حقوق زنان

اردوی افغانستان در پی استخدام ۵ هزار نیروی زن جهت تقویت عملیات تفتیش و تلاشی است

نوشته نجیب الله

در ماه قوس ۱۳۹۶، بیست افسر زن افغان آموزش سلاح ها و یادگیری تاکتیک ها و مهارت های لجستیکی و ناوبری در آکادمی آموزش افسران در چنای تعلیم می بینند. گفتنی است که این تنها آکادمی آموزش نظامی در هند است که هر دو، مردان و زنان را تعلیم می دهد. [ان‌ان‌آی‌اس/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- وزارت دفاع افغانستان قصد دارد تا ۵ هزار نیروی زن دیگر را برای یکجا شدن به اردوی این کشور استخدام کند تا این اردو بیشتر نماینده مردم کشور باشد و به انجام عملیات جستجو در زمینه های کارآمد تر کمک کند.

غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت که قریب به ۲ هزار تن از زنان در اردوی ملی افغانستان خدمت می کنند و ۵ هزار موقعیت بیشتر نیز برای این امر در نظر گرفته شده است.

طبق گزارش سه ماهه بازرس کل مخصوص بازسازی افغانستان که بتاریخ ۱۰ دلو نشر یافت، اردوی ملی افغانستان تا ماه میزان گذشته ۱۹۰۷۵۳ پرسنل داشت.

جاوید گفت که بالاترین رتبه نظامی که توسط یک زن انجام می شود دگرمَن است، درحالیکه بالاترین مقام رسمی غیرنظامی معادل تورن جنرال است و آن زن دفتر حقوق بشر و ادغام جنسیت در وزارت دفاع را رهبری می کند. لازم به ذکر است که اشاره او به شهلا ابوی است که سال گذشته در این سمت منسوب شد.

بتاریخ ۲۸ قوس گذشته، زنان دانشجوی دانشکده افسری اردوی افغانستان در چنای هند به صف ایستاده اند. نوزده تن از آنان در برنامه تعلیماتی نظامی هند اشتراک کردند. [آرون سنکار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۸ قوس گذشته، زنان دانشجوی دانشکده افسری اردوی افغانستان در چنای هند به صف ایستاده اند. نوزده تن از آنان در برنامه تعلیماتی نظامی هند اشتراک کردند. [آرون سنکار/ خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱ حوت در مزارشریف، ولایت بلخ، گواهینامه های شان را بحیث اولین زنان اردوی ملی افغانستان که تعلیمات مخصوص خنثی کردن مواد منفجره را تکمیل کرده اند،‌ در دست گرفته اند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین/ خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱ حوت در مزارشریف، ولایت بلخ، گواهینامه های شان را بحیث اولین زنان اردوی ملی افغانستان که تعلیمات مخصوص خنثی کردن مواد منفجره را تکمیل کرده اند،‌ در دست گرفته اند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین/ خبرگزاری فرانسه]

جاوید گفت: «زنان نیمی از جمعیت هر جامعه ای را تشکیل می دهند» و حضور زنان «در صفوف اردوی ملی افغانستان به نیروهای امنیتی و دفاع در طول عملیات شان کمک کرده است. با توجه به آداب و رسوم اسلامی ما ... جستجوی منازل به ظاهر مشکوک، زمانی که پرسنل امنیتی زن حضور دارند، کار بسیار آسان تری می باشد.»

جاوید افزود که سی و شش تن از اعضای اردو مصروف تعلیم دیدن در ایتالیا، ترکیه، هند و انگلستان استند؛ در این حال سه نفر دیگر در جمهوری چک برای پیلوت شدن تعلیم می بینند.

او گفت: «وزارت دفاع برای زنان برنامه های تعلیمی دیگر مانند برنامه های تخنیکی، عملیاتی، علم کمپیوتر و دوره های آموزش حرفه ای نظامی شامل منابع انسانی، مالی و تدارکاتی را فراهم می کند.»

مهم برای عملیات

جنرال (متقاعد) نظیفه زکی، یک افسر سابق اردوی ملی افغانستان، که اکنون در پارلمان افغانستان خدمت می کند، بر ضرورت ارائه تعلیمات بیشتر و کورس های حرفوی به اعضای اردوی ملی افغانستانبه خصوص پرسنل زن تاکید کرد.

او به سلام تایمز گفت: «ما می دانیم که تعدادی از عساکر اردوی ملی افغانستان مصروف تعلیم دیدن در دوره های کوتاه مدت و حرفوی در خارج از کشور استند.»

او گفت: «این فوق العاده است که عساکر و افسران ما پس از مراجعت از این دوره های تعلیمی، به تعلیم در سکتورهای خاص اردوی ملی افغانستان می پردازند تا ما بتوانیم در آینده یک اردوی مسلکی داشته باشیم.»

او گفت در حالی که حضور زنان در همه عرصه های جامعه افغانستان ضرورت دارد، حضورشان در اردوی ملی افغانستان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

زکی گفت: «زنان می توانند وظایف مختلف را در ادارات مختلف اردوی ملی افغانستان انجام دهند. حضور زنان در کنار همتایان مرد شان، مخصوصا در مورد انجام بعضی عملیات، از جمله جستجو، اهمیت دارد.»

زکی به عنوان نمونه به عملیات پاکسازی در ساحات و قریه ها اشاره کرد.

او گفت: «عساکر مرد وارد منازل باشنده گان نمی شوند؛ زیرا نیروهای دشمن معمولا پشت زنان و اطفال پنهان می شوند... [عساکر مرد] به دلیل ملاحظات فرهنگی وارد منازل نمی شوند. با این وجود، اگر کارکنان پرسنل زن همراه داشته باشند، می توانند منازل را جستجو کنند.»

زکی ضمن استقبال از تلاش های اخیر جهت استخدام نیرو افزود: «اقدامات بیشتری برای ایجاد انگیزه زنان باید انجام بگیرد.» هنگامی که آنها «ارزش حضور شان» را در صفوف اردوی ملی افغانستان درک می کنند، داوطلبانه به اردوی ملی افغانستان ملحق می شوند.

یک ضرورت در اردوی ملی افغانستان

نوریه صافی، یک فعال حقوق زنان در کابل و مدیر مؤسسه انکشاف و توسعه ظرفیت سازی زنان در افغانستان، با این امر که حضور زنان در بخش امنیتی یک ضرورت است موافقت کرد.

او به سلام تایمز گفت: «مشارکت زنان در هر سکتور بسیار ارزشمند است؛ زیرا به نظر من بدون زنان یک جامعه پایدار به سمت جلو حرکت کرده نمی تواند. حضور زنان در اردوی ملی افغانستان بسیار ضرورت دارد. باید برای آنها امکانات رفاهی و تسهیلات و همچنین درآمد بالاتر و فرصت های بیشتر، ارائه شود.»

جنرال (متقاعد) عتیق‌الله امرخیل از کابل گفت که زنان در اردوی ملی افغانستان بلحاظ تاریخی فعال و بسیار تاثیرگذار بوده اند.

او به سلام تایمز گفت: «تجربه نشان داده است که داشتن زنان در ارتباطات و تدارکات، و همچنین در جستجوی منازل مشکوک در کنار عساکر مرد، بسیار مؤثر می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب این کار به خوبی انجام شد.

پاسخ