اقتصاد

برنامه جهانی غذا و اف ای او به بیش از ۵۰۰ زن در قندهار بسته های مرغداری ارائه کردند

گزارش از رحیم الله اخپلواک

با عمیق تر شدن بحران اقتصادی در افغانستان، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (دبلیو اف پی) و سازمان خوراک و زراعت (اف ای او) ابتکاری را برای توزیع بسته های مرغداری خانگی برای زنان نیازمند در قندهار افغانستان آغاز کرده اند. در مرحله اول این طرح که از ۲ قوس آغاز شد، ۵۸۸ نفر -- از جمله ۵۳۰ زن -- در ۱۵ ناحیه شهر قندهار بسته های کمکی را دریافت کردند. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

قندهار -- با عمیق تر شدن بحران اقتصادی در افغانستان، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (دبلیو اف پی) و سازمان خوراک و زراعت (اف ای او) ابتکاری را برای توزیع بسته های مرغداری خانگی برای زنان نیازمند در قندهار آغاز کرده اند.

در مرحله اول این طرح که از ۲ قوس آغاز شد، ۵۸۸ نفر -- از جمله ۵۳۰ زن -- در ۱۵ ناحیه شهر قندهار بسته های کمکی را دریافت کردند.

این پروژه در آینده در همه ولسوالی های ولایت قندهار تطبیق خواهد شد.

هر بسته شامل ۳۰ چوچه مرغ، ۱۵۰ کیلوگرام دانه مرغ، سه تیر چوبی برای سقف و سه دانخوری و آبخوری (تجهیزات تغذیه و آبیاری چوچه های مرغ) می باشد.

یک زن به تاریخ ۲ قوس در شهر قندهار در کنار بسته های مرغداری خانگی نشسته است که از برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) و سازمان خوراک و زراعت (اف ای او) دریافت کرده است. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

یک زن به تاریخ ۲ قوس در شهر قندهار در کنار بسته های مرغداری خانگی نشسته است که از برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) و سازمان خوراک و زراعت (اف ای او) دریافت کرده است. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

اف ای او به روز دوشنبه (۷ قوس) اعلام کرد که همین کمک به ۵۸۸ زن در ولایت بامیان داده شده است.

محمد حمید، آمر مالداری ریاستزراعت ولایت قندهار، گفت که اکثر زنانی که این کمک ها را دریافت کردند، شوهران خود را در جریان جنگ ۱۳۸۰ - ۱۴۰۰ از دست دادند و آنها تنها نان آور خانواده شان هستند.

او افزود، «انتظار می رود که مرغ ها تخم بگذارند تا خانواده های دریافت کننده بتوانند هر روز آنها را در بازار بفروشند. هر خانواده روزانه بیش از ۳۰۰ افغانی (۳.۳۷ دالر) از فروش تخم ها درآمد خواهد داشت.»

او گفت، «آنها بسیار غریب هستند و مستحق این کمک ها هستند... که وضعیت اقتصادی خانواده های آنها را تغیر خواهد داد،» و افزود که بعداً خانواده های بیشتری تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

حمید گفت که این خانواده ها در نهایت می توانند با مرغ هایی که دارند مرغها را پرورش بدهند، محصولات خود را بفروشند و درآمد بیشتری کسب کنند.

اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در ماه اسد ۸۰ میلیون دالر به برنامه اف ای او کمک کرد تا به امنیت غذایی و تغذیه افغان ها بهبود بخشد و با تأثیر خشکسالی بر زراعت کمک کند.

مبارزه با فقر

دریافت کنندگان کمک های این برنامه گفتند که امیدوارند درآمد حاصل از مرغداری های خانگی آنها به آنها کمک کند خانواده های خود را از فقر نجات دهند.

کافیه ۳۲ ساله که معلول است با شوهر معلول و چهار فرزندشان که زیر هفت سال دارند، در یک خانه گلی در ناحیه چهارم شهر قندهار زندگی می کند.

او گفت که خانواده او با فقر شدید روبرو هستند و او قصد دارد با پرورش مرغ و فروش تخم مرغ امرار معاش کند.

او گفت، «زمستان نزدیک است و من نمی دانم چگونه می توانیم از هوای سرد جان سالم به در ببریم. امیدوارم بتوانم از درآمد حاصل از کمک ها برای خرید غذا و لباس گرم [برای خانواده ام] استفاده کنم.»

او گفت که در پهلوی خانه خود یک مرغداری را راه اندازی خواهد کرد تا بتواند چوچه ها را از نزدیک زیر نظر بگیرد و به خوبی از آنها مراقبت کند.

گل دسته، ۴۱ ساله، یکی دیگر از دریافت کنندگان بسته مرغداری، گفت که او همچنین از درآمد حاصل از فروش تخم مرغ برای خرید غذا و لباس برای شش فرزندش استفاده خواهد کرد.

او گفت، «در خانه غذای کافی برای سیر کردن خانواده ام وجود ندارد. گاهی اوقات حتی یک قرص نان برای خوردن هم نداریم.»

گل دسته گفت، «مردم در منطقه من بسیار غریب هستند و روزها نمی توانند غذا پیدا کنند. آنها حتی نمی توانند یک کیلوگرام پیاز بخرند تا با نان بخورند،» و افزود که از کمک های دبلیو اف پی و اف ای او سپاسگزار است .

نیاز به کمک بیشتر

با تشدید بحران اقتصادی در سال گذشته، اکثر افغان ها با فقر و گرسنگی شدید مواجه شده اند، اما با نزدیک شدن به فصل زمستان و کاهش درجه حرارت، نگرانی ها در مورد بدتر شدن شرایط زندگی افزایش می یابد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) در توییتی به تاریخ ۳۰ عقرب اعلام کرد که نیمی از جمعیت ۴۰ میلیونی افغانستان به شدت ناامن غذایی هستند و خاطرنشان کرد که با فرا رسیدن زمستان، زندگی میلیون ها افغان در خطر خواهد بود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افغانستان به تاریخ ۳ قوس در پست دیگری گفت، «در #افغانستان، موارد کم خونی و سوءتغذیه در میان کودکان افزایش می‌یابد. هوای سرد و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را با یک انتخاب غیرممکن روبرو می‌کند که، غذا بخورند یا خود را گرم نگاه کنند.»

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (یو ان اف پی ای) اخیرا هشدار داد که تقریباً ۸۰ درصد از جمعیت افغانستان ممکن است به مواد گرمایشی برای گرم نگه داشتن خانه های خود در زمستان دسترسی نداشته باشند.

در اعلامیه ای که به تاریخ ۱ قوس منتشر شد، دبلیو اف پی اعلام کرد که کمک های غذایی را از قبل در مناطق کوهستانی و دورافتاده برای رسیدن به ۲ میلیون افغان در این مناطق تا حمل سال ۱۴۰۲ جابجا کرده است.

این سازمان افزود که برنامه جهانی غذا در زمستان امسال از ۱۵ میلیون افغان در سراسر افغانستان حمایت خواهد کرد.

خیرالله نورزی، یک اقتصاددان در شهر قندهار گفت که هیچ امیدی جز کمک های بشردوستانه جامعه جهانی برای نجات افغان ها در ماه های زمستان وجود ندارد.

او گفت که بیشتر افغان ها شغل و درآمد خود را از دست داده اند و به کمک وابسته هستند.

وی افزود، «متاسفانه، بحران اقتصادی در حال بدتر شدن است. نیاز مبرمی به کمک های بیشتر جامعه بین المللی وجود دارد. دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران در افغانستان ضروری است.»

نورزی گفت، «افغان ها باری بر دوش جامعه جهانی شده اند و این وضعیت فاجعه بار باید پایان یابد. کشورهای کمک کننده و سازمان های امدادی تا کی می توانند به افغان ها پول و غذا بدهند؟»

وی گفت، تنها راه پایان دادن به این بحران، ایجاد یک حکومت مورد قبول مردم افغانستان و جامعه جهانی به منظور ایجاد اشتغال و عادی سازی روابط با جهان است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تعرفه گمرکی گوجه فرنگی و پیاز وارداتی از پاکستان از 20 به 5 درصد کاهش یافت و از سوی دیگر تعرفه پیاز پاکستانی افزایش چشمگیری داشت. گام های مثبت و قابل تقدیر بسیاری برداشته شد. پیاز و گوجه از مواد غذایی اولیه ای هستند که با کاهش تعرفه گمرکی برای مردم عادی در بازار ارزان می شود و اگر هر کدام از آنها را صادر کنند به قدری گران می شود که بسیاری از مردم نمی توانند. برای خرید آن با توجه به شرایط اقتصادی فعلی. این مثال و اقدام در سطح کشور رقیب ستودنی است و به معنای مبادله انار و انگور شیرین شماست. بسیاری از انار و انګور قندهار به دلیل بسته شدن راه چمن در کاروانهای لاری ها که از سوی مقامات پاکستان توقف داده شده بود، خراب شد.

پاسخ

درافغانستان سطح بیکاری به اوج خود رسید ه است . فامیل های استان که برای اطفال خود غذایی یک واقت را هم تهیه کده نمی توانند. فامیل های زیادی استان که سرپرست خود را درجنگ ها ۲۰سال اخیر ازدست دادن این فامیل ها اطفال خورد سن دارند و توانی کار را این اطفال ندارند . برنامه جهانی غذا به این پروگرام خود که به هر زن ۳۰چوچه مرغ و۱۵۰کیلو گرام دانه مرغ ودیکر سامانه نگهداری به طور کمک برای زنان ولایت قندهار ازطرف برنامه جهانی غذا واف ای او را خیر مقدم می‌دانم . این پروگرام می تواند که به زنان ولایت قندهار کمک باشد که همیشه بتواند زنان ولایت قندهار برای فامیل های خود یک لقمه نان برابر کند . واز همین فارم مرغ داری اقتصاد فامیل خود روشت دهد. برنامه جهانی غذا این نوع کمکهایی دیگر هم برای زنان ولایت های دیگر افغانستان کنند . ما افغان ها همیشه از کمک های سازمان های ملل متحد تشکر میکنم که درهر نوع شرایطی همراهی مردم جنگ دیده افغانستان ایستادگی کردند و مارا تنها نگذاشتند امیدوارم که سازمان ملل متحد افغانستان را تنها نگذارید که مردم افغانستان به مشکلات اقتصادی روبه‌روی استان . واین نوع پروگرام می‌تواند که در اقتصاد افغانستان یک رول مسبت داشته باشد وسطح فقر را در افغانستان کم کند .

پاسخ

چنین کارهای کوچکی اولین قدم برای بهبود کسب و کار مردم است. و این از جمله بهترین کارها است. به جای اینکه زنی بایستد و به مردم التماس کند، این نوع کار می تواند زندگی او را تغییر دهد. ما از موسسات درخواست می کنیم که به نام کمک های بشردوستانه پول یا مواد غذایی را بین مردم توزیع نکنند، بلکه باید شروع به این نوع کار کنند که در آن کرامت مردم حفظ شود، فرزندانشان مجبور به گدایی نشوند. از هر دوی این سازمان ها برای کارشان تشکر می کنم.

پاسخ