اقتصاد

افغان ها با افزایش قیمت ها و بیکاری فزاینده دست و پنجه نرم می کنند

گزارش از عمران

افغان ها در کنار افزایش قیمت های اجناس ضروری با کاهش تجارت و افزایش فقر و بیکاری روبرو هستند. از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اسد، قیمت های مواد غذایی و مواد سوخت در افغانستان بیش از ۵۰٪ افزایش یافته اند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- افغان ها در کنار افزایش قیمت های اجناس ضروری با کاهش تجارت و افزایش فقر و بیکاری روبرو هستند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ماه اسد تاکنون قیمت های مواد غذایی و مواد سوخت در افغانستان بیش از ۵۰٪ افزایش یافته اند.

نور احمد یک باشنده شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز می گوید که وی به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی نمی تواند که ضرورت های خانواده خود را برآورده کند.

وی گفت، «به خدا قسم که از زمانیکه طالبان یک و نیم ماه پیش به قدرت بازگشتند، ما گوشت پخته نکرده ایم.»

در این تصویر یک دکاندار به تاریخ ۸ میزان در شهر هرات دیده می شود که منتظر مشتریان است. [عمران/سلام تایمز]

در این تصویر یک دکاندار به تاریخ ۸ میزان در شهر هرات دیده می شود که منتظر مشتریان است. [عمران/سلام تایمز]

وی افزود، «من مجبور خواهم شد که برای تغذیه فرزندان گرسنه ام به گدایی روی آورم.»

احمد گفت، هزاران نفر از باشندگان ولایت نیمروز به طور روزانه به دلیل گرسنگی و بیکاری مجبور می شوند که به ایران مهاجرت کنند.

محمد همتی که یک فروشگاه مواد غذایی را در شهر هرات اداره می کند گفت که در کمتر از دو ماه وی ۷۵٪ مشتریان خود را از دست داده است.

وی گفت، «به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی تعداد کمی از مردم برای خریداری می آیند و همچنان آنها نسبت به گذشته مواد غذایی کمتری را خریداری می کنند.»

وی افزود، «قیمت مواد غذایی روز به روز افزایش می یابد. ما نمی توانیم اجناسی را که امروز می فروشیم فردا با همان قیمت بخریم.»

همتی گفت، «قیمت های مواد غذایی طی دو ماه گذشته ۴۰ - ۵۰٪ افزایش یافته اند.»

وی گفت، در میان افغان هایی که توانایی خریداری را از دست داده اند فقر و بیکاری افزایش یافته است.

فرار سرمایه

یونس قاضی زاده رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات گفت، تغیر حکومت در این کشور عواقب وحشتناک اقتصادی را به دنبال داشته است.

وی با افزودن اینکه تجارت ها و سرمایه گذاران هنوز به نظام جدید اعتماد کامل ندارند گفت، با بازگشت طالبان به قدرت، برخی از تجارت ها در ولایت هرات به طور کلی کشور را ترک کرده و سرمایه های خود را به خارج منتقل کردند.

قاضی زاده افزود، «منجمد شدن دارایی های سکتور خصوصی در بانک ها و وضع شدن محدودیت های طالبان بالای فعالیت های بانکی در این کشور مشکلات جدی ای را برای تجارت ها به وجود آورده است.»

وی گفت، «نرخ های محصولات گمرکی ثابت نیست و روز به روز افزایش می یابند. بی ثباتی در عملیات های گمرکی بالای قیمت های مواد غذایی و تیل در بازارها تأثیر مستقیم دارد.»

عبدالواحد وحیدی رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد غذایی در هرات گفت، واردکنندگان خریداری اجناس ضروری از برخی کشورها را متوقف کرده اند.

وی افزود، واردکنندگان از سرمایه کمی که در اختیار دارند برای وارد کردن مواد ارتزاقی استفاده می کنند، اما تعداد کسانی که توانایی هرگونه فعالیت را دارند بسیار اندک بوده و آنها نمی توانند ضرورت های بازار را برآورده کنند.

وی گفت، مواد ارتزاقی در بازارها بسیار کمیاب هستند؛ بنابراین قیمت این مواد روز به روز افزایش می یابد.

وحیدی گفت، «بسیاری از واردکنندگان مواد غذایی از ادامه دادن به تجارت های خود دلسرد می شوند.»

وی افزود، «بسیاری از آنها در مورد فرارکردن از کشور فکر می کنند و می خواهند که سرمایه های خود را به خارج منتقل کنند.»

فاجعه انسانی

فقر و گرسنگی فزاینده در افغانستان باعث شده است که ترس از یک فاجعه انسانی به وجود بیاید.

محمد نادر کریمی یک جامعه شناس در شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، به دلیل افزایش قیمت های مواد غذایی و مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده ها اطفال خود را در حالت گرسنگی می خوابانند.

وی افزود، شهرنشینان افغان غذا ندارند، در حالیکه اهالی قریه جات به خوردن سبزیجات وحشی روی آورده اند.

کریمی گفت، «طی دو ماه پس از بازگشت طالبان به قدرت، مردم از گرسنگی می میرند. اگر به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی صورت نگیرد، تعداد بی شماری از افغان ها به ویژه کودکان، از گرسنگی خواهند مرد.»

وی گفت، این مسؤلیت طالبان است که فرصت های کاری را ایجاد کرده و قیمت های مواد اساسی غذایی را در بازار تنظیم کنند.

کریمی افزود، «اما طالبان منابع درآمدزای محدودی دارند و نمی توانند به اندازه کافی ضرورت های مردم افغانستان را برآورده کنند. اگر کمک های بین المللی از سر گرفته نشوند، یک فاجعه انسانی در کشور اجتناب ناپذیر است.»

محمد احسان عزیزی یک اقتصاددان در شهر هرات گفت، «در این وضعیت دشوار که تجارت ها متوقف شده و افغان ها غذا برای خوردن ندارند، طالبان باید محدودیت ها بالای بانک ها را لغو کنند تا تجارت ها بتوانند با کشورهای مختلف قرارداد جدید امضا کرده و واردات را از سر بگیرند.»

عزیزی گفت، افغان های عادی به دلیل این وضعیت بیشترین رنج را می برند و نمی توانند رنج بیشتری را تحمل کنند.

وی گفت، «افغان ها نه غذا برای خوردن و نه دسترسی درست به خدمات صحی دارند. مرگ و میرهای کودکان و زنان ناشی از گرسنگی بسیار دردناک خواهند بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسی ب بیسشخ بیخهسعب خهیسعت بنیستب کشسعه بسشی

پاسخ

grsdhtrshjfgh agfdag ager hfdag dfg fg dfg

پاسخ

روزانه خیلی از هم وطنان افغان در خاک ایران جان هایشان را ازدست میدهند و حتی کسی نیست پرسان کنه

پاسخ

دهها هزار افغان منتظر آغاز دوباره پرواز ها و باز شدن مرز های کشور است. تا شش ماه آینده اگر وضعیت اقتصادی در کشور بهبود پیدا نکند میلیون ها تن به کشور های همسایه و اروپایی مهاجرت خواهند کرد چون زنده گی در افغانستان دشوار است. اگر چه امنیت نسبت گذشته بهبود یافته ولی مردم با بی کاری و گرسنگی روبرو است.

پاسخ

99 فیصد افغان ها در حال حاضر تلاش می کنند که زنده بمایند. آنها زنده گی نمی کنند بلکه می خواهند که زنده بمانند. زیرا برای زنده گی کردن پول نیاز است که آنها ندارند.

پاسخ

علت تمام این بدبختی ها اشرف غنی و امریکا است. اگر امریکا از افغانستان بی مسئولانه خارج نمی شد، این وضعیت سفبار در افغانستان نمی آمد. اشرف غنی باید فرار نمی کرد و قدرت را به شکل مسالمت آمیز و در حضور داشت جامعه جهانی به طالبان تسلیم می کرد و از جامعه جهانی می خواست که کمک های شان را به حکومت جدید در افغانستان ادامه دهد زیرا افغانستان نمی تواند که بدون کمک های خارجی ها به مردم خدمات ارایه کند و به مامورین خویش معاش بپردازد.

پاسخ