محیط زیست

رفتن دهاقین افغان به شهرها در اثر خشکسالی بی سابقه در ساحات روستایی

خبرگزاری فرانسه

در تصویر یک دختر بتاریخ ۲۸ سرطان مصروف حمل ظروف خالی جهت تهیه آب در قریه سخی در حومه مزار شریف ولایت بلخ مشاهده می شود. [فرشاد عصیان/خبرگزاری فرانسه]

در تصویر یک دختر بتاریخ ۲۸ سرطان مصروف حمل ظروف خالی جهت تهیه آب در قریه سخی در حومه مزار شریف ولایت بلخ مشاهده می شود. [فرشاد عصیان/خبرگزاری فرانسه]

مزار شریف -- غلام عباس بعد از آن که حاصلات گندم اش بار نداد و چاه های آب اش خشک شد، مواشی اش را فروخت و به شمول هزاران زارع دیگر در آمد که در وضعیتی که شدیدترین خشکسالی تاریخ معاصر افغانستان این کشور را دربر گرفته، به شهرها مهاجرت می کنند.

در اثر کاهش عظیم برف باری و بارش باران در سراسر بخش عمده از کشور طی ماه های که معمولا سردتر و بانزولات جوی بیشتر استند، برداشت حاصلات زمستانه را به شدت تقلیل داده و اکنون زنده گانی محقر میلیون ها زارع را تهدید کرده و نگرانی های را از بابت کمبود بسیار شدید مواد خوراکه بوجود آورده است.

عباس ۴۵ ساله مانند صدها فامیل زارع دیگر در قریه چارکنت ولایت بلخ، که در شرایط معمول ولایت حاصلخیر است، اکنون همراه با ۱۱ عضو فامیل اش برای یافتنن وظیفه به مزارشریف، مرکز این ولایت، نقل مکان کرده است.

عباس که مدت بیش از ۳۰ سال مصروف زراعت بوده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من هیچ خشکسالی بشدت خشکسالی امسال را یاد ندارم.»

در این عکس مورخ ۲۸ سرطان، یک پسربچه در قریه سخی در حومه مزار شریف ولایت بلخ دیده می شود، در حالی که از پامپ برای آبگیری استفاده می کند. [فرشاد عصیان/خبرگزاری فرانسه]

در این عکس مورخ ۲۸ سرطان، یک پسربچه در قریه سخی در حومه مزار شریف ولایت بلخ دیده می شود، در حالی که از پامپ برای آبگیری استفاده می کند. [فرشاد عصیان/خبرگزاری فرانسه]

او گفت: «ما هرگز در گذشته مجبور نشده بودیم در اثر خشکسالی قریه مان را ترک کنیم و یا هم مواشی مان را بفروشیم.»

با ادامه وضعیت خشکسالی و دمای بالای هوا حالا نگرانی های زیاد نسبت به حاصلات بهاره و تابستانه که باید در ادامه سال روان برداشت شوند، وجود دارد.

بنا بر شبکه سیستم های هشدار زودهنگام قحطی که توسط آژانس انکشاف بین المللی ایالات متحده در سال ۱۹۸۵ میلادی تاسیس شد، انتظار می رود که برداشت حاصلات گندم افغانستان در سال ۲۰۱۸ به حد اقل میزان خود از سال ۲۰۱۱ تا اکنون برسد.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که نظر به کمبود تقریبی ۲.۵ ملیون تن گدنم در سال روان بالغ بر ۲ ملیون شهروندان افغنستان ممکن است با «ناامنی شدید غذایی» مواجه شوند و «به شدت نیازمند» کمک های بشردوستانه طی شش ماه آینده شوند.

با خشک شدن دریاها و چاه ها و تبدیل شدن مراتع به اراضی خشک،‌ ده ها هزار گوسفند و بز جان باخته اند و بسیار از زارعین بذرهای تخصیص یافته به فصل زراعت آینده را به مصرف خوراکه رسانده اند.

توبی لنزر، هماهنگ کننده بشری ملل متحد در افغانستان، اخیرا به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر مسؤولین و جامع بین المللی هم اکنون با این چالش مقابله نکنند، افغانستان ممکن است در آستانه فصل زمستان آینده با فاجعه روبرو شود.»

مگر هزاران زارع مانند عباس امیدشان را از دست داده اند، اراضی شان را رها کرده اند، و فامیل شان را به شهرها و شهرک ها برده اند تا نجات یابند.

بنا به تخمین سازمان ملل متحد، بالغ بر ۷۰ هزار افغان در اثر خشکسالی در ساحات شهری جابجا شده اند.

عباس گفت: «سه سال پیش در قریه ما خوب باران آمد و برف باری شد.»‌

«حاصلات زراعی بسیار خوب بود و من بالغ بر ۳۰۰ هزار افغانی (تقریبا ۴۳۰۰ دالر) عایدی داشتم. مگر امسال با این که گوسفندها و بزهایم را فروخته ام، عایدی ام کمتر از ۱۰۰ هزار افغانی (تقریبا ۱۴۰۰ دالر) بوده است.»‌

ضرورت کمک های زیادتر

ذبیح الله زوبین، رئیس اداره حاصلات و زراعت این ولایت، اخیرا به خبرگزاری فرانسه گفت که فقدان مشارکت در بلخ سبب شده است تا بخش اعظم اراضی زراعی و مراتع آن خشک و بایر شوند.

وی افزود که زیادتر از ۴۵۰ هزار تن زارعین و عشایر مالدار در این ولایت گاوها، بزها، و گوسفندهای شان را کشته اند و یا آنها را در ازای وجوه ناچیز فروخته اند.

حاجی سهراب، یک مالدار گوسفند و بز در ولسوالی دولت آباد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «دهاقین نمی دانند که با مواشی شان چه کار کنند و چه طور آنها را زنده نگه دارند؛ زیرا این مواشی تنها دارایی آنها است.»

زراعت ستون فقرات اقتصاد است. به گفتهء سازمان ملل متحد، قریب به ۱۵ میلیون افغان در ۲۰ ولایت این کشور که شدیدترین آسیب را از خشکی دیده اند، در بخش زراعت مصروف فعالیت می باشند.

در شرایطی که نرخ بالای بیکاری در کشور با عودت رقم بی سابقه افغان ها از شهرهای تهران، مشهد و زاهدان ایران و نیز بیجا شده گان داخلی در اثر جنگ ها بدتر شده است، حالا شانس یافتن وظیفه برای دهاقین بسیار اندک است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، به خبرگزاری فرانسه گفت که در شرایطی که دهاقین می خواهند یا عجله قبل از آن که مواشی شان را ضعیف تر شوند، آنها را بفروشند، قیمت گوسفند و بز بشدت کاهش یافته است.

رستمی گفت که در همین حال قیمت علوفه نیز افزایش شدید داشته است. بیشتر مواشی کشور «ضرورت فوری به مواد خوراکه» دارند.

لنزر گفت که کمک های غذایی و کمک های دیگر ملل متحد به بیش از ۴۶۰ هزار باشنده ولایت های که در ماه های اخیر دچار خشکسالی شده اند، رسیده است -- این کمتر از ربع جمعیتی است که به این کمک ها ضرورت دارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500