اقتصاد

لیلام غیرقانونی تولیدات مرغداری ایرانی، کار فارمداران مرغداری افغان را فلج میکند

گزارش از عمر

بر اساس گفته های مقامات و فارمداران در ولایت هرات، افراد ایرانی در حالت لیلام کردن گوشت و تخم مرغ درجه دوم برای ارسال به افغانستان، در تلاش به نابود کردن صنعت جدیدالاحداث مرغداری این کشور، میباشند. [عمر]

هرات -- مقامات و فارمداران در ولایت هرات میگویند، اتباع ایرانی برای تلاشی بر انباشتن گوشت و تخم مرغ درجه دوم و نابود کردن صنعت جدیدالاحداث مرغداری افغانستان، تولیدات مرغداری را از مرز به افغانستان قاچاق میکنند.

به تاریخ ۱۷ دلو سال ۱۳۹۷، حکومت افغان بر اثر شیوع انفلوینزای مرغی در ایران، واردات گوشت مرغ و تخم را از ایران ممنوع اعلان کرده بودند.

ضیاءالحق رحمانی، رئیس اتحادیه فارمداران مرغ هرات گفت، «گروه های سازمان یافته در ایران واردات غیرقانونی مرغ و تخم را به افغانستان پیش میبرند، و آنها قصداً صنعت مرغداری را در ولایت هرات مورد هدف قرار میدهند.»

وی تفصیل بیشتری را راجع به اینکه چه کسانی تخم و گوشت مرغ را به افغانستان قاچاق میکنند نداد، اما گفت که واردات غیرقانونی تخم و مرغ از ایران ادامه دارند و فارمهای مرغداری در افغانستان، ورشکست خواهند شد.

یک فارمدار، مرغها را به تاریخ ۲۸ جوزا در ولسوالی انجیل ولایت هرات، تغذیه میکند. [عمر]

یک فارمدار، مرغها را به تاریخ ۲۸ جوزا در ولسوالی انجیل ولایت هرات، تغذیه میکند. [عمر]

تعدادی از فارمداران به تاریخ ۲۵ جوزا، در اتحادیهٔ فارمداران مرغی هرات در شهر هرات گردهم آمده اند تا در مورد واردات غیرقانونی تخم و مرغ از ایران، بحث کنند. [عمر]

تعدادی از فارمداران به تاریخ ۲۵ جوزا، در اتحادیهٔ فارمداران مرغی هرات در شهر هرات گردهم آمده اند تا در مورد واردات غیرقانونی تخم و مرغ از ایران، بحث کنند. [عمر]

وی گفت، «واردات غیرقانونی تخم و گوشت مرغ از ایران، تولیدات داخلی ما را متضرر ساخته است. ایران استراتیژی لیلام را استفاده میکند ... و این کار همیشه تلفاتی را بر تولیدات داخلی ما وارد کرده است.»

به قول رحمانی، بیش از ۱.۵ میلیون تخم و تقریباً ۱۰۰ تون گوشت مرغ روزانه در ولایت هرات تولید میشود.

وی گفت، تولیدات محلی دارای کیفیت بالا میباشند، در حالیکه کیفیت گوشت مرغ و تخم که از ایران وارد میشوند، به مراتب پائین میباشد.

خسارات میلیونها دالری

صنعت مرغداری هرات سال گذشته بر اثر شیوع انفلوینزای مرغی ائیکه در ایران به وجود آمده بود، در حدود ۲۵ میلیون دالر (۲ میلیارد افغانی) خساره دیده است و این خسارات به خاطر واردات غیرقانونی از ایران، ادامه می یابد.

جلیل احمد عظیمی، صاحب یک فارم مرغداری در ولایت هرات گفت، «ما سرمایه سنگینی را در فارمهای مرغداری مصرف کرده ایم. سال گذشته ما بر اثر انفلوینزای مرغی متحمل خسارات زیادی شدیم، و امسال واردات غیرقانونی تخم و گوشت مرغ باعث شد که ما خسارات بزرگی را متحمل شویم.»

وی گفت، «سال گذشته، بر اثر انفلوینزای مرغی ائیکه از ایران آمد، ما خسارهٔ ۲۰-۲۵ میلیون دالر (۱.۶-۲ میلیارد افغانی) را متحمل شدیم، و اکنون برای دفعهٔ دوم، تلاش میشود تا فارمهای مرغداری در هرات به طور کلی نابود شوند.»

سید فرید حسینی، صاحب یک فارم دیگر مرغداری در هرات گفت، «چون آیالات متحده و بعض کشورهای دیگر تحریم ها را بالای ایران وضع کردند، این کشور از هر طریق ممکن استفاده میکند تا منافع اقتصادی خود را تأمین کند. به همین خاطر، ایران میخواهد که در مارکیت های افغان جایگاه خود را کسب کند و تولید داخلی مارا نابود کند.»

وی گفت، «واردات گوشت و تخم مرغ از ایران، تأثیر منفی بر تجارت ما داشته است. حکومت افغان باید تلاش نماید تا صنعت مرغداری ما را حفظ کند.»

فارمداران میگویند، کیفیت گوشت و تخم مرغ ایرانی نیز زیر سوال میباشد.

محمد بهادر، صاحب یک فارم مرغداری در ولایت هرات گفت، «گوشت و تخم مرغ که به طور غیرقانونی از ایران وارد میشوند، در حدود یک تا دو ماه تاریخ انقضاء آنها تیر شده است و کیفیت خود را از دست داده است.»

ضرر به تولید داخلی

بر اساس گفته های مقامات در ولایت هرات، رژیم ایرانی در تخریب کردن صنعت و کامیابی تجارت افغانها، تاریخ دارد.

عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت در هرات گفت، «با امتنان از سرمایه گزاری های بزرگ در این سکتور، هرات در تولید گوشت و تخم مرغ، به خودکفائی رسیده است، اما واردات غیرقانونی گوشت و تخم مرغ، ریاست زراعت و سرمایه گزاران هردو را به تشویش انداخته است.»

وی گفت، «هر وقتیکه یک صنعت در هرات شروع به رشد کند، این صنایع از طریق رقابت غیرقانونی و تخریبکار به شدت صدمه دیده است.»

رحمانی گفت، ایران با تحریم های روبرو شده است که بر اثر آن معاملات تجارتی ایران با کشورهای همسایهٔ دیگر ممنوع میباشد، که افغانستان یگانه مارکیتی برای تولیدات آنها باقی می ماند.

وی گفت، «یکی از نگرانی های ما انفلوینزای مرغی در ایران میباشد. طبق قانون، هیچ واردات مرغداری اجازهٔ دخول به افغانستان را ندارند و طبق فیصلهٔ وزارت زراعت، وارد نمودن تمام تولیدات مرغداری از ایران ممنوع میباشند.»

رحمانی گفت، «سال گذشته، بر اثر انفلوینزای مرغی بیش از ۴۴ فارم مرغداری که جایگاهی بیشتر از ۶۰۰ هزار مرغ تخمگزار بودند، نابود شدند، و اکثر این فارمها نتوانستند دوباره به این تجارت برگردند. سرمایه گزاران ما میلیونها دالر خساره دیدند.»

تلاشها برای جلوگیری از واردات غیرقانونی

تقریباً ۳۰۰۰ فارم مرغداری در هرات فعالیت دارند – اکثر اینها در ولسوالی ها و ساحات دهاتی میباشند – و تعداد اینها رو به افزایش است. این فارمها، تولیدات گوشت و تخم مرغ را در محل و ولایات غور، بادغیس، فراه، نیمروز و هلمند توزیع میکنند.

بعد از آنکه فارمداران راجع به واردات غیرقانونی گوشت و تخم مرغ از ایران شکایات متعددی را درج کردند، نیروهای مرزی ترتیبات امنیتی را افزایش داده اند.

در نتیجه، به قول مقامات هرات، طی ماه گذشته تعداد از عراده جات مملو از گوشت و تخم مرغ از ایران ضبط شده اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت، «ما گزارش هائی را دریافت کرده ایم که اجناس ایرانی به طور غیرقانونی وارد میشوند. ما به مأمورین گمرکات هدایت داده ایم که از واردات غیرقانونی جلوگیری نمایند چون حمایت از تولیدات داخلی و صنعت محلی برای ما اولویت دارد.»

وی گفت، «ما در تولید گوشت و تخم مرغ خودکفا هستیم، و ما بر واردات غیرقانونی این تولیدات قیودات سختی را وضع کرده ایم. ما آماده هستیم تا نخست ضروریات بازار های داخلی را رفع کنیم و گوشت و تخم مرغ اضافی را صادر نمائیم.»

وی گفت، کسانیکه گوشت و تخم مرغ را از ایران وارد میکنند، با پیگرد قانونی و مجازات روبرو خواهند شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500