امنیت

اردوی افغان تعداد بیشتر از زنان را استخدام می کند

نوشته عزازالله

عساکر اردوی ملی افغانستان (اِی ان اِی) در یک تمرین تعلیمی در کابل در تاریخ 30 میزان 2014 دیده می شوند. جنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع، در بیانیه ای به تاریخ 18 حوت اعلام کرد که اردوی افغانستان قصد دارد 5,000 قوای استخدام شده زن را تعلیم دهد. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان (اِی ان اِی) در یک تمرین تعلیمی در کابل در تاریخ 30 میزان 2014 دیده می شوند. جنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع، در بیانیه ای به تاریخ 18 حوت اعلام کرد که اردوی افغانستان قصد دارد 5,000 قوای استخدام شده زن را تعلیم دهد. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت که وزارت دفاع افغانستان در صدد است تعداد زنان بیشتر را جهت خدمت در قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی ان دی اس اف) تعلیم دهد.

او گفت: «وزارت دفاع یک مقیاس مخصوص عایدی و سایر مزایا را برای زنان استخدام شده تعیین کرده تا زنان بیشتری را جهت ملحق شدن به صفوف اردوی ملی افغانستان (اِی ان اِی) تشوق نماید.»

او گفت که این وزارتخانه جهت قانع کردن فامیل ها و زنان در مورد مزایای استخدام شدن در این قوا با فامیل ها و موسفیدان قبایل مشارکت می کند.

او گفت: «ما برای زنان تأسیسات و اتاق های مجزا و مخصوص داریم و در اردو به آنها احترام گذاشته می شود.»

وزیری گفت که در حال حدود 400 زن در موسسات وزارت دفاع تحت تعلیم قرار دارند.

وزارت دفاع طی یک بیانیه مطبوعاتی نشر شده در تاریخ 8 دلو اعلام کرد که سی زن در آکادکی نظامی ملی افغانستان، 62 زن در آکادمی افسری اردوی ملی افغانستان، 143 زن در مکتب نظامی ملالی، و 109 زن دیگر در ترکیه تحت تعلیم می باشند.

شصت و شش دانشجوی زن افسری بعد از چهار ماه تعلیم در اوایل ماه حوت از یک آکادمی نظامی در ترکیه فارغ شدند.

جنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع، در تاریخ 18 حوت مصادف با روز جهانی زن، گفت که 1,735 زن افغان به حیث افسر، ساتنمن، و عسکر در اردوی ملی افغانستان مصروف به خدمت استند.

وی گفت: «ما پلان داریم این تعداد را تا بالغ بر 5,000 افزایش دهیم.» او افزود که آنها به همه زنان که در اردوی ملی افغانستان مصروف خدمت استند امکاناتی خواهند داد تا تخصص های مسلکی و علمشان را بلند ببرند.

او کدام پلان زمانی مشخص را برای رسیدن به این تعداد ارائه نکرد.

او گفت: «جمهوری اسلامی افغانستان و مردم شریف این کشور بالای زنان و مادران [...] احترام می گذارند و علیه خشونت و تبعیض جنسیتی مبارزه می کنند.» این کشور همچنان «نقش زنان در جامعه و دولت را بسیار مهم تلقی می کند.»

خدمت با افتخار

زنان مصروف به خدمت در قوای نظامی مراتب افتخار خود را از خاطر دفاع از کشور و مردمشان ابراز داشتند.

رخسانه علیمی، یک افسر 23 ساله اردوی ملی از ولایت غزنی، گفت که او تصمیم گرفت برای دفاع و محافظت از جان مردمش به اردو ملحق شود.

او به سلام تایمز گفت: «خدمات من الگویی جهت دیگران خواهد شد. وقتی من به محفل های فامیلی و جشن های عروسی دوستانم می روم با آنها در مورد قوای مسلح گپ می زنم و سعی می کنم دختران را تشویق کنم تا ملحق شوند.»

صبرینه، یک افسر دیگر اردوی ملی که 24 ساله است، گفت: «ما به حیث عساکر اردوی ملی افغانستان مهیا استیم تا کنار برادرانمان بایستیم و از ملت و کشور عزیزمان دفاع کنیم.»

صبرینه گفت او بسیار خرسند است که دولت تأسیسات زیادتر را به تعلیم زنان اختصاص دهد.

او به سلام تایمز گفت: «این امر به تعداد زیادتری از زنان کمک و آنها را تشویق می کند تا به اردو ملحق شوند و به وطن خدمت کنند.»

زهرا بیات گفت که خدمت او در اردو مایه فخر فامیلش است.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی من تصمیم گرفتم به اردو ملحق شوم فامیلم برای من خرسند شدند و حالا آنها افتخار می کنند که من جهت حفاظت از وطنم مصروف به خدمت می باشم.»

او گفت: «من یک عسکر استم. من اجازه نخواهم داد دیگر مردم زندگی دختران را تباه کنند. این چیزی است که به خاطرش مبارزه می کنم.»

موفقیت در میدان مبارزه

فوزیه کوفی، نماینده پارلمان افغانستان و رئیس کمیسیون زنان، جامعه مدنی، و حقوق بشر این پارلمان گفت: «افسر شدن زنان، مخصوصا برای خودشان، تجربه بسیار خاص است.»

او به سلام تایمز گفت: «شما می توانید این را در چشمانشان مشاهده کنید. آنها همراه با مردان در بازگرداندن آخرین امیدها به افغانستان مشارکت خواهند کرد.»

برید جنرال خاتول محمدزی، اولین زن در اردوی افغان در سال های دهه 1980 و اولین زن پراشوت باز (چترباز) اردوی ملی افغانستان، گفت که افراد جدید الاستخدام بسیار کوشش می کنند و موفق می شوند.

محمدزی قبل از به قدرت رسیدن طالبان در سال 1996 به حیث استاد مربی در اردو مصروف خدمت بود. وی در اردوی بعد از سال 2001 مجددا به سمت خود منصوب گردید.

او به سلام تایمز گفت: «این زنان دانشجوی افسری مصروف مبارزه استند و طی دوره تعلیمی بسیار کوشش می کنند.» او افزود که نرخ فارغی این افسران زن خوب است و «بین فارغین این دوره بعضی زنان استثنائی حضور دارند.»

جنرال (متقاعد) عتیق الله امرخیل، یک نحلیلگر نظامی مقیم کابل، گفت که زنان به موفقیت اردو کمک خواهند کرد و ثبات را به کشور خواهند آورد.

او گفت: «ما در اردو به زنان ضرورت داریم، چرا که ما مسلمان و افغان استیم و چون فقط زنان می توانند اگر ضروری باشد منازل را تفتیش کنند. از این خاطر زنان در اردو مهم استند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وقت که مااز عواید پول کشور خود اردو خو درا بسازم باز امان وقت این احساس را می کنم که این اردو از ما افغانان است . هر وقت که با پول خوددیوار های خانه تان را بلند کردند باز فکر کند ابن خانه از من است . اعتماد کردند به ان اردو که ما داشتیم کار اشتباه بود اردو را برای ما دیگر کشور ها خارجی ساخته بود و اردو هم به کشورها خارجی کار میگرد یعنی ان اردو از ما نبود اگر می بود در ظرف ۶ روز تمام اردو در تمام افغانستان ختم شد . نه آن تانک ماند ،نه آن طیاره جنگی ماند، نه بیلوت ماند ،ونه آن جنرال همه تجهیزات که اردو افغانستان در ۲۰ سال از آن بر‌خود دار بود ختم شد در ۶ روز . در اینده اگر افغانستان اردو می سازد با ید از عواید پول کشور خودما اردو را بسازد و یک افسر اردو را به خارج‌ از کشور به خاطر تعلیم کردن روان نکند که باز فکر شان بدل می شود وزیر استعمار آن کشور می شود باز به این وطن خدمت کرده نمی تواند . یک تانک , یک طیاره , یک میل تفنک داشته باشم که از خود ما باشد ودر استعمال کردن شا ن اختیار خود ما باشد باید سر همین یک تانک و یک طیاره و یک میل تفنک فغر کنم که از خود ما است .هر آن چیز را که به زحمت کشی خود ما خریداری کنم همان قدر به ارزش بلند برایش نذر می کنم ‌اگر کسی برای ما خیرات داد باز به نذر خوب بر ایش نمی بینم .

پاسخ