محیط زیست

کشاورزان افغان برای مجادله با هجوم ملخ ها در شمال کشور تلاش می کنند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

صدها هزار ملخ در شمال افغانستان زیر نگاه درمانده کشاورزان و خانواده هایشان که از قبل به قحطی تهدید شده اند، روی محصولات زراعتی فرود آمده اند. به گفته سازمان ملل متحد، پس از خوراک در مزارع گندم، آنها تخم‌گذاری کرده‌اند تا بهار آینده از تخم خارج شوند و به چرخه تخریب در کشوری ادامه می‌دهند که در آن از هر ۱۰ خانواده ۹ خانواده در حال حاضر برای تهیه غذا با مشکل مواجه هستند. [لوانا سارمینی بوناکورسی/ای اف تی وی/ای اف پی]

بلخ -- صدها هزار ملخ در شمال افغانستان زیر نظر درمانده کشاورزان و خانواده هایشان که از قبل در پی قحطی بودند، بر فصل های زراعتی فرود آمده اند.

در قریهء کندالی در شمال بلخ، یکی از هشت ولایت آسیب دیده در سبد نان کشور، یک دسته حیرت‌انگیز از حشرات خاکستری در مزرعه گندم گرد آمده است.

به گفته سازمان ملل متحد،‌ پس از خوراک فصل ها، آنها تخم‌گذاری کردند تا بهار آینده دوباره از تخم بیرون بیایند و به چرخه ویرانی در کشوری ادامه دهند که در آن از هر ۱۰خانواده ۹ خانواده برای تامین هزینه غذا با مشکل مواجه هستند.

بازمحمد نماینده قریهء کندالی گفت، «آنها به شمول گندم، نخود، کنجد هر چه سبز می بینند، می خورند،»

کشاورزان به تاریخ ۱۴جوزا در میان انبوه ملخ در نزدیکی مزرعه گندم در منطقه کندالی ولسوالی شولگره، ولایت بلخ قدم می زنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کشاورزان به تاریخ ۱۴جوزا در میان انبوه ملخ در نزدیکی مزرعه گندم در منطقه کندالی ولسوالی شولگره، ولایت بلخ قدم می زنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک کشاورز به تاریخ ۱۴ جوزا در حین ازدحام ملخ ها در منطقه کندالی ولسوالی شولگره، ولایت بلخ، در نزدیکی مزرعه گندم بر روی ملخ ها قدم می گذارد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک کشاورز به تاریخ ۱۴ جوزا در حین ازدحام ملخ ها در منطقه کندالی ولسوالی شولگره، ولایت بلخ، در نزدیکی مزرعه گندم بر روی ملخ ها قدم می گذارد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کشاورزان ناامید قبل از دفن کردن آنها در چقری ها از جال ها برای جارو کردن طاعون ملخ های مراکشی - یکی از حریص ترین آفات جهان - استفاده کردند، اما تعداد آنها هنوز هم در حال افزایش است.

محمد گفت، «ما با شکم گرسنه راه می رویم تا ملخ ها را بکشیم. اگر آنها را نکشیم مزارع ما خراب می شود،»

به گفته سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) شیوع امسال می تواند ۱.۲ میلیون تن گندم را که یک چهارم برداشت سالانه است، با ضرر ۴۸۰ میلیون دالری از بین ببرد.

دست کمک رسان

اف ای او تا جایی که توانسته، دست کمک داده است.

در شرق در ولایت کندز، این سازمان در اوایل ماه ثور یک کمپاین سه هفته ای را برای از بین بردن ملخ ها از مزارع مرکز ولایت و پنج ولسوالی کندز راه اندازی کرد.

به عنوان بخشی از این تلاش، اف ای او ۱۱۰۰ کارگر را استخدام کرد و به هر کدام آنها ۸۷۲۰ افغانی (۱۰۰ دالر) پرداخت کرد. با این کار، به ایجاد فرصت های کاری کوتاه مدت برای ساکنان محلی کمک کرد و در عین حال از کشاورزان با مجادلهء با ملخ در مزارع خود حمایت کرد.

افغانستان با سومین سال متوالی خشکسالی مواجه است و کشاورزان در کندالی گزارش دادند که از ماه حوت هیچ بارندگی نداشته است، چیزی که می توانست در قسمت از بین بردن حشرات کمک کند.

ریچارد ترنچارد نماینده اف ای او در افغانستان در ماه ثور گفت، «پیش‌بینی‌های برداشت امسال بهترین چیزی است که در سه سال گذشته دیده‌ایم،»

او گفت، «اما این شیوع تهدیدی برای از بین بردن تمام این دستاوردهای اخیر و بدتر شدن چشمگیر وضعیت عدم تأمین غذایی در اواخر امسال و سال آینده است.»

این اداره گفت که شرایط برای ملخ‌ها با چرای بیش از حد، خشکسالی و اقدامات کنترلی بسیار محدود «کاملا مناسب» است.

دو هجوم عمده آخر که ۲۰ و ۴۰ سال پیش رخ داد، به ترتیب ۸٪ و ۲۵٪ از تولید کشور را از بین برد.

نیازهای ریشه کنی

صفت الله عزیزی مدیر مبارزه با ملخ در ریاست زراعت بلخ گفت که ۳۵۰۰۰ جریب (۷۰۰۰ هکتار) زمین به صورت کیمیایی و دستی تصفیه شده است، اما کافی نیست.

او گفت، «ما در حد توان خود عمل کرده ایم. برای از بین بردن آنها نیاز به بودجه، استخدام کارگران، پرداخت مصارف سوخت و محصولات است،»

اقتصاد افغانستان که قبلاً توسط چندین دهه جنگ آسیب دیده بود، از زمانی که میلیاردها دالر کمک بین المللی پس از ماه اسد سال ۱۴۰۰ قطع شد، در بحران فرو رفته است.

بر اساس برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی)، تولید اقتصادی سقوط کرده است و تقریبا ۸۵٪ از کشور در فقر زندگی می کنند.

ترنچارد گفت، «افغانستان قبلا یک سیستم کنترل ملخ بسیار قوی داشت، اما این سیستم در دو سال گذشته به شدت فرسایش یافته است،»

اف ای او هشدار داده است که اگر دواپاشی نشود، جمعیت ملخ های مراکشی ممکن است در سال آینده ۱۰۰ برابر شود.

کشاورز عبدالرقیب کاظمی که نفقهء ۱۶ عضو خانواده را تأمین می کند، گفت که ۶۰ تا ۷۰٪ زمین های وی از بین رفته است و تولیدات از دست رفته او شامل علف دام های او است.

این جوان ۳۸ ساله گفت، «ما ضرورت داریم خودمان را سیر کنیم. اگر گندم نباشد، آرد هم وجود ندارد،»

او گفت، «من بسیار نگران هستم زیرا این ملخ ها در این منطقه تخم می گذارند، بنابراین سال آینده دوباره از کنترل من و روستاییان من خارج خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در افغانستان علاوه بر ریشه کن کردن ملخ، مسائل مهم دیگری مانند کاهش سطح آب، بیکاری و افزایش بیماری ها وجود دارد... مسئله آب جدی است. تازه از رادیو آزادی خبرهایی را خواندم که می گفت، بسیاری از مردم به دلیل کمبود آب از ولسوالی واشیرهلمند کوچ کرده اند و برخی تصمیم به ترک این منطقه گرفته اند. باشندگان ولسوالی مذکور به رادیو آزادی گفتند که مردم در بسیاری نقاط به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. مردم می گویند که در ولسوالی واشیر، حوض ها خشک شده و سطح آب چاه ها نیز چندین برابر کاهش یافته است. باشندگان این منطقه از مسؤولان می خواهند که مشکل آب آشامیدنی این ولسوالی حل شود.

پاسخ

موضوع ملخ ها جدی است. برای این منظور دولت و سازمان های بین المللی باید به مردم کمک کنند زیرا ملخ های موجود می توانند از بین بروند و از ملخ های آینده جلوگیری کنند. دلایل ورود ملخ ها را باید دانست و به محض ورود آنها را از بین برد. اگر نه، آنها همیشه محصولات مردم فقیر را خواهند خورد و مردم با گرسنگی و سختی مواجه خواهند شد.

پاسخ

اگر جلوی ملخ ها گرفته نشود پس از خوردن مزارع تخم می گذارند و در بهار آینده نسل جدیدی برای کشتزارهای جدید خواهند داشت. اگر موج دوم در بهار بیاید مردم بیش از هر زمان دیگری با گرسنگی مواجه خواهند شد. هشت نفر از هر ده نفر در هر خانواده در حال حاضر با گرسنگی مواجه هستند. این فقط مربوط به فصل جاری نیست. خشکسالی روز به روز در حال افزایش است که تأثیر مستقیمی بر کمبود حاصلات دارد. نکته مهم این است که آگاهی عمومی باید افزایش یابد. افغانستان در منطقه آب و هوای خشک جهان قرار دارد. ما باید این سوء تفاهم را برطرف کنیم که افغانستان آب «زیاد» دارد. افغانستان در حال حاضر در رده تنش متوسط از نظر دسترسی به آب قرار دارد، اما این معادله به سرعت در حال تغییر است. با افزایش جمعیت و تشدید اثرات منفی تغییرات آب و هوایی، استرس بیشتر می شود. در جایی که میزان سرانه آب سالانه کمتر از ۱۷۰۰ متر مکعب باشد، آن مناطق در گروه بحران آب یا تنش آبی از جمله افغانستان قرار می گیرند. بنابراین، آنچه می خواستم بگویم این است که با افغانستان و منابع طبیعی در افغانستان باید با ترحم رفتار کرد. به اندازه ضرورت استفاده کنید< و از مصرف زیاد خودداری کنید. اکنون که ملخ ها به بلخ یا برخی ولایات دیگر رسیده اند، این امر نیز می تواند باعث خشکسالی شود، اما اگر جلوی آن گرفته نشود، سایر مناطق و کشاورزان نیز متضرر می شوند و آنها محصول را خواهند خورد.

پاسخ

زیاد شدن ملخ ها در مزارعه گندم خطرناک است از پیش هم کشاورزان بیچاره با مشکلات اقتصادی و خشکسالی روبرو بودن و حالا هم این مجادله با هجوم ملخ ها کی ۱.۲ ملیون تون گندم کی یک چهارم برداشت سالانه کی با ضرر۴۸۰ میلیون است متاثر می‌شود حالا کی سیستم کنترول ملخ هم فرسایش یافته است باید به سال اینده جلوگیری شود و دوا پاشی شود تشکر از اف ای او کی تاجای کی توانسته کمک کرده است ولا تقضا می‌کنم هر چیزی دیگر کی کمک کرده میتواند کمک کند و کارگر استخدام کند تا از این فاجعه مضر جلوگیری شود .

پاسخ