اقتصاد

با نزدیک شدن زمستان، گرسنگی و فقر بر سر افغان ها موج می زند

گزارش از نجیب الله

مردان و پسران به تاریخ ۲۸ جدی در مقابل یک نانوایی در کابل ایستاده اند، و در سسلسلهء برنامه افغانها را از گرسنگی نجات دهید، نان توزیع شده رایگان را بدست می آورند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

مردان و پسران به تاریخ ۲۸ جدی در مقابل یک نانوایی در کابل ایستاده اند، و در سسلسلهء برنامه افغانها را از گرسنگی نجات دهید، نان توزیع شده رایگان را بدست می آورند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- سید عظیم الله، ۳۴ ساله، یکی از صدها کارگر روزمزد است که هر روز صبح به امید یافتن کار به چوک پل سرخ در کابل می رود.

او گفت، «من به سختی-- فقط یک یا دو روز در هفته شش روزه، کار پیدا می کنم.»

عظیم الله گفت، دستمزد روزانه یک کارگر در افغانستان ۳۵۰ افغانی (۴ دالر) است، اما به دلیل کندی بخش ساختمانی در افغانستان، کار به سختی یافت می شود.

کارگران روزمزد با نزدیک شدن به فصل زمستان در افغانستان، جایی که گرسنگی و فقر میلیون ها نفر را در سال گذشته تهدید کرده است، در معرض خطر خاصی قرار دارند.

یک موچی به تاریخ ۱۶میزان در کنار یک پیاده رو در قندهار منتظر مشتریان است. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

یک موچی به تاریخ ۱۶میزان در کنار یک پیاده رو در قندهار منتظر مشتریان است. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی، برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) به بیش از ۲۱ میلیون نفر از افراد ناامن از لحاظ غذایی و آسیب پذیر در سراسر افغانستان از جمله در مناطق دور افتاده و صعب العبور دسترسی داشته است. [دبلیو اف پی/توئیتر]

در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی، برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) به بیش از ۲۱ میلیون نفر از افراد ناامن از لحاظ غذایی و آسیب پذیر در سراسر افغانستان از جمله در مناطق دور افتاده و صعب العبور دسترسی داشته است. [دبلیو اف پی/توئیتر]

فیلیپ کروپف، رئیس ارتباطات برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) افغانستان گفت، «افغانستان همچنان با سطوح هشدار دهنده گرسنگی مواجه است

وی گفت، «از هر ۱۰ خانواده ۹ خانواده در تامین غذای خود مشکل دارند و با مصرف ناکافی غذا مواجه هستند. خانواده ها تقریباً تمام درآمد خود را صرف غذا می کنند و میلیون ها خانواده تقریباً چیزی برای روبرو شدن با زمستان دیگری ندارند.»

وی افزود، «ساکنان شهرها با اندازهء مشابه جوامع روستایی از ناامنی غذایی رنج می برند و کارگران روزمزد از آسیب پذیرترین خانواده ها هستند.»

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) به تاریخ ۱۲میزان گزارش داد که اقتصاد افغانستان از ماه اسد سال ۱۴۰۰ تقریباً ۵ میلیارد دالر خساره دیده است و «در ۱۲ ماه به آنچه که ۱۰ سال پیش داشت برگشت کرده است.»

به گفته این سازمان، نزدیک به ۷۰۰۰۰۰ شغل از بین رفته است.

افزایش قیمت ها

کروپف خاطرنشان کرد که قیمت مواد غذایی اساسی در بازارهای افغانستان نسبت به سال گذشته ۱۸٪ افزایش یافته است.

این شامل افزایش ۲۹٪ قیمت آرد و افزایش ۳۲٪ قیمت برنج است.

او گفت، «درگیری اوکراین باعث آشفتگی بیشتر در بازارهای جهانی غذا و انرژی شده است و افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت میلیون‌ها نفر را در معرض خطر گرسنگی قرار می‌دهد، زیرا خانواده‌هایی قادر به تهیه یک وعده غذایی اولیه نیستند.»

کروپف گفت، «خانواده‌های آسیب‌پذیر پس از یک سال سختی اقتصادی بی‌سابقه و بلایای زیست‌محیطی مانند زلزله و سیل، آمادگی کمتری نسبت به همیشه برای تحمل زمستان سخت دیگر دارند.»

او گفت، «خانه ها و مزارع ویران شده اند، مشاغل و درآمدها از بین رفته اند، مردم در بدهی قرار گرفته اند و قیمت مواد غذایی در بازارهای محلی به شدت افزایش یافته است. خانواده ها چه پول کمی دارند، غذای کمتری می خرند.»

قیمت سوخت، چوب و زغال سنگ نیز افزایش یافته است.

به گفته ولی الله، یک فروشنده چوب و زغال سنگ در کابل، قیمت زغال سنگ نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش صادرات سوخت به پاکستان افزایش یافته است.

او گفت، «قیمت یک متریک تن زغال سنگ ۱۰۰۰۰ افغانی (۱۱۵ دالر) بود، اما امسال، هنوز زمستان نشده است و یک متریک تن زغال سنگ ۱۴۵۰۰ افغانی (۱۶۷ دالر) قیمت دارد.»

وی افزود، احتمال افزایش بیشتر قیمت ها در زمستان وجود دارد.

ذبیح الله ۲۷ ساله که در دولت قبل به عنوان راننده کار می کرد، اکنون باید هر روز صبح بیرون برود و به دنبال کار بگردد.

او گفت، «من یک خانواده هفت نفره دارم و باید کار کنم.»

وی افزود، «اما متأسفانه کاریابی در شرایط فعلی بسیار دشوار است و من به سختی می توانم برای یک وعده غذایی ساده پول دربیاورم.»

او گفت، «با دستمزد روزانه کارگر، به سختی می توانم خانواده ام را سیر کنم. قیمت‌ها هر روز افزایش می‌یابد و تامین مخارج زندگی با دستمزد روزانه دو تا سه روز در هفته بسیار دشوار است.»

کمک های بین المللی

به گفته کروپف، برنامه جهانی غذا یکی از آخرین پرده های باقی مانده بین افغانستان و قحطی است.

او گفت، «از ماه جدی تا اسد، برنامه جهانی غذا به ۲۱.۹ میلیون نفر در افغانستان از طریق حمایت های اضطراری غذا و تغذیه کمک کرده است که اکثریت آنها به طور مکرر در طی چند ماه انجام شده است.»

وی گفت، «دبلیو اف پی بیش از ۷۷۰۰۰۰ تون غذا توزیع کرده و بیش از ۲۰۸ میلیون دالر را از طریق کوپون های نقدی و کالا به طور مستقیم به خانواده ها منتقل کرده است تا به آنها کمک کند تا نیازهای غذایی خود را تامین کنند.»

وی افزود، «در سراسر کشور، برنامه جهانی غذا تعداد افرادی که در ماه های سخت زمستان به آنها کمک می شود را به بیش از ۱۵ میلیون نفر، هم در شهرها و هم در مناطق روستایی افزایش می دهد.»

وی گفت، «این تقریباً ۵ میلیون نفر بیشتر از حمایت برنامه جهانی غذا در ماه های تابستان پس از برداشت است

کروپف گفت که کمک کنندگان در ماه های اخیر سخاوتمند بوده اند، اما مقیاس بحران گرسنگی در افغانستان بسیار زیاد است، و افزود که نیاز به بودجه در دسترس دارد.

وی گفت، برنامه جهانی غذا برای باقیمانده سال ۲۰۲۲ به ۱.۱ میلیارد دالر نیاز دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بهترین حمایت از مردم ایجاد فرصت های شغلی است تا به تکدی گری عادت نکنند بلکه از طریق کار خود امرار معاش کنند. تمام نهادهای داخلی و بین المللی باید برای ایجاد فرصت های شغلی برای نیازمندان تلاش کنند، فقر، بیکاری و وضعیت نامطمئن سیاسی و اقتصادی کشور افغان ها را بیش از پیش ناامید و خسته کرده است. فقط خدا میدونه کی این وضعیت عوض میشه. طالبان و آمریکا مقصر این وضعیت هستند. آمریکا افغانستان را به طالبان تسلیم کرد

پاسخ

کمک های مستقیم مالی و یا غذایی برای آن عده از آدم ها لازم است که توان کار کردن را یا به علت کهولت سن و یا معیوبیت و یا هر عامل دیگری که توان کار کردن را از آنه گرفته،خوب است.در غیر آنصورت بهترین نوع کمک برای مردم،ایجاد شغل برای آنها میباشد، تا نه تنها فقط آماده خور عادت داده نشوند،بلکه خودشان با کارکرد خودشان روزی بدست بیاورند،ایجاد شغل برای افراد نیازمند با توانایی کار کردن یک امر ملزومی برای تمام نهاد ها یا سازمان های داخلی و جهانی میباشد.

پاسخ

در این اواخر برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پي) که در حال حاضر در افغانستان فعالیت می کند گزارش داده است که از هر ۱۰ نفر در افغانستان ۹ نفر با کمبود مواد غذایی روبرو بوده و خانواده ها نمی توانند تا مصارف تغذیۀ فرزندان شانرا بپردازند. بر اساس این گزارش، این سازمان از شروع سال جاری میلادی تا به حال، به بیش از ۲۱ میلیون نفر از مردم آسیب پذیر افغانستان کمک کرده است. ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد برای افغانستان می گوید که بحران بشردوستانه و حقوق بشری در افغانستان همچنان ادامه داشته و ما باید جهت جلوگیری از این وضعیت بی ثباتی قدم برداریم. افغانستان را نجات دهید

پاسخ

تا وقتیکه یک استراتیژی منظم برای رفع چنین حالت و شرایط ساخته نشود و افغانها از مشکل اقتصادی خلاص نشوند، مردم افغانستان بطور دوامدار رنج خواهد برد. بدبختانه که در طول بیست سال ګذشته زمانی که ۴۲ کشور جهان افغانستان را به یک لابراتوار سلاحهای خود ساخته بود و هر کشور توپ و تانک و دیګر اسلحه جات خود را می آورد و در افغانستان امتحان می کرد، هیچ یک از مقامات حکومت و دولت از آنها نخواست که برای افغانستان فابریکه های صنعتی بسازند، برای افغانستان آب را مهار کنند، برای افغانستان برق بسازند. در داخل هم، مقامات حکومتی بجای خدمت واقعی به مردم، خود را مصروف دزدی و فساد اخلاقی کرده بودند که در نتیجه پاکستان بر علیه حکومت افغانستان و امریکا غالب شد و افغانستان را زیر سلطه خود برد. حالا افغانها رنج می برند و پاکستانی ها از رنج و درد افغانها لذت می برند.

پاسخ

با وجود آنکه فقر و گرسنگی وضعیت مردم را به گونۀ قابل ملاحظه ای وخیم کرده است، بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود به چالش های فراوانی که اقتصاد افغانستان با آن مواجه است اشاره کرده است. یکی از مقام های ارشد حکومت طالبان گفته است که در جریان یک سال گذشته آنها هیچگونه کار اساسی و مهمی را که رضایت مردم را جلب کند انجام نه داده اند. ملا عبدالغنی برادر معاون امور اقتصادی ریاست الوزراء به روز چهارشنبه ۲۸ میزان در کابل گفت، «باید قبول کنیم که ملت از کار ما راضی نیست. ما باید کاری کنیم که آنها را از احتیاج و کمک خواستن از جهان خلاص کنیم.» پس طالبان خود شان به این باور رسیده اند که آنها برای مردم کاری را انجام نداده اند و وقتیکه خود طالبان می گویند که کاری انجام نشده است، پس مردم چه کنند؟ چه بخورند و به کدام فعالیت دست بزنند؟ گفته می شود که در بین طالبان نیز چندین گروه وجود دارند. یک گروه یک چیز می گوید، و گروه دیگر می آید و یک چیز دیگر می گوید و گروه دیگر هم چیز دیگری، بنابراین آنها به جای اینکه برای مردم کار کنند، در مشکلات بین خودشان گرفتار اند. در نتیجه چیزی که بوجود می آید این است که مردم با گذشت هر روز در فقر و گرسنگی فرو رفته و اقتصاد افغانستان نیز با مشکلات دست و پنجه نرم می کند.

پاسخ

در حالیکه مردم افغانستان از گرسنگی می میرند. کشورهای بزرگ دنیا مشغول جنگ و تضعیف یکدیگر هستند. روزانه میلیون ها دالر در جنگ بین روسیه و اوکراین به مصرف می رسد. خسارات ناشی از این جنگ نیز بی حساب هستند. چین نیز می خواهد که با تایوان جنگ را آغاز کند و وضعیت در ارمنستان و آزربایجان نیز وخیم است. کشورهای بزرگ دنیا می توانند میلیاردها دالر را صرف بودجه های دفاعی شان بکنند اما نمی توانند که به مردم بیچاره و گرسنه در افغانستان و سایر کشورهای جهان که در نتیجه بازی های غیر انسانی آنها همه چیز شان را از دست داده اند کمک کنند. خداوند این کشورهای ثروتمند را بزودی به وضعیت افغانها مبتلا سازند تا بدانند که درد گرسنگی یعنی چی؟

پاسخ

در حالی که فقر و گرسنگی روز به روز بیشتر می شود و زمستان نزدیک می شود، حاکمان افغانستان به هیچ وجه به آن رسیدگی نمی کنند. چند روز پیش در رسانه ها سروصدا کردند که با روسیه قراردادهای نفت و گاز بسته اند اما هنوز نه نشانی از آن وجود دارد و نه گفته اند که این قراردادها امضا شده یا شایعه است. اما با سرد شدن هوا وضعیت مردم بدتر می شود. هوا در برخی ولایات سرد شده است. قبلاً مردم فقط از گرسنگی می مردند، اما بعد از این هوای سرد نیز آنها را خراب خواهد کرد. نکته دیگر این است که طالبان فقط برای بهره مندی از ادارات عواید در آنجا هستند، اما آنها به آنچه در وطن وحشتناک است و باید دوباره تعمیر شوند، اهمیتی نمی دهند. همه چیز را کنار بگذارید، مقدار زغال سنگی که هر روز به پاکستان می رود پول زیادی است، اما آن را ارزان می فروشند و هر چه پول می گیرند به جای بانک به گونی هایشان می رود.

پاسخ

راستی هم که فقر روز به روز بیشتر شده می رود و مردم بیشتری را در یک وضعیت وخیم قرار داده است. فقر، بیکاری و وضعیت نامعلوم سیاسی و اقتصادی در کشور افغانها را بیشتر از پیش نا امید و مغموم کرده است. خداوند می داند که این وضعیت چه وقت تغیر خواهد کرد. طالبان و امریکا مسؤل این وضعیت هستند. امریکا افغانستان را به طالبان تسلیم کرد و باز سرش شرط ماند. اما طالبان به جای پذیرفتن شرایط امریکا و جامعه جهانی خود شان را فاتحین جنگ ۲۰ ساله افغانستان می پندارند و حاضر نیستند که شرایط جامعه جهانی را که همانا به میان آوردن یک حکومت همه شمول، کار و تحصیل زنان، تضمین حقوق بشر و تضمین حقوق اقلیت ها است قبول نمی کنند و جامعه جهانی نیز حکومت شانرا به رسمیت نمی شناسند و افغانستان نیز از هر لحاظ تحریم است. خوب نتیجه چیست؟ طالب در دفاتر حکومتی نشسته است از پول مالیات مردم تمام روز مشغول عیش و نوش است و کشورهای غربی نیز در قصه مردم عادی افغانستان نیستند. پس همین مردم افغانستان هستند که گرسنه می مانند و شاید از گرسنگی بمیرند. همیشه قیمت اصلی مناقشات را مردم بیچاره افغانستان پرداخته اند. اگر جنگ باشد هم کشته می دهند و اگر جنجال سیاسی باشد هم مردم اسیب می بینند. خداوند از افغانها محافظت کند. :(

پاسخ

به گزارش بزنس اینسایدر، در حال حاضر یک تن زغال سنگ در جهان به قیمت ۳۹۳ دالر فروخته می شود اما گفته می شود که زغال سنگ افغانستان به قیمت بسیارنا چیز به پاکستان صادر می شود. در لینک ذیل لیست ذخایر زغال سنگ ۱۰۰ کشور جهان ذکر شده است: https://www.worldometers.info/coal/coal-reserves-by-country/

پاسخ

در حال حاضر افغانستان با کمبود مواد سوخت مواجه است. طالبان و پاکستان بیشترین نقش را در بروز این فاجعه دارند. بر اساس معلومات یک صفحۀ معلوماتی در مورد زغال سنگ، چین با داشتن ۱۴۹ میلیارد و ۸۱۸ میلیون و ۲۵۹ هزار تن زغال سنگ، چهارمین کشور از لحاط ذخایر زغال سنگ در جهان می باشد که ۱۳.۱٪ از تمام ذخایر زغال سنگ را به خود اختصاص داده است. هند با داشتن ۱۰۷ میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۵۵۱ هزار تن زغال سنگ در درجه پنجم قرار داشته که ۹.۵٪ از کل ذخایر زغال سنگ جهان را تشکیل می دهد. زمانیکه حرف از افغانستان و همسایه گان آن به میان می آید، پاکستان با داشتن ۳ میلیارد و ۳۷۷ میلیون و ۴۷۷ هزار تن زغال سنگ که ۰.۳٪ زغال سنگ جهان را تشکیل می دهد در میان ۱۰۰ کشور غنی جهان مقام ۲۰م را دارد. همسایۀ دیگر ازبکستان است که دارای یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون و ۶۷۶ هزار تن زغال سنگ می باشد که ۰.۱٪ زغال سنگ جهان را تشکیل می دهد. ایران با داشتن ۱ میلیارد و ۳۲۶ میلیون و ۷۸ هزار تن زغال سنگ در رتبۀ ۲۹ جهان قرار دارد که ۰.۱٪ از کل ذخایر زغال سنگ جهان را تشکیل می دهد. تاجکستان با داشتن ۴۱۳ میلیون تن زغال سنگ در جایگاه ۴۱ این لیست قرار دارد. افغانستان با داشتن تنها ۷۲ میلیون و ۷۵۲ هزار تن زغال سنگ در لیست ۱۰۰ کشور صاحب زغال سنگ جهان در رتبۀ ۶۲ قرار دارد. مصارف داخلی زغال سنگ در افغانستان کمتر از ۲ میلیون تن در سال است که شاید در ۴۰ سال خلاص شود. پاکستان که در حال حاضر به دنبال زغال سنگ افغانستان است و می خواهد که زغال سنگ افغانستان را به جای دالر در بدل کلدار پاکستانی بخرد، ۴۶ برابر بیشتر از افغانستان زغال سنگ دارد اما واضح نمی سازد که چرا از زغال سنگ خود استفاده نمی کند. به گزارش بزنس اینسایدر، در حال حاضر یک تن زغ

پاسخ