سلامتی

یک مسلخ که با کمک مالی بانک انکشافی آسیا در مزار شریف ساخته شده، افتتاح شد.

گزارش از محمد قاسم

یک بچهء افغان به تاریخ ۲۷ قوس در یک بازار در مزارشریف یک کراچی دستی پر از تکه های گوشت را تیله می کند. مسلخ عصری در این شهر مطمئن خواهد ساخت که گوشت سالم و عاری از امراض است. [ای اف پی]

یک بچهء افغان به تاریخ ۲۷ قوس در یک بازار در مزارشریف یک کراچی دستی پر از تکه های گوشت را تیله می کند. مسلخ عصری در این شهر مطمئن خواهد ساخت که گوشت سالم و عاری از امراض است. [ای اف پی]

مزارشریف -- باشندگان ولایت بلخ از افتتاح یک مسلخ عصری که توسط بانک انکشافی آسیا (ای دی بی) تمویل شده است و از دیر زمانی انتظار آن می شد، استقبال کرده اند.

به گفته مقامات، اعمار مسلخ در مزارشریف که حدود ۵۴۰ میلیون افغانی (۶ میلیون دالر) هزینه داشته و توسط بانک انکشافی آسیا تمویل شده است، در سال ۱۳۹۷ تکمیل گردیده بود،‌ اما به دلیل مشکلات تخنیکی و نبود هماهنگی، تا کنون این مرکز افتتاح نشده بود.

نصرالله یوسفزی، مسؤل این مسلخ گفت، «بالاخره توانستیم در مراسمی که به تاریخ ۱۵ دلو برگزار شد، این مسلخ را افتتاح کنیم. قبلاً قصابان در مزارشریف دام ها را در کنار سرک ذبح می کردند.»

او گفت، این مسلخ که در ۲۵ جریب زمین در شهر مزارشریف ساخته شده است، می تواند روزانه حدود ۳۵۰۰ راس دام از جمله ۶۰۰ دام بزرگ را ذبح کند.

یک مسلخ عصری که با کمک مالی بانک انکشافی آسیا (ای دی بی) ساخته شده، به تاریخ ۱۵ دلو در مزارشریف مرکز ولایت بلخ به تصویر کشیده شده است. [تصویربردار: شعیب همدرد]

یک مسلخ عصری که با کمک مالی بانک انکشافی آسیا (ای دی بی) ساخته شده، به تاریخ ۱۵ دلو در مزارشریف مرکز ولایت بلخ به تصویر کشیده شده است. [تصویربردار: شعیب همدرد]

وی گفت، «حدود ۳۲۰ قصاب در شهر مزارشریف وجود دارد که هر روز در دو شفت اقدام به ذبح دام می کنند. تسهیلات جدید نه تنها فرصت های شغلی پایدار را برای آنها فراهم کرده است، بلکه مکان مناسبی را برای ذبح دام ها نیز فراهم کرده است.»

یوسفزی گفت، «این مسلخ هم برای مردم محلی و هم برای شاروالی مزارشریف آسایش به ارمغان آورده است. از یک طرف از کثیف شدن شهر جلوگیری می کند و از طرف دیگر شیوع امراض مختلف را کاهش می دهد.»

وی افزود، اکنون که این مسلخ راه اندازی شده است، قصابان می توانند حیوانات را در آنجا ذبح کرده و گوشت پاک را به مشتریان خود بفروشند.

کنترول کیفیت

خیرمحمد جهانگیری، یک قصاب در شهر مزارشریف، گفت که او و سایر افراد پیشه اش خوشحال هستند که اکنون می توانند گوشت های صحی را به مشتریان خود عرضه کنند.

او گفت، «من ده ها قصاب را می شناسم که گوشت را روی کراچی های دستی و در فضای باز می فروختند. آنها هرگز به اقدامات صحی برای حفظ سلامت عمومی فکر نکردند.»

جهانگیری که پنج سال است در قصابی فعالیت می کند، گفت، اکنون صدها قصاب در مسلخ مشغول هستند و برای ذبح و تهیه گوشت مقداری پول بدست می آورند.

عبدالدیان رسولی، ۴۰ ساله، باشنده مزارشریف، گفت که ایجاد این مسلخ جدید از فروش گوشت غیرصحی و غیرمعیاری جلوگیری می کند.

وی گفت، «متاسفانه در گذشته بر فعالیت قصابان نظارت درستی صورت نمی گرفت... برخی از قصابان گوشت الاغ و اسب می فروختند.»

رسولی گفت، «مگس ها و گرد و غبار گوشت های آویزان شده در دوکان های کنار جاده را آلوده می کند. هنگامی که مشتریان گوشت آلوده خریداری می کنند، می تواند بیماری های مختلفی را منتقل کند.»

وی گفت، «ما متوجه شدیم که در اینجا در مسلخ وترنران توظیف شدند که حیوانات را قبل از ذبح دام معاینه کند. این واقعاً چیز بسیار خوبی است.»

نقیب الله طارق، شاروال مزارشریف گفت، «این مسلخ زیر نظر شاروالی مزارشریف و ریاست زراعت بلخ کار خواهد کرد. از این به بعد، باشندگان بلخ گوشت های صحی را از مسلخ به دست خواهند آورد.»

وی گفت، «این مسلخ نقش اساسی در شناسایی حیوانات مریض و جلوگیری از فروش آن در بازار خواهد داشت. تا که حیوانات در مسلخ ذبح و گوشت آن بررسی نشود، هیچکس اجازه فروش گوشت را نخواهد داشت.»

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه بی قانونی و تخلف به مقامات اطلاع بدهند.

طارق گفت، «قبل از مصرف گوشت باید به صحت و سلامت گوشت توجه شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حالا این خبر خیلی خوبی است، دل مرد خوشحال می شود. در بیشتر جاها قصابان در جاده سلاخی می کردند، خون و خاک و بوی بد دل مرد را عصبانی می کرد. این کشتارگاه در حال حاضر بهبود یافته است زیرا از یک طرف گوشت پاک به طور مرتب ذبح می شود و از طرف دیگر از گوشت نجس جلوگیری شده است. امید ما این است که در تمام ولایات و ولسوالی ها چنین کشتارگاه های مستقلی ساخته شود تا کشتارگاه ها گوشت پاک را به مردم عرضه کنند.

پاسخ

من دوران کودکی ام را در قریه گذرانده ام. وقتی با پدرم به بازار منطقه می رفتم، دوکان های یک قسمت خاص بازار را قصابان اشغال کرده بودند. هنگام عبور از دوکان هایشان بوی تعفن شدیدی می آمد. دلیلش هم این بود که قصاب حیوان را می آورد و جلوی دوکان اش ذبح می کرد. در جلوی هر دوکان قصابی کثافت جمع شده بود که باعث مریضی انسانها می شد و آنها را از خرید گوشت متنفر می ساختند. الان همان وضعیت در شهرهای بزرگ نیز جریان دارد. در کابل، پایتخت افغانستان و یکی از بزرگ ترین شهرها، چیزی می بینیم که یک وقت در قریه و بازار ولسوالی می دیدیم. در کابل بارها دیده‌ام که قصاب‌ها در کنار رود در مقابل دکان‌هایشان حیوانات را ذبح می‌کنند و اطراف آن ویران شده است. این کثافت و تعفن باعث ایجاد ملاریا، محرقه، اسهال، شکم درد و بسیاری از امراض دیگر در کشور می شود و محیط زیست را از بین می برد. ساخت یک مسلخ توسط بانک انکشاف بین المللی در مزارشریف قابل تقدیر است. با این حال، من معتقدم که به نظر من نباید در شهرهای بزرگ از مسلخ استفاده کرد. نمی دانم در کابل مسلخ است یا نه، اما اگر است پس چرا جلوی این عمل شیطانی قصابان گرفته نمی شود؟ مهم این است که مسئولان به این قسمت توجه کنند و در هیچ نقطه دیگری از شهر به جز مسلخ اجازه ذبح کردن ندهند.

پاسخ

نکته مهم دیگر این است که قصاب ها در زمان رفت و آمد اطفال به مکتب، حیوانات را ذبح می کردند. در این شکی نیست که اطفال حیوانات را دوست دارند و جنبه عاطفی آنها بالاتر از بزرگسالان است، اما اتفاقاً با صحنه ذبح حیوان روبرو می شوند. ذبح برخی از حیوانات واقعاً در شرع مجاز است، اما این عمل بر جنبه عاطفی کودکان و برخی افراد دیگر در ملاء عام تأثیر منفی می گذارد. این کودکان سرمایه آینده ما هستند. چرا جنبه عاطفی فرزندانمان را به زور خراب می کنیم؟ این اطفال فردا سخت دل خواهند بود. آنها کارهای بدی انجام خواهند داد و به کسی رحم نخواهد کرد... ما با این کار زندگی و محیط زیست فرزندانمان را خراب می کنیم و از امراض نیز استقبال می کنیم. امید است مسئولان به این امر توجه جدی داشته باشند و قصابان را از این کار در شهرها و مناطق اطراف منع کنند.

پاسخ

بهتر است چنین جایی داشته باشید و در عوض کنار جاده، حیوانات را در آن ذبح کنید. ذبح حیوانات در کنار سرک ها نامناسب است بخاطریکه دردسرهای زیادی ایجاد می کند و عده ای با دیدن ذبح حیوانات بیشتر رنج می برند. نکته دیگر اینکه با ساخت مسلخ از کیفیت بد جلوگیری می شود و مشتریان می توانند گوشت پاک تهیه کنند. تیم های بازرسی ممکن است حضور داشته باشند و از مسلخ حیوانات بازدید کنند.

پاسخ

افتتاح این مسلخ به کمک مالی بانک انکشافی آسیا در ولایت بلخ شهر مزارشریف قابل قدراست. در تمام افغانستان مسلخ به این سطح ما نداشتیم بلکه یک مسلخ در شهر کابل داشتیم که آن هم مربوط به وازرت دفاع افغانستان بود دیگر قصابان نمی توانستند که حیوانات حلال را در ان ذبح کنند. در تمامی شهرهای مشهور افغانستان قصابان حیوانات حلال را در بیش روی دوکان خود شأن ذبح می‌کردند ویک بد بوی را در شهرایجاد کرده بودند. اکثر قصابان حیوانات خریداری می‌کنند که به اثر مریضی مرده شده باشد و گوشت آن حرام است وبلای مردم می‌فروشند. اکسر قوم کوچی ها هم حیوانات مردارشده خودشان را بلای قصابان می فروشند. از نبود مسلخ در شهرهای مشهور افغانستان ابن کارهای غیر قانونی می شود . بانک انکشافی آسیا به همکاری های شأن ادامه بدهد تا که در دیگر از شهرهای افغانستان به مثل همینطور مسلخ یا هم از این کرده خورد تر ببسازد. از این به بعد مردم مزارشریف به گوشت صحی دسترسی پیدا می کنند. شاروالی مزارشریف کوشش زیادی کند که تمامی قصابان شهر حیوانات صحی را در مسلخ ذبح کند نه در جاهای دیگر شهر . داکتران وترنران هم متوجه وظیفه خویش با شند تا که از صحت حیوانات مطمئن نشوند اجازه ذبح کردن را به قصابان بد هید. حیوانات ذبح شده در این مسلخ به یک چیزی مشخص با ید تیک مار شود تا که مردم شهر بفهمند که این گوشت حلال است وهم صحی است .

پاسخ