حقوق زنان

زنان افغان از تعین شدن نماینده ایالات متحده برای حقوق زنان در افغانستان استقبال کردند

گزارش از سلیمان

زنان در کابل به تاریخ ۲۵ قوس در جریان یک مظاهره شعارهایی را سر می دهند و لوایحی را در دست گرفته اند که خواستار حقوق برابر هستند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

زنان در کابل به تاریخ ۲۵ قوس در جریان یک مظاهره شعارهایی را سر می دهند و لوایحی را در دست گرفته اند که خواستار حقوق برابر هستند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- تعین شدن نماینده ویژه ایالات متحده برای محافظت از حقوق زنان افغان مورد تقدیر و تحسین فعالان حقوق و زنان افغان قرار گرفته است.

حکومت ایالات متحده در ماه قوس رینا امیری یک دانشمند امریکایی افغان الاصل را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در امور حقوق بشر و حقوق زنان افغان تعین کرد.

امیری در پوهنتون تفتس در رشته حقوق و دیپلوماسی تحصیل کرده و در دوران ریاست جمهوری بارک اوباما در وزارت خارجه ایالات متحده ایفای وظیفه می کرد.

زمان بندی مهم

تعین شدن وی در زمانی صورت می گیرد که حقوق زنان افغان در معرض خطر قرار دارند.

از زمان سقوط حکومت قبلی در ماه اسد، دختران و زنان از تجاوز بر حقوق خود رنج برده اند.

در زمان آن حکومت، بیش از ۲۷٪ از کارمندان دولت زنان بودند. اکنون به آنها گفته شده است که تا امر ثانی در خانه بمانند.

حکومت جدید دختران را از رفتن به مکاتب پس از صنف ششم منع می کند.

در جمع توقعاتی که توسط تحلیلگران افغان و شهروندان عادی ذکر شده اند، بازیابی وضعیت از دست رفته زنان در عرصه کار و تعلیم نیز شامل است.

بازگشایی مکاتب و پوهنتون ها برای زنان، تضمین مشارکت سیاسی زنان و حق کارکردن آنها و محافظت از دستاوردهای سال های ۱۳۸۰ الی ۱۴۰۰، از جمله عرصه هایی اند که آنها امیدوارند امیری بتواند با آنها کمک کند.

تفسیر سیاه پوش یک فعال حقوق زنان در کابل به سلام تایمز گفت، «چالش های بزرگی که زنان افغان با آن روبرو هستند، بسته شدن مکاتب و پوهنتون ها و اجازه نداشتن برای کارکردن و مشارکت در روند سیاسی هستند.»

وی افزود، «من از رینا امیری و جامعه بین المللی می خواهم که به این چالش ها رسیدگی کنند. امیری یک سابقه کاری مؤثری دارد. زنان افغان از وی توقع دارند که صدایشان را به گوش جامعه بین المللی برساند.»

سیاه پوش گفت، «زنان و دختران افغان در ۲۰ سال گذشته دستاوردهای بزرگی را به دست آورده اند. میلیون ها دختر به مکتب رفتند، ده ها هزار زن از پوهنتون ها فارغ شدند، به طور آزادانه کار کردند و در فعالیت های سیاسی و اقتصادی اشتراک کردند.»

وی گفت، «ما امیدواریم که زنان و دختران افغان بتوانند مانند گذشته آزادانه به کار خود ادامه دهند.»

ستایش از تعین شدن

مروه سادات ۲۳ ساله به سلام تایمز گفت، «زنان و دختران افغان اکنون روزهای بسیار سختی را سپری می کنند، ما شدیداً به حمایت ایالات متحده و جامعه بین المللی برای حمایت از ما و دستاوردهای ما ضرورت داریم.»

سادات یک باشنده کابل و محصل رشته اقتصاد در یک پوهنتون خصوصی گفت، «من از تعین شدن رینا امیری استقبال می کنم و آن را در تلاش های ایالات متحده و جامعه بین المللی برای حمایت از زنان و دختران افغان یک گام مهم می دانم.»

مریم آروین یک فعال حقوق بشر در کابل گفت، «متأسفانه میلیون ها نفر از زنان افغان به دلیل جنسیت خود در خانه هایشان گیر مانده اند.»

وی گفت، «تعین شدن یک زن برای دفاع و محافظت از حقوق زنان افغان و حفظ کردن دستاوردهای ۲۰ ساله آنها یک اقدام مثبت و قابل تقدیر است.»

خاطره اسحاقزی یک فعال جامعه مدنی در کابل به سلام تایمز گفت، «زنان افغان به حمایت ایالات متحده و جامعه بین المللی ضرورت دارند.»

وی گفت، «رینا یک افغان است که در مورد زنان افغان و چالش ‌هایی که امروز با آنها روبرو هستند، درک کامل دارد.»

وی افزود، «امیدوارم که وی بتواند در بازیابی حقوق زنان افغان و مساعد ساختن زمینه برای ادامه تحصیل، کار و مشارکت سیاسی نقش اساسی داشته باشد.»

تجارب و امیدها از دست رفتند

حکیمه ۳۱ ساله در منطقه غرب کابل زندگی می کند. وی در رشته ادبیات سند لیسانس دارد و تا چهار ماه قبل در یک مکتب در محله دشت برچی تدریس می کرد.

وی به سلام تایمز گفت، «زنان و دختران افغان در ۲۰ سال گذشته فرصت های طلایی داشتند. ما تا حد زیادی به حقوق اولیه خود دسترسی پیدا کردیم که این امر بی سابقه بود.»

حکیمه گفت، «دختران به طور آزادانه در مکاتب و پوهنتون ها تعلیم و تحصیل می کردند و در فعالیت های سیاسی اشتراک می کردند. ده ها زن اعضای مجلس شدند، به عنوان وزیران، والیان، سفیران، قاضیان، سارنوالان و افسران نظامی خدمت کردند؛ و دستاوردهای بسیار با ارزشی را به دست آوردند.»

وی گفت، «امیدواری و توقع ما از نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده و جامعه بین المللی این است که مانند گذشته برای توانمندسازی زنان افغان فرصت هایی را ایجاد کنند و نگذارند که دستاوردهای آنها کم رنگ شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایالات متحده آمریکا اکر به راستی از حقوق زنان دفاع می‌کرد توافقنامه که در کشور اسلامی قطر در مابین امارت اسلامی و ایالات متحده آمریکا به امضا رسید باید حقوق زنان افغانستان مشخص دران توافقنامه معلوم می بود نه ایالات متحده آمریکا ونه نمایند زنان دولت جمهوری افغانستان از حقوق زنان دفاع نکردند. زنان و دختران افغان هر دو جناح به تنها ی گذاشتند و رفتن . حالا هیچ مفهومی ندارد آمدن نماینده ایالات متحده آمریکا . همه حقوق زنان و دختران باید بیش از امضاء کردند توافقنامه معلوم می بود که آن را نه دولت جمهوری اسلامی افغانستان کرد و نه دولت ایالات متحده آمریکا. حالا که حاکمان دولت امارت اسلامی افغانستان چیزهایی که خواسته باشید بلای زنان و دختران آن را عملی می کند .

پاسخ

رینا امیری در حالی به عنوان نماینده ایالات متحده در امور حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان انتخاب شده است که امید دختران افغان از بین رفته و همه حقوق از آنها سلب شده اند. ملت ها می خواهند که به اهداف و چشم اندازی برسند که آنها برای قرن ۲۱ انتخاب کرده اند. با این حال، اولویت های طالبان (مقامات فعلی افغانستان) کاملاً با سایر نقاط جهان متفاوت هستند. آنها می خواهند که افغانستان را به مدت صد سال به عقب برگردانند. از نظر طالبان، نگهداشتن ریش، جلوگیری از تعلیم و تحصیلات عالی دختران، پوشیدن برقع، تغیر دادن نصاب درسی نسبتاً توسعه یافته مکاتب، شاید اسلام گرایی خالص باشد، اما این یک تصمیم اشتباهی است که آنها گرفته اند. به هر حال، افغانستان در وضعیت بدی قرار دارد و افغان ها در تاریکی زندگی می کنند. نسل جوان توقع نداشتند که با چنین سرنوشتی روبرو شوند، اما باید آنها از این وضعیت خارج شوند. وضعیت فعلی باید تغیر کند. انتخاب رینا امیری به عنوان نماینده حقوق زنان افغانستان یک تصمیم خوبی است. با این حال، قبلاً نیز نهادهای حقوق زنان در افغانستان وجود داشتند، اما من فکر نمی کنم که حقوق این قشر بزرگ هیچگاه به درستی داده شده باشند. اکنون امیری باید نقش خود را در مورد حقوق زنان افغانستان صادقانه ایفا کند و مانند مدافعین حقوق زنان در دوران ریاست جمهوری سابق، غیرفعال ننشیند.

پاسخ