حقوق بشر

برنامه جهانی غذا انتقال مواد غذایی از تاجیکستان به افغانستان را آغاز کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

کارگران در یک تصویر بدون تاریخ یک موترلاری دبلیو اف پی را با سهمیه های غذایی شامل آرد گندم، نخود، روغن و نمک بار می کنند. [دبلیو اف پی/مارکو دی لاورو]

کارگران در یک تصویر بدون تاریخ یک موترلاری دبلیو اف پی را با سهمیه های غذایی شامل آرد گندم، نخود، روغن و نمک بار می کنند. [دبلیو اف پی/مارکو دی لاورو]

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (دبلیو اف پی) در حمایت از واکنش اضطراری این اداره برای خانواده های افغان که در زمستان امسال با گرسنگی روبرو هستند، انتقال مواد غذایی از تاجیکستان به افغانستان را آغاز کرده است.

بر اساس اعلامیه خبری که توسط دبلیو اف پی تاجیکستان منتشر شده است، اولین کاروان هفت موترلاری به روز جمعه (۵ قوس) از گدام های برنامه جهانی غذا در شهر دوشنبه به سوی ولایت بدخشان افغانستان حرکت کرد.

این لاری ها ۲۵۰۰ تون آرد گندم که از منطقه تهیه شده است را در روزهای آینده انتقال خواهند داد تا توسط برنامه جهانی غذا افغانستان در عملیات های نجات این اداره استفاده شود.

آدم مسلّم نماینده برنامه جهانی غذا و رئیس به سطح کشور در تاجیکستان گفت، «همکاران برنامه جهانی غذا در افغانستان به حمایت ‌هایی عاجل نیاز دارند که قبل از مسدود شدن سرک ها براثر برف به ویژه در ولسوالی ‌های دورافتاده مانند ولسوالی های بدخشان، ما بتوانیم مواد غذایی را فراهم کنیم.»

یک خانواده افغان در یک تصویر بدون تاریخ پس از دریافت کردن سهمیه غذایی دبلیو اف پی در یک محل توزیع در نزدیکی هرات به خانه می رود. [دبلیو اف پی/مارکو دی لاورو]

یک خانواده افغان در یک تصویر بدون تاریخ پس از دریافت کردن سهمیه غذایی دبلیو اف پی در یک محل توزیع در نزدیکی هرات به خانه می رود. [دبلیو اف پی/مارکو دی لاورو]

یک زن در جریان توزیع پول نقد برنامه جهانی غذا در کابل به تاریخ ۸ قوس پول را دریافت می کند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

یک زن در جریان توزیع پول نقد برنامه جهانی غذا در کابل به تاریخ ۸ قوس پول را دریافت می کند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

وی این اظهارات خود را در مراسمی به مناسبت خروج کمک هایی که مقامات تاجیکستان در آن حضور داشتند، ابراز کرد.

مسلّم گفت، «ما از حکومت تاجیکستان به خاطر ایستادن در کنار مردم افغانستان در این نقطه حساس زمانی تشکر می کنیم. این دهلیز با ما کمک می کند تا بسیار به موقع مواد غذایی را از طریق گذرگاه های مرزی به افغانستان برسانیم.»

مسلّم همچنان از حمایت حکومت تاجیکستان از خدمات هوایی بشردوستانه سازمان ملل متحد (یو ان اچ ای اس) که توسط دبلیو اف پی مدیریت می شود، سپاسگزاری کرد که برای جامعه بشردوستانه زمینه پروازهای منظم از شهر دوشنبه به کابل و سایر مقاصد در افغانستان را فراهم می سازد.

افغانستان با سرعت به بزرگترین بحران بشری جهان تبدیل می شود.

برنامه جهانی غذا از ابتدای سال جاری میلادی حمایت های نجات زندگی مردم را افزایش داده است که به ۱۴.۸ میلیون نفر کمک های غذایی و تغذیه ای رسیده اند.

ضرورت بسیار شدید

با این حال، ضرورت ها بسیار شدید اند.

دیبورا لیونز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۲۶ عقرب گفت، «رها کردن مردم افغانستان در حال حاضر یک اشتباه تاریخی خواهد بود، اشتباهی که قبلاً با عواقب غم انگیزی انجام شده است.»

وی گفت، با اینکه زمستان نزدیک می شود، الی ۲۳ میلیون افغان در بحران خواهند بود و یا در سطح اضطراری قحطی مواد غذایی قرار خواهند داشت.

وی افزود، علاوه براین اگرچه خطر قحطی زمانی فقط به مناطق روستایی محدود بود، اما اکنون پیش بینی می شود که ۱۰ از جمع ۱۱ پرنفوس ترین مناطق شهری افغانستان در سطوح اضطراری قحطی مواد غذایی قرار داشته باشند.

به تاریخ ۲ قوس، سازمان ملل متحد گفت که درخواست اضطراری آن برای بیش از ۵۰۰ میلیون دالر که با واکنش بشردوستانه در افغانستان تا پایان امسال کمک کند، اکنون به طور کامل تمویل شده است.

اهدا کنندگان اصلی ایالات متحده، کشورهای اروپایی و جاپان بودند که در رسیدن به هدف مجموعی بودجه ۶۰۶ میلیون دالری کمک کردند.

این بودجه برای کمک کردن با ۱۱ میلیون مردم بسیار فقیر در افغانستان اختصاص داده شده است.

توزیع پول نقد در کابل

در همین حال، دبلیو اف پی به روز دوشنبه در پایتخت افغانستان برای حدود ۳۰۰۰ خانواده ای که به شدت از بحران بشری فزاینده این کشور آسیب دیده اند، پول نقد را توزیع کرد.

بس ثنا ۲۰ ساله که با خانواده ۱۰ نفره خود زندگی می کند گفت، «من هرگز تصور نمی کردم که یک روز اینجا در یک صف نشسته و خواستار کمک باشم.»

وی افزود، «ما نخست مواد غذایی را می خریم تا از گرسنگی نجات پیدا کنیم.»

این اداره ملل متحد برای هر خانواده ۷۰۰۰ افغانی (۷۴ دالر) توزیع کرد.

عظیم الله فضلیار که در توزیع این پول کمک می کرد گفت که حدود ۵۰۰۰۰ الی ۶۰۰۰۰ خانواده در کابل به کمک نیاز دارند و این برنامه ۳۰۰۰ خانواده را که بیشتری آسیب دیده اند، شناسایی کرده است.

وی گفت، «آنها می توانند با این پول در زمستان برای خریدن چوب یا هر چیز دیگری که نیاز دارند استفاده کنند.»

بسیاری از کسانی که کمک دریافت می کردند از خانواده هایی بودند که یگانه نان آور خانواده آنها با سقوط شدن حکومت قبلی وظیفه خود را از دست داده بود.

قیمتی و بیکاری در افغانستان افزایش یافته است و کمک های بین المللی که ۷۵٪ بودجه حکومت قبلی را تشکیل می داد، کاملاً متوقف شده است.

ثناءالله حمیدی یک محصل و همچنان معلم انگلیسی از جمله کسانی بود که برای دریافت کردن کمک در صف ایستاده بودند.

وی گفت که وی و پدرش که یک کارمند دولتی بود هر دو بیکار شده اند، به این معنی که وی دیگر نمی تواند به تحصیل خود ادامه دهد.

حمیدی گفت، «من فقط افسوس می کنم که کاش می توانستم فیس خودم را بپردازم و به پوهنتونم برگردم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک بار در زمان عمر بن خطاب (رض)، خشکسالی شدید و گرسنگی به مدینه منوره و نواحی اطراف رسید. این خشکسالی در اواخر سال ۱۷ هجری و اوایل سال ۱۸ هجری برای حدود ۹ ماه طول کشید. در این روزهای سخت، عمر (رض) در خدمت کردن به مردم مشکلات زیادی را متحمل شد. مؤرخین در مورد همدردی و مهربانی و شفقت عمر (رض) می نویسند که اگر خشکسالی یک سال بیشتر طول می کشید، عمر (رض) به خاطر مشکلاتی که در خدمت به مردم متحمل شده بود می مرد. دوست داشتن ملت، ابرازکردن همدردی و مهربانی با آنها، نشانه عاطفه، احساسات خوب و وجدان زنده یک حاکم است. اگر حاکمان فعلی وجدان زنده داشته باشد، آنها بدون شک می توانند برای سختی ها و دردهای ملت درمان را پیدا کنند. در آن سال عمر (رض) از والیان مصر و سوریه و فلسطین کمک خواست. مؤرخین نامه های عمر (رض) را در مورد این کمک ها ذکر می کنند. حروف با این عبارت است: «وا غوثاه وا غوثاه وا غوثاه» یعنی با این مردم کمک کنید، با این مردم کمک کنید، با این مردم کمک کنید. جمله (وا غوثاه) به معنای (با این مردم کمک کنید) همدردی، درد و وجدان زنده عمر (رض) را نشان می دهد. آن سال به نام (عام الرماده) نامگذاری شده است. کلمه الرماد به معنای خاکستر است. بخاطریکه روی های مردم مانند خاکستر به نظر می رسیدند؛ آن سال را عام الرماده یا سال خاکستر می نامیدند. در جریان سال خاکستر (خشکسالی و گرسنگی) عمر بن خطاب (رض) زکات یا مالیات را به حالت تعلیق درآورد. سال بعدی که بارندگی صورت گرفت و مردم بهبود یافتند، وی در یک سال دو بار زکات را جمع آوری کرد. زکات یک سال را در میان مردم تقسیم کرد و زکات سال دوم را در بیت المال گذاشت. علاوه بر این، وی در آن سال بریدن دست دزدان را متوقف کرد. [مأخذ: الاموال لابی عبیده ۵۵۹/۳۷۴].

پاسخ