روستایی محدود بود، اما اکنون پیش بینی می شود که ۱۰ از جمع ۱۱ پرنفوس ترین مناطق شهری افغانستان در سطوح اضطراری قحطی مواد غذایی قرار داشته باشند.

به تاریخ ۲ قوس، ملل متحد گفت که درخواست اضطراری آن برای بیش از ۵۰۰ میلیون دالر که با واکنش بشردوستانه در افغانستان تا پایان امسال کمک کند، اکنون به طور کامل تمویل شده است.

کمک کنندگان اصلی ایالات متحده، کشورهای اروپایی و جاپان بودند که در رسیدن به هدف مجموعی بودجه ۶۰۶ میلیون دالری کمک کردند.

این کمک های مالی برای کمک کردن با ۱۱ میلیون مردم بسیار محروم در افغانستان اختصاص داده شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پاکستان باید بجای نمایندگی از افغانستان به کارهای خودشان رسیدگی کند. در تمام دنیا یک مملکت به اندازه پاکستان منافق و چتل بوده نمی تواند. از روزیکه سنگ تهداب چتلستان نهاده شده است، ما افغانها روی خوشی ره ندیده ایم. پاکستان یک دانه ی سرطان است که در گلوی افغانستان برآمده است. خداوند پاکستان لعین را نابود کند

پاسخ

هر گونه نشستی که پاکستان در مورد افغانستان برگزار می کند و یا در امور افغانستان دخالت می کند، منافقت آن کشور در قبال افغانستان را نشان می دهد. پاکستان با تربیه کردن تروریستان نظام جمهوری پیشین افغانستان را سقوط داد که با سقوط آن مردم با گرسنگی، فقر، بی نظمی و بیکاری مواجه شدند و این امر بحران های اقتصادی را به وجود آورد. در حال حاضر، پاکستان خودش با یک بحران مالی روبرو است. حالا این کشور می خواهد به نام افغانستان از دنیا پول جمع کند و مانند قبل در جیب خودش بگذارد. بهتر است که پاکستان دارایی های افغانستان را که در بانک های غربی نگهداری می شود، آزاد نکند. ما نمی خواهیم که دارایی های افغانستان آزاد شود و قاچاقچیان پاکستانی آنها را از کابل به پاکستان قاچاق کنند و ذخایر اسعار خارجی خود را غنی کنند. لعنت بر پاکستان؛ لعنت بر ارتش پاکستان؛ لعنت بر آی اس آی پاکستان که در طول چهل سال گذشته تروریست ها را تربیه می کرد و آنها را می فرستاد تا افغان ها را بکشند و افغانستان را ویران کنند.

پاسخ