حقوق زنان

ایالات متحده برای تقویت مبارزه برای حقوق زنان افغان نماینده ای را تعین کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

زنان چادری پوش به تاریخ ۲۷ قوس با یک وسیله نقلیه در امتداد یک جاده در قندهار سفر می کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

زنان چادری پوش به تاریخ ۲۷ قوس با یک وسیله نقلیه در امتداد یک جاده در قندهار سفر می کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

واشینگتن -- ایالات متحده به روز چهارشنبه (۸ جدی) یک نماینده را برای دفاع از حقوق زنان افغان تعین کرد و برای یک اولویت کلیدی تلاش ها را افزایش داد.

به گفته آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده، رینا امیری یک دانشمند امریکایی متولد افغانستان و متخصص امور میانجیگری که در دوران ریاست جمهوری بارک اوباما در وزارت خارجه ایالات متحده خدمت می کرد، نقش فرستاده ویژه برای حقوق بشر و حقوق زنان افغان را بر عهده خواهد گرفت.

بلینکن گفت که امیری چندین ماه پس از پایان جنگ ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان، به مسائلی خواهد پرداخت که «برای من و سایر اعضای حکومت جو بایدن» اهمیت حیاتی دارد.

بلینکن در اعلامیه ای گفت، «ما خواهان یک افغانستان صلح آمیز، باثبات و امن هستیم، جایی که همه افغان ها بتوانند در آن زندگی کنند و در فراگیری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیشرفت کنند.»

رینا امیری به تاریخ ۹ جوزا ۱۳۹۲ در شهر نیویارک در مراسم تجلیل از حقوق زنان افغان اشتراک می کند. [صدای امریکا]

رینا امیری به تاریخ ۹ جوزا ۱۳۹۲ در شهر نیویارک در مراسم تجلیل از حقوق زنان افغان اشتراک می کند. [صدای امریکا]

پس از سقوط حکومت افغانستان در اواخر ماه اسد، بسیاری از زنان از بازگشتن به کار منع شده ‌اند و دختران عمدتاً از تعلیمات ثانوی محروم شده اند..

به روز یکشنبه، حاکمان کابل گفتند که زنان اجازه ندارند تا فاصله های طولانی را بدون یک مرد محرم طی کنند.

وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر افغانستان قبلاً از چینل های تلویزیونی خواسته بود که به نمایش گذاشتن درامه ها و سریال های تلویزیونی دارای بازیگران اناث را متوقف کنند، و در حالیکه آنها خبرنگاران اناث تلویزیون را منع نمی کنند، از آنها خواسته بودند که چادر بپوشند.

گروه‌ هایی از زنان افغان به بلند کردن صداهای خود به شمول اعتراضات مردمی پراکنده، ادامه داده‌ اند.

تعامل اصولی با حاکمان جدید افغانستان

امیری افغانستان را در دوران طفولیتش ترک کرده و خانواده اش در کلیفورنیا ساکن شد. وی در پوهنتون تافتس در رشته حقوق و دیپلوماسی تحصیل کرده و در مورد حقوق زنان در افغانستان به شهرت رسید.

وی کارش را ادامه داده و به عنوان مشاور ریچارد هولبروک یک دیپلومات فقید ایالات متحده تعین شد که آخرین مأموریتش در مورد افغانستان و پاکستان بود. وی همچنان با ملل متحد کار کرده است. هولبروک در سال ۱۳۸۹ فوت کرد.

امیری در مقاله اخیر خود خواستار «تعامل اصولی و در عین حال واقعیت بینانه دیپلوماتیک» با حکومت جدید افغانستان شد و در عین حال خواهان تعویق به رسمیت شناختن دیپلوماتیک این حکومت شد.

وی گفت، بازیگران منطقه ای مانند پاکستان، در خواسته های خود از حاکمان جدید افغانستان برای بیشتر فراگیر بودن، حقوق زنان را به اندازه کافی شامل نساخته اند.

اما وی همچنان ابراز تردید کرد که افغان‌ ها که اکثریت آنها پس از دوران ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ در تاریخ افغانستان به دنیا آمده‌ اند، بازگشت به رفتار قبلی با زنان را خواهند پذیرفت، و گفت که این کشور با «پیشرفت و تغیرات فرهنگی ۲۰ سال گذشته عادت کرده است».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500