محیط زیست

سازمان ملل بیش از ۱۰۰۰ نفر را برای مبارزه با ملخ ها در کندز استخدام کرده است

گزارش از محمد قاسم

سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) بیش از ۱۰۰۰ نفر را در ماموریت از بین بردن ملخ از زمین های کشاورزی در مرکز ولایت و پنج ولسوالی کندز به عنوان بخشی از تلاش های خود برای کمک و کمک به کشاورزان استخدام کرده است. [عکاس: عبیدالله احمدی]

کندز -- سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) حدود ۱۱۰۰ کارگر را به عنوان بخشی از تلاش برای از بین بردن ملخ از مزارع در مرکز ولایت و پنج ولسوالی ولایت کندز استخدام کرده است.

سید وحیدالله هدفمند، رئیس موسسه دست در دست افغانستان (اچ آی اچ ای او) گفت که اف ای او این کمپاین سه هفته ای را با هماهنگی سازمان دست در دست افغانستان آغاز کرد.

او به تاریخ ۹ ثور گفت، «این کمپاین به تاریخ ۱ ثور در ولسوالی های علی آباد، دشت ارچی، امام صاحب، چهار دره و آقتاش آغاز شد و توسط واحد حفظ نباتات ریاست زراعت کندز نظارت می شود،»

او به سلام تایمز گفت، «ما در پایان سه هفته به هر کارگر ۸۷۲۰ افغانی (۱۰۰ دالر) پرداخت خواهیم کرد تا آنها بتوانند از خانواده های خود حمایت کنند و به کشاورزان ما کمک کنند تا از شر این آفت طبیعی خلاص شوند،»

افراد محلی که توسط سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) استخدام شده اند، به تاریخ ۹ ثور در ولسوالی علی آباد، ولایت کندز، در حالی که برای گرفتن یک عکس دسته جمعی استاد می شوند، در کمپاین ریشه کنی ملخ از مزارع شرکت می کنند. [عبیدالله احمدی/سلام تایمز]

افراد محلی که توسط سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) استخدام شده اند، به تاریخ ۹ ثور در ولسوالی علی آباد، ولایت کندز، در حالی که برای گرفتن یک عکس دسته جمعی استاد می شوند، در کمپاین ریشه کنی ملخ از مزارع شرکت می کنند. [عبیدالله احمدی/سلام تایمز]

هدفمند گفت، حدود ۵۰ کارشناس فنی برای آموزش این کارگران برای سم پاشی در مناطق آسیب دیده ملخ از صبح تا ظهر به کارگران اعزام شده اند.

وی افزود، «این مداخله دو هدف را دنبال می کند؛ که ایجاد اشتغال کوتاه مدت برای ساکنان محلی و حمایت از کشاورزان از طریق مبارزه با ملخ در مزارع خود می باشد،»

هدفمند گفت، تاکنون هزاران هکتار زمین از وجود ملخ پاکسازی شده است.

او افزود، «ما تا زمانی که آنها به طور کامل ریشه کن شوند، ادامه خواهیم داد،»

کشاورزان امیدوار به عملکرد بالاتر

کمپاین ریشه کنی کشاورزان را نسبت به آینده محصولات کشاورزی خود امیدوار کرده است.

ملخ‌ها در ارتباط با ملخ‌ها، گروه ‌های عظیمی را تشکیل می‌دهند که در سراسر مناطق پخش می‌شوند، محصولات را می خورند و آسیب‌های جدی زراعتی را به دنبال خود بر جای می‌گذارند.

شاه محمود، ۶۴ ساله، یک کشاورز در روستای قزل سای ولسوالی علی آباد، به سلام تایمز گفت که کشاورزان این منطقه سال هاست که با ملخ هایی که در مزارع آنها حمله می کنند، دست و پنجه نرم می کنند.

وی گفت، «من زمینی به مساحت ۴ جریب دارم. هر سال ملخ ها در ماه حمل بر زمین من حمله می کردند و روی محصولات گندم می نشستند. من نمی دانستم چگونه جلوی این آفات را بگیرم. آنها همه دانه های گندم را می خوردند و بر عملکرد گندم من تأثیر می گذاشتند،»

وی افزود، «از زمانی که اف ای او این کمپاین به موقع را راه اندازی کرده است، بسیار خوشحالم که از شر این آفت خلاص می شوم. ان شاءالله امسال محصول خوبی از زمین هایمان خواهیم داشت.»

عبدالرحمن، ۳۴ ساله، یکی دیگر از باشندگان این قریه، گفت، «ملخ ها بر علیه مزارع زراعت حمله می کنند و خسارات قابل توجهی را به کشاورزان وارد می کنند. ما خوشحالیم که امسال، خسارات سال های گذشته را جبران خواهیم کرد،»

رحمان گفت که هر ساله به دلیل حمله ملخ ها به مزرعه ۳ جریب خود متحمل خسارات قابل توجهی می شد.

امسال اما او امیدوار است که چنین نشود.

وی گفت، «ما از حمایت سازمان‌های کمک رسان سپاسگزاریم و از آنها می‌خواهیم دستگاه‌های سم پاشی و سم پاشی ملخ را در اختیار ما قرار دهند تا در صورت نیاز بتوانیم از آنها استفاده کنیم،»

حمایت اقتصادی کوتاه مدت

افراد محلی که برای کار در این پروژه استخدام شده اند نیز از اشتغال کوتاه مدت خود راضی هستند.

عبدالرحیم، ۳۲ ساله، باشنده ولسوالی علی آباد که سه فرزند دارد، به سلام تایمز گفت که از فقر و بیکاری رنج می برد.

او گفت، «من یک معمار هستم... اما اکنون اقتصاد بسیار بد است و هیچ کس نمی خواهد خانه بسازد یا بازسازی کند و هیچ کاری وجود ندارد،»

او گفت، «با ۱۰۰ دالر که برای کارم می‌ گیرم، یک ماه خرج خانواده‌ام را تأمین می‌کنم، اما نمی‌دانم بعد از آن چه کار خواهم کرد،»

غلام حیدر حیدری، ۲۸ ساله، فارغ التحصیل از پوهنتون کندز نیز برای این کمپاین کار کرده است.

او به سلام تایمز گفت، «من در دو سال گذشته به دنبال کار بوده‌ام، اما متأسفانه نمی‌توانم کاری پیدا کنم،»

حیدری گفت، «ما از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ بعد ازظهر کار می کنیم، ابتدا خندق هایی به عمق ۱ تا ۱.۵ متر حفر می کنیم، سپس در منطقه مورد نظر خود سم پاشی می کنیم و ملخ ها را در کیسه های پلاستیکی بزرگ جمع آوری کرده و در خندق ها دفن می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

استخدام یک هزار نفر در ولایت کندز به خاطر از بین بوردن ملخ از سوی سازمان خوراک و زراعت ملل متحد یک کار بسیار نیک است که این کمک هم مردم روستا را از شر ملخ نجات میدهد وهم برای مردم این ولایت زمینه کار محیا می‌شود. این یک هزار نفر می تواند که با معاش ماهوار خود مبلغ ۸۷۳۰ افغانی مواد غذایی وضرورت های فامیل خویش را براورده. بسازد .

پاسخ

ملخ ها در واقع تهدیدی برای محصولات کشاورزان هستند و می توانند فصل ها را خراب کنند، اما در سطحی ارزیابی نمی شود که سازمان ملل چنین افرادی را برای از بین بردن ملخ ها منصوب کند. هر دهقان در خانه خود دو یا سه کارگر دارد و در افغانستان کودکان کارهای سخت را انجام می دهند. بنابراین کشتن ملخ ها باید به خانواده ها سپرده شود تا خودشان آنها را نابود کنند. اما اکنون این یک کار سطح بالایی است زیرا سازمان ملل متحد کارگرانی را برای انجام چنین کاری استخدام می کند. به جای انجام این کار، آنها باید کارهای دیگری را در بخش دیگری انجام می دادند. بچه‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند، بنابراین بهتر است این کار را به بچه‌ها یا کشاورزان بسپارند تا خودشان این کار را انجام دهند. رابرت موگابی گفت، زمانی که او رئیس جمهور شد، یک سازمان غیردولتی بین المللی آمد و برنامه خود «پایان دادن به فقر در آفریقا» را برای من توضیح داد که در چشم انداز آنها ذکر شده بود. موگابی گفت؛ من به خوشحال شدم و از او تشکر کردم، اما صبح روز بعد وزیر توسعه اقتصادی به من گفت که اعضای موسسه به دفتر او آمده اند و گفتند موافقت رئیس جمهور را داریم. ما می خواهیم دو پروژه خود را اجرا کنیم. پروژه اول آنها «توزیع ۸۰۰۰ چوشک برای نوزادان» و پروژه دوم «آموزش عمومی به مادران در مورد اینکه چگونه باید در دهان نوزادان چوشک بدهند» است. آیا اجازه بدهم آنها این کار را بکنند یا خیر؟

پاسخ

حرف شما تا حدی درست است، اما هر سازمانی برنامه خود را دارد. به طور مثال، اگر یک موسسه جاده های خام می سازد، او نمی تواند آنها را قیر کند. موسسه دیگری جاده های قیر را می سازد، برنامه آن شامل حفاری چاه نمی شود. هر کس کار خود را انجام می دهد. مورد دیگر استخدام کشاورزان است اما در گزارش ذکر نشده که از جای دیگری کارگر آورده و ملخ ها را کشتند. این افراد محلی این منطقه هستند که برای کشتن ملخ اجیر می شوند و اجوره می گیرند.

پاسخ

این ملخ ها مرا ناراحت کردند. :( ای کاش افغان ها فقیر نبودند و می گذاشتند این ملخ ها از مزارع شان بخورند، اما تعجب می کنم که چرا این ملخ ها، بچه های کوسی، بوته های صحرا را نمی خورند که می آیند و از محصولات آماده مردم می خورند؟ جلوگیری از تکثیر این ملخ ها ضروری است. آنها از یک مکان خاص سرچشمه می گیرند. مردم باید تخم های خود را در منشأ نابود کنند، زیرا گرفتن و کشتن یک حیوان زنده مناسب نیست. نفس می کشند، ذکر خدا می کنند، ثنای خدا را می خوانند و خدا را ستایش می کنند. لطفا ملخ های زنده را نکشید. خداوند افغان ها، افغانستان و تمام جهان را بیامرزد.

پاسخ

پدر ما از زمان عسکری خود که در ولایت کنر انجام داده بود، حکایت می کرد. می‌گفت زمانی بود که در آنجا آفت ملخ آمد. او در زمان اعلیحضرت ظاهر شاه به خدمت سربازی پرداخت. به گفته وی، دولت ارتش را برای از بین بردن آفت ملخ فرستاد و از مردم درخواست کرد که بیرون بیایند، دور هم جمع شوند و فصل ها را نجات دهند. پدرم می گفت مردم چقری های طویل و عمیقی را ساختند. ملخ ها را زدند و خاک را روی آن ها انداختند و زنده به گور کردند. همینطور بود که با این روش همه ملخ ها کشته شدند و مردم از خطر نابودی فصل ها نجات پیدا کردند. بنابراین، موضوع ملخ در افغانستان تازگی ندارد. حالا من نمی دانم این گروه ۱۰۰۰ نفری سازمان ملل متحد جلوی ملخ ها را می گیرد یا نه، اما اگر مردم با این گروه هزار نفری کمک کنند، بهتر خواهد بود. تا جایی که شنیدم امسال گندم و سایر محصولات خوب بود اما اگر مردم به موقع اقدام نکنند و از این آفت جلوگیری کنند، احتمال خراب شدن ملخ ها وجود دارد. بهترین کار این است که تیمی از سوی سازمان ملل، مردم عام و دولت برای نابود کردن ملخ ها و نجات محصولات منصوب شود.

پاسخ